Hoornloze geitjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:18

Dag iedereen!

We zijn al wat informatie aan het proberen inwinnen, om eventueel terug twee nieuwe maatjes te zoeken voor ons dwerggeitje.

(Dit is Nora!)
Afbeelding

We zouden echter het liefst hoornloze geitjes hebben.
(Voor de veiligheid)
Zijn er echter ook nadelen voor deze geitjes?
Waar zijn deze te vinden (wij wonen in België)?
Zijn er hoornloze rassen? Welke zijn de leukste? :D

We zijn er ook nog niet over uit of het de beste beslissing is om er nu nieuwe te zoeken,
aangezien Nora al redelijk op leeftijd is.
Voor nu is het ook niet zo'n probleem dat ze alleen is, omdat ze samenstaat met twee pony's.
Echter wil ik dit jaar nog enkele weken met mijn pony's op vakantie, en dan zou ze helemaal alleen zijn, en dat maakt me een beetje bezorgd. (Overigens heeft ze tot een paar jaar terug altijd een geitenmaatje gehad, maar die is jammer genoeg overleden)

Indien iemand daar ervaring mee heeft, jonge dieren koppelen met een ouder geitje,
daar zou ik dan ook graag meer over weten!

Alvast bedankt!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:07

Dwerggeitjes kunnen hoornloos zijn. en met zoekopdracht hoornloos geeft mp 18 advertenties :
https://www.marktplaats.nl/l/dieren-en- ... :hoornloos

Weliswaar in NL, maar BE zal ze ook wel hebben. Melkgeiten mogen onthoornt worden nog, maar aangeboren hoornloos bestaat ook.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:32


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:36

Klopt, melkerijen zijn de enigen die het nog mogen, maar daar zijn soms ook wel bokjes van te krijgen. En TS komt uit België, kan zijn dat de regels daar anders zijn.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:25

Ik heb zelf 2 hoornloze dwerggeitjes, dus zo geboren. Maanden naar gezocht en niet kunnen vinden en toen opeens via Marktplaats gevonden bij 2 verschillende adressen, 1 zelfs gratis opgehaald.

Ik zou persoonlijk geen gehoornde geit(en) bij hoornloze/onthoorde geiten laten lopen. Geiten knallen regelmatig eens met hun koppies tegen elkaar voor o.a. de rangorde. Verder moet je bij hoornloze geiten opletten dat het geen kween is. Want hoornloos x hoornloos fokken geeft veel kans op een kween.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:11

tamary schreef:
Klopt, melkerijen zijn de enigen die het nog mogen, maar daar zijn soms ook wel bokjes van te krijgen. En TS komt uit België, kan zijn dat de regels daar anders zijn.

Maar de bokjes worden vaak niet onthoornt. :)
Bij ons iig niet, en andere geitenhouderijen waar ik heb gewerkt ook niet.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:27

Zonder hoorns weet ik niet perse iets van, maar geiten met hoorns zijn ook prima veilig. :D
Waarom vindt je dat veiliger?
Wij hebben een oude gecastreerde bok (met grote hoorns) met een jonge geit gekoppeld en dat was gelijk prima.
Geiten zijn over het algemeen heel makkelijk met dat soort dingen.

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 20:32

Bedankt voor alle antwoorden!

Voor mij is het volgende de belangrijkste afweging (en daar staat het hoornloos nog even buiten)
welke stress weegt voor Nora het zwaarste, de introductie van twee jonge geitjes,
of de stress van twee weken zonder ponymaatjes te zijn...

De keuze voor hoornloos zou zijn in verband met de veiligheid van kinderen die hier komen.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:39

Ik denk op de lange termijn wel fijn voor Nora om er twee soortgenootjes bij te krijgen. Zou zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen mocht dat nodig zijn, net als bij paarden.
Volgens mij worden van verschillende rassen geiten zonder hoorns geboren, vast wel te vinden bij (hobby) fokkers

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 10:27

Even nog ter info,
Nora is al 12 jaar ;)
Ze is wel in goede gezondheid, dus ik hoop dat ze nog enkele jaren kan meegaan,
maar echt op lange termijn reken ik dus niet...

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:08

Op de kinderboerderij hebben ze ook gewoon hoorns hoor, dus daar zou ik me niet druk om maken.
Wil je in de toekomst nog steeds geitjes, dan kun je het beste twee erbij doen.
Onze bok was ook al tien toen ik een andere erbij nam, dat maakt niet zoveel uit.
Maar als je liever geen geiten meer wil, dan kun je het misschien beter niet doen.
Ze kan trouwens nog best lang leven, ze kan makkelijk 18 worden.
Maar heeft ze veel stress als ze weg gaan?

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:13

Melkgeiten worden vaak onthoornt. Of wil je kleinere geiten?

Wij hebben hier 2 lammetjes gekoppeld aan een 10 jaar oude geit vorig jaar. Die stond al anderhalf jaar alleen toen. In het begin zullen ze wel even 'vechten' (de orde uit maken) maar meestal gaat het al gauw goed. De lammeren hebben we zelf met de fles gevoerd en zijn vanaf 3/4 maand oud 24/7 naar buiten gegaan bij de oude geit. Dus ze waren niet heel klein meer.

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 13:52

Jullie maken me optimistisch! Dankje!
(Ik hoop ook echt dat ze 18 jaar zou mogen worden! Ze is ook echt het liefste dier dat we hier rondlopen hebben, en dan reken ik mijn twee fantastische pony's mee)

Over de stress:
Vroeger nam ik altijd maar één pony mee op wandeling, en dan ging de overgebleven pony rondjes rennen/zenuwachtig zijn. Nu neem ik twee pony's tegelijk mee, is het dus Nora die zenuwachtig rondloopt...
Voor een uurtje wandeling zit ik daar ook niet zo mee in, maar als ik deze zomer een week met de pony's op vakantie ga (2x) dan staat ze dus wel lang eenzaam, en dat wil ik haar niet aandoen...


Daarnaast geeft de corona-periode ons ook de kans veel met de dieren bezig te zijn en ze al een basis aan te leren: meelopen aan een halsband, overal aaien etc.
(Nora kan bijvoorbeeld heel wat agility! :) )

Voor mij hoeven het niet absoluut dwerggeiten te zijn, ze moeten gewoon een beetje samenkunnen met Nora. (En persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dieren met veel wit, maar een goed paard kent geen kleur, en hetzelfde geldt voor mij voor geitjes)

En over het hoornloos samenzetten met hoorns...
Ik denk dat dat niet zo'n probleem zal geven, aangezien Nora al het nadeel heeft van haar leeftijd, en ik denk dat dat zich zo wel kan uitbalanceren. (Evt zeker als de nieuwe groter zouden zijn)
Tenzij hier iemand echt slechte ervaringen mee heeft.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:16

Melkgeiten zijn niet per se alleen maar wit :D Wij hebben een zwartbonte.
Je weet zelf wel hoe fit je oude is neem ik aan. Toen wij die van ons koppelde was de oude duidelijk de baas, en zette flink de hoorns bij de andere er in. Nu de jonge ouder zijn heeft ze wel een waardige tegenstander :Y) Het is immers wel de wei van de oude geit, dus die zal bijna zeker haar plaats opeisen. Een jonge geit kan zich sowieso minder weren, met of zonder hoorns, dus opletten moet je sowieso de eerste tijd. Uiteindelijk gaat hoornloos en met hoorns wel samen, net als hoorns met hoorns, en hoornloos met hoornloos

Liefsyv

Berichten: 208
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:49

Ik fok al jaren hoornloze geiten (zwarte Toggenburgers!) heel soms heb ik toch weer een lammetje met hoorns ertussen, maar komt bij ons niet veel voor meer.. Ik ben ooit begonnen met fokken; met een zwarte dwerggeit met hoorns, en nu ben ik zover dat ik hoornloze zwarte Toggenburgers fok. Dus het kan heel goed :D Ik ben mega trots op mijn geiten meiden

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:09

Kun je haar niet meenemen, als ze gewend is mee te lopen, zijn wel meer mensen die gaan rijden en hun geit mee nemen. :D
Wij waren toen onze bok alleen achterbleef omdat zijn broer was ingeslapen ook wel ongerust over een nieuwe introductie, ook omdat hij best een bazige kerel is.
Daarom hadden wij toen wel voor een jonge geit gekozen die niet te klein meer was.
Maar geitjes zijn makkelijker te koppelen, komt vast goed!
Ze is ook niet zo oud dat ze het lichamelijk niet kan dus een paar kleintjes erbij is vast hartstikke leuk!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:34

Afbeelding
Wij hebben al jaren en jaren landgeiten met hoorns. Ze gebruiken hun hoorns vooral om zich te krabben. Ze hebben ze echt nooit tegen ons gebruikt, zo nu en dan wel tegen elkaar, of tegen een deur/muur.

IK weet niet hoe dwerggeiten zijn, maar ik vind hoorns geen probleem en geen extra gevaar.

Toen wij met geiten begonnen waren de kinderen nog klein, en er is weleens een kind opgeduwd tijdens het spelen met de geiten, maar nooit met de hoorns, altijd met het 'voorhoofd'.

(Landgeiten zijn erg groot, wegen zo'n 75 kg)

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 11:12

Misschien vinden jullie het wel leuk om te zien wie er nu uiteindelijk bijgekomen zijn...

Maak kennis met de squad! <3
Afbeelding

Toch met hoorntjes, maar van een fokker waar ze al mensen gewoon zijn.
En KLEIN! De mamageit is 42 cm schofthoogte...

En wie kan zo'n charmante jongeman nu niet in het hart sluiten...
Afbeelding

Anoniem

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:17

<3 <3
Ik ben gek op geitjes!!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:31

Leuk! En met hoorntjes!
Veel plezier ermee!

Anoniem

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:47

Wij hebben de puntjes er af laten zagen als alternatief.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:40

Wat een mooi trio!

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoornloze geitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:03

Leuk! Je kan altijd nog rubberen hoesjes om de hoorns doen voor de veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:22

Ze zijn mooi! Geitjes zijn zo leuk <3 .
Fijn voor Nora, dat ze weer met soortgenootjes staat.