hard in de mond, stijf en gevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 13:59

Sinds een aantal weken heb ik een ijslander ruin als bijrijdpaard. Hij is 9 jaar oud en 5 jaar onder het zadel. Hij wordt gereden met een dubbel gebroken bitje. Het is een erg nerveus typje, je kunt bijna niet je been aanleggen. Het probleem is dat hij heeeel stijf is. Hij wil niet (echt niet) buigen. Ook niet als je ernaast staat, buig je dan zijn hoofd naar links of naar rechts, dan draait hij meteen mee met zijn kont. Hij heeft ook een korte, zware hals. Daarbij komt dat hij erg de neiging heeft op het bit te gaan hangen en sowieso hard in de mond is. Ik kan hem niet op een normale manier laten halthouden zonder dat ik moet trekken. Hij is allergisch voor je been, dan schiet hij echt weg en toen ik een keer een dressuurzeepje uitprobeerde om te voorkomen dat hij over de schouder wegloopt ging hij er echt blind vandoor.

Wat ik nu met hem probeer maar nog niet optimaal lukt zijn veel voltes en 8tjes rijden, waarbij hij niet op het bit mag gaan hangen, en overgangen op zit en stemhulp. Ook wijken lukt niet op de normale manier(vanaf het midden naar de hoefslag) dus probeer ik hem nu langs de omheining een paar pasjes opzij te laten doen. Ik kan dit niet goed ondersteunen met mijn been omdat hij dat dan als aanleiding ziet om weg te schieten. Halthouden is een ramp. Ik geef eerst stemhulp met zithulp, hij reageert niet en dan pas teugel, zacht reageert ie niet, op een harde ophouding reageert ie niet. Na een tijdje staat hij wel stil maar... niet echt op de manier zoals ik het wil. Ik heb ook nog geprobeerd om hem op de omheining aan te rijden. stemhulp en zithulp te geven, goh hij staat stil en dan heel uitgebreid belonen. Helaas werkt het niet meer zodra ik het in de open ruimte probeer. Het is in omgang een erg dominant maar gevoelig paard. Hij loopt nu gewoon netjes achter me aan en staat stil bij het opstijgen enzo maar laat zich moeilijk vangen en speelt graag spelletjes. Ik weet dat ik gewoon heel veel geduld moet hebben met dit paard en dat ook zijn bouw hem belemmert om goed te kunnen buigen maar toch, wie heeft er tips?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 14:19

Weet je zeker dat hij niet ergens pijn heeft?? Misschien heeft hij last van zijn rug. Ik zou als ik jou was eens navragen bij de eigenaar of dat een keer is nagekeken.
groetjes Patricia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 14:19

Ik denk dat longeren het toverwoord is voor jouw paardje. Bijzetjes eraan, maar wel rustig aan beginnen hoor, anders krijgt 'ie vreselijke spierpijnen!
Frustrerend soms he, zo'n stijf paard. Tot er een vlieg op z'n flank gaat zitten die hij speels even weghapt.... Grrr!

Grtz, Sonja

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 14:34

Ander bit? Zonder bit? probeer eens wat.
Misschien heeft íe wel haken?!
Is een suggestie hoor.
Heel veel succes!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:56

Misschien moet je eens een bit van aurigan (hoe schrijf je dat? Verward ) of van argentaan proberen. Het is natuurlijk niet gezegd dat het allemaal aan het bit ligt, maar misschien helpt het wel een beetje. Ik argentaan en aurigan zit koper en dat bevorderd het kauwen en kwijlen Kwijl op het bit, misschien dat dat een beetje helpt, en natuurlijk longeren.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 13:07

DEJAVU! Meerdere Navy's! Heb geen gouden tip voor, ben er zelf namelijk nog nie 8er