Bute geven of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:23

Goede avond,
Ik ben er gister achter gekomen dat mijn paard zware artrose in zijn been heeft.
Nu heeft de dierenarts Metacam aangeraden, echter hoorde ik vandaag op stal over Bute.
Ik zit nu te twijfelen wat ik het beste kan doen, ik ga sowieso maandag overleggen met mijn dierenarts.
Ik zit te twijfelen tussen Metacam wat alleen op recept is te verkrijgen, Bute wat beter en krachtiger schijnt te werken als metacam of Duivelsklauw.
Mijn paard word eind van de zomer in geslapen, dus het is nog voor een paar maanden zodat wij nog even kunnen genieten en de fotoshoots houden die ik altijd al met hem heb willen doen.
Er zijn hier vast wel mensen met ervaring met 1 van de producten

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:25

Ik zou eerder voor metacam gaan, buut kan schadelijk zijn voor bepaalde organen, weet zo niet meer precies welke maar heb een paard gehad die aan gevolgen van buut overleden is.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:35

SandravdB schreef:
Ik zou eerder voor metacam gaan, buut kan schadelijk zijn voor bepaalde organen, weet zo niet meer precies welke maar heb een paard gehad die aan gevolgen van buut overleden is.

Heftig zeg! wist niet dat het gevaarlijk was.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:36

Metacam is net zo schadelijk. Vooral voor de nieren voorzover ik weet.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:38

ikkedus schreef:
Metacam is net zo schadelijk. Vooral voor de nieren voorzover ik weet.

Ooooh, en duivelsklauw dan?

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:41

Ook. Ook daar zit een 'echte' chemisch-werkzame stof in, harpagoside.

Er is een mooi gezegde in de wereld van het farmaceutische onderzoek: zonder bijwerkingen geen werking.
Als een geneesmiddel is goedgekeurd, betekent dat dat er een positieve afweging is gemaakt tussen werking en bijwerkingen.

Bute is 'verouderd' wat betreft die afweging, metacam komt (iets) gunstiger uit die vergelijking, en daarom zegt je DA metacam, en adviseert hij geen bute.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:44

Hoi, dat zijn altijd lastige dingen. Sterkte de komende tijd.
Ik zou inderdaad overleggen met de dierenarts. Bute werkt goed en is echt veel goedkoper dan Metacam. Formeel mag een dierenarts volgens mij pas bute geven als de Metacam niet meer werkt, maar in overleg is er vaak wel wat mogelijk is onze ervaring.
Bute heeft bijwerkingen, maar vooral op de lange termijn. 'Nadeel' is dat je een aantekening in je paspoort krijgt, je paard mag niet meer aangeboden worden voor de slacht.

Wij hebben al heel lang paarden en als zich het aandient doen we het zoals jij het doet: de laatste weken/maanden pijnvrij op de bute. Je kunt de dosering ook wat opvoeren als dat nodig is. Omdat de tijd dat wij het geven beperkt is, hebben we nooit problemen gehad met de bijwerkingen.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 27-06-20 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:44

Metacam en buut zijn beide idd schadelijk voor de nieren/ maag maar wel bi lange gift ..als het voor een paar maanden is zou ik me daar niet druk over maken...het werkt sterker dan duivelsklauw( daar zie je vaak pas na langere tijd geven effect)

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:47

Wanneer het gaat om een poosje nog zonder pijn rondlopen dan geef gewoon wat het beste werkt.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:51

Ibbel schreef:
Ook. Ook daar zit een 'echte' chemisch-werkzame stof in, harpagoside.

Er is een mooi gezegde in de wereld van het farmaceutische onderzoek: zonder bijwerkingen geen werking.
Als een geneesmiddel is goedgekeurd, betekent dat dat er een positieve afweging is gemaakt tussen werking en bijwerkingen.

Bute is 'verouderd' wat betreft die afweging, metacam komt (iets) gunstiger uit die vergelijking, en daarom zegt je DA metacam, en adviseert hij geen bute.

Dankjewel, ik ga maandag even overleggen met de dierenarts hoe of wat.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:52

Voor een paar maanden maakt het niet veel uit. Buut werkt volgens mij wat sterker als Metacam. Zo in de laatste maanden zou ik voor Buut gaan, weet je bijna zeker dat hij weinig pijn heeft. Heel veel sterkte de komende tijd.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:54

Kendra schreef:
Hoi, dat zijn altijd lastige dingen. Sterkte de komende tijd.
Ik zou inderdaad overleggen met de dierenarts. Bute werkt goed en is echt veel goedkoper dan Metacam. Formeel mag een dierenarts volgens mij pas bute geven als de Metacam niet meer werkt, maar in overleg is er vaak wel wat mogelijk is onze ervaring.
Bute heeft bijwerkingen, maar vooral op de lange termijn. 'Nadeel' is dat je een aantekening in je paspoort krijgt, je paard mag niet meer aangeboden worden voor de slacht.

Wij hebben al heel lang paarden en als zich het aandient doen we het zoals jij het doet: de laatste weken/maanden pijnvrij op de bute. Je kunt de dosering ook wat opvoeren als dat nodig is. Omdat de tijd dat wij het geven beperkt is, hebben we nooit problemen gehad met de bijwerkingen.

Dankjewel, ik wist inderdaad wel dat hij niet geslacht mag worden ivm de doping maar ik was al van plan om hem te cremeren. Ik wacht gewoon af wat mijn dierenarts zegt maandag ben erg benieuwd wat hij denkt.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:55

Vleddertje1 schreef:
Metacam en buut zijn beide idd schadelijk voor de nieren/ maag maar wel bi lange gift ..als het voor een paar maanden is zou ik me daar niet druk over maken...het werkt sterker dan duivelsklauw( daar zie je vaak pas na langere tijd geven effect)

Dankjewel voor de tip, ik ga dan voornamelijk kijken naar Metacam en Bute. Maar eerst even afwachten wat de dierenarts maandag zegt.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:55

bigone schreef:
Wanneer het gaat om een poosje nog zonder pijn rondlopen dan geef gewoon wat het beste werkt.

Ja idd, dankjewel ik wacht even het advies van mijn dierenarts af.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:57

Veraaaaah schreef:
Voor een paar maanden maakt het niet veel uit. Buut werkt volgens mij wat sterker als Metacam. Zo in de laatste maanden zou ik voor Buut gaan, weet je bijna zeker dat hij weinig pijn heeft. Heel veel sterkte de komende tijd.

Dankjewel, Bute werkt idd sterker als Metacam. Ik wacht het advies even af maandag. :)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:58

Sommige paarden reageren heel heftig op hun maag op bute.
Ik ken er eentje die was binnen 3 dagen bijna dood door de bijwerkingen. Die deed het prima op metacam.
Mijn eigen merrie deed metacam niet genoeg toen ze bevangen was, bute op en af. Na een half jaar op en af (en dus ook variërend tussen 2 zakjes tot een kwartje, afhankelijk van hoe ze was) heeft ze de laatste dagen toen de afspraak met de dierenarts al stond op meer dan 3,5 zakje gestaan (wat echt extreem veel en totaal ongezond is voor een kleine pony, maar je wil/moet wat). Ze was al kapot door haar voeten, maar de laatste dag ook haar maag.

Met bute mogen ze idd niet meer geslacht worden. Mijn merrie mocht dat door ander medicijn gebruik (Pracend voor haar cushing) toch al niet.

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:05

Overleg anders eens met je DA of Previcox/Equioxx te licht is voor je paardje. Dit werkt bijna niet in op de maag. Heb een artrosepaard laten inslapen omdat ze plots continu koliek deed, vermoedelijk maagpijn door die Previcox, maar ze stond dan ook al een 5-tal jaar (!!!) op een behoorlijk hoge dosis, dus zeker minder schadelijk dan Bute of Metacam (heb met die beide geen ervaring).

Als je paardje zo'n erge artrose heeft dat ze moet ingeslapen worden, denk ik dat duivelsklauw te licht zal zijn qua werking. Sterkte !

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:24

Mijn fjord met artrose staat ook op buut. Onderhoudsdosis. Nu net 2 weken mee gestart. Dat gaf aan dat metacam ook kon maar duurder is in onderhoudsdosis.
Tot nu hier geen bijwerkingen gelukkig. Wel een blijer paard( dat was de reden om er achter te komen hoe ze zou zijn met pijnstilling)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:26

Bute is giftig voor de lever. Maar als ie toch binnekort ingeslapen word zou ik me daar een stuk minder zorgen om maken. Bute een stuk sterker. Veel sterkte met het afscheid.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:28

Beide niet. Metacam niet en bute niet. Liever iets natuurlijks..

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:33

Perryx schreef:
Beide niet. Metacam niet en bute niet. Liever iets natuurlijks..


Ik ben groot voorstander van natuurlijke dingen. Maar als een dier pijn heeft is het in mijn beleving onze verantwoordelijkheid als eigenaar om dat draaglijk te maken danwel het dier uit zijn leiden te verlossen. Ik hoor het graag als jij wel iets weet maar ik ken geen natuurlijke pijnstillers die zo sterk werken als bute. Als je paars pijnvrij kan zijn op natuurlijke middelen zeg ik doen! Kan dat niet dan maar chemisch. Zeker als het toch zijn laatste levensdagen zijn en hij toch niet nog de rest van zijn lange leven met de bijwerkingen hoeft te leven.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 22:43

Sas_Mon schreef:
Perryx schreef:
Beide niet. Metacam niet en bute niet. Liever iets natuurlijks..


Ik ben groot voorstander van natuurlijke dingen. Maar als een dier pijn heeft is het in mijn beleving onze verantwoordelijkheid als eigenaar om dat draaglijk te maken danwel het dier uit zijn leiden te verlossen. Ik hoor het graag als jij wel iets weet maar ik ken geen natuurlijke pijnstillers die zo sterk werken als bute. Als je paars pijnvrij kan zijn op natuurlijke middelen zeg ik doen! Kan dat niet dan maar chemisch. Zeker als het toch zijn laatste levensdagen zijn en hij toch niet nog de rest van zijn lange leven met de bijwerkingen hoeft te leven.

Mee eens! In eerste instantie wou ik hem aankomende week in laten slapen vooral omdat het mijn verantwoording is, en ik het egoïstisch vind om hem te laten lijden. Daarom wil ik hem nu ook gewoon het liefst Bute geven omdat dat juist zo'n sterk middel is weet ik zeker dat hij weinig pijn zal hebben. Ik vind het niet eerlijk naar hem om hem te laten lijden omdat ik mijn fotoshoot wil. Ik ben ook helemaal voor natuurlijke producten, maar ik denk niet dat ik het daar mee ga redden.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 22:45

Sas_Mon schreef:
Bute is giftig voor de lever. Maar als ie toch binnekort ingeslapen word zou ik me daar een stuk minder zorgen om maken. Bute een stuk sterker. Veel sterkte met het afscheid.

Dankjewel, ja idd ik denk idd dat ik toch voor Bute ga.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 22:46

Perryx schreef:
Beide niet. Metacam niet en bute niet. Liever iets natuurlijks..

Ik denk niet dat dat helpt als ik eerlijk ben, verder ben ik helemaal voor natuurlijke remedie.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 22:48

Martje80 schreef:
Mijn fjord met artrose staat ook op buut. Onderhoudsdosis. Nu net 2 weken mee gestart. Dat gaf aan dat metacam ook kon maar duurder is in onderhoudsdosis.
Tot nu hier geen bijwerkingen gelukkig. Wel een blijer paard( dat was de reden om er achter te komen hoe ze zou zijn met pijnstilling)

Klopt, Metacam is geloof ik rond de 80 euro voor een fles. Gelukkig dat het beter met je paard gaat, fijn om te horen dat het bij haar werkt.