[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:51

Er is geen enkele behandeling die bij elk paard werkt, en je moet ook niet te snel weer iets anders doen maar het de tijd geven, veel tijd, geen dagen maar weken/maanden.....
En er zijn zeker nog meer goede smeden dan de van Nassau's , wij waren er altijd tevreden over, maar ben ik nu met m n huidige smid ook.
Daarentegen zijn er ook veel achterhaalde methodes, dus het is gewoon zaak je goed op de hoogte te stellen van alle mogelijkheden, je kan tegenwoordig alles vinden op internet, maar wel selecteren en je niet gek laten maken.
Ik wens iedereen veel wijsheid en sterkte en veel beterschap voor alle paarden.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:12

Wat assebassie inderdaad zegt, het is toch altijd even afmeten wat voor je paard werkt, elk geval is weer anders.

Ik zit hier nog steeds in twijfel wat straks te doen, ze mag straks weer de wei op (paardengras) maar ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken, wordt gelukkig rustig opgebouwd maar twijfel over een graasmasker, wat zouden jullie doen?

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:45

@Romy, ik zou zeker graasmasker gebruiken, maar eigenlijk zou ik zeggen: nog eventjes afwachten. Mijn DA zei dat het momenteel een erg gevaarlijke periode is voor HB, dat de zomermaanden dan beter zijn als de nachten warmer zijn.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:00

Oké dank je wel voor de tip, ik denk dat het nog wel een paar weken duurt hoor voor ze de wei opgaan maar heb ik helaas zelf niks over te zeggen, bepaalt de staleigenaar, maar die gebruikt gelukkig wel altijd zijn verstand.
Voor mijn paard en mij het eerste jaar met hb en het weideseizoen.

Nog tips welke graasmasker fijn zijn?

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:11

Hier gister bij visdonk geweest en van nassau.
Gelukkig geen kanteling te zien op de foto, alleen aan zijn linker voet was zijn zool niet dik genoeg van.
Dus nu op speciaal break over ijzers met een balk, moet zeggen dat hij vanmorgen al wat beter liep.
Dus we gaan het zien.
Was nog nooit bij visdonk geweest maar moet zeggen dat ik het tot nu toe een goede kliniek vind en allemaal erg vriendelijke en ze nemen echt de tijd.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:18

Capopjekop; hoe gaat het nu?

dre1968
Berichten: 64
Geregistreerd: 24-08-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:08

@romy ik zou ook een graasmasker doen en misschien niet te lang en dan steeds verder uitbouwen?

@zorry, wel goed nieuws dat er nog geen kanteling is. Afwachten ook maar weer dan hoe dit uitpakt..

Bij mij net de dierenarts weg en ze reageert echt heel goed op het gips. Ze heft zoveel minder pijn en loopt zoveel makkelijker. Ze hebben rustig de tijd genomen alles uit te leggen en idd, heel veel wegen leiden naar rome en wat bij t ene paard wel helpt helpt bij de andere niet. n ijzer en Vervoer was met de mate van pijn die ze had niet te doen geweest. T blijft er nu 3 weken om en dan gaan we weer fotos nemen en dan gaat ze waarschijnlijk over op een ijzer. Nog n week ascal en 2x per dag buut en hopelijk volg week n lagere hoeveelheid pijnstilling.
Door de kanteling in de rechtervoet is de prognose voor de sport gereserveerd maar uiteindelijk afhankelijk van de ijzers en hoe ze klinisch gaat zijn. Uitslag van het bloed komt uiterlijk vrijdag dus daar ben ik benieuwd naar, of het iets onderliggends is of toch de inspuiting.

Beterschap en sterkte allemaal

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:12

Romy, ik heb het green guard graasmasker van de paardendrogist, die zijn ook wel een 2de hands te vinden en bij de pdr. kun je er ook een op proef krijgen, tenminste 2 jaar geleden was dat zo, weet niet of dat nu nog kan.
Je kan dan ook weer een gebruikte bij hun kopen met korting.
Ik plakte er wel ductape in bij de neus en de kin, voor schaafplekjes en ik smeerde daar 's morgens een dot sudocreme op.
ik vond deze wel fijn, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer, je moet alleen kijken dat ze niet te strak zitten anders krijgen ze schuurplekjes.

fijn dre dat het nu goed gaat, houwen zo!

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:07

Zorry schreef:
Gelukkig geen kanteling te zien op de foto, alleen aan zijn linker voet was zijn zool niet dik genoeg van.
Dus nu op speciaal break over ijzers met een balk, moet zeggen dat hij vanmorgen al wat beter liep.


Dunne zolen, is dat ook een symptoom van HB, of is dat een andere "afwijking" of mankement of hoe je het wilt noemen die vergelijkbare symptomen geeft? Ik bedoel: de zolen worden wss niet dikker door de voeding aan te passen?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:41

Het kan met hb samenhangen. Mijn shet had nooit last van gevoeligheid en volgens mij gewoon goeie zolen. Sinds ze een hoedenrand heeft van de hb zijn haar zolen aanzienlijk dunner

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:51

Romy1234 schreef:
Oké dank je wel voor de tip, ik denk dat het nog wel een paar weken duurt hoor voor ze de wei opgaan maar heb ik helaas zelf niks over te zeggen, bepaalt de staleigenaar, maar die gebruikt gelukkig wel altijd zijn verstand.
Voor mijn paard en mij het eerste jaar met hb en het weideseizoen.

Nog tips welke graasmasker fijn zijn?


Greenquard masker zou ik mee oppassen trouwens,mijn paard zijn tanden waren hierdoor ernstig afgesleten binnen zeer korte tijd. De tandarts schrok hier echt van. Die van Cheepoo vond ik wel fijn, met neusgaten en daar kreeg hij geen slijtage van https://www.cheepoohorse.com/graasmaske ... usgaten-1/

Lo1234
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-07-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:47

Ik denk dat het bij mij de verkeerde kant opgaat
Paard heeft zoveel pijn dat vind ik niet eerlijk meer
Morgen komt de DA
Ik vrees voor het laatst

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:35

:\

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:16

Wat erg lo, ik hoop dat de Da nog wat kan doen!!!

dre1968
Berichten: 64
Geregistreerd: 24-08-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:38

Oh heel veel sterkte! Hopelijk is er nog iets mogelijk

dre1968
Berichten: 64
Geregistreerd: 24-08-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:41

Misschien kan voor jou ook gips helpen? Of al n ijzer? Ze hebben bij mij trouwens ook n aantal dagen pijnstilling in de bloedbaan gespoten, dat hielp ook veel beter.
Nogmaals heel veel sterkte!!

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:04

Lo1234 schreef:
Ik denk dat het bij mij de verkeerde kant opgaat
Paard heeft zoveel pijn dat vind ik niet eerlijk meer
Morgen komt de DA
Ik vrees voor het laatst


Ai, sterkte! Had je paard cortisone gekregen na haar operatie mss? Zeker dat het bevangenheid is, en geen overbelasting van anders bewegen door de operatie? Wel balen dat ze een operatie heeft doorstaan, en er dan nog zoiets rottigs bovenop komt. Ik duim! Maar ik snap het wel, mocht de mijne weken zo slecht gelopen hebben als gistermorgen, zou ik het ook niet kunnen aanzien.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:58

Lo1234 schreef:
Ik denk dat het bij mij de verkeerde kant opgaat
Paard heeft zoveel pijn dat vind ik niet eerlijk meer
Morgen komt de DA
Ik vrees voor het laatst


Jeetje, ik voel echt ontzettend met je mee, omdat ik vorige week in dezelfde situatie zat. :(:)

Is die van jou bevangen geraakt door prednisolon trouwens of dat niet? Heel veel sterkte in ieder geval de komende dagen, hopelijk kan de dierenarts nog iets betekenen voor je paard.

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:22

sterkte Lo, ik duim voor je!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:29

Afschuwelijk..... veel sterkte!

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:57

Heel veel sterkte.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:31

Heel veel sterkte vandaag Lo!

Helaas, na 5 jaar hier weer een hoefbevangen pony. Vijf jaar terug een aantal episodes gehad en sindsdien onder controle. Elke zomer overdag op gras met Greenguard om.

Sinds een maand staan we op een nieuwe stalling waar hij overdag op een stuk staat met heel kort gras, en snachts wat hoger gras mag afgrazen. Vanwege het korte gras geen Greenguard om gedaan. Hij is niet zwaarder dan normaal en beweegt zo’n 5-6 dagen in de week matig intensief. Zaterdag is de bekapper geweest, maandag liep ie niet helemaal soepel en dinsdag voelde ik duidelijk de digitale pols, warme hoeven en op eieren lopen. Dus helaas heeft de hoefbevangenheid ons weer ingehaald.

Geven jullie de hoefbevangen paarden vitaminebrok bij? Ik las dat het kon helpen bij herstel ivm mineralentekort. En magnesium?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:31

Ik geef magnesium van puur en mineralenbikkel van subli.
Ze is niet Hb meer, was 2 jaar geleden en nadien nog een paar keer lichte klachten.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:09

Wat doet magnesium eigenlijk concreet bij HB?

Uitslag bloedonderzoek gehad van de mijne: idd sterk verhoogde ontstekingswaarden, ook duidelijke tekenen van insulineresistentie, gelukkig geen Cushing.

Zopas mijn verschillende soorten ruwvoer binnengebracht voor analyse. Ik laat mijn hooi (dat vermoedelijk geschikt is) ook analyseren op ijzergehalte, want ze had weer een veel te hoge ijzerwaarde in het bloed, en (daardoor?) licht afwijkende ijzerwaarden, zoals een paar jaar geleden. Anderzijds toch weer iets te weinig rode bloedcellen, wat in haar geval niet met supplementen behandeld kan worden, omdat alle supplementen hiertegen veel ijzer bevatten.

Wat denken jullie? Zou ik nog extra analyse op vitaminetekorten laten doen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:43

Wat voor water krijgt ze?