Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:49

Hele mooie broek, echt knap gedaan!
Prachtige foto's ook van die bloesem. En die kuikentjes! <3

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:35

Zojuist kwam ik dit topic pas tegen en jemig, wat heb jij een prachtig leven, wat schrijf je ook mooi en wat zijn die foto's sfeervol. <3
Geen zorgen over de boze wereld in een prachtig land met je diertjes en man. Hopelijk genieten jullie er nog vele (gezonde) jaren van.
Ik volg rustig mee.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 18:10

Merexa: dank je wel en welkom :)

Victory-Boy, _penotti : Dank je wel :)

pmarena: Je went aan hoe je het best kunt bewegen in het corset, bukken gaat wel maar anders ga ik door mijn knieen of zit ik ergens op :)

Naar de stad


Na het ontbijt giet ik het kokende water in het afwas teil, dan laat ik de 2 bordjes en de kopjes erin glijden en was ze snel schoon.
Ik pak mij jas en mijn hoed van de haak en sluit het huis af.

Afbeelding

Sander heeft onze fietsen al buiten klaar gezet. Ik stop onze lunch in de tas en dan kunnen we vertrekken. Vrolijk pratend beginnen we aan onze reis. De zon schijnt helder en verwarmt het vochtige bos waar onze weg doorheen leid. Na een km of 7 komen we door het eerste dorp. De grote kerk aan de linkerkant slaat net 9uur. In de tuinen zie ik de was lekker wapperen in de wind, een jonge vrouw met de kinderwagen komt ons tegemoet. De seringenhaag waar we langs rijden verspreid de meest zoete geuren. De weg slingert zich voort, over de heuvels en door de dalen. In een weide langs de weg zit een konijn zijn pootjes te wassen, als hij zich plotseling omdraait en er vandoor gaat. Tussen de bomen door schittert het heldere water van het meer. Nu is het niet ver meer naar de stad! Het verkeer wordt steeds drukker en het landschap opener. Als we op de laatste heuvel zijn zien we de stad uitgespreid voor ons liggen.

We zijn nu meer dan een maand auto-vrij. Afgelopen winter haperde hij al zo nu en dan als we wilden starten, maar dat weten we aan het vochtige weer. Helaas, het werd het steeds erger. Tot we een ruime maand geleden in de stad waren en we hem aan moesten duwen om te starten..... Toen waren we het zat! Een nieuwe startmotor loopt al gauw in de 100den euro´s en wat is dan het volgende wat stuk gaat? Zo, de auto de deur uit!

Afbeelding

Nadat we al onze zaken geregeld hebben bij de diverse boetieken, zoeken we voor we aan de terugreis beginnen, een plekje om onze lunch te nuttigen. Even buiten de stad vinden we een plekje aan het water. We laten ons in het warme zand zakken en genieten van het warme zonnetje in ons gezicht. Ik open onze knapzak, vers gebaken desembrood met roomboter en kaas, een paar kaneelbroodjes en een flesje water erbij. Het heldere water van het grote meer kabbelt zachtjes aan onze voeten. Zo ver je kijken kan zie je alleen maar water en heel ver richting de horizon steekt een donkere rand af voordat de diep blauwe kleur van het water overgaat in de helder blauwe hemel.

Afbeelding

Maar nu is het tijd om aan de terugreis te beginnen. Met de tassen en manden volgeladen zijn we onderweg. Als we ruim een uur later ons laantje oprijden zijn we moe en maar voldaan.

Afbeelding

Tijd voor feest.
Het is immers ook mijn verjaardag vandaag :) Ik snijd voor ons ieder een dikke punt van de kersenvlaai die ik gisteren gebakken heb. Met het dienblad met hete thee gaan we lekker buiten onder de appelboom zitten.

Afbeelding

De rust van het platteland is een verademing na de drukte van de stad. Zachtjes dwarrelen de tere bloesemblaadjes uit de boom en vallen als een roze deken naast ons neer. geleidelijk gaat de lome namiddag over in de vroege avond. Wanneer Sander opstaat om zijn avondronde te gaan doen bij de dieren ga ik naar binnen om het avondeten te bereiden. Vanavond eten we mijn lievelingsgerecht. Bruine bonen met appelmoes en als speciale verassing omdat ik jarig ben, vegetarische spekjes. Dat word smullen straks.

Afbeelding

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:26

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:27

Ik was het topic kwijt ! :oo

Wil je alvast een hele fijne verjaardag wensen ! Y)(^)
Die kersenvlaai ziet er gewoon overheerlijk uit :~
Bruine bonen met appelmoes vind ik dan weer heel bijzonder :=

Ik moet nog even een paar bladzijden bijlezen, maar zag een leuk kuikie voorbijkomen <3

Op die foto met de kookpot in je handen zie ik een stuk muur. Met wat is die bezet ? Is dat leem of kalk ?
En de vloer zijn gewoon hardhouten planken ?
Sorry voor mijn interieursvragen, maar ik vind het zo mooi :P

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:28

Van harte gefeliciteerd, en weer leuk geschreven.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:30

Gefeliciteerd :)F Y)(^)

Dat water, wat mooi!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:03

Van harte gefeliciteerd, en wat ziet de taart er lekker uit!

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:00

Van harte gefeliciteerd! En die foto's, prachtig!

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:16

Gefeliciteerd! *\o/* Y)(^)
Het ziet er zo gezellig uit. :))
Echt gaaf dat fornuis.

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:31

Gefeliciteerd!
Ik moest een klein beetje lachen om je lievelingsgerecht. Niet om uit te lachen maar juist om het besef hoe intens jij geniet van alles.
Vraag hier wat iemand zou eten voor de verjaardag en dat is vaak uiteten of luxe.
Ook niks mis mee maar het contrast kwam zo mooi binnen.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:33

Van harte gefeliciteerd! Wat waren de normale kadootje in de tijd waarin jullie zouden willen leven? Zoals het nu een bosjes bloemen/flesje wijn/luchtje/cadeaubon is?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:48

Gefeliciteerd!! Wat moet ik me voorstellen bij vegetarische spekjes?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:52

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

Elke keer als ik jou verhalen leef waan ik me even in jullie wereld. Het is dat ik die stap nooit zou durven wagen, maar het zou wel echt iets zijn voor ons gezin. Weg uit de drukte, weg van alle prikkels, je gaat hier gewoon mee in die gekke maatschappij.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:05

Gefeliciteerd met je verjaardag. *\o/*

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 21:55

gerlienke: Dank je wel <3

zonnebloem18: Dank je wel <3

Suzanne F. : Dank je wel <3 een soort bacon maar dan gemaakt van plantaardige oorsprong :)

Benoite: Dank je wel <3 Verjaardagen werden niet gevierd door de arbeidersklasse in de 19de eeuw. Hoewel het zenden van een kaartje enkelt wel gedaan werd. Verjaardagsfeestjes voor de kinderen uit de gegoede klasse werden aan het eind van de 19de eeuw steeds populaider, dit was voor de ouders een uitstekend moment om hun rijkdom te showen :)

Mondy: Dank je wel <3

MirandaMalik: Dank je wel <3 Ja het fornuis is echt mijn grote trots :)

Solistar: Dank je wel <3

Matheno: Dank je wel <3 De taart zag er niet alleen lekker uit, maar hij was ook zeer lekker en nu al op :D

_Penotti: Dank je wel <3 Ik kan ook nooit genoeg krijgen van de mooi blauwe meren in Zweden :)

Mizora: Dank je wel <3

Pandora2: Dank je wel <3 . De schoorsteen is gestuct kalkmortel wat vervolgens met witkalk geverft is. De vloer is de orginele grenen plankenvloer uit 1850.
en bruine bonen met appelmoes, dat moet je een keer proberen, is zooooo lekker, mmmm :9

Blue_Eyes: Dank je wel <3

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:26

Van harte gefeliciteerd.
Het klinkt als een knusse dag. Fijn hoe je geniet van het alledaagse.
Ik merk dat de coronatijd dit ook wel meer 'dagelijks' maakt voor ons.
Dit bevalt mij ook wel.

punjab

Berichten: 1719
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: In het zonnige Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:31

Ben een stille meelezer maar geniet zo van je verhalen daar.

En van harte gefeliciteerd. Y)(^)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:04

Dat vind ik ook lekker! Vooral bruine bonen met dikke zelfgemaakte appelmoes met stukken. Nog van harte gefeliciteerd!


Gek genoeg bedacht ik me.. die luchtkwaliteit was altijd slecht in huizen als ze kookten, en vaak nog steeds, jullie hebben ook geen afzuiging toch ? :D

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:14

Grattis *\o/* De taart ziet er inderdaad heel goed uit, klinkt als een fijne dag!

Het is waarschijnlijk al weleens voorbij gekomen, maar bij welke stad wonen jullie in de buurt?

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 02:55

Nog gefeliciteerd. Geven jullie elkaar wel cadeautjes met verjaardagen en kerst? Of hebben jullie gewoon een leuke dag met lekker eten?

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:44

Gefeliciteerd! Mis je het sociale contact met anderen niet op zo'n dag?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:05

Bedankt !
Kalk is inderdaad ideaal. Geeft ook een gezond leefklimaat aangezien het schimmelwerende eigenschappen heeft.

Ik kan mij bij bruine bonen en appelmoes echt niks voorstellen, maar ik ga het toch maar eens proberen :D

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:16

*Meelezer kruipt onder steen vandaan*

Weer een prachtig verhaal. Je beschrijvende stijl doet me aan de inslaap-podcast Nothing much happens denken, hoewel er bij jou wel van alles gebeurt.

Hoe reageren de stedelingen op jullie? Positieve/negatieve reacties? Of is jullie stijl in Zweden normaler dan in Nederland?

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:19

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! (ook al ben ik een dagje te laat :o )
Die kersenvlaai ziet er erg lekker uit, ben er dol op. :9 Bruine bonen eet ik alleen in de chili con carne en dan nog met stroop erover, anders lust ik het niet. := Het water ziet er heerlijk helder uit en die foto van het bos is zo mooi. Ik zit elke keer weer te genieten van je verhalen en jullie manier van leven. Als je ooit een boek wilt uitgeven moeten de foto's er bij. :D