Jager schiet paard dood in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:27

De Hoefslag
Algemeen
Afbeelding
Foto: Marjo

Zaterdagmorgen om 4:30 uur loste een Duitse jager een schot in Hanroth, maar raakte daarbij een Haflinger die in de wei stond. Het paard is aan zijn verwondingen overleden.

De politie gaat er vanuit dat er geen opzet in het spel was, maar doet nog wel onderzoek. Waarom het heeft plaatsgevonden is ook nog niet duidelijk. Toen de jager naar zijn auto liep loste hij een schot, waarmee hij de Haflinger raakte.

Er moet nog worden opgehelderd of er een technisch defect in het wapen is of een fout in de bediening. Er waren geen getuigen.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:01

Jeetje, zal je paard maar zijn. Heftig.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:29

:oo het zal je paard maar zijn zeg.
Nou zal die jager ook wel geschrokken zijn, ik kan me moeilijk voorstellen dat het met opzet gebeurde.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:45

Maar ho eens even: we spreken over een jager die per ongeluk een schot lost. Eventueel doordat het wapen defect is. OK. Gebeurt niet vaak, maar zeg nooit nooit. Maar daar ook nog een paard bij raken en wel zo dat het dier aan zijn verwondingen overlijdt? Dat zijn wel veel toevalligheden bijeen. -O-

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:50

Jemig wat heftig......

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:52

soesita schreef:
Maar ho eens even: we spreken over een jager die per ongeluk een schot lost. Eventueel doordat het wapen defect is. OK. Gebeurt niet vaak, maar zeg nooit nooit. Maar daar ook nog een paard bij raken en wel zo dat het dier aan zijn verwondingen overlijdt? Dat zijn wel veel toevalligheden bijeen. -O-

waarom zou iemand het met opzet doen.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:55

Vreselijk. Ben er ook wel eens bang voor geweest. Er wordt hier soms in het half-duister zo vlakbij huis en paddock geschoten, dat ik snel met een zaklamp ga rondzwaaien.
Wat rottig voor de eigenaar. :(

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:57

pillow schreef:
soesita schreef:
Maar ho eens even: we spreken over een jager die per ongeluk een schot lost. Eventueel doordat het wapen defect is. OK. Gebeurt niet vaak, maar zeg nooit nooit. Maar daar ook nog een paard bij raken en wel zo dat het dier aan zijn verwondingen overlijdt? Dat zijn wel veel toevalligheden bijeen. -O-

waarom zou iemand het met opzet doen.


Dat vraag ik me wel vaker af, ja, van vreselijke dingen die toch echt wel gebeuren. Het hoeft geen opzet geweest te zijn. Het kan.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:35

Schnaps?

Het zal verdorie je paard maar zijn zeg!

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:42

Zo dan dat is heftig :\

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:56

Zijn er ook genoeg die zonder pardon een kat neerknallen, genoeg gekken op de wereld helaas.
Maar laten we hopen van niet.

pillow schreef:
soesita schreef:
Maar ho eens even: we spreken over een jager die per ongeluk een schot lost. Eventueel doordat het wapen defect is. OK. Gebeurt niet vaak, maar zeg nooit nooit. Maar daar ook nog een paard bij raken en wel zo dat het dier aan zijn verwondingen overlijdt? Dat zijn wel veel toevalligheden bijeen. -O-

waarom zou iemand het met opzet doen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 00:00

Jeetje wat erg! Een paar jaar geleden knalden onze vier jaarlingen in volledige paniek dwars door het ijzeren weidehek de straat op. Er waren actieve jagers in de buurt maar "er was echt niks gebeurd"... Ja ja. Misschien niet met opzet maar er was wel degelijk wat gebeurd. Gelukkig goed afgelopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 00:08

Foutje (vergissing) en bedankt...

Het zal je dier maar zijn

Toen ik 30 jaar geleden ony's verzorgde bij een vrouw, was 1 van haar IJslandse merries bij Havelte ingeschaard bij de hengst.
Die werd op gegeven moment ook gevonden met een schotwond door de borst. Echt een gat. Die heeft het wel overleefd, maar ook een "foutje" van een jager of Stroper waarschijnlijk...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 00:13

Ik blijft heel raar vinden dat jagers gewoon mogen schieten met vuurwapens in openbare ruimte. Echt bizar dat dit gewoon mag.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:00

soesita schreef:
Maar ho eens even: we spreken over een jager die per ongeluk een schot lost. Eventueel doordat het wapen defect is. OK. Gebeurt niet vaak, maar zeg nooit nooit. Maar daar ook nog een paard bij raken en wel zo dat het dier aan zijn verwondingen overlijdt? Dat zijn wel veel toevalligheden bijeen. -O-

Waar maak je uit op dat hij per ongeluk een schot lost?
(Omdat zijn wapen defect is )
Dan had er wel gestaan dat het wapen onbedoeld afging.
Ik vermoed dat hij ergens anders op richtte of zijn ogen wat slecht worden en hij dacht dat t een ander dier was (dat hij wél wilde afknallen)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:16

Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Hoe dan ook; heel veel sterkte voor de eigenaat van het paard. Lijkt me vreselijk om op deze manier je paard te moeten verliezen. ;(

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:31

mairead schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse bokkers maar héél weinig nodig hebben om volop te gaan speculeren en generaliseren.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:45

:j
oomens schreef:
mairead schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse bokkers maar héél weinig nodig hebben om volop te gaan speculeren en generaliseren.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:01

Brrrr, wat een nachtmerrie!
Toen wij in Duitsland woonden met de paarden bij huis, gingen onze paarden altijd uit voorzorg een dag naar binnen als de jacht ‘voorbij kwam’
Onze buren waren actief jagers en gaven ons altijd van de voren aan wanneer er gejaagd zou worden.
Over het hoe en waarom van dit ongeluk kan ik niks zeggen, ik hoop alleen maar dat het paard niet geleden heeft.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:08

oomens schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse bokkers maar héél weinig nodig hebben om volop te gaan speculeren en generaliseren.


Klopt. Andezijds komt het werkelijk wel meer voor dat jagers "per ongeluk" vee, katten, honden en helaas ook mensen raken. Sommigen slagen er zelfs in hun medejagers en familieleden te treffen. Je zou toch zeggen dat je echt zeker moet zijn dat je doel een toegelaten prooidier is alvorens de trekker over te halen. Voor de veiligheid van iedereen in de velen -en vaak drukbevolkte- bossen, woonwijken, velden,... die tot jachtgebied horen. Als dat niet gewaarborgd kan worden, hoort wat mij betreft jacht niet thuis in onze moderne maatschappij.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:36

Blussem schreef:
Ik blijft heel raar vinden dat jagers gewoon mogen schieten met vuurwapens in openbare ruimte. Echt bizar dat dit gewoon mag.


Ja, ik ook, gisteren op de Belgische televisie volgde ze enkele jagers in Duitsland. Zat die man doodleuk te vertellen dat hij met oorlogskaliber schoot. Ik vind zo een zaken al onverantwoord.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:41

Jaren terug hier eens de hagel in de heg horen rammelen.
Ik dacht dat ze nooit richting bebouwing schoten?

Ook heb ik ze al eens van het erf gejaagd (hebben de poort open gemaakt) met de mededeling dat ik volgende keer niet meer zou waarschuwen maar meteen de politie zou bellen dat er een gek met een geweer in de wei staat.

Dus hier, geen idee wat het is. Het zou je paard maar zijn.
Per ongeluk, wie weet, als de regels niet zo nauw genomen worden kan alles natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:47

Als de regels niet zo nauw genomen worden idd. Wat ik van de jacht ken, is dat het er zeer gedisciplineerd aan toe gaat volgens duidelijke richtlijnen. Terrein is duidelijk afgebakend, er is een briefing en mensen die zich niet aan de regels houden (bijvoorbeeld een bok schieten per ongeluk, terwijl er alleen op geiten geschoten mag worden) kan een fikse boete krijgen van de jachtopzichter. Ik ga er dus vanuit dat dit een noodlottig ongeval is. Vreselijk voor de betrokkenen, het zal je paard maar zijn.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:47

Blussem schreef:
Ik blijft heel raar vinden dat jagers gewoon mogen schieten met vuurwapens in openbare ruimte. Echt bizar dat dit gewoon mag.


Waar moeten ze anders wild schieten?

Automobilisten rijden ook wel eens perongeluk paarden aan. Ongelukken gebeuren en dat is altijd triest

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:49

Het is volop voortplantingsseizoen. Als je met een kaliber schiet waarmee je een paard kunt doden, dan schiet je dus op groot wild. Bij mijn weten is het geen jachtseizoen als er kalfjes en biggetjes bij lopen.
Kan me niet voorstellen dat je in Duitsland wél jaarrond op grootwild mag jagen.