Paard erg bang voor balken op de grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equestrian_F
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-06-20

Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:07

Hi! Heb maar een bokt-account aangemaakt aangezien we er zelf niet uitkomen.

Ik werk nu al bijna twee jaar met een Welshje, 14 jaar, en hij doet alles super. We zijn sinds ik hem heb leren kennen overgestapt op bitloos, rijden zonder hoofdstel en hij durft al veel meer omdat hij me nu genoeg vertrouwt om zich langs en over 'enge' obstakels te laten leiden zoals over een zeil stappen etc.

Waar we echter totaal niet over uitkomen, is zijn angst voor balken. Al sinds zijn eigenaars hem hebben (hij is mijn verzorgpaardje) is hij doodsbang voor nieuwe dingen in de bak, zoals pionnen en balken. Na te oefenen met pionnen in de paddock en weide laten staan en er langs rijden zonder er aandacht aan te besteden, is hij daar relatief oké mee, maar balken blijven een groot ding.

Zodra er een balk in de bak ligt, durft hij al nauwelijks de bak in te stappen. Hij let er constant op, ik kan zijn aandacht bijna niet bij mij houden. Ligt de balk parallel aan de hoefslag, duurt het al even voordat ik hem kan overtuigen er langs te stappen. Er overheen durft hij wel, maar dan het liefst zo hard mogelijk óf alleen als ik voor hem uit loop, en zelfs dan nog in een vlotte draf. Als ik erop zit, krijg ik hem er hoogstens twee keer in stap overheen voordat hij ongecontrolleerd begint te sprinten en het gevaarlijk wordt. Leg ik er twee neer tijdens longeren, dan stapt hij over de eerste heen en raakt dan in paniek omdat hij 'opgesloten' zit tussen twee balken, en springt dan zijwaarts weg. Ook rustig stilstaan voor een enkele balk is al té eng; dan begint hij achteruit te lopen en wil zo snel mogelijk weg. De opties die hij ziet zijn dus óf er zo hard mogelijk overheen sprinten, óf er totaal niet overheen gaan.

Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen; ik heb al geoefend met een balk in de longeerton en hem dan eerst achter mij aan laten stappen, en uiteindelijk zelfstandig hoefslag laten volgen en er overheen te stappen. Dit doet hij wel oké, maar de seconde dat ik hem dan aan laat draven is het weer paniek in de tent. Andere paarden eerst laten gaan werkt ook niet, en erop zitten wordt té gevaarlijk omdat hij zo hard begint te rennen dat ik niet meer kan sturen of terugnemen, en hij dan in paniek recht op de hekken afrent (en aangezien we een stenen muur hebben, is dat niet zo'n goede optie).

Wie kan mij helpen? Mijn vermoeden is dat hij misschien ooit een ongeluk heeft gehad met balken of takken aangezien hij die ook vreselijk vindt, en we vrij weinig van zijn achtergrond weten behalve dat hij op een crosscountry stal heeft gestaan (al weten we niet of hij dat ook heeft gedaan). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn eigenaren rijden hierom nooit met balken of pionnen, en doen er vrij weinig aan, en mijn instructrice's tips hebben ook niet geholpen.

Bedankt!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:22

Ga eens grondwerk met hem doen en dan met leadropes langs en tussen zijn benen door tot hij ze normaal vindt.
Minder gevaarlijk als balken en zo leert hij dat dingen rond zijn benen niet eng zijn.
Dan leg je wat balken in de bak op de hoefslag en ga je middenin de bak grondwerken, vooruit, achteruit, zijwaarts, om je heen etc.
Dan de balken wat meer naar het midden leggen en dan er weer tussen gaan werken. Balken nog weer verder naar het midden en er omheen werken. Zo zoetjes aan komt hij steeds dichter bij de balken.
Geef hem tussendoor ook de tijd om dingen te verwerken en laat hem kijken als hij wil. Blijf zelf heel relaxed en besteed zelf geen aandacht aan die balken. Als je er zelf geen ervaring mee hebt vraag dan hulp.

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:31

Hi, ik kan me vinden in je verhaal. Maar soms is het ook handig om weinig te weten van de achtergrond. Dit maakt je namelijk heel creatief. Zoals Cissy hierboven zegt ga eens grondwerk doen. Wat je dan kunt doen is de balken vervangen door een stuk touw op de grond of als je buiten de ruimte hebt gebruik dan eens stoepkrijt. Dan kun je de lijnen steeds door iets groters vervangen, maar het belangrijkste is om hem de kans te geven om te kijken en toch zoveel mogelijk in beweging te houden. Ook het aanraken met een leadrope is een super idee. Je pony met veel verschillende dingen aanraken, kan hem meer zelfvertrouwen geven. En inderdaad als je echt geen ervaring met dit soort dingen hebt vraag dan hulp.

Anoniem

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:43

Even heel simpel. Welke kleur hebben de balken en welke kleur de bak?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:49

Marije_1997 schreef:
Even heel simpel. Welke kleur hebben de balken en welke kleur de bak?

Dit wilde ik ook vragen.

Mijn ervaring.
Mijn paard was als de dood voor balken. Zo eng!
Ik heb haar vanaf veulen, geen nare ervaring.
Knalblauw zeil was met wat vertrouwen dan geen probleem. Maar die balken.

Kocht pas nieuwe balken, fel van kleur.
En mevrouw loopt er over of ze nooit anders had gedaan.

Verder stom niet over nagedacht, nu snap ik hem wel.
Die oude balken zag ze niet goed. Kleur er af, had dezelfde kleur als de grond.
De nieuwe balken zijn goed zichtbaar en niet eng. Net als dat zeil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:51

_Penotti schreef:
Marije_1997 schreef:
Even heel simpel. Welke kleur hebben de balken en welke kleur de bak?

Dit wilde ik ook vragen.

Mijn ervaring.
Mijn paard was als de dood voor balken. Zo eng!
Ik heb haar vanaf veulen, geen nare ervaring.
Knalblauw zeil was met wat vertrouwen dan geen probleem. Maar die balken.

Kocht pas nieuwe balken, fel van kleur.
En mevrouw loopt er over of ze nooit anders had gedaan.

Verder stom niet over nagedacht, nu snap ik hem wel.
Die oude balken zag ze niet goed. Kleur er af, had dezelfde kleur als de grond.
De nieuwe balken zijn goed zichtbaar en niet eng. Net als dat zeil.


Contrast is heel belangrijk. Lichte bak, donkere balken donkere bak, lichte balken. Anders zien ze het niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:53

Precies.
Gewoon niet bij nagedacht. Balken heb ik al een lang , eerdere paarden waren er ook niet ban van.
Nee dommie dat ik ben, bij die andere paarden zat er nog kleur op :+
Ik had het pas door met de nieuwe balken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:57

_Penotti schreef:
Precies.
Gewoon niet bij nagedacht. Balken heb ik al een lang , eerdere paarden waren er ook niet ban van.
Nee dommie dat ik ben, bij die andere paarden zat er nog kleur op :+
Ik had het pas door met de nieuwe balken.


Ik wist het niet tot dat de fysio het zei. Moet nog steeds bezig met balkjes tho. Nog steeds niet gedaan.

Licor

Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:25

Mijn paard vond balken ook eng.. heeft me 8 jaar gekost voordat hij erover heen ging en zelfs nu nog steeds vindt hij het spannend.. takken en bomen gaat inmiddels goed.. maar balken in de bak, ongeacht de kleur, blijft hij spannend vinden en ik heb hem inmiddels al 15 jaar dus ik geloof niet dat dat ooit echt veel beter gaat..

Ik zou in de bak gaan rijden met de balken maar niet van je paard vragen om erover te gaan.. pas als dat vertrouwt is kun je dan een stapje verder gaan..

Mijn paard kon ik prima in de bak rijden als er balken of hindernissen stonden.. zolang hij maar niet het idee had dat hij erover heen zou moeten haha dat ben ik later pas gaan proberen..

En ik denk dat sommige paarden het nooit echt zullen leren.. mijn paard gaat nu na 15 jaar wel over 1 of 2 balken heen in stap.. en 1 balk in draf lukt ook.. maar hij bouwt veel spanning op.. Ik geloof niet dat dat nog ooit veranderd..
En mijn paard heeft echt nog nooit iets naars mee gemaakt met balken.. dus ook daar hoeft het probleem echt niet in te zitten

Equestrian_F
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 10:02

Bedankt voor de tips! Ik ga kijken of ik fellere balken kan regelen aangezien deze betere tijden hebben gezien :o en veel grondwerk starten. Thanks iedereen!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:42

Potje verf en some elbow grease doet wonderen! :D

Elise_74
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-06-20

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:47

Grondwerk wil zeker helpen, paar keer toch in de buurt proberen te komen aan de hand. Oefening baart kunst en voor je het weet lukt het je allemaal!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:59

Ik zou eens beginnen met een balk in de wei leggen en dan een maandje laten liggen. Vervolgens af en toe verplaatsen. Dan datzelfde in de bak. Niet proberen erover of zo te gaan, gewoon alsof het een obstakel is.

Sommige paarden blijven inderdaad gestressed. Ik heb een springefokte merrie gekend uit een goed internationaal presterend stammetje dat zo bang was voor het springen balken dat ze er koliek van kreeg :+
Het is een dressuurpaard geworden.

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:42

Mijn inmiddels overleden merrie was ook gigantisch bang voor balken. Het heeft mij ruim 5 jaar en heeeeeeel veel geduld en vertrouwen gekost haar normaal te kunnen rijden in een bak waar ook balken liggen (niet eroverheen. Dat bleef vol spanning).
Ik heb een week lang een paddock volledig volgeled met balken, als een soort mikado kris kras door de paddock. De eerst dag ben ik de hele dag bij haar in de paddock gaan zitten. Zodra ze ook maar keek naar een balk belonen.
Op een gegeven moment durfde ze een beetje tussen de balken door te bewegen.

Dit hielp om het ergste scherpe randje eraf te krijgen. Dat ze dus überhaupt de bak in durfde als er een balkje lag.
Daarna heel veel geoefend aan de hand

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:51

Jup! Op de grond oppakken!

Mocht de knapperd van m'n beste vriendin mee voor de opleiding.
Beestje was in zijn jonge jaren de balken over geslagen. Zichtbaar trauma, alleen als je er naar keek al.

Veel oefenen aan de hand, tot na veel oefenen zelfs een sprongetje!

Na veel thuis oppakken, springt ze er nu zelfs een parcourtje er mee rond! Super trots op ze!

Dus...
Lekker met zes benen op de grond!

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:11

Sizzle schreef:
Ik zou eens beginnen met een balk in de wei leggen en dan een maandje laten liggen. Vervolgens af en toe verplaatsen. Dan datzelfde in de bak. Niet proberen erover of zo te gaan, gewoon alsof het een obstakel is.

Sommige paarden blijven inderdaad gestressed. Ik heb een springefokte merrie gekend uit een goed internationaal presterend stammetje dat zo bang was voor het springen balken dat ze er koliek van kreeg :+
Het is een dressuurpaard geworden.


ladyrosa schreef:
Mijn inmiddels overleden merrie was ook gigantisch bang voor balken. Het heeft mij ruim 5 jaar en heeeeeeel veel geduld en vertrouwen gekost haar normaal te kunnen rijden in een bak waar ook balken liggen (niet eroverheen. Dat bleef vol spanning).
Ik heb een week lang een paddock volledig volgeled met balken, als een soort mikado kris kras door de paddock. De eerst dag ben ik de hele dag bij haar in de paddock gaan zitten. Zodra ze ook maar keek naar een balk belonen.
Op een gegeven moment durfde ze een beetje tussen de balken door te bewegen.

Dit hielp om het ergste scherpe randje eraf te krijgen. Dat ze dus überhaupt de bak in durfde als er een balkje lag.
Daarna heel veel geoefend aan de hand


Deze twee dus. Er naar toewerken dat er een mikado in de wei ligt en dan het liefst met andere paarden/pony's erbij. Als die er niet op reageren is dat de beste les.

Rhoddeo
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-06-20

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:25

Zoals je al zei, jullie hebben al veel vertrouwen in elkaar. Dat is echt iets wat je mag gebruiken bij een situate zoals dit.
Wat je kan doen is de balkjes aan de buitenkant van de bak neerzetten zodat ze ze kan zien maar er niet bij kan. Als dat goed gaat leg je ze aan de binnenkant van de bak. Zo bouw je een rustige manier van wennen op. Ik hoop dat het een beetje helpt! En vergeet natuurlijk niet te belonen als het goed gaat!

Je kan ook lekkere dingen bij de balkjes neer leggen als ze aan de binnenrand van de bak liggen. Zo nodig je de nieuwsgiergheid uit. Heel veel success! ❤️

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:29

Balkjes in de wei, cq in de paddock leggen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:53

Ik zou het paard ook zo veel mogelijk confronteren met balken :) In de weide en in de piste.
Het is niet omdat die balken daar liggen, dat je er ook daadwerkelijk iets mee moet doen. Negeer ze, gebruik ze niet.

En wat Rhoddeo al zei, leg er wat lekkers bij.
Mijn eerste paard had een wei waar een betonnen bruggetje in lag. Dat ding lag in een droge sloot van 15cm diep, en was in het midden in 2 gebroken, en lag dus helemaal niet hoog oid. Durfde er niet over. Ik heb een spoor van appels en wortels over het bruggetje gelegd (zal nog geen anderhalve meter lang geweest zijn), en voor meneer het zelf doorhad stond hij al aan de andere kant.
Paard dat ik ken durfde niet over van regenroosters die je soms over de hele breedte van de straat ziet lopen, die dingen zijn ongeveer 5cm lang, haar hoeven waren groter :+ 10 koekjes achter elkaar gelegd, ze had niet eens door dat ze over dat roostertje liep. En hiermee werk je verder, dit bouw je op/uit.

Eens het paard gewend is aan balken die zomaar overal liggen, en daar niet meer op reageert, zou ik ook gaan grondwerken. Leg 2 balken 3 meter uit elkaar en wandel daar tussen. Poets hem daar tussen als hij kan stil staan tussen die balken. Leidt desnoods af met een koekje als je spanning opmerkt. Verleng de balken, leg ze dichter bij elkaar. Maak idd een mikado!

Hoe reageert hij op andere obstakels? Op tonnen, op de staanders van sprongen, op kegels? Als hij daar normaal op reageert, gebruik die dan ook. Dat leidt zijn aandacht op een aangename manier af, zo ziet hij niet alleen "enge balken" maar ook gewone"bekende objecten.

Eens hij met jou naast hem gewend is aan balken zonder daar echt op te reageren, ga je rijden met balken in de piste. Eerst ook weer zonder die echt te gebruiken. Leg een balk in het midden van de piste, maar gebruik hem niet. Rij er in een grote volte omheen. Leg 3 balken verspreid over de middellijn, rij slangenvoltes en grote voltes. Als dat allemaal goed gaat, kan je de afstand tussen jullie en de balk(en) stelselmatig gaan verkleinen. En als dat, pas als dat, allemaal goed gaat, kan je de balken gaan gebruiken. Longeer hem, gebruik 1 balk. Dan een tweede aan de overkant van de volte. Loop met hem mee, laat hem niet elk rondje over die balk gaan. Leg dan balken om het kwart van de volte, geef hem een paar passen de tijd om te wennen. Daarna weer dichter. En dan pas vanuit het zadel over balkjes gaan lopen. Eerst enkel in stap. Ook niet na elke ronde door de piste. Opbouwen :) Ook hier zou ik andere bekende obstakels blijven gebruiken, zo legt hij hopelijk de link dat dat maar het zoveelste normale obstakel is :)

Equestrian_F
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 22:53

Rhoddeo schreef:
Wat je kan doen is de balkjes aan de buitenkant van de bak neerzetten zodat ze ze kan zien maar er niet bij kan. Als dat goed gaat leg je ze aan de binnenkant van de bak. Zo bouw je een rustige manier van wennen op. Ik hoop dat het een beetje helpt! En vergeet natuurlijk niet te belonen als het goed gaat!


Bedankt! Achter het hek vindt hij ze al een stuk minder spannend, en liep hij er uiteindelijk zo langs! Ga ze nu langzaam een beetje naar binnen migreren, maar dit heeft zeker al geholpen! :j


LWDaisy schreef:
Hoe reageert hij op andere obstakels? Op tonnen, op de staanders van sprongen, op kegels? Als hij daar normaal op reageert, gebruik die dan ook. Dat leidt zijn aandacht op een aangename manier af, zo ziet hij niet alleen "enge balken" maar ook gewone"bekende objecten.


Had dit ook overwogen, alleen... is hij ook bang voor andere opstakels. Zucht. :+ Staan al een tijd lang pionnen in zijn paddock die mee verhuisd zijn naar de weide, zodat hij daar dan toch langs leert lopen. Tonnen en staanders is hij ook niet van gediend, dan loopt hij de bak gewoon niet in. Dan toch maar besloten bij het begin te beginnen met kleine pionnetjes en balken, aangezien die net iets vaker voorkomen in het 'dagelijkse rij-leven'. Ga inderdaad wel de snoepjes techniek proberen, de voorbeelden die je gaf zie ik hem ook wel doen :)


Heb nog wel een tweede, aansluitende vraag op mijn topic-onderwerp: hoe houd ik zijn aandacht bij mij? Zodra er een nieuw object in de bak staat (i.e. balk, pion, stoel etc.) hyperfocust hij daarop en óf ontwijkt hij het stellig. Aan de meeste dingen went hij wel na twee of drie keer er langs, maar balken blijven echt een ding. Heb ook wel eens geprobeerd in de bak te werken met een balk los in het midden, maar of ik nou op zijn rug zit (één keer gedaan toen ik hem leerde kennen; begin voortaan aan de grond :D ) of longeer of vrijheidsdressuur etc. ; hij blijft kijkerig en weigert zijn blik af te wenden. Oefeningen en snoepjes zijn minder interessant dan de balken... hebben julllie nog tips?

Ben de laatste tijd wel bezig geweest met jullie advies! Veel grondwerk gestart, en het begin is er: zijn al een paar keer langs de balken gelopen zonder uit te wijken! We moeten wel per sé allebei aan dezelfde kant van de balk staan, maar hij durft nu zo de bak in te lopen zelfs al liggen er balken, dus wie weet komt het ooit nog wel goed _/-\o_

Hutcherson

Berichten: 7347
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:13

Zet paard in bak, sluit bak, leg balken neer, zet pionnen neer, hang vlaggetjes op, wapperende tasjes. Etc etc. De hoeveelheid aan prikkels kan afleiden van de angstprikkel. Gewoon verder in de bak laten lopen en gewoon zelf laten ervaren. Tenzij paard echt blind door de bakrand heen zou gaan zou ik het hem gewoon even zelf uit laten zoeken. Misschien een ander (niet bang paard) erbij...

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:18

hier ook hoor, zelfs een liggende boom in het bos was een ramp, laat staan een hele stapel gerooide klaarliggend om opgehaald te worden. Western getraind en ik rij ook western, maar vind extreem cowboy race heel leuk, maar ja als ie bang is voor een balk...

Ik heb wat springlessen genomen, lastig als je alleen een westernzadel heb, maar na een paar x springen maakte het hem niet meer zoveel uit als er eens een balk in de bak lag of boomstam. Ik rij veel in het bos en ook daar gaat het goed, de grote stapels is nog even aarzelen, maar na paar x kijken snuiven en even inhouden als we in draf of galop aankomen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:59

Equestrian_F schreef:
Rhoddeo schreef:
Wat je kan doen is de balkjes aan de buitenkant van de bak neerzetten zodat ze ze kan zien maar er niet bij kan. Als dat goed gaat leg je ze aan de binnenkant van de bak. Zo bouw je een rustige manier van wennen op. Ik hoop dat het een beetje helpt! En vergeet natuurlijk niet te belonen als het goed gaat!


Bedankt! Achter het hek vindt hij ze al een stuk minder spannend, en liep hij er uiteindelijk zo langs! Ga ze nu langzaam een beetje naar binnen migreren, maar dit heeft zeker al geholpen! :j


LWDaisy schreef:
Hoe reageert hij op andere obstakels? Op tonnen, op de staanders van sprongen, op kegels? Als hij daar normaal op reageert, gebruik die dan ook. Dat leidt zijn aandacht op een aangename manier af, zo ziet hij niet alleen "enge balken" maar ook gewone"bekende objecten.


Had dit ook overwogen, alleen... is hij ook bang voor andere opstakels. Zucht. :+ Staan al een tijd lang pionnen in zijn paddock die mee verhuisd zijn naar de weide, zodat hij daar dan toch langs leert lopen. Tonnen en staanders is hij ook niet van gediend, dan loopt hij de bak gewoon niet in. Dan toch maar besloten bij het begin te beginnen met kleine pionnetjes en balken, aangezien die net iets vaker voorkomen in het 'dagelijkse rij-leven'. Ga inderdaad wel de snoepjes techniek proberen, de voorbeelden die je gaf zie ik hem ook wel doen :)


Heb nog wel een tweede, aansluitende vraag op mijn topic-onderwerp: hoe houd ik zijn aandacht bij mij? Zodra er een nieuw object in de bak staat (i.e. balk, pion, stoel etc.) hyperfocust hij daarop en óf ontwijkt hij het stellig. Aan de meeste dingen went hij wel na twee of drie keer er langs, maar balken blijven echt een ding. Heb ook wel eens geprobeerd in de bak te werken met een balk los in het midden, maar of ik nou op zijn rug zit (één keer gedaan toen ik hem leerde kennen; begin voortaan aan de grond :D ) of longeer of vrijheidsdressuur etc. ; hij blijft kijkerig en weigert zijn blik af te wenden. Oefeningen en snoepjes zijn minder interessant dan de balken... hebben julllie nog tips?

Ben de laatste tijd wel bezig geweest met jullie advies! Veel grondwerk gestart, en het begin is er: zijn al een paar keer langs de balken gelopen zonder uit te wijken! We moeten wel per sé allebei aan dezelfde kant van de balk staan, maar hij durft nu zo de bak in te lopen zelfs al liggen er balken, dus wie weet komt het ooit nog wel goed _/-\o_


Jezelf interessanter maken dan hetgene waar hij zo op focust :) Bij de mijne werken koekjes :+
Als hij de bak niet in wil met die obstakels er in, zet je eerst je paard in de bak, en dan pas de obstakels. Dan staat hij daar al :+

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:15

je bent van belgie? ga eens naar een training van extreem cowboy race, daarin staan allerlei obstakels in de bak maar ook paarden die daar totaal niet naar kijken en de hindernissen met gemak overwinnen, dat wil ook wel eens helpen.

FSR heeft elke vrijdagavond lessen daarin en tegenwoordig ook een hele baan buiten. anders even googlen op EXCA dat is de overkoepelde organisatie, daar kan je vast wel info vinden waar je kan trainen of eens kan gaan kijken.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard erg bang voor balken op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:20

Ken je het onderdeel In hand trail van western? Dat kan zeker eens interessant zijn voor jouw paard. Niet wedstrijdgerichte training, maar het benaderen als 1 grote speeltuin aan de hand. Juist aan de hand kun jij een enorme steun zijn. Focus niet op het over de balk heen stappen, maar langs, naast, tussen, enz. Combineer dat met andere dingen, zoals pionnen, zeiltje, tonnen, wat je maar kunt bedenken. Eerst 1 ding in de bak, dan een 2e erbij, tot je uiteindelijk een soort parcoursje aan de hand kunt doorlopen. Klein opbouwen, spelenderwijs, dosis koekjes mee. Benader het als grondwerken in een speeltuin.

En andersom ook. Haal de balken eens uit de bak en leg ze aan de rand van de poetsplaats, weide, paden waar je overheen loopt, enz.