KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:53

*KWPN
Sport
Afbeelding
Foto: Raphael Macek Photography

Het KWPN verwerkt de sportstanden van de KNHS en gebruikt deze ter informatie voor de leden, als input voor de fokwaarden en voor het vergeven van predicaten op basis van sportresultaten (keur, sport en prestatie). Gedurende de coronaperiode is het door de KNHS mogelijk gemaakt om proeven te filmen en deze te laten beoordelen door een KNHS jurylid. De score en de eventueel behaalde winstpunten worden door de KNHS verwerkt en tellen mee voor de sportstanden en de promotie en degradatie regeling van de KNHS.

Het KWPN is echter van mening dat het rijden van een proef in een trainingsomgeving niet gelijk staat aan het rijden van een proef in wedstrijdsituatie. Hierbij wordt er gedacht aan het gebrek aan toezicht op het losrijden, het niet tussen andere deelnemers/paarden presteren en het presteren op andere controleerbare omstandigheden dan op een wedstrijdterrein. Onder andere karakter en rijdbaarheid zijn speerpunten van de fokkerijstrategie van het KWPN en deze komen tijdens fysieke wedstrijden anders tot uiting dan in de bekende thuis omgeving, aldus het KWPN.

Derhalve worden de behaalde resultaten van de KNHS online wedstrijden vanaf 1 juli niet overgenomen en tellen deze niet mee voor de hoogste sportstand, fokwaarden en predicaten. Per 1 juli starten de reguliere wedstrijden weer, uiteraard worden deze resultaten verwerkt in de database. De klasseringen en winstpunten behaald tijdens de restricties rondom het coronavirus zijn wel verwerkt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:30

Ik geeft ze hier echt groot gelijk in.
Natuurlijk is wel sneu voor de gene die hier op hopen, maar andere kant is anders wel appels met peren vergelijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:02

Bijzonder dat een stamboek de verantwoordelijke sportbond overruled.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 06:57

Het is natuurlijk wel zo dat er bij een online proef geen toezicht is op het losrijden en er dus niet gecontroleerd kan worden of dit volgens de reglementen gaat.

Ook lijkt me dat het vanaf video lastig beoordelen is of de optoming in orde is.

Ik weet niet of het KWPN tijdens de hengstencompetities en dergelijke streng toezicht houdt bij het losrijden en op strakke neusriemen controleert?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:06

Als het goed is bijt dit alleen de sportpredicaten voor de Gelderse, de winstpunten voor het Z telde toch al niet dus de schade voor de andere ruiters valt mee gelukkig.

Overigens vind ik het wel terecht.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:12

Helemaal mee eens

Wie controleert er wie het paard reed en correct
Met plakken en knippen kun je mooie proef neer zetten

En ik ken ze op concours rijden ze maanden jaren niks en nu ineens het klassement door

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:14

tita schreef:
Helemaal mee eens

Wie controleert er wie het paard reed en correct
Met plakken en knippen kun je mooie proef neer zetten

En ik ken ze op concours rijden ze maanden jaren niks en nu ineens het klassement door


Plakken en knippen kan niet want dat is niet toegestaan.

Maar ik ben het eens met het kwpn. Als je met je merrie niet op wedstrijd kunt om het sportpredikaat te behalen dan verdient het ook geen sportpredikaat.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:24

Niet toegestaan nee ..... maar ja als je beroep is

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:26

Haha en de mensen die op eigen terrein normaal al de punten halen? Dat is dan geen trainingsomgeving :+

Wat een statement zeg, lekker modern ook. Dat ze niet meetellen voor predicaten dat snap ik, maar neem de sportstanden gewoon over. Persoonlijk vind ik het een beetje kinderachtig.

Laat dat KWPN maar lekker. Eén keertje extern starten en je bent er weer.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:33

Maar dan kunnen we nu toch ook gewoon online Z voor winstpunten rijden toch? Argument predicaten gaat dan niet meer op...

Maar het kwpn doet toch ook thuiskeuringen? Zijn die dan ook eigenlijk niet geldig?

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:41

janderegelaa schreef:
Bijzonder dat een stamboek de verantwoordelijke sportbond overruled.


Er word niks overruled, het KWPN stelt gewoon de voorwaarden ter verkrijging van een predicaat vast.
Hun goed recht lijkt me. De videopunten worden bij de KNHS gewoon keurig geregistreerd en daar kun je mee promoveren.
Verschil tussen stamboek en sportbond!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:45

Je kon toch maar tot de klasse M online starten voor winst? Dus een sport predicaat is helemaal niet aan de orde? Ik snap de beslissing daarom ook niet?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:49

tita schreef:
Niet toegestaan nee ..... maar ja als je beroep is


Ik jureer voor de KNHS en mijn man is producent van beroep, nee dat knippen en plakken kan niet ongezien.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:50

NoekAa_ schreef:
Maar dan kunnen we nu toch ook gewoon online Z voor winstpunten rijden toch? Argument predicaten gaat dan niet meer op...


Nee dat kan niet.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:51

loulou schreef:
Je kon toch maar tot de klasse M online starten voor winst? Dus een sport predicaat is helemaal niet aan de orde? Ik snap de beslissing daarom ook niet?

De Gelderse halen die al in het M.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:59

Je zou net maar gaan fokken met een hengst die thuis in de bak goed presteert maar wel zo neurologische is dat die in een wedstrijdring totaal niet te rijden is. Dit moet je niet willen :n

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:02

Blussem schreef:
Je zou net maar gaan fokken met een hengst die thuis in de bak goed presteert maar wel zo neurologische is dat die in een wedstrijdring totaal niet te rijden is. Dit moet je niet willen :n


Dat kan niet, want hengsten zijn verplicht op de hengstencompetitie te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:11

als je als ruiter enige waarde aan een winstpunt hecht, start je niet online

als het om je beroep gaat en de winstpunten de verkoop van een paard bepalen

maar dat zijn volgens mij ook twee verschillende interpretaties van de sport moet je wel

echter, de belangen zijn dan beduidend anders

goede zaak dat het KWPN haar eigen regels blijft hanteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:18

Blussem schreef:
Je zou net maar gaan fokken met een hengst die thuis in de bak goed presteert maar wel zo neurologische is dat die in een wedstrijdring totaal niet te rijden is. Dit moet je niet willen :n



dat zelfde probleem kan zich ook voordoen bij de ruinen en merries die nu online starten,

verschil tussen handelspaarden, eigenpaarden en manegepaarden is niet zichtbaar als je op eigen terrein start

het geeft gewoon geen objectief beeld,

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:23

Blussem schreef:
Je zou net maar gaan fokken met een hengst die thuis in de bak goed presteert maar wel zo neurologische is dat die in een wedstrijdring totaal niet te rijden is. Dit moet je niet willen :n

Eeeh, huh :o?
Als het goed is wordt een hengst met een neurologische aandoening al niet goedgekeurd. Mocht het onbelast niet zichtbaar zijn maar zich wel uiten onder het zadel dan vliegt de hengst er in de verrichting al wel uit. En mocht er onverhoopt toch een hengst met een neurologische aandoening tussen lopen, dan is die thuis net zo (on)trainbaar als op concours. Dus dat maakt dan ook allemaal niet uit.
Juist op concours zou het door de adrenaline misschien minder opvallen dan thuis.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:28

Roodvos schreef:
Blussem schreef:
Je zou net maar gaan fokken met een hengst die thuis in de bak goed presteert maar wel zo neurologische is dat die in een wedstrijdring totaal niet te rijden is. Dit moet je niet willen :n

Eeeh, huh :o?
Als het goed is wordt een hengst met een neurologische aandoening al niet goedgekeurd. Mocht het onbelast niet zichtbaar zijn maar zich wel uiten onder het zadel dan vliegt de hengst er in de verrichting al wel uit. En mocht er onverhoopt toch een hengst met een neurologische aandoening tussen lopen, dan is die thuis net zo (on)trainbaar als op concours. Dus dat maakt dan ook allemaal niet uit.
Juist op concours zou het door de adrenaline misschien minder opvallen dan thuis.


Het is een typefout.... Moet neurotisch zijn...

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:31

xx_Irisje schreef:
loulou schreef:
Je kon toch maar tot de klasse M online starten voor winst? Dus een sport predicaat is helemaal niet aan de orde? Ik snap de beslissing daarom ook niet?

De Gelderse halen die al in het M.


Je hebt naast sport ook het prestatie predicaat. Daar zullen de punten dan ook niet voor gelden.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:58

Ik heb het nog niet gedaan, maar vind het thuisstarten wel fijn voor een merrie met veulen.
Ik ben wel benieuwd hoe het kwpn het dan bekijkt bij de paarden die thuis bv snel doostromen naar het M of Z en nu nog een keer regulier starten en een puntje halen bv.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: KWPN neemt online behaalde winstpunten niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:07

ik heb me er te weinig in verdiept.

Maar zou dit wederom een stap zijn zodat het alleenheerserachap van de knhs komt te vervallen.

Als de fokverenigingen al een beetje overstappen... dan zijn ze niet meer heilig.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:08

PSvanLot schreef:
Het is een typefout.... Moet neurotisch zijn...

Misschien kan Blussem dat zelf even toelichten? Want er staat toch duidelijk "neurologische" in de tekst.