Nestje kittens, een vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 20:34

Hoi!

Onze lieve Maine coon is helaas ontsnapt. Echo laten maken en ja hoor, ze was zwanger. Gisteren is ze bevallen van 6 kittens! De eerste was helaas dood geboren. De 5 anderen doen het zoals het lijkt goed.

Nu vroeg ik me af, de moeder gaat regelmatig uit de doos en ergens anders liggen.. slapen, of eten. Zodra de kittens geluid maken gaat ze er wel naar toe. Ze blijft de ene keer er wel in liggen en dan kunnen ze drinken, maar soms gaat ze er ook direct weer uit. Ik vroeg me af of dat normaal is, dat de kittens soms enige tijd, soms wel een half uur, ‘alleen’ zijn. Ze liggen dan te slapen op een hoopje bij elkaar, dus het zou vast goed zijn. Maar zou graag wat ervaringen horen! Hier een foto van de baby’s!
Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:36

Ja hoor, is helemaal normaal, als kittens honger hebben en niet goed gezoogd worden, ga je dat echt wel horen

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 20:37

tengeltje11 schreef:
Ja hoor, is helemaal normaal, als kittens honger hebben en niet goed gezoogd worden, ga je dat echt wel horen


Oh dat klinkt gerust stellend. Het is voor mij, en voor onze dame het eerste nestje. Dus allemaal nieuw.

BigOne
Berichten: 38259
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:45

Ik ga volgen, heb je er al liefhebbers voor want een vriend zoekt nog een kat.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:57

Je kunt ze iedere dag een keer wegen. Zo weet je iig dat ze genoeg binnen krijgen.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:14

Iris82 schreef:
Je kunt ze iedere dag een keer wegen. Zo weet je iig dat ze genoeg binnen krijgen.


Ja afgelopen nacht hebben we ze gewogen na de bevalling, en vanochtend rond half 11 weer. Allemaal aangekomen gelukkig. 2 waren maar 2 gram aangekomen vergeleken met de andere (die waren al 10 gram aangekomen).. dus die 2 houden we in de gaten en leggen we vaker goed voor de tepel.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:14

bigone schreef:
Ik ga volgen, heb je er al liefhebbers voor want een vriend zoekt nog een kat.



Ja we zijn ze allemaal kwijt! Echt super snel gegaan. Ik had een berichtje op marktplaats dat we kittens verwachten. Prijs relatief hoog aangehouden zodat we geen koopjes jagers krijgen. Maar ik had er bij wijze van nog wel 4 kunnen verkopen haha!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:17

Leuk gevarieerd nest. Weet je al met hoeveel weken je ze naar hun nieuwe huisjes laat gaan?

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:18

GDG schreef:
Leuk gevarieerd nest. Weet je al met hoeveel weken je ze naar hun nieuwe huisjes laat gaan?



Ja zeker! Ze krijgen bij ons de eerste inenting, ze mogen met 9,5/10 weken naar hun nieuwe huisje :)

Haar moeder, hebben we met 12 weken mee gekregen samen met haar broer toen de tijd. Maar dit zijn volle Maine coons. Laat bloeiers.. deze zijn halve Maine coons dus we gaan er een beetje tussen in zitten! :)

Oh en zeker leuk gevarieerd!
1x volledig grijs
1x grijs met wit buikje en witte pootjes
1x schildpad
1x tijger net als mama
1x zwart (zoals het lijkt volledig zwart)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:23

Is het minimum niet twaalf weken?
Mooi nestje!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:23

Fijn dat je ze in elk geval niet met 7 weken weg laat gaan zoals veel mensen doen! Ook met deze kruisingen zou ik zelf 12 weken aanhouden maar 10 weken is ook al heel mooi.

Oh leuk, ik dacht die zwarte is vast ook schildpad maar dan op de foto niet goed zichtbaar, maar dan is het helemaal veel variatie zeg. Je hoeft in elk geval niet veel moeite te doen om ze uit elkaar te houden :P .

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:26

GDG schreef:
Fijn dat je ze in elk geval niet met 7 weken weg laat gaan zoals veel mensen doen! Ook met deze kruisingen zou ik zelf 12 weken aanhouden maar 10 weken is ook al heel mooi.

Oh leuk, ik dacht die zwarte is vast ook schildpad maar dan op de foto niet goed zichtbaar, maar dan is het helemaal veel variatie zeg. Je hoeft in elk geval niet veel moeite te doen om ze uit elkaar te houden :P .


Klopt. Als het echt er op lijkt dat ze nog 2 weekjes langer moeten blijven dan is dat zo, maar 10 weken vind ik wel een fijne leeftijd denk ik. Vaak is moeders ze dan echt wel zat hoor ik. Net zoals ik zei, we gaan het zien tegen die tijd.

Ja ze zijn allemaal verschillend en zo mooi. De 2 grijze en de zwarte hebben ook een andere vacht dan de schild pad en tijger. Wie weet krijgen ze wel half lang haar.

Ik probeer me vriend nog over te halen om of de helemaal grijze te houden of de zwarte. Ik zei van te voren; als er een helemaal grijze uit komt dan wil ik die misschien houden.. en wat komt er uit... haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:27

Tis maar goed dat mijn huis 'vol' is en er niet meer bij mag. En je bent ze al kwijt gelukkig....maar anders... _O-

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:27

Afbeelding
Zwarte


Afbeelding
Grijsje, de dikste van het stel!

Haha bellatrix.. het is niet normaal. Ik had er wel zo veel kwijt kunnen raken! Vraag is groot!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:55

Lief altijd die kittens <3

Ik zou ook voor 12 weken gaan. Ook al drinken ze niet meer bij moeder, ze hebben nog een hoop aan elkaar :j
Al is 10 weken idd al beter dan 7.

Ben benieuwd hoe ze uitgroeien, leuk gevarieerd nestje.

Tot slot, ga je mamapoes hierna laten steriliseren? Dan zorgt ontsnappen ook niet meer voor kittens :D Al was je dat misschien al van plan. Of had je juist fokplannen maar dan met een Maine Coon papa?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:04

Aaah wat lief! <3 toch stiekem niet erg dat ze is ontsnapt O:)

Die grijze zijn leuk <3

En het is normaal dat mams tussendoor wel eens weg is hoor. Probeer het zelf maar eens vol te houden met 5 kinderen die aan je hangen :') Zolang ze gewoon genoeg drinken en mams ze goed verzorgt is dat geen probleem :)

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:35

Ik geloof dat juist als mama de kids zat is, ze daar ook veel van leren!

Ze zijn super schattig, geniet er maar van zo lang je ze thuis hebt. Voorlopig geen Netflix meer nodig zo ;)

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 22:47

@Ilsiie Haha nee Netflix staat nu niet aan. Baby tv is het voor ons! :)

@simoneem ze word hierna inderdaad geholpen. Wel jammer want we wilden graag 1x een nestje met en Maine coon inderdaad. Dit hadden we voor volgend voorjaar bedacht. En daarna laten helpen.

Helaas wist mevrouw heel goed hoe ze via de wc, op de douche, naar het raampje kon en door een piep klein gleufje naar buiten is ontsnapt voor een nacht.

Nouja, we wilden gewoon 1x een nestje, en dat hebben we dan nu. Jammer genoeg geen volle Maine coons, maar deze zijn ook leuk natuurlijk!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:56

kusvoorjou schreef:
@Ilsiie Haha nee Netflix staat nu niet aan. Baby tv is het voor ons! :)

@simoneem ze word hierna inderdaad geholpen. Wel jammer want we wilden graag 1x een nestje met en Maine coon inderdaad. Dit hadden we voor volgend voorjaar bedacht. En daarna laten helpen.

Helaas wist mevrouw heel goed hoe ze via de wc, op de douche, naar het raampje kon en door een piep klein gleufje naar buiten is ontsnapt voor een nacht.

Nouja, we wilden gewoon 1x een nestje, en dat hebben we dan nu. Jammer genoeg geen volle Maine coons, maar deze zijn ook leuk natuurlijk!


Oh oh het is ook wat met die katten. En deze zijn idd ook leuk :j Fijn ook dat je er zo snel een huisje voor gevonden hebt al :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:14

Zijn ze alweer aangekomen? Zo te zien doen ze het goed!



kusvoorjou schreef:
Ik probeer me vriend nog over te halen om of de helemaal grijze te houden of de zwarte. Ik zei van te voren; als er een helemaal grijze uit komt dan wil ik die misschien houden.. en wat komt er uit... haha!

Het moest zo zijn :+ . Is moederpoes nog jong zodat dat kitten ook wat aan haar heeft met spelen? Anders kun je er beter twee houden, de grijze en de zwarte, dan kunnen ze lekker samen opgroeien en donderjagen :D .

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 10:48

GDG schreef:
Zijn ze alweer aangekomen? Zo te zien doen ze het goed!



kusvoorjou schreef:
Ik probeer me vriend nog over te halen om of de helemaal grijze te houden of de zwarte. Ik zei van te voren; als er een helemaal grijze uit komt dan wil ik die misschien houden.. en wat komt er uit... haha!

Het moest zo zijn :+ . Is moederpoes nog jong zodat dat kitten ook wat aan haar heeft met spelen? Anders kun je er beter twee houden, de grijze en de zwarte, dan kunnen ze lekker samen opgroeien en donderjagen :D .


Ja mama poes is 1,5 jaar, vandaar dat we ook eigenlijk pas volgend jaar een nestje wilden. We hebben mama haar broer ook, van 1,5 dus.. die is ook heel speels!



De kittens zijn wel wat gegroeid maar vind de zwarte wat tegen vallen. Voor de geïnteresseerden een foto met gewichten! de kleine grijze Is de kleinste en lichtste van het stel. De zwarte in de gaten houden die staat wat stil. Maar stil staan mag wel even toch? Niet afvallen..
Afbeelding

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:07

Een kitten hoort ongeveer 10 gram per dag te groeien.
Je kunt speciale kittenmelk bij dierenarts halen en die kleintjes beetje bij voeren.
Zorg ook voor hoogwaardige brok voor de moederpoes zodat zij gemakkelijker melk kan aanmaken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:10

Als die zwarte zich net zo gedraagt als de rest zou ik me er vandaag nog niet direct zorgen over maken. En hij is sinds de geboorte toch 7g aangekomen (in net iets meer dan 24u?) en de twee daarop volgend 12g. Bovendien weet ik niet hoe secuur jouw weegschaal is maar vaak zit er foutenmarge van meerdere grammen op zo'n ding (zeker in die eerste paar honderd gram kan dat veel uitmaken) dus dat kan ook nog meespelen. Lekker blijven wegen zoals je doet om het goed te kunnen monitoren en vooral kijken hoe hij het doet.

Voer voor de moederpoes is wel een goede inderdaad! Ik zou gaan voor babycat van RC. De mousse en de brokjes.


En dat hun 'oom' nog zo jong en speels is is super! Leuk voor het grijze kitten dat straks blijft :D .

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:31

Wat een schatjes!
Geeft de moederpoes genoeg melk? Zorg dat zij ook genoeg eet en drinkt. RC Babycat brok/mousse.

Kittenmelk Royal Canin kittenmelk (is poeder in bus van 3x100gram of KMR (beschikbaar als melk in blik maar ook als poeder) bijvoeren met flesje (RC flesje is zeer onhandig, maar Beaphar heeft een Lactol setje) of een spuitje.
Als ze zo klein zijn moeten ze echt blijven aankomen. Dus vaak wegen. Gaat het goed met poepen en plassen? Ook belangrijk.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:46

Check even hoeveel spenen er gezoogd worden door de kittens.
De spenen richting de achterpoten geven meer melk.
Meestal hebben jonge dieren vaste plek om te zogen en die de beste spenen hebben, drukken de kleintjes aan de kant.
Je kunt ook de grootste even apart leggen zodat kleintjes een goede speen kunnen gebruiken.

Wbt kittenmelk, ik zou die bij de dierenarts halen.
Geen pakjes zogenaamde kattenmelk gebruiken.