Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 17:51

Wij hebben een nieuwe diepvries en koelkast nodig. We zijn wat aan het oriënteren en zitten met het volgende: Stel we kopen twee grote kastmodellen: mogen die echt vlak naast elkaar staan? Niet de modellen die er echt voor gemaakt zijn om aan elkaar vast te staan maar gewoon 2 aparte toestellen. De ruimte waar ze moeten staan is krap rond de 121 à 122 centimeter breed. De meeste toestellen zijn 60 cm breed, dus moesten we ze daar neerzetten dan staan ze echt vlak naast elkaar. Vanachter kunnen ze wel gemakkelijk wat van de muur af.

Ik lees heel veel sites die zeggen het niet te doen maar een aantal mensen die dan weer zeiden dat het prima te doen is zo lang ze maar van de muur afstaan vanachter.
We kijken ook naar Amerikaanse modellen want die zouden normaal zeker geen probleem zijn, maar ik vroeg me af of we het met deze optie zouden kunnen vergelijken of dat we dat best al gewoon schrappen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:54

Zolang de roosters aan de achterzijde genoeg afstand hebben van de muur,is dat geen probleem.
Als een koelkast tegen je keukenkastjes staat,staat ie er ook muurvast tegenaan.
Hier doen we het al jaren zo en geen enkel probleem.
Het werd ons door de expert ook niet afgeraden ofzo.

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:54

Nooit gehoord dat dat niet zou kunnen? Wij hebben al meer dan 25 jaar een inbouwvrieskast en een inbouwkoelkast naast elkaar staan. Nooit problemen mee gehad. Koelkast begint nu wel op z'n eind te lopen (thermostaat is al een keer vervangen), maar dat mag ook wel na meer dan 25 jaar :))

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 17:57

Ja er schijnt een verschil te zijn met inbouwmodellen ofzo, die hebben een ander koelsysteem ofzo en daar zou het geen probleem zijn?

oa hier op de site van de vlaamse overheid wordt het afgeraden:
https://www.ovam.be/een-koelkasten-plaatsen

Citaat:
Vermijd ook om twee toestellen vlak naast elkaar te plaatsen, want dat verhoogt de kans op condensvorming aanzienlijk.


edit: even voor de duidelijkheid: het zijn geen inbouwmodellen, gewoon vrijstaande

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:58

Het enige probleem wat ik me kan inbeelden is dat er 2 toestellen naast elkaar allebei hun warmte kwijt moeten. Maar als ze ver genoeg van de kant staan zou dat geen probleem mogen zijn.
Edit : intussen artikel gelezen : als er een condensprobleem zou zijn, wil dat dan niet zeggen dat je koelkast of diepvriezer slecht geisoleerd is? ik zou hopen dat als je nu een nieuw toestel koopt, de isolatie goed is.

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:08

Het enige probleem wat we hier hebben met een koelkast die heel dicht tegen de muur aan staat (zijkant) is dat de deur net niet ver genoeg open kan waardoor je de lades er niet helemaal uit kan halen. Ik kan me voorstellen dat dat ook kan gebeuren bij een vriezer en koelkast die helemaal tegen elkaar aan staan.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:36

Nee joh gewoon doen, wij hebben al jaren het vrijstaand naast elkaar staan,en als ze aan de achterkant genoeg ruimte hebben,kan dat prima.

Annemiek,wij hebben wel de deur zelf omgedraaid van de koelkast,ging idd net iets makkelijker met openen

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:38

De breedte is wel net krap aan, het is maar de vraag of dat met je deuren gaat lukken. Dan kun je toch beter voor zo’n dubbele gaan. Ben je misschien nog wel minder geld kwijt en vormt een mooi geheel.

Samsung RS67N8211B1 Deze hebben wij , bevalt heel erg goed maar ze zijn er ook paar honderd euro goedkoper.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:49

Als een Amerikaanse koelkast ook past dan zou ik eigenlijk niet lang twijfelen inderdaad, ik ben echt weg van mijn koelkast met home bar en ijsmaker/watertap <3 Even een koud drankje pakken is zo veel makkelijker!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 11:33

De deur van onze huidige koelkast draait ook de andere kant op dus denk dat dat zo wel op te lossen valt?

Wij hebben nu dus een grote kastkoelkast maar die is na iets dan 3 jaar stuk. Volgens technieker gevalletje "tja gewoon pech ligt niet aan manier van omgaan". Die kastkoelkast stond sinds enkele maanden naast een kleinere diepvriezer van ongeveer 100 L inhoud. Volgens die man heeft het daar niet aan gelegen.

Maar nu we toch een nieuwe koelkast nodig hebben, was het misschien ook fijn om een grotere ijskast te voorzien, aangezien deze toch ook al bijna 10 jaar oud is en intussen eigenlijk te klein is geworden.

Dus twee aparte toestellen zou zijn: muur, ijskast,ongeveer halve centimeter speling en dan koelkast (of omgekeerd), en dan direct vaste kasten. Beide kasten dan in groot formaat. Dus er zou heel weinig ruimte tussen beide grote toestellen staan.

Maar Amerikaanse modellen lijken me ook wel interessant. Nadeel is denk ik dat als een van de twee delen stuk is je weer alles opnieuw moet kopen. Maar misschien ben ik toch wat geruster aangezien die blijkbaar amper een meter breed zijn en dus wel zéker in de ruimte zullen passen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:42

Op mijn vorige werk stonden die kasten jarenlang naast elkaar. Gaf geen enkel probleem.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 11:44

En ook echt kwasi tegen elkaar of met zo'n 5cm tussenruimte?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:14

Wij hebben in 2017 onze keuken verbouwd en wilden heel graag een koelkast én diepvries erin. Dus geen gecombineerd model meer, maar een aparte koelkast en vriezer, hoog model. Deze staan gewoon naast elkaar, zonder problemen. Ook nooit voor gewaarschuwd trouwens door de keukenwinkel dat het niet zou kunnen.

Edit: Hier zie je een deel van de keuken. Links zit de vriezer, in het midden de koelkast en daarnaast de combimagnetron en de oven. Dus dit is 'nog erger', 2 ovens naast een koelkast ;-). Maar we krijgen nooit foutmeldingen van apparaten en ons stroomverbruik is lager dan ooit.
Afbeelding

Edit 2: ik lees nu nogmaals je openingspost en ik weet nu eigenlijk niet meer of je dit juist wel of niet bedoelt met 'koelkast en vriezer die naast elkaar horen'. Dus wie weet heb je helemaal niets aan dit bericht haha.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 12:51

Ja bij ons staan ze niet in de keuken maar een berging en geen inbouwmodel. Dus twee vrijstaande vlak naast elkaar. Geen hout ofzo ertussen echt buitenkant tegen buitenkant met misschien een halve of cm speling.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:56

ik vrees dat met maar 122cm, je de deuren niet gaat kunnen openen.

Op mijn werk staan alle koekasten en vriezers naast elkaar, maar omwille van de deuren staan ze allemaal op een 5cm afstand. thuis heb ik ook 2 vrijstaande vriezers naast elkaar, maar wederom , als ik ze tegen elkaar schuif, krijg ik de deuren niet vlot open en verschuiven ze wat in jouw geval niet zou gaan...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Jenara

Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:59

De twee naast elkaar op zich lijkt mij geen probleem. De enige manier waarop je hier vocht/condens zou kunnen hebben, is als de muur waar ze met hun rug naartoe staat onvoldoende geïsoleerd is. Als die koud is en er wordt zoveel warmte geproduceerd, dan krijg je condens op de muur. Idem inderdaad als 1 van de toestellen onvoldoende geïsoleerd is, als dus de zijkant van het toestel koud is, in combinatie met de geproduceerde warmte aan de achterkant, kan condens ontstaan op de zijkant van het koude toestel. Maar als ze beide nieuw zijn, en dus voldoende geïsoleerd, lijkt me dat geen probleem.

Evelyne79

Berichten: 3991
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:12

Wij hebben ook al jaren 2 losse langs elkaar staan in de berging, staan pal naast elkaar, geen probleem mee

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Koelkast en diepvries vlak naast elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-20 21:28

Even een kleine update: Het is toch een Amerikaanse stijl geworden :D . Wel zonder ijsblokjes gedoe, maar mooi groot en degelijk; Netjes geleverd en past prima, ik ben al fan :D . Bedankt voor het meedenken!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, ImLucky en 63 bezoekers