Blacky heeft hoefbevangenheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Blacky heeft hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 17:18

Heb vorige keer aan jullie gevragen wat het kon zijn. Topic was: Stijfheid of kreupel?
Nou kben vandaag weer naar Blacky geweest Lachen
Ik kwam daar aan en blacky lag helemaal achter in de wei. Normaal komt ie hard aangerent maar deze keer dus niet. Hij bleef maar stilletjes liggen. Dus ik er gauw naartoe gegaan....uiteindelijk stond ie met veel moeite op en stond heel raar. Dus ikke voorzichtig met hem naar het hek gelopen Verdrietig
Me moeder had me weg gebracht en die was ook nog ff gebleven. Dus me moeder belde de eigenaar op, maar die was nie thuis die vrouw van hem zou het doorgeven. Heb ik ff zn hoefjes uit gekrapt en schoon gemaakt. Gelukkig kwam de eigenaar dr al aan. Hij ook al naar gekeken maar hij dacht ook dat het stijfheid was maar voor de zekerheid zijn wij samen ff naar de paarden kliniek gereden. Nou wij alles uitgelegt aan die vent. Hij ging mee naar blacky toe om te kijken of het echt hoefbevangenheid was.
Eerst aan zijn benen gevoelt...daarna aan zijn hoeven (temperatuur). Nou ik mag minstens 2 weken niet op hem rijden (vind ik nie erg ofsow)...smorgens geeft de eigenaar hem van dat pasta...en savonds moet ik dat doen en elke dag ff laten lopen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het gevaarlijk ofzo?? Verward

Kiss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:27

he, wat rot.
hopelijk istie snel weer de oude.

Brabantse Fries ;)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-02 17:32

Hoop ik ook..... Verdrietig vind het echt kei erg...
Hij zal wel kei erge pijn hebben...

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:37

Ja daar heb ik ervaring mee, helaas wel Huilen ! Heeft bijna me pony z'n leven gekost van de zomer.
Je moet echt heeel erg uitkijken!!!!!! Het hoefbeen kan namelijk kantelen, dan kan de hoefwand losgaan, en kan hij een 'sinker' krijgen, en dan kan je hem dus af laten maken, dus wees voorzichtig!!!!!!!!
Op www.hoofcare.nl staat heel veel informatie!!
Je kan ook ff een pb-tje sturen.

Groetjes en beterschap!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:31

Mijn pony heeft het dit voorjaar ook gehad.
Ik heb zijn hoeven ook dagelijks een half uur afgespoten.

Heeft ontzettend lang geduurd.
Na een tijdje liep hij voor het oog wel weer normaal maar op de harde weg liep hij dan nog steeds moeilijk.
Echt nu pas loopt hij ook op de harde weg weer goed.
Een paar maanden geleden liep hij nog te kreupelen zodra we het harde opgingen.

Bel ook je hoefsmid even.
Die van mij had het alleen voor.
Dus heeft de hoefsmid hem met het bekappen voor wat langer gelaten en achter wat korter zodat hij wat minder gewicht op zijn voorhoeven had.

Ook moet je erg oppassen want ze blijven er bevattelijk voor.
Ik heb mijn pony alleen nog op een schrale wei staan en hij krijgt ook bijna geen bijvoer vergeleken met eerdere jaren.
Ik let nu echt bij alles op het eiwitgehalte.
Vorige jaren kreeg hij bijvoorbeeld ook nog mais bijgevoerd maar dat heb ik nu helemaal geschrapt.
Better save then sorry zullen we maar zeggen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 16:05

Ik kan er maar 1 x per dag heen en in het weekend helemaal niet.
Het is wel me verzorgpony..maar toch..ik hou ontzettend veel van hem.
Hij wilde eerst zijn benen niet optillen voor schoon te maken....maar toen ie merkte dat ik voorzichtig deed hielt hij ze omhoog.
Maar heb ik dit goed gedaan?
-Voorzichtig zijn hoeven uitgekrapt
-Daarna met een borsteltje na gepoetst
-toen nog is met water
-daarna nog water over zijn hoeven heen.

Is dit goed of moet het juist anders?
Daar is geen waterslang dus heb niet veel water.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:32

Ik heb de hoevekrabber links laten liggen in die tijd.
Het gewicht op zijn voorbenen zorgde voor veel pijn. Door een been op te tillen komt er meer gewicht op het andere been dus meer pijn.
Je pony zal zelf wel aangeven of het pijn doet of niet.

Het is een soort van ontsteking vandaar dat afspuiten goed is (bloedsomloop)
Verder is het het beste als hij op een natte ondergrond kan staan, nat zand bij voorkeur.

Wees maar gewoon lief voor hem en dan maar hopen dat hij snel opknapt!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 16:38

kaj schreef:
Ik heb de hoevekrabber links laten liggen in die tijd.
Het gewicht op zijn voorbenen zorgde voor veel pijn. Door een been op te tillen komt er meer gewicht op het andere been dus meer pijn.
Je pony zal zelf wel aangeven of het pijn doet of niet.

Het is een soort van ontsteking vandaar dat afspuiten goed is (bloedsomloop)
Verder is het het beste als hij op een natte ondergrond kan staan, nat zand bij voorkeur.

Wees maar gewoon lief voor hem en dan maar hopen dat hij snel opknapt!


Ja maar als er veel troep in zit kan toch ook niet goed zijn? Ik weet het ook niet maar dat denk ik.
Hij kon dr wel ff opstaan zag ik...maar niet al te lang.
Maar met eens spons water over heen laten lopen kan dat ook goed gaan? Ik heb namelijk geen slang daar in de buurt.
Hij staat nu op een wei....maar achter in de wei is zand waar hij dus iedere keer ligt.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:54

Tja ik weet natuurlijk niet hoeveel troep er in de hoeven zit maar bij die van mij valt het momenteel wel mee.
Het is goed modderig telkens dus zolang hij alleen in de wei staat krab ik de hoeven eigenlijk haast niet uit.
Zolang er geen steentjes e.d. in zitten vind ik het prima.

Er staat toch niet teveel gras in die wei hoop ik?
Want daar heeft mijn pony het juist van gekregen.
Te veel eiwitrijk gras.
Nu lijkt het me dat er op dit moment niet zoveel eiwit meer in het gras zit maar goed dat ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van de wei.
Heeft de veearts je niet verteld wat je moet doen?

Ik kreeg wel specifieke instructies.
De eerste keer dag kreeg ik alleen pijnstillers en het advies om elk been een kwartier per dag af te spuiten maar daarna kreeg ik ook echt tips wat ik het beste kon doen.

Ik weet ook niet hoe erg het bij jouw pony is maar dat verschilt natuurlijk ook.
In bepaalde gevallen is er ook speciaal beslag nodig enz.
De tip die ik toen van een aantal bokkers kreeg (thanks nog Dorine!)
was om appelazijn en knoflook te geven.
De appelazijn heb ik niet geprobeerd maar de knoflook wel.
Hij vond het helaas erg vies maar ja aangezien het wel goed voor hem was had hij pech Knipoog

Later heb ik een mineralenblok met knoflook voor hem gekocht dit lustte hij wel dus dat scheelde weer.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 17:19

kaj schreef:
Tja ik weet natuurlijk niet hoeveel troep er in de hoeven zit maar bij die van mij valt het momenteel wel mee.
Het is goed modderig telkens dus zolang hij alleen in de wei staat krab ik de hoeven eigenlijk haast niet uit.
Zolang er geen steentjes e.d. in zitten vind ik het prima.

Er staat toch niet teveel gras in die wei hoop ik?
Want daar heeft mijn pony het juist van gekregen.
Te veel eiwitrijk gras.
Nu lijkt het me dat er op dit moment niet zoveel eiwit meer in het gras zit maar goed dat ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van de wei.
Heeft de veearts je niet verteld wat je moet doen?

Ik kreeg wel specifieke instructies.
De eerste keer dag kreeg ik alleen pijnstillers en het advies om elk been een kwartier per dag af te spuiten maar daarna kreeg ik ook echt tips wat ik het beste kon doen.

Ik weet ook niet hoe erg het bij jouw pony is maar dat verschilt natuurlijk ook.
In bepaalde gevallen is er ook speciaal beslag nodig enz.
De tip die ik toen van een aantal bokkers kreeg (thanks nog Dorine!)
was om appelazijn en knoflook te geven.
De appelazijn heb ik niet geprobeerd maar de knoflook wel.
Hij vond het helaas erg vies maar ja aangezien het wel goed voor hem was had hij pech Knipoog

Later heb ik een mineralenblok met knoflook voor hem gekocht dit lustte hij wel dus dat scheelde weer.

Bij Blacky zit er kei veel troep in...gewoon helemaal vol.
Um er staat bst veel gras maar hij staat het meeste op de plaats waar maar heel weinig gras...maar er is wel zand...en dat zand word door de regen ook modderig.
Tsja de veearts heeft eigelijk alles tegen de eigenaar vertelt en daar stond ik niet bij.
En de eigenaar heeft niks vertelt...ik moet hem alleen elke avond soort pasta naar binnen spuiten (pijnstillers).

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Appeltje_1, Emmaa_92, Ghazella, onpaard, Pierus, Skye93 en 123 bezoekers