Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:25

Ik was net de training weer aan het oppakken met Titane. Zondag ochtend nog een ritje gedaan

Daarna een rondje op Mattvey. Dag ervoor ook al een kwartiertje gereden, wat stap en draf. Deed ie superbraaf.
Dus die zondag was dat weer het plan. Helaas eindigde het dit keer in een ritje grote gele taxi + nachtje ziekenhuis :=

Maandagavond mocht ik gelukkig alweer naar huis. Maar rijden mag (en kan) ik voorlopig niet. :n

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:30

Klinkt niet goed.......
Ben je van je nieuwe paard gevallen...Alles ok verder?

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:35

scooby09 schreef:
Klinkt niet goed.......
Ben je van je nieuwe paard gevallen...Alles ok verder?

Van de nieuwe inderdaad. We waren aan het draven, ging heel goed. Tot ie schrok (denk ik) en ging rennen. Beugel kwijt, evenwicht kwijt en boem.

Gekneusde ribben, gekneusde heup en een beetje een klaplong. Dus nu vooral geduld hebben tot het over is. :=
Pijn doet het wel, vooral met ademhalen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:59

Auw, klinkt pijnlijk... Veel beterschap!!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:50

Vandaag stond dressuur op het programma... maar ik zag van thuis uit al 3 vrachtwagens aan de piste staan en dat vond ik toch wat te gezellig.

Wandelingetje gemaakt dan maar...


Afbeelding

Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:29

Oei Dilan, beterschap!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:21

Hoe gaat het nu bij jullie?

Ik ben elke keer meer verliefd op Roos. Hopelijk kunnen we haar snel naar huis halen. Dan gaan we lekker vanaf de grond werken aan een goede basis. Ze moet echt leren om netjes mee te lopen, te blijven staan, voeten te geven. Deze maand wordt ze drie. Ik vind het zo super leuk om weer met een jonkie aan de slag te gaan!

En met haar nieuwe eerste hoofdstel ziet ze er ook al super uit al zeg ik het zelf. Toekomstig topper toch? :D :o

Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:31

Wat mooi dat groen op een vos! Welk merk is dat? Ik denk er aan om binnenkort een biothane hoofdstel samen te stellen en zit nog even rond te kijken naar wat ik wil :~

Ik heb vorig weekend een oefenwedstrijd van 48km gereden en m'n eerste Zweedse rozet gekregen <3 Volgende maand rijd ik er weer een en dan zal ik m'n verste afstand van 60km gaan rijden! Hier komen er binnenkort weer wedstrijden aan en ik hoop toch echt wel dit jaar m'n eerste wedstrijd te kunnen gaan rijden en nog wat mooie wedstrijden te gaan groomen :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:52

Wat een knapperd <3

Ik wil ook graag een biothane hoofdstel met kleurtjes maar kom er maar niet uit welke kleuren ik wil :')

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:57

Ik wil een geel hoofdstel voor beide paardjes :D

Piekosjj, had de foto's gezien op instagram. Zag er heel vrolijk uit allemaal :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:30

Ik zag je topic voorbij komen, Piekosjj! Wat gaaf om zo toch te kunnen 'starten', en ook wat een gaaf resultaat!

Ik zie heel veel mensen met biothane rondrijden, kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van biothane is? Mijn paard lijkt nogal snel een kaal hoofd te krijgen (van het halster), vooral van halsters zoals deze https://www.divoza.com/nl/br-ambiance-halster
maar krijgt nu ook kale plekken van een simpel ongevoerd stalhalster. Daarom ben ik wat terughoudend met biothane, omdat ik bang ben dat hij daar ook kale plekken van krijgt. Terecht?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:37

Voordeel van biotane is dat je het zo schoon kan spoelen en het niet beïnvloed wordt door koelwater. Paarden zweten veel in de endurance. Het is ook lichtgewicht en de kleurtjes kunnen nut hebben bij de herkenning van de combi door het groomteam.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:38

Ik wil bordeaux rood (WN521 in biothane) met goud :D Moet alleen nog even bedenken hoe veel goud ik wil :+

Ja het was echt super leuk en ook een goede oefening met voordraven enzo. Paard was ook helemaal enthousiast, die dacht dat het weer wedstrijd tijd was haha!

Het voordeel van biothane is, is dat het suuuuper makkelijk schoon te maken is en vrijwel onbreekbaar is. Sponsje water erover en klaar. Ook komt het in veel kleurtjes wat natuurlijk handig is voor je grooms, en op (inter)nationaal niveau rijd je vaak in je landenkleuren. Ook worden de hoofdstellen vaak zo gemaakt dat je het bit handig uit kunt doen zonder dat je paard opeens zonder halster staat. Halsterhoofdstel dus.

Hier het hele hoofdstel:
Afbeelding

En bij deze kun je de frontriem, kopstuk + bakstukken eraf klikken met een drukknoopje en dan heb je alleen nog het halster over:
Afbeelding

Je hebt ze ook op een andere manier dat je alleen de bakstukken afklikt en je een halster met frontriem overhoud. Zit eigenlijk in gebruik geloof ik geen verschil in. Ik vind een halster met frontriem niet mooi :+ dus ik wil er eentje kopen waar je de hele frontriem/kopstuk/bkastuk eraan klikt.

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:35

Ik heb er voor Titane zo een waar je het hoofdstel vanaf kunt klikken. heel fijn ding :j
En als ie vies is, kan ie in de vaatwasser of wasmachine

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:08

Dank jullie wel voor de antwoorden!
Hoe denken jullie dat biothane helpt of juist niet tegen het ontstaan van kale plekken op zijn hoofd? Ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet van leren hoofdstellen komt, die heeft hij al maanden niet om gehad en toch krijgt hij weer kale plekken op zijn hoofd.
Daarnaast, zijn er ook biothane sidepulls?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:17

Kopstukken en neusriemen, soms ook de kinriem, kan je onderlegd bestellen. En je kan altijd een schaapsvachtje eromheen doen. Verder weet ik niet of het schuurplekken bezorgd. Maar het feit dat ze veel met endurance worden gebruikt, zegt wel wat denk ik. Als ze erg zouden zorgen voor schuurplekken, zouden ze niet voor zoveel lange ritten worden gebruikt?

Dabo Design heeft verschillende eigen gemaakte sidepulls, ook met kaptoom mogelijkheid en bithangers. De teugel discounter heeft ook een sidepull en By Baukje ook. Deze maken het ook zelf. Via Goedhard.nl kan je biothane sidepulls van het merk Marylot of Zilco bestellen.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:19

Ik kan je dabo van harte aanbevelen. Je kan veel kanten met haar op. Ze kan veel maken. Even op Facebook zoeken op dabo design.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:24

Ik heb ook zo een met een 'klikbaar' hoofdst. Vind zelf de editie met bithangers minder geslaagd, je staat toch vaak wat te prutsen, zeker op wedstrijd. Bij een zoals op de foto hierboven snap(t)en mijn beide paarden direct dat ze hun mond moeten openen en bij bithangers niet.

Qua kaalheid, mijn paard heeft ook snel plekjes maar volgens mij niet echt last van biothane.

Heb inmiddels een paar jaar een op maat gemaakt halsterhoofdstel van marylot, heel erg tevreden over. Ook al wel wat akkefietjes gehad met paard waardoor er iets sneuvelde (100% onze fout, geen materiaalfout) en dat is altijd voor weinig of kosteloos gemaakt.

Heb nu ook sinds een aantal weken een kaptoom van ByBaukje, ook echt heel erg netjes en heel blij mee, ook voor ons op maat gemaakt. Zij 'niet' het vast, Marylot stikt het vast, voor mij maakt het niet uit.


Afbeelding
de marylot

Afbeelding ByBaukje

En op de vraag hierboven, zowel ByBaukje als marylot zullen een sidepull (kunnen) maken.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:36

Dat geeft vertrouwen! Kale plekken zitten vooral ter hoogte van de bakstukken, neusriem en kopstuk heeft 'ie eigenlijk niet echt last (anders zou ik denk ik ook niet met sidepull rijden). Dank jullie wel allemaal, ik ga eens rondkijken!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:39

Mss past je huidige hoofdstel niet goed en schuurt het door te veel te bewegen?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:47

Berryz schreef:
Mss past je huidige hoofdstel niet goed en schuurt het door te veel te bewegen?

Dat is dus uitgesloten, hij heeft al maanden geen hoofdstel om gehad en toch beginnen er weer kale plekken te ontstaan...

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:58

Mijn draver heeft vaak kale plekken gehad van zijn halster. Dat is op de neusriem en achter de oren onderlegd. Geen idee hoe dat kwam. Nu heeft ie met hetzelfde halster geen kale plekken meer.

Van zn hoofdstel heeft ie nooit last gehad.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 23:57

Met betrekking tot de holnieten. Dat zou ik niet kiezen persoonlijk. Het is heel dun metaal en kan makkelijk roesten. Stiksels vind ik veiliger.

Het hoofdstel van Roos is een zilco. En ik ben ook erg tevreden met de Gaston Mercier van Nilay. Die zijn alleen wel echt een heel stuk duurder.

Bedankt voor de lieve reacties op Roos. Ik ben heel blij dat ik een appaloosa heb gevonden met zo veel arabisch bloed en dat ze dan ook nog zo geweldig is. ❤️

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:26

En ook bij biothane kan je kiezen voor onderlegd en sidepull. Heb met bont en met neopreen. Ook eentje die niet tegen niet-onderlegde halsters kan.

Afbeelding
Afbeelding

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:11

Hallo allemaal,

Ik ga samen met mijn haflinger Luna de overstap maken naar de endurance. Er is een hoop te leren maar we hebben er zin in!
Vorige week een clinic/praktijk dag gehad en nog enthousiaster geworden. Doel is om 5 sep voor het eerst te starten.
Ik sluit me dus graag bij jullie aan :-)

Afbeelding

Ps. Hoe zet je ook alweer een bookmark bij een topic? >;)