Parcours B wel haalbaar voor onervaren combi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Parcours B wel haalbaar voor onervaren combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 23:21

In het nieuwe jaar ga ik met Max (E-pony) springen bij de paarden in de B. Hij is dan 5, en een jaar onder het zadel. Tis geen superspringer ofzo, hij wil zn voorbenen nog wel eens vergeten. Gaaaap
Ik heb zelf niet bijzonder veel ervaring, ik heb Max zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Heb wel les, en krijg misschien/waarschijnlijk nog springles van Jenny Zoer Kwijl
Ik weet dat de B op maximaal 1 meter staat.
Maar nou las ik zonet in een berichtje van RunningKawa dat oxers 1.30 breed mogen zijn, en triples 1.40... Mag dat uberhaupt wel, een triple in de B?? Heb ik nog nooit gezien...
Hoe moet ik in godshemelsnaam over die oxers heen komen?
Volgens mij staat B tegenwoordig voor Beste Ruiters Van De Wereld.... Ik vind het niet bepaald fair hoe er tegenwoordig gebouwd wordt, en dan met name op indoors. Je kan gewoon als onervaren combi de B niet eens meer in met vertrouwen...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 23:22

Weet iemand trouwens hoe breed oxers doorgaans worden gebouwd? (in overijssel)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:40

uiteraard mag een triple in de B, overigens de makkelijkste sprong in een parcours! Niet te druk maken over de breedte, met lef aanrijden en dan lukt het vanzelf. Begin eens met een paar oefenparcoursjes voor het vertrouwen, dan ben je ook geen onervaren combi meer.

In het B geldt het volgende:
opp. 1.800 m² of meer: aantal hindernissen 9-10, 1 dubbelsprong
1.200 tot 1.800 m²: aantal hindernissen 9-10, , 1 dubbelsprong
800 tot 1.200 m²: aantal hindernissen 7, 1 dubbelsprong
Maximum hoogte 100 cm
hoogte (min) 90
breedte oxers (max) 130
breedte triple bar (max) 140

Bij ons in Brabant kom je deze hoogtes dus ook echt tegen, en dan lekker technisch gebouwd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:49

Wat je tweede vraag betreft: dat verschilt heel erg per wedstrijd en per parcoursbouwer. Ik vind zelf dat in Rijssen en Wierden vrij heftig gebouwd wordt (en niet alleen op Indoor Wierden) vergeleken met bijvoorbeeld Almelo en Hellendoorn. Dat was iig bij de pony's zo, bij de paarden heb ik daar nooit zo op gelet (kwam meestal op ponyconcoursen). In het weekend van 13 en 14 december is er een springwedstrijd in Den Ham, misschien zou je daar even kunnen kijken? Dan heb je een idee van wat een B-parcours ongeveer inhoudt. En idd wat Lielle zegt: rijd wat oefenparcoursjes, er zijn er een hoop in Overijssel (maar ik zou even thuis moeten vragen waar precies).

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:49

Inderdaad, ik heb ook al geconstateerd dat er in Wierden vrij 'zwaar' gebouwd wordt. Net wat Karin zegt, het zal verschillen per parcoursbouwer. Triples komen volgens mij niet erg vaak voor in het parcours....
Als jij vertrouwen hebt in Max zal het wel lukken. Heb je al geoefend met hogere / bredere hindernissen???

Groetjes, mirjam

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:55

Waarom is een triple de makkelijkste hindernis? Omdat het paard dan zelf ziet dat hij goed moet opletten?

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:27

begin met het buitenseizoen, dan wordt de eerste paar weken niet echt hoog gebouwd.
In het progressief kun je op grote wedstrijden 115 cm tegenkomen. Maar dat is aan het eind van de zomer
Daarom in april beginnen, dan staat het soms in het klassiek grotendeels op 90 cm, en een enkel op 1 m

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:42

omdat een triple mooi oploopt en daarmee de parabool van de sprong al meer uitnodigt. Een steilsprongnodigt meer uit tot vlak springen, als je een beetje passend op een triple zit, maak je er zelden nog een fout op. Dit is echt een sprong die tussen de oren van de ruiter zit, omdat die breed en moeilijk lijkt. Maar het is mijn favoriete hindernis, gewoon lekker naar voren rijden, en het lukt altijd Haha! Haha!

En IMO kan iedereen een B parcours rond rijden, maar dat moet je wel met overtuiging de ring ingaan.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:31

Lielle schreef:
En IMO kan iedereen een B parcours rond rijden, maar dat moet je wel met overtuiging de ring ingaan.


En de volgorde van de hindernissen onthouden hihi.

Ik vind wel dat als je paard niet lekker doorgaloppeert dat je in een B parcours toch al gauw in de problemen komt. Ik merk zelf dat Maddox af en toe niet doorloopt en dan heb je bijvoorbeeld bij een gebroken lijn tussen 2 hindernissen toch een probleem.<

Als je paard dressuurmatig goed loopt dan ben ik met je eens dat het moet lukken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:33

Klopt Manon, maar dat vind ik een voorwaarde om uberhaupt op een wedstrijd te verschijnen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:38

als je van te voren wat oefenparcoursjes gaat springen moet dat lukken hoor!
ik was ook zo de B door

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:14

Manon 2 schreef:
Waarom is een triple de makkelijkste hindernis? Omdat het paard dan zelf ziet dat hij goed moet opletten?


omdat het opwaartse sprong is! die van laag naar hoog wordt gebouwd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:45

Als je je oefenparcoursjes van 90 cm goed door komt, maakt die paar cm breder of hoger niet veel meer uit.
maar lukken je oefen parcoursen niet, dan zou ik zeker geen B gaan starten.

Maar zoals Lielle zegt, goed voorwaarts houden en niet gaan twijfelen.
Bij twijfel krijg je gegarandeerd weigeringen.
Dus blijven rijden, past de afstand niet, gewoon blijven rijden, een paard kan zich in het B nog makkelijk redden bij niet passende afstanden.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:07

oefenparcoursen doe ik al regelmatig, vooral in Saasveld (ankerhal). Daar staat o.a. een driesprong die Max al aardig doorspringt. Ik vind t nog wel moeilijk om afstanden goed in te schatten. Ik zie t vaak wel, maar kan er dan niet snel genoeg wat aan doen. Ik laat Max het daarom zoveel mogelijk zelf uitvogelen, ik sluit hem zo op dat ie in t midden voor de sprong komt, en aan zn galopsprongen kom ik de laatste paar passen niet meer. Hij weet tot nog toe nog altijd beter dan mij of en hoe hij de galopsprongen passend kan maken. Hij gaat graag een beetje vroeg af, oxers springt ie dan super, maar op stijltjes wil nog wel eens een balkje vallen.
Bij hoge sprongen ben ik bang dat het niet past, en dat ie er dwars doorheen gaat. Als ik weet dat de afstand klopt is er nix aan de hand. Maarjah, oefenen dus. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:12

Gewoon zoals je nu doet, opsluiten tussen handen en benen, en laat hem maar mee kijken.
Ze hebben ook niet voor niets hun ogen gekregen. Lachen
Als jij vastberaden blijft rijden, ook als het niet past, dan weet je paard niet anders dan dat hij moet springen.

En dat beetje hoger en breder, maakt voor zo'n groot en krachtig beest niet veel uit

succes

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:32

ehh, groot is nvt (e-tje van 1.56 Tong uitsteken ) krachtig: alleen als ie zin heeft }>
Allemaal tnx voor de tips! nieuwe zijn uiteraard ook welkom! Schijnheilig

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 00:16

LiSSy schreef:
ik was ook zo de B door


Ja, maar als ik het goed onthouden heb, reed jij bij de pony's en Lieke gaat bij de paarden rijden met een E-pony
Dat vind ik toch wel een verschil!!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:04

Ik vind al dat gedoe over E ponies bij de paarden wel wat overdreven om eerlijk te zijn. Een paard van 1.56 liep 10 jaar terug gewoon bij de paarden mee zonder dat daar zo over gepraat werd. Die paar centimeter maken echt niet zo veel uit. In de jaren '60 liep er in Engeland een Cob mee in de internationale springsport en die won destijds alles (Stroller van Marion Coakes(?)); Jappeloup van Pierre Durand won de Olympische Spelen in Seoul en was ook maar 1.55 m. Het was trouwens een kruising draver * volbloed!

Concorde, gewoon lekker naar voren rijden en niet gaan twijfelen. Laat hem maar nadenken over de sprongen, zoals Runningkawa zegt 'ze hebben zelf ook ogen'.

tips die ik een tijd geleden aan iemand anders heb gegeven:
wel zweepje meenemen, verder niets veranderen. Gewoon losrijden , en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 90 cm, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan vol overtuiging naar de eerste. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal, het klinkt allemaal wat onzeker, en dat kun je niet gebruiken. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar als je het zelf absoluut niet ziet zitten, moet je het niet doen.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn B parcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen. Als het echt niet lukt, spring je evt nog een eenvoudige sprong en groet je af. In de ring forceren heeft geen nut in deze situatie.

Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'


en nog wat links waar ik al eerder wat tips heb neergezet:
[RT] "spring"heethoofd?
[RT] discussie over systeem bij springen

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:08

Hoi,

wil misschien ook met mijn E pony gaan springen. Heb dan ook alle tips aandachtig doorgelezen Haha! .
Maar weet iemand de hoogtes enz. bij de (E) pony`s is ??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:27

B is 90 cm voor E ponies, L, M, Z steeds 10 cm hoger.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:13

Citaat:
Als je je oefenparcoursjes van 90 cm goed door komt, maakt die paar cm breder of hoger niet veel meer uit.


Citaat:
en galoppeer dan vol overtuiging naar de eerste. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal, het klinkt allemaal wat onzeker, en dat kun je niet gebruiken.


In de B kwam ik vol overtuiging rond, in de L vond ik de hindernissen ineens erg hoog waardoor ik geen vertrouwen meegaf aan mijn paard en zij begon te weigeren.
Oefen thuis en in het oefenparcours eens wat hoger dan je op de wedstrijd moet. Dan lijken de hindernissen in het gewone parcours stukken kleiner.
En probeer eens thuis in de training goed te kijken op of je uitkomt voor de hindernis of niet. En als je niet uitkomt, of je dan je paard in moet houden of juist iets voorwaarts moet laten gaan.

Maar zoals gezegd is, is het belangrijkste: heb er vertrouwen in dat het lukt!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:33

Lielle schreef:
Ik vind al dat gedoe over E ponies bij de paarden wel wat overdreven om eerlijk te zijn. Een paard van 1.56 liep 10 jaar terug gewoon bij de paarden mee zonder dat daar zo over gepraat werd. Die paar centimeter maken echt niet zo veel uit.


vind ik ook... ik heb zelf ook een e-pony (1m56) maar hier in België is dat een paard, dus moet ik meteen een parcours van 1m. In augustus stond het tussen de 95cm en 1m10 (een enkele oxer) Zo'n verschil maakt dat niet hoor...
Alleen spijtig dat ik nu niet meer mag springen. Huilen
maar goed, veel succes alleszins!
xxx