Vreemde longklachten paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 01:53

Hallo allemaal,

Sinds een poos staat mijn paard met long problemen, inmiddels ben ik een beetje radeloos dus ben ik erg benieuwd naar ervaringen , mensen die wellicht het zelfde hebben meegemaakt,

Het betreft een 10 jarige Friese ruin, heeft altijd al veel medische ellende gehad maar met goede veeartsenbegeleiding en voorzichtige trainingen ging het altijd prima,

Hij liep op Z2 niveau en trainde zo’n 4/5 keer per week 30-45 min matig tot redelijk intensief,


Op 10 dec begon echter de ellende,
Het weekend ervoor hadden we concours gehad, hij voelde dat weekend wat tam aan, maar dat had die wel wat vaker In de ring dus ik zocht er niks achter

Hij was dus op 10 Dec ineens uit het niks (heeft nog nooit longproblemen gehad) tijdens het rijden benauwd, na 7 rondjes draven waren we gestopt met rijden,

Meteen op zaagsel gezet en het hooi gaan weken en uiteraard rust en wat wandelen aan de hand

Na een paar dagen volgde geen verbetering dus onze veearts gebeld, die kwam luisteren naar zijn longen en hoorde het piepen, en kon horen dat het vol klonk, maar hij hoorde nog geen reutel,
Advies: een week op respulmin

Na een week weer laten luister door de arts,
Nu hoorde hij helaas wel een reutel
Advies: nog een week respulmin en prednison

Weer een week later laten luisteren er klonk verbetering, maar nog niet over,
Advies: nog week op respulmin en prednison

Na een week de arts weer gebeld om een scopie te laten maken,
De veearts wilde eerst een “koude” scopie, dan rijden en dan weer een scopie, op de koude scopie zag Hij daarop wel een klein beetje slijm maar eigenlijk te weinig om de klachten te veroorzaken
De veearts was erg benieuwd naar de scopie na het rijden

Echter is het niet zover gekomen, tijdens het rijden moest ik per direct (na 10 min in totaal gedraafd en gegaloppeerd te hebben) afstappen en bleek zijn hartslag zo afwijkend te zijn dat er geen ritme meer in zat en als het ware alleen maar een drrrrrrr te horen was...
De veearts schrok daarvan en verwees ons direct door naar Gent

Op 22 Jan zijn we voor het eerst naar Gent geweest,

Ze hadden een hart echo gemaakt, bijna een half uur lang, en bloedafgenomen en een ECG in rust en daarna een ECG aan de Longe...

Hij moest 10 min draven en 5 min galopperen, en na 1 min galop werd ons al verzocht om het galopperen te staken, zijn hartslag ging alle kanten uit.. na welgeteld 11 min “vrij” longeren kon je hem opvegen zo moe was die...

Na het longeren en de nodige tijd om op adem te komen hebben ze nogmaals een scopie uitgevoerd en hebben ze ook een longspoeling gedaan en nogmaals bloed afgenomen

Daarna mochten we naar huis en kregen we telefonisch de uitslag,

Het kwam er op neer:

Zijn hart was erg klein voor zo’n groot paard
Zijn hart ritme was niet helemaal goed, ze noemde het sinus aritmie,
Hij sloeg af en toe over, En soms sloeg die een paar keer te vroeg
We wisten wel dat het ritme int werk niet klopte, maar niet precies wat er dan mis was..

Maar dat was niet zo heftig zeiden ze,
niet zo dat het deze symptomen kon veroorzaken

Wel moet die iedere 6 maand terug om hem onder controle te houden, want dit is iets wat wel (snel?) meer verergerd en op een duur aritemie fibrillium wordt, dus dat willen ze in de gaten houden zodat er optijd ingegrepen kan worden, maar dat was nu nog te vroeg

Uit de longspoeling was wel iets gekomen, er waren teveel mastcellen aanwezig en die staan in verband met allergieën, hij is dus allergisch voor stof...
Advies: 4 weken op cortisonen (prednisolon) en 2 maal daags gaan puffen met ventolin (8 puffjes per keer) bij geen verbetering terug komen,

Na 4 weken merkte we geen enkele verbetering
Dus weer de kliniek gebeld,

Op 27 feb zijn we weer terug gegaan,
Dit keer een ECG in Rust en onder het zadel, een scopie in rust en een dynamische scopie onder het zadel, wederom een bal (long)spoeling
Bloedonderzoeken enz

Ze kwamen toch weer op zijn longen uit
Diagnose: IAD en stof/mijt/schimmel/bacterie/pollen allergie

Advies: alles zo stof vrij te maken, hooistomen en het paard behandelen met vernevelen


We hebben dan ook direct een haygain aangeschaft en een flexineb

We begonnen vol goede moed aan de behandeling en het ging op en neer, veel slechte dagen met af en toe een goede,

Maar ik wilde wachten met verdere onderzoeken tot ze weer de wei op mochten,

Eenmaal met het opbouwen op de wei ging het wat beter en konden we de trainingen weer een beetje oppakken,

Besloten zodra het kon hem lekker dag en nacht op wei te zetten (hij is eigenlijk gewend om in de Zomer snachts naar binnen te gaan)

Maar helaas na een dikke week ging het weer slechter, hij was veel moe en saai en sloom en hij sliep totaal niet op de wei dus toch weer snachts op stal.

Het ging na een paar dagen weer aanzienlijk beter en hij begon ook onder het zadel fitter te worden, een paar weken ging het redelijk goed,
Ik kon met het rijden met veel tussenpozes uiteraard weer wat oefeningen meepakken en we durfde weer ons eerste lesje af te spreken, de les was goed en rustig verlopen met veel stappen tussen door en lekker wat basis werk,

Besloten om de volgende dag lekker vrij te longeren, helaas was de longeerbak niet gesproeid waardoor het bij iedere pas een stofwolk was, dus longeren durfde ik niet aan, dus maar aan de hand gestapt,

De volgende dag idemdito

De dag daarna besloten om er toch maar
Op te gaan en dan maar alleen wat los te draven en te galloperen,

Helaas kwam het daar niet van, bij het opstappen trok hij erg scheef en hij was erg stram en taai,

Helaas hij bleek dus spierbevangen ,

Waarschijnlijk doordat er door zijn longen te weinig zuurstof naar zijn spieren ging en hij daardoor is gaan verzuren en verkrampen,

Weekje rust en gewandeld aan de hand en hem laten masseren om alles weer los te maken ,

Daarna voorzichtig erop stappen en na een weekje wat draf erbij,

Helaas is het sinds dien helemaal prut, hij hijgt al weer bij het instappen,

Na een paar weekjes zitten we tussen. De 7-8 min op de draf en 2-3 min op gallop en dan is meneer gewoon weer uitgeput en erg aant hijgen,

We zijn weer begonnen met ventolin te puffen en Inmiddels begint hij weer iets te doen

Nu vind ik het vooral zwaar frustrerend, het was echt de bedoeling om verder te komen in de sport en hopelijk ooit richting de zzl/zzz te gaan maar nu na al die maanden durven we niet eens meer aan een proefje te denken omdat ik zeker weet dat hij het absoluut niet volhoud...

Inmiddels lopen de kosten ook aardig op al 3.000-4.000 euro aan veeartskosten en 3.000 aan aanpassingen (flexineb en haygain)
Begrijp me niet verkeerd, dit diertje is echt mijn alles en hij krijgt alle zorg enz die hij nodig heeft al kost het me nog veel meer dan dit,
Maar het begint een beetje op te breken... en ik weet niet zo goed wat ik nog hiermee kan doen voor hem..

Zijn er meer mensen die dit herkennen of ervaring mee hebben? Paard is op stal nooit benauwd, hoest nooit, heeft ook geen hele duidelijke neusuitvloeing op stal, wel met rijden

Echt respect als je heel mijn verhaal hebt gelezen, het is iets langer geworden dan gepland..

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 02:21

Jeetje wat een heftig verhaal. Mijn haf reageerde vroeger ook niet op ventipulmin maar wel op sputolysin poeder. Is dit misschien iets om nog te proberen? Denk dat het moeilijk is zo allemaal....sterkte!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 03:50

Heel heftig verhaal. Als ik jou was zou ik hem helemaal niet meer op stal zetten. Nooit meer. Je hebt het een dikke week geprobeerd zeg je, maar dat is natuurlijk veel te kort voor een paard om aan een nieuwe situatie te wennen. Als je verhuist van stalling kan het tot wel een jaar duren totdat je paard zich er helemaal thuis voelt, blijkt uit onderzoek. Wellicht dat je paard het op een andere stalling beter doet qua dag en nacht buiten.

Ook zou ik overwegen om helemaal te stoppen met rijden met dit paard. Hoe eerlijk is het naar je paard toe om dit van hem te blijven vragen als je weet dat hij zich steeds zo ellendig voelt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:47

Constant buiten met pollenallergie kan ook niet. Heel goed management met zo stofvrije omgeving en heel gedoseerd werk is het enige wat je kan doen vrees ik. Zou wedstrijden met hem uit je hoofd zetten. En longen en hart zijn niet goed: dat is wel echt de hoofdmotor van je paard.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:00

Je hebt het over vreemde longklachten maar je weet al wat het is.

Het klinkt alsof je alsnog graag wil dat alles opgelost is en je weer verder kan als voorheen maar je hebt een paard met een serieus hartprobleem en ook een stofallergie.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:29

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@smit_ilse, dankjewel! Dat is een goeie tip! Dat ga ik even navragen bij mijn arts!

@dorientjuh, ik heb het even nagekeken, hij heeft van 3-16 mei dag en nacht gestaan,
Maar wat hem vooral nekte was het niet slapen buiten en het stof om hem heen, de weides zijn best droog en als er dan een ander paard een sprintje trok of ging rollen dan had je een hele stofwolk en dan had die het al weer gehad, dus voor inderdaad zowel pollen als stof is het toch wel moeilijk om dag en nacht op de wei te staan :\

@poes, klopt precies! Daarom is 24/7 buiten staan erg lastig,
Klopt idd ook dat hart en longen de motor is van alles, ik vrees zelf ook dat wedstrijden behoren tot verleden tijd, al hebben ze hem op de kliniek nog niet laten afkeuren?

@belle_boef, ja dat klinkt inderdaad wel een beetje tegenstrijdig haha, ik vind het zelf gewoon erg vreemde klachten omdat hij op stal en op de wei eigenlijk normaal is, hij oogt niet benauwd, hoest niet, heeft geen neusuitvloeing, maar zodra je erop zit en voorzichtig wat gaat rijden (wat je niet echt rijden kan noemen want we stappen voor 70/80 procent ) dan komt het ineens tot uiting,

Voor mijn gevoel moet er inderdaad ergens iets van een oplossing zijn, of iig iets waar hij iets van verbeterd?
Domme hoop misschien, ik weet het ook niet...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:36

Wellicht al naar gekeken, maar een slokdarmverlamming kan ook zorgen voor benauwdheidsklachten. Die van mij heeft een stof- en pollenallergie en heeft astma ontwikkeld maar dat is vooral een probleem bij een aanval. Dat is onder controle te houden met goed stalmanagment en een hooistomer.

Maar ik kan niet rijden vanwege de slokdarmverlamming die hij ook heeft. Er blijft slijm in de 'zakjes' hangen wat maar boven komt en in zijn longen komt met rijden. En daar krijgt hij het heel erg benauwd van.Vrij bewegen gaat op goed, hij staat 24/7 buiten met schuilstal en als hij moet hoesten doet hij gewoon even rustig aan. Rijden is de trigger

Friezen zijn bekend met deze aandoening, vandaar dat ik hem er even in gooi. Succes met zoeken!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:43

[quote="gossa4ever”]
@belle_boef, ja dat klinkt inderdaad wel een beetje tegenstrijdig haha, ik vind het zelf gewoon erg vreemde klachten omdat hij op stal en op de wei eigenlijk normaal is, hij oogt niet benauwd, hoest niet, heeft geen neusuitvloeing, maar zodra je erop zit en voorzichtig wat gaat rijden (wat je niet echt rijden kan noemen want we stappen voor 70/80 procent ) dan komt [/quote]

Maar dat betekend alleen maar dat hij zich dus net kan redden zonder inspanning. En minimale inspanning betekend al dat hij meer zuurstof nodig heeft die zijn lijf niet kan opnemen. En is dus meteen benauwd.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:48

Wat heftig zeg. Geef je nog iets tegen de allergie?
Je zou kunnen denken aan behandeling met anti-histamine zoals loratadine, of een andere soort. Ik geef dit mijn haflinger al een aantal jaar (allergie voor stof, pollen en mijten) en het verlicht duidelijk de klachten. Het gaat er niet mee weg, maar het maakt het wel draaglijker. Mogelijk kan het bij jouw paard ook iets verlichting geven.

Edit: overigens heeft de mijne ook geen klachten op de wei, maar beginnen met het rijden. Door de snellere ademhaling wordt alles overprikkeld met als gevolg nog meer klachten.
De medicijnen halen de klachten niet weg, maar het maakt het draaglijk. Ik houd mijn paard wel 24/7 buiten. Binnen is geen optie meer. Wil je toch deels op stal, dan een goed geventileerde stal, stofvrije bodembedekking. En je zou er voor kunnen kiezen om overdag op stal en 's nachts buiten. Van 11 uur 's ochtends tot een uur of 8 's avonds is de droogste periode. Daarna is het beter te doen buiten.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 22-06-20 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:51

Als ik het zo lees, ben ik bang dat jouw gestelde doelen/dromen het niet gaan worden voor dit paard. :(
Longen en hart zijn ZO belangrijk, wat is nu nog de reden dat je wil rijden? Om te kijken of hij verbetert?

Wat ik lees gaat hij alleen maar stabiel 'even slecht' als daarvoor.. Wat zegt de arts hierover, gewoon doorrijden of het houdt op zoals hij nu is? Als hij al begint met hijgen met instappen, zou ik er persoonlijk over nadenken om hem met (pre) pensioen te doen....

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:05

Ik heb een paard met een ernstige stofallergie en astma, dus een deel van de benauwdheidsklachten komen me bekend voor. Toen wij net de diagnose kregen heeft ze alleen maar buiten gestaan. Ze kon amper nog naar stal, helemaal rond het voorjaar/begin van de zomer. Als het kan zou ik proberen je paard zoveel mogelijk buiten te houden of een stal te vinden waarbij je weinig stof en veel frisse lucht hebt. Mijn dierenarts zegt altijd dat omgevingsmanagement verreweg het belangrijkste is dat je voor een paard met chronische luchtwegproblemen kunt doen.
Qua medicatie e.d. durf ik niet zoveel te zeggen, want dat weet een dierenarts veel beter dan ik. Bronchodilatoren, mastcel stabilisatoren e.d. in combinatie met antioxidanten kunnen helpen, maar als de omgeving niet in orde is, heb je daar weinig aan vrees ik.
Nog een praktische tip voor de benauwdheid in de trainingen: ik heb een hele lange tijd zonder zadel gereden als mijn paard zo benauwd was. Zo had ze meer ruimte om te ademen en was ze amper benauwd.

Heel veel sterkte met je paardje. :j

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:12

Bedankt laurae voor je reactie! Want zonde dat jouw paardje daar ook last van heeft :oo

Wel fijn dat die van jou dan wel in rust goed te houden is, maar wat jammer dat rijden dan de trigger is zeg!

Op de kliniek hebben ze bij die van mij uitgebreid gekeken naar verlamming, zowel bij een scopie in rust als in de dynamische scopie onder het zadel, eigenlijk was alles in orde, geen rare dingen te zien, geen verlammingen of zakjes of cornage oid..

@belle_boef, ja dat zou inderdaad kunnen kloppen :j

@Daiyo, nee eigenlijk hebben we nooit iets van de kliniek gehad voor de allergieën, alleen maar prednisolon...
ik ga me zeker even inlezen in wat jij aangeeft, en info vragen, want iedere Mogelijke verlichting ben ik al blij mee :j
En kun jij nog wel licht rijden? Of dat ook niet meer?

@bobje26, klopt, ik ben er zelf ook aardig van overtuigd dat onze dromen ophouden,
De voornaamste reden dat die nog moet blijven rijden was eigenlijk advies van de kliniek, proberen zijn conditie te behouden anders zou zijn longinhoud teveel achteruit gaan,

Dus we trainen ook niet meer echt, en al helemaal niet voor een doel, hij stapt veel onder het zadel, en draaft zo’n 7-8 min incl een heel aantal tussenpauzes, en galoppeert zo’n 2-4 min met tussenpauzes, eigenlijk puur om hem zo stabiel mogelijk te houden,

@lau07, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Dat zijn een paar hele goede tips! Die gaan zeker even op ons lijstje :j

Snachts Op stal staat hij bij de Deur dus dat is wel heel luchtig, en om hem heen staan momenteel ook geen paarden, behalve mijn andere paard, maar die staat ook voor hem op zaagsel om het stof zo laag mogelijk te houden,

Dus eigenlijk staat hij wel heel ideaal wat dat betreft...

Zonder zadel ga ik eens proberen :j gaat nog een hele uitdaging worden vrees ik want ik kan hem amper uitzitten met zadel :+ maar het is zeker de moeite waard om te proberen of dat kan schelen :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:22

Ik kan nog wel rijden, maar de mijne heeft niet zo'n last als die van jou. Wel wat sneller benauwd in de zomer en kan hoesten op stoffig hooi of zand. Maar hij is niet zo heftig benauwd als jouw paard. Hij is een headshaker en heeft ook veel jeuk in zijn neusslijmvliezen. De benauwdheid wordt wel merkbaar minder met de medicijnen. Jeuk ook wel, maar daar heeft het wat minder effect op.

Ik moet ook wel zeggen dat beweging wel helpt bij het vrijer ademhalen. Als hij een week stilstaat is hij sneller benauwd dan wanneer hij in training is. Ook al is de training een lichte training, doordat de longen in beweging blijven is de ademhaling weer makkelijker.
Balans is essentieel. Je moet echt kijken wat je paard aan kan. En in jouw geval zal ik dat ook zeker in overleg met een dierenarts doen. Zeker nog niet focussen op rijden. Mogelijk dat je met longeren zijn conditie wat kunt opbouwen. Maar ik denk dat het een lange weg wordt, met kleine stappen en dat rijden echt nog heel ver weg is.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:46

Ik hoop dat ik het goed gelezen heb, maar eigenlijk heeft hij dus een te klein hart en slaat die dus op hol bij inspanning? Dat is niet heel vreemd als je je bedenkt dat het hart het complete lijf van zuurstof voorziet. En als je daar dan ook nog eens een longprobleem boven op krijgt (hoewel ik het kip en het ei verhaal hier een beetje bij krijg, ik ben zelf hartpatiënt en ja ik krijg het als eerste benauwd als ik over mijn grens heen ga en daarna begint mijn hart te fladderen), zit je dus al dubbelop met de longen die het zwaar hebben.

Ik zou toch nog eens goed in discussie gaan met de heren doktoren, want ik vermoed dat wat jij onder een lichte training verstaat, wel eens veel te veel zal zijn voor je paard.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:51

neetoch schreef:
Ik hoop dat ik het goed gelezen heb, maar eigenlijk heeft hij dus een te klein hart en slaat die dus op hol bij inspanning? Dat is niet heel vreemd als je je bedenkt dat het hart het complete lijf van zuurstof voorziet. En als je daar dan ook nog eens een longprobleem boven op krijgt (hoewel ik het kip en het ei verhaal hier een beetje bij krijg, ik ben zelf hartpatiënt en ja ik krijg het als eerste benauwd als ik over mijn grens heen ga en daarna begint mijn hart te fladderen), zit je dus al dubbelop met de longen die het zwaar hebben.

Ik zou toch nog eens goed in discussie gaan met de heren doktoren, want ik vermoed dat wat jij onder een lichte training verstaat, wel eens veel te veel zal zijn voor je paard.


Dit is precies wat ik ook dacht. Hartpatiënten krijgen het snel benauwd bij inspanning, omdat de zuurstofvoorziening niet goed is. Zelfs zonder longproblemen. Ik denk zelf dat dit paard niet meer bereden kan worden, maar dat is natuurlijk aan de artsen om te bepalen.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:52

Juist bij vage langdurige klachten zou ik er een goede homeopaat bijhalen.

Ken meerdere mensen die met hun paard al een tijd aan t klungelen waren met allergieën en vocht/hartproblemen en uiteindelijk goed geholpen zijn.

Hier is Rob Zomer iemand die goed bekend staat, maar er zullen er vast meer zijn.
Kijk maar eens bij de reviews van Rob Zomer om er een gevoel bij te krijgen.

In ieder geval sterkte!

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:48

Hevonen schreef:
neetoch schreef:
Ik hoop dat ik het goed gelezen heb, maar eigenlijk heeft hij dus een te klein hart en slaat die dus op hol bij inspanning? Dat is niet heel vreemd als je je bedenkt dat het hart het complete lijf van zuurstof voorziet. En als je daar dan ook nog eens een longprobleem boven op krijgt (hoewel ik het kip en het ei verhaal hier een beetje bij krijg, ik ben zelf hartpatiënt en ja ik krijg het als eerste benauwd als ik over mijn grens heen ga en daarna begint mijn hart te fladderen), zit je dus al dubbelop met de longen die het zwaar hebben.

Ik zou toch nog eens goed in discussie gaan met de heren doktoren, want ik vermoed dat wat jij onder een lichte training verstaat, wel eens veel te veel zal zijn voor je paard.


Dit is precies wat ik ook dacht. Hartpatiënten krijgen het snel benauwd bij inspanning, omdat de zuurstofvoorziening niet goed is. Zelfs zonder longproblemen. Ik denk zelf dat dit paard niet meer bereden kan worden, maar dat is natuurlijk aan de artsen om te bepalen.


Dit is ook precies wat ik dacht, waarom zou je nog met dit paard aan het werk willen?
Wat als zijn hart ineens zo op hol slaat dat hij er bij neer valt terwijl je er op zit?

Ik heb zelf ook te maken gehad met een onregelmatig hartritme, en daar kun je je aardig naar van voelen. Dus ik zou niet meer van dit paard verwachten dat hij lekker aan het werk kan.

Ik zou het zelfs niet vreemd vinden als je gaat denken aan inslapen, want kun je dit paard nog wel een paardwaardig leven bieden?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:33

@daihyo, wat fijn dat je nog wel kan rijden! Headshaking syndrome is ook een ellende -O-

Ja dat zeiden ze in Gent dus ook, vooral een beetje in beweging houden!

En inderdaad een week stil staan en het is net alsof ze maanden niet gewerkt hebben...

We focussen ook echt niet int bijzonder op het rijden, ik ben in de eerste instantie al blij dat hij in rust gewoon “normaal” functioneert! Maar we doen vooral veel stappen en idd afwisselen met aan de Longe, maar daarbij is hij net zo snel benauwd, dus we doen ook dan heel erg voorzichtig,

Ik probeer altijd te stoppen voor hij zijn grens bereikt omdat ik niet wil dat hij blijft hangen in zijn benauwdheid..

@neetoch, je hebt het idd goed gelezen :j een te klein hart en sinus aritmie, maar vreemd genoeg vond de kliniek dat die diagnose in combi met de long diagnose eigenlijk niet het beeld zou mogen veroorzaken wat hij geeft...

Wat je zegt over het kip en ei verhaal, dat vind ik zelf dus ook een beetje, ik blijf het toch wel spannend vinden van zijn hart...

Eigenlijk is dit onze training (eigenlijk niet het goede woord, eerder beetje in beweging houden)
Afbeelding

Ik ga inderdaad de kliniek nog eens benaderen want ik heb er zelf ook nog veel vragen bij :j

@hevonen, bedankt voor je bericht, klopt inderdaad dat benauwd echt wel past bij dat beeld, maar de kliniek vond dat die diagnose van zijn hart in combi met de long diagnose eigenlijk niet het beeld zou mogen veroorzaken wat hij geeft... en hun geven aan dat hij juist een beetje in beweging moet blijven omdat hoe verder zijn conditie verslechterd hoe sneller hij het benauwd heeft... tis dus niet een kwestie van conditie opbouwen, want dat trekt die absoluut niet dus dat ga ik zeker niet aan hem vragen, maar een kwestie van hem op dit lage niveau te houden voor zo lang dat mogelijk is...

@boemel, dankjewel voor je reactie! Daar ben ik toevallig ook net een afspraak mee aan het maken! :j als het goed is komt die 4 juli

Mag ik vragen wat voor verschil die mensen merkte?

Ik zal eens googelen op de naam die je geeft! Bedankt!

Zelf ben ik momenteel in contact met Judith Adriaansens

@earth, bedankt voor je reactie!
Hij hoeft absoluut niet echt te werken, tis meer onderhouden op het moment,
Wat je zegt: “wat als het hart op hol slaat dat hij er bij neer valt terwijl je erop zit” dat is ook een beetje iets wat ik eng vind inderdaad! Al zei de kliniek dat we daar niet bang voor hoefde te zijn maar toch dat kun je idd niet uit je hoofd zetten...

Wat naar dat je zet ook kampt met een onregelmatige hartslag, ik kan me indenken hoe je je voelt!

Dit paard hoeft op dit moment ook absoluut niet aan het werk, dat is juist ook een beetje mijn punt, ik ben juist bang dat werken er nooit meer in zit bij dit paard, en dat zou ik absoluut accepteren want ik wil alleen maar het beste voor hem, maar ik begrijp gewoon niet hoe dit van de een op de andere dag kan ontstaan en het het leven zo kan beïnvloeden...

Inslapen vind ik echt nog te vroeg om overna te denken, hij is in rust, op stal en op de wei eigenlijk heel normaal,
Hij staat in de wei samen met mijn andere paard en die maken zich ook niet druk dus hij houd zich rustig, eigenlijk zo in het dagelijks leven als je hem zo ziet staan zou je absoluut niet zeggen dat hij zo’n probleem heeft...

Dus ik vind wel, zolang hij op de wei en stal nog zichzelf kan zijn wil ik nog niet over inslapen nadenken...

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:38

Wat training betreft, gaat stappen wel? Dan zou je nog kunnen denken aan veel stapritten. Als je een uur zonder benauwdheid kunt stappen, heeft dat meer positief effect op de conditie dan per sé een stukje willen draven met vervolgens benauwd worden.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:41

belle_boef schreef:
Maar dat betekend alleen maar dat hij zich dus net kan redden zonder inspanning. En minimale inspanning betekend al dat hij meer zuurstof nodig heeft die zijn lijf niet kan opnemen. En is dus meteen benauwd.

Ook mijn gedachte.

Neem eens contact op met een fysiotherapeut (voor dieren uiteraard). Zij moeten je kunnen helpen met het opstellen van een goed trainingschema speciaal voor jouw paard. En daarmee bedoel ik niet trainingsschema als in conditie opbouwen als een sporter maar een schema waarmee je de conditie voor jouw paard zo optimaal mogelijk kunt houden. Dat trainingschema zou heel goed kunnen inhouden dat je niet meer op je paard gaat zitten.

Wil je iemand die zich gespecialiseerd heeft hierin (en voldoende kennis en kunde heeft om een revalidatiepaard te helpen) kijk dan hier eens: https://www.moxiesport.nl/over-moxie-sport/
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 22-06-20 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:44

Ken een paar mensen die Rob Zomer hebben laten komen voor chronische klachten (eczeem, hartproblemen, mager, koliekerig) naar mijn weten zijn die paarden goed opgeknapt.
Maar, ik ken niet alle details hoor)

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:45

@daihyo, Klopt! We hebben ook vaak dat we alleen maar stappen, maar niet langer dan 45 min, want dan wordt het eigenlijk wel te zwaar, dus alles echt met voorzichtigheid,

@ir111, bedankt voor je reactie! Dankjewel voor je tip! Dat ga ik zeker eens bekijken:j die site ga ik absoluut even goed lezen! Nooit aan gedacht eigenlijk dat dat mogelijk is :Y)

@boemel, dat is super om te horen zeg!! al is het maar een minuscuul verschil, alles is mooi meegenomen! :)

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:00

Ook nog even wat anders om mee te geven voor je: Als hij zich slechter gaat voelen, hoe is het weer dan buiten? Want als er iets is wat veel invloed heeft op hart en longen dan is dat het wel. En een fries toch? Hartstikke donker van kleur, wat met die warmte hem echt geen goed gaat doen ook. Hoge luchtvochtigheid? Ik kom bijna niet meer vooruit, zo erg voel ik dat in mijn longen. Bloedheet buiten? Ik moet echt heel mak aan doen, zelfs een stukje lopen al als een oud wief doen, want ik zit zo op de grond omdat ik duizelig wordt. En dat is allemaal het hart bij mij en ik sta toch op een partij harddrugs aan medicatie en zelfs dan heb ik dat. Je paard krijgt niets voor zijn hart toch? Ik weet niet of er reguliere medicatie voor het hart bij paarden bestaat, maar ik zou daar echt eerst naar informeren. Met dit soort ernstige problemen kan je beter in 1 x het goede en sterke spul er in gooien dan met dingen die heel lang duren voor ze gaan werken gaan lopen tobben. Die tijd heeft hij denk ik niet. Heb je geen goed gevoel over de kliniek, vraag een second opinion aan. Je hebt de filmpjes/echo's en weet ik wat nog meer op disk neem ik aan? Die kan je dus heel makkelijk aan een andere kliniek tonen, kost het je niet nog eens een godsvermogen.

Ohja wat Dayiho schreef is ook een goede! En zo waar wat zij schreef.

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Vreemde longklachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 16:42

Ja het benauwde is zeker erger met weerswisselingen en warme broeierige omstandigheden, Luchtvochtigheid idd

Het is inderdaad een fries, en hij staat wel altijd met uv werende dekens op,

Komende week met de hitte gaat hij snachts naar buiten en overdag uit de zon

Met deze warme temperaturen hoeft die ook niks te doen, dan doen we hooguit wandelen aan de hand of aan de longe :j

Hij heeft inderdaad niks voor zijn hart gekregen,
Dat vonden ze op de kliniek in Gent nog niet nodig, maar ik denk dat die er misschien wel baat bij zou kunnen hebben?

Ik deel uiteraard je mening over beter in 1 keer iets goeds erin dan 10 keer iets lichts, daarom heb ik ook nooit getwijfeld om hem op prednisolon te zetten zoals de kliniek in Gent dat adviseerde, maar het hielp helemaal niks -O-

Ik zit inderdaad ook te denken aan een second opinion, Utrecht, of paardenarts.nl hoorde dat die een goede longspecialist is?

Ik heb totaal geen beelden of echo’s gekregen maar kan ik die nu nog opvragen? Of moeten dan toch alle onderzoeken opnieuw?

Het maakt me echt niet uit wat het kost, doe alles voor mijn grote vriend echt waar...

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:55

Heb je er al een cardioloog bij gehad? Veterinaire cardiologen zijn spaarzaam. Vraag me af of Gent er eentje heeft... Een cardioloog die wel van een uitdaging houdt, weer in NL werkt na jaren Australië etc..Niek Beijerink. Ik zou toch eens de gegevens met hem overleggen. Misschien gaat er toch nog een deur open... hele schappelijke slimme man. Werkt op dit moment oa in Vught met gezelschapsdieren maar hij is ook gorilla’s gewent en dergelijke.

https://www.bd.nl/vught/niek-beijerink- ... google.nl/
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 22-06-20 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt