Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:03

Ik heb een keer een jong paard naar een trainer gebracht. Dat ging in het begin goed, ik was er zelf bij. Toen kreeg de ruiter steeds minder tijd en was het paard net elke keer wanneer ik er was net al gereden. Afspraken maken om te komen kijken werden steeds uitgesteld.

Een filmpje werd gestuurd en daar moest ik het maar mee doen.

Die ruiter kon uiteraard stoppen met haar rijderij. De volgende trainer wilde er mee aan de slag en toen bleek dat het paard zich alleen nog maar achterover wilde laten vallen, met ruiter erop. Het paard was aan een stuk door extreem gespannen. Tevoren was het een braaf zeer relaxed dier.

Wat er met het jonge paard destijds is gebeurd, wil niemand zeggen. Betreffende ruiter heeft in een korte tijd 6 paarden naar de slacht gebracht omdat ze niet te rijden zouden zijn. Mevrouw rijdt nog steeds z in de wedstrijden en krijgt nog steeds paarden aangeleverd van onwetende mensen en nog steeds brengt ze paarden die niet meer te rijden zijn in de handel.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:11

Gini, Als die hete merries een onrustige verbinding hebben op een gewoon bit en een stuk stabieler worden op dit bit, omdat de druk op de neus een deel van de druk op het bit overneemt, dan vind ik dat voor dat paard/die combinatie inderdaad een betere optoming dan een gewoon bit. Dat moet je ook kunnen en gaan uitleggen.
Uiteraard heeft dit bit een hefboom, net als een hackemore, pelham, kaakgekruisde bitloze optoming, etc en zal je er niet een beginner mee moeten laten rijden, net als de eerder genoemde optomingen.

De dingen die een leek niet begrijpt, moet je niet verbieden maar uitleggen. Als je het niet kunt uitleggen, dan moet je het dus heroverwegen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:44

Marie_Anne schreef:
Als ik dit topic zo lees, weet ik niet of ik dit nog wel zo'n leuke hobby vind. Misschien is het wel beter om de hele zooi gewoon maar te verbieden en heeft die rare stichting Paard en Recht gewoon gelijk.

Want iemand zei eerder in dit topic dat dit een incident is, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is, dit is wat naar buiten komt.


Dat is wel een erg fatalistische kijk op zaken. Alles verbieden? Terwijl er toch voornamelijk deugdelijke tot goede dingen gebeuren.
Ik kan echt met net zo veel gemak mensen om mij heen verzamelen die het wel goed doen en de juiste intenties hebben. En dat gewoon 'in de sport'. Dat wat je aandacht geeft groeit (hoop en denk ik dan maar)

En helemaal eens met schoentje. Sommige dingen snap/weet/begrijp je niet (meteen) Leg het uit/ laat het je uitleggen. En als het niet uit te leggen valt hoor je jezelf achter de oren te krabben.
We zullen nooit iedereen op dezelfde pagina krijgen. Maar als we iedereen toch zo veel mogelijk in hetzelfde hoofdstuk of boek krijgen +:)+

Deze meneer zit duidelijk zelfs in een andere bibliotheek......

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:11

Schoentje schreef:
Gini, Als die hete merries een onrustige verbinding hebben op een gewoon bit en een stuk stabieler worden op dit bit, omdat de druk op de neus een deel van de druk op het bit overneemt, dan vind ik dat voor dat paard/die combinatie inderdaad een betere optoming dan een gewoon bit. Dat moet je ook kunnen en gaan uitleggen.
Uiteraard heeft dit bit een hefboom, net als een hackemore, pelham, kaakgekruisde bitloze optoming, etc en zal je er niet een beginner mee moeten laten rijden, net als de eerder genoemde optomingen.

De dingen die een leek niet begrijpt, moet je niet verbieden maar uitleggen. Als je het niet kunt uitleggen, dan moet je het dus heroverwegen.


Dat klopt, dat ben ik het helemaal met je eens. Maar heel vaak is de uitleg ook niet het probleem, maar de praktijk. Neem nu bv. sporen, de theoretische uitleg is heel mooi, niets slechts over te denken: verfijning van de hulpen, exact dat puntje aanraken waar de hulp zit etc. In de praktijk kan ik het echter heel snel en best wel gemakkelijk verkeerd gebruiken. Een longeerzweep is in principe ook een heel onschuldig hulpmiddel die dient 'ter verlenging van de arm' totdat de voortdurend weigerende springpony bij iedere sprong diezelfde zweep keihard tegen zijn hakken en kont krijgt geslagen door de instructeur terwijl je de ouders van het ponyruitertje hoort zeggen "Ja, Pumpkin moet maar zo koppig niet zijn."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:26

Gini schreef:
Schoentje schreef:
Gini, Als die hete merries een onrustige verbinding hebben op een gewoon bit en een stuk stabieler worden op dit bit, omdat de druk op de neus een deel van de druk op het bit overneemt, dan vind ik dat voor dat paard/die combinatie inderdaad een betere optoming dan een gewoon bit. Dat moet je ook kunnen en gaan uitleggen.
Uiteraard heeft dit bit een hefboom, net als een hackemore, pelham, kaakgekruisde bitloze optoming, etc en zal je er niet een beginner mee moeten laten rijden, net als de eerder genoemde optomingen.

De dingen die een leek niet begrijpt, moet je niet verbieden maar uitleggen. Als je het niet kunt uitleggen, dan moet je het dus heroverwegen.


Dat klopt, dat ben ik het helemaal met je eens. Maar heel vaak is de uitleg ook niet het probleem, maar de praktijk. Neem nu bv. sporen, de theoretische uitleg is heel mooi, niets slechts over te denken: verfijning van de hulpen, exact dat puntje aanraken waar de hulp zit etc. In de praktijk kan ik het echter heel snel en best wel gemakkelijk verkeerd gebruiken. Een longeerzweep is in principe ook een heel onschuldig hulpmiddel die dient 'ter verlenging van de arm' totdat de voortdurend weigerende springpony bij iedere sprong diezelfde zweep keihard tegen zijn hakken en kont krijgt geslagen door de instructeur terwijl je de ouders van het ponyruitertje hoort zeggen "Ja, Pumpkin moet maar zo koppig niet zijn."



helaas, daar zijn ze goed in : symptoombestrijden

het korte termijn denken en doen is zichtbaar in dit soort voorbeelden

stapjes overslaan in de opleiding en dan slaan - in het meest gunstigste geval - als het niet lukt

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:33

fransje23 schreef:
[ [url=m/Y5HiHQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Check ook even met wat voor ijzerhandel deze man zijn rondjes rijdt..


https://www.noellefloyd.com/blogs/sport ... 313f&_ss=r


Mijn God. Een ruk en je breekt nek, kaak en tong.

Wat zal dit dier blij zijn met een watertrensje...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:38

Knert schreef:
[
Mijn God. Een ruk en je breekt nek, kaak en tong.

Hahaha, dat is wel héél dramatisch!
Ja zo'n bit heeft hefboom werking, maar je hebt heel wat meer hefboom nodig dan die paar centimeter om met menselijke kracht een paardennek te breken.
Gelukkig maar, anders zouden er heel wat paarden dood omvallen tijdens het rijden....

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:42

Nou ja het was wat overdreven. Maar een kaak of neusbeen kun je er mee breken

En anders wel de spirit van zo’n dier

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:48

Kuggur schreef:
Knert schreef:
[
Mijn God. Een ruk en je breekt nek, kaak en tong.

Hahaha, dat is wel héél dramatisch!
Ja zo'n bit heeft hefboom werking, maar je hebt heel wat meer hefboom nodig dan die paar centimeter om met menselijke kracht een paardennek te breken.
Gelukkig maar, anders zouden er heel wat paarden dood omvallen tijdens het rijden....


Ik kan je vertellen dat dat echt niet waar is.
Een keer een stalgenoot die ging met een jonge anda naar het strand. Deze man kon niet echt "rijden" om het zo maar even uit te drukken. Paard ging er vandoor en kwam met een gebroken kaak terug.
Wat ie precies in de mond had hangen (ik denk een Spaanse optoming) weet ik niet, maar het kan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:51

Een kaak is geen nek Babootje.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:03

Kuggur schreef:
Een kaak is geen nek Babootje.

Ik ging idd even uit van Knerts opmerking die niet heel letterlijk bedoeld is volgens mij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:04

En dat is wat ik bedoelde met dramatisch doen...

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:07

Steffi4 schreef:
He, ik wil bovengenoemde ruiters toch even verdedigen, na de hele tijd stil te hebben meegelezen, vooral Beerbaum aangezien het hier ook heel de tijd gaat over 'vroeger was het nog erger allemaal'. Heb je toevallig zijn leeftijd opgezocht en daarmee beseft hoe lang hij al zo hoog presteert? Dat kan volgens mij echt niet zonder het 'happy athletes'! zowel bij paard(en) als ruiter hier.
Ik vind wat je nu hebt "gevonden" in combinatie met hoe zij hun paarden rijden ook een beetje "muggenziften" eigenlijk. (bedoel dat niet aanvallend)

En ik heb genoeg gezien om te weten dat happy athletes niet altijd opgaan, maar eerder lamgeslagen paarden. En dan bedoel ik niet perse de letterlijke zin, maar meer dat paarden gewoon doen wat er van ze wordt gevraagd zonder weerstand te geven. Want als ze dat wel doen, wordt er wel een manier bedacht om dat alsnog door te drukken.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:39

Earth schreef:
Steffi4 schreef:
He, ik wil bovengenoemde ruiters toch even verdedigen, na de hele tijd stil te hebben meegelezen, vooral Beerbaum aangezien het hier ook heel de tijd gaat over 'vroeger was het nog erger allemaal'. Heb je toevallig zijn leeftijd opgezocht en daarmee beseft hoe lang hij al zo hoog presteert? Dat kan volgens mij echt niet zonder het 'happy athletes'! zowel bij paard(en) als ruiter hier.
Ik vind wat je nu hebt "gevonden" in combinatie met hoe zij hun paarden rijden ook een beetje "muggenziften" eigenlijk. (bedoel dat niet aanvallend)


En ik heb genoeg gezien om te weten dat happy athletes niet altijd opgaan, maar eerder lamgeslagen paarden. En dan bedoel ik niet perse de letterlijke zin, maar meer dat paarden gewoon doen wat er van ze wordt gevraagd zonder weerstand te geven. Want als ze dat wel doen, wordt er wel een manier bedacht om dat alsnog door te drukken.


En dat geloof ik, maar niet zo meteen over bovengenoemde ruiters waar ik op quote en waar mijn opmerking over ging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:46

Nee dat gaat zeker niet op voor Beerbaum en Ahlmann. Dat zijn ruiters die zeer net rijden, ook paarden met heel complex karakter in de waarde kunnen laten. Ik heb veel bewondering voor de Duitse rijderij. Zag eerder in dit topic Ingrid Klimke ook voorbij komen. Als er iemand kan rijden is zij het. Zo'n naam hoort eigenlijk niet thuis in het topic wat over een prutser gaat. Of het moet zijn als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:51

SusanH schreef:
Nee dat gaat zeker niet op voor Beerbaum en Ahlmann. Dat zijn ruiters die zeer net rijden, ook paarden met heel complex karakter in de waarde kunnen laten. Ik heb veel bewondering voor de Duitse rijderij. Zag eerder in dit topic Ingrid Klimke ook voorbij komen. Als er iemand kan rijden is zij het. Zo'n naam hoort eigenlijk niet thuis in het topic wat over een prutser gaat. Of het moet zijn als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet.


Dat was ik, en als je goed leest stel ik juist haar als voorbeeld (en de familie) hoe je zowel paard als ruiters happy en werklustig houdt.
Vandaar de opmerking dat ik me echt niet kan voorstellen dat Ingrid onder doping haar ding doet. ;)

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:11

Kuggur schreef:
En dat is wat ik bedoelde met dramatisch doen...


Klopt ik bedoelde het ook dramatisch.
Maar de optoming is ook wel dramatisch.

Nek breken is idd niet wat ik echt verwacht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:57

Peetstap schreef:
SusanH schreef:
Nee dat gaat zeker niet op voor Beerbaum en Ahlmann. Dat zijn ruiters die zeer net rijden, ook paarden met heel complex karakter in de waarde kunnen laten. Ik heb veel bewondering voor de Duitse rijderij. Zag eerder in dit topic Ingrid Klimke ook voorbij komen. Als er iemand kan rijden is zij het. Zo'n naam hoort eigenlijk niet thuis in het topic wat over een prutser gaat. Of het moet zijn als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet.


Dat was ik, en als je goed leest stel ik juist haar als voorbeeld (en de familie) hoe je zowel paard als ruiters happy en werklustig houdt.
Vandaar de opmerking dat ik me echt niet kan voorstellen dat Ingrid onder doping haar ding doet. ;)


Idd, zij is ook heel transparant. Je kan gewoon bij haar op stal de trainingsessies bij komen wonen en die filmpjes plaatst ze ook op youtube. Heel leuk en leerzaam om te kijken. Voorbeeld voor de sport.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:41

SusanH schreef:
Nee dat gaat zeker niet op voor Beerbaum en Ahlmann. Dat zijn ruiters die zeer net rijden, ook paarden met heel complex karakter in de waarde kunnen laten. Ik heb veel bewondering voor de Duitse rijderij. Zag eerder in dit topic Ingrid Klimke ook voorbij komen. Als er iemand kan rijden is zij het. Zo'n naam hoort eigenlijk niet thuis in het topic wat over een prutser gaat. Of het moet zijn als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet.



Precies daarom noemde ik ook deze namen. Jammer dat o.a. Ruitje er net een paar optomingen uitpakt.
Geldt trouwens ook voor Guerdat, wat kan die man rijden!

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:47

Oehlala schreef:
SusanH schreef:
Nee dat gaat zeker niet op voor Beerbaum en Ahlmann. Dat zijn ruiters die zeer net rijden, ook paarden met heel complex karakter in de waarde kunnen laten. Ik heb veel bewondering voor de Duitse rijderij. Zag eerder in dit topic Ingrid Klimke ook voorbij komen. Als er iemand kan rijden is zij het. Zo'n naam hoort eigenlijk niet thuis in het topic wat over een prutser gaat. Of het moet zijn als lichtend voorbeeld van hoe het wel moet.



Precies daarom noemde ik ook deze namen. Jammer dat o.a. Ruitje er net een paar optomingen uitpakt.
Geldt trouwens ook voor Guerdat, wat kan die man rijden!


100% gelijk heb je, en er zijn er nog heel veel gelukkig!

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:52

Hebben jullie dat uit eerste hand? Want wat ik weet is bijna geen enkele stal heilig. Natuurlijk de een wat rigoureuzer dan de ander, maar zodra je met paarden topsport wil gaan doen, dan ontkom je er neit aan om een morele grens over te gaan. En dat zal niet voor ieder paard gelden, maar geloof mij, er gebeurt in de topsport wereld genoeg wat het daglicht niet kan verdragen. Maar wat wel 'normaal' is in dit wereldje. Ik heb genoeg grooms en stalmedewerkers gesproken om te weten wie en waar, en dat zijn ook stallen waar je het niet verwacht. Of althans, waar ik het niet had verwacht. Mij vragen welke stallen dat zijn, heeft geen zin, want daar ga ik geen uitspraken over doen. Het feit blijft dat we niet moeten onderschatten wat er achter gesloten deuren gebeurt. En ja, ik kan niet meer met plezier kijken naar de topsport, omdat ik weet welke morele grenzen er worden geschonden achter de schermen.(of soms ook voor de schermen, als je maar vaak genoeg bij de inrijring gaat staan.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:53

En de award voor de vaagste post met de meeste aantijgingen met het minste bewijs gaat naaaaaaaaaar.....

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:55

Femke_Tweety schreef:
En de award voor de vaagste post met de meeste aantijgingen met het minste bewijs gaat naaaaaaaaaar.....

Wat wil je weten dan? Hoe en bij wie? Want dan ga je het wel geloven?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:57

Nee. maar ik kan niet zoveel met dit soort suggestieve posts zonder enige concrete voorbeelden. Door iemand op een anoniem forum.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:58

Ik volg Femke hoor...wat schoentje allemaal zegt telt hier precies niet terwijl zij ZELF hoog niveau rijdt. Nee, jij hebt het nu even hard als mij “van horen zeggen” en niet uit eerste hand...die grooms en stalmedewerkers gingen hoogstwaarschijnlijk de volgende dag weer met een big smile aan het werk? Een vriendin van mij is groom van Yves Vanderhasselt en heeft veel contacten dus ook, en zij heeft nog nooit zo’n gekke dingen vertelt.