Gezondheid Kat

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 17:20

Ik heb even wat input nodig.

Mijn kat, nu 14 jaar heeft een enkele keer dat zij naast de kattenbak plast, dit is een teken dat de bak te vies is vaak, ik verschoon 'm en dan is het weer een hele periode over.

Tevens heeft ze al jaren dat ze met vlagen wat overgeeft, vooral als ze te snel en te veel eet.
Een aantal weken geleden is dit verergerd, ze viel af en ben ik naar de dierenarts geweest.
Wat onderzocht, aan de buitenkant was niets kenbaar dus heeft de da een bloedonderzoek gedaan. Hier kwam niets bijzonders uit, en de da wilde pilletjes voor de misselijkheid geven en dacht aan een geïrriteerde maag.
Omdat ik intussen voer gevonden had wat ze niet overgaf, en ik meerdere keren per dan kleine beetjes gaf spraken we af dat ik dit even ging volhouden en in de gaten hou of ze niet meer afviel.
Tot op heden gaat het eten eigenlijk aardig goed. Ze blijft wel veel drinken.

Sinds een aantal dagen plast ze onwijs veel, niet in de bak, maar in de buurt ernaast. Echt hele plassen. Poepen doet ze wel nog gewoon in de kattenbak.
Ik heb nu maar puppy pads om de kattenbak heen gelegd en plast ze daar steeds op. Beter dat dan de hele vloer zeiknat.
Ik word er een beetje moedeloos van. Ze is verder wel iets rustiger dan normaal, komt nog vaker bij je liggen maar verder geen grote veranderingen.


Help? Waar doe ik nu goed aan? Wat kan dit zijn?

Mijn idee is om vd week de da maar weer te bellen om de urine te checken?


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:23

ik denk toch aan blaasgruis/ontsteking of een nierprobleem.
dan zou je urine moeten op vangen en dit laten onderzoeken, dus sowieso contact opnemen met je dierenarts :j

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 17:27

ellepel schreef:
ik denk toch aan blaasgruis/ontsteking of een nierprobleem.
dan zou je urine moeten op vangen en dit laten onderzoeken, dus sowieso contact opnemen met je dierenarts :j


Moet je dit ook niet in de (ontstekings)waarden van het bloed terug zien?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:35

geen flauw idee.
ik heb vroeger poezen gehad die blaasproblemen hadden, maar dat ging via urineonderzoek.
zou maandag even je arts bellen en overleggen?

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 17:42

ellepel schreef:
geen flauw idee.
ik heb vroeger poezen gehad die blaasproblemen hadden, maar dat ging via urineonderzoek.
zou maandag even je arts bellen en overleggen?


Ja was de planning, maar dacht misschien heeft bokt nog inzichten of tips om mee te nemen

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:27

Kan van alles zijn, van blaasontsteking/blaasgruis, nierproblemen, suikerziekte of dementie.
Zou eerst even wat urine laten onderzoeken (kan vaak zonder afspraak) en als daar niets uit komt even een bezoekje aan de dierenarts en bloedonderzoek

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:32

zonnebloem18 schreef:
Kan van alles zijn, van blaasontsteking/blaasgruis, nierproblemen, suikerziekte of dementie.
Zou eerst even wat urine laten onderzoeken (kan vaak zonder afspraak) en als daar niets uit komt even een bezoekje aan de dierenarts en bloedonderzoek


Bloedonderzoek is dus al gebeurd, kwam niets geks uit.
Volgs mij kun je diabetes, nier problemen en blaasontsteking ook in het bloed zien?

Ik weet het, dit zijn vragen voor een da, maar het is nu weekend dus probeer in de tussentijd de wijsheid van bokt :D

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:36

Drinkt ze ook meer?

Je kan de genoemde ziektes alleen in het bloed zien als je daar ook daadwerkelijk op test.

Dus als je op diabetes meet. Moet het suiker in het bloed, nuchter, ook gecontroleerd worden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:38

Dat bloedonderzoek was een paar weken geleden, diabetes en beginnende nierproblemen zou je dan waarschijnlijk wel moeten zien. De blaasontsteking kan er nieuw bijgekomen zijn en dan had je dat toen niet in de waarden gezien.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:40

TS, wat hebben ze onderzocht bij dat bloedonderzoek?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:42

@NatasjavE, het vele drinken is ze een paar weken geleden mee begonnen. Nu ze weer beter (nat voer) eet is het wat afgenomen maar naar mijn idee nog meer dan normaal.
De DA had een vermoeden van diabetes, schildklier problemen en nier falen, dit wilde ze testen, dus neem aan dat ze die onderzoeken gedaan heeft. Ik heb er geen uitdraai van, ze meldde de uitslag telefonisch.

@zonnebloem18, het zou dus ook nog eens los kunnen staan van alle problemen. Of in elk geval pas later ontwikkeld.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:48

Ja dan zullen ze dat wel onderzocht hebben.

Bij de nieren echter is het zo dat het pas kan worden waargenomen in het bloed als “voldoende” ernstig is geworden.
Het kan best zijn dat ze het nu bijvoorbeeld wel in het bloed kunnen aantonen

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:49

Ja, door het vele drinken en plassen lijkt het op suikerziekte, maar een blaas- of nierprobleem kan ook. Als ze op de grond plast kun je met een pipet urine opzuigen voor controle. Heb ik ook weleens gedaan. Gaat prima.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:00

Ja ze plast op de grond. Nu dan op die matjes maar als ik die weg haal op de grond.
Ik zal maandag even de Da bellen en dan in elk geval op een urinetest aansturen want normaal gedrag is het niet.

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:13

Vang gewoon meteen urine op, zuig het van de grond en doe het in een potje. Sluit dat goed en zet het in de koelkast. Ik kan dergelijke tests gewoon laten doen (even bellen van tevoren) zonder zelfs de kat mee te nemen. Maar natuurlijk gaat hij wel mee als dat nodig is. (heb een kater die weleens blaasontsteking heeft)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 06:27

Hevonen schreef:
Vang gewoon meteen urine op, zuig het van de grond en doe het in een potje. Sluit dat goed en zet het in de koelkast. Ik kan dergelijke tests gewoon laten doen (even bellen van tevoren) zonder zelfs de kat mee te nemen. Maar natuurlijk gaat hij wel mee als dat nodig is. (heb een kater die weleens blaasontsteking heeft)


Naar mijn weten is urine max 24 uur 'goed' in de koelkast. Dus dat heeft nu nog niet veel nut.
Omdat ik eigenlijk nooit bij de da kom en mijn kat ddus ook pas 1keer, vind ik het fijn dit eerst even met de da te overleggen. Gebeurt het vaker is het wat anders natuurlijk.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:13

Je topic kan door mij geschreven zijn. Zie mijn topic
[BB] Gezondheid kat

Mijn kat heeft nierfalen en een urineweginfectie....

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 12:38

Ja ik zag jouw topic inderdaad. Alleen bij jouw kat was aan de buitenkant heel veel zichtbaar, bij die van mij helemaal niets, op het afvallen na zit ze mooi in dr vacht. Geen gekkigheid. Maar misschien ook daarom dat de da (en ik) het sneller accepteerde dat er niets te vinden was.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 16:31

Eindelijk gelukt om urine op te vangen. Luna (de kat) drinkt vandaag de hele dag niet. Likt alleen het vocht van het natte voer af. Net wel mega plas op het plastic voor de bak gedaan, dat kon ik overhevelen naar een bakje en kan het zo wegbrengen als ze open gaan voor het avondspreekuur.
Het is super helder, je kan er bijna doorheen kijken dus een goed gevoel krijg ik er niet bij.

Eef_Bam

Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:36

Zo doorzichtig was de urine van mijn kat ook, die heeft een nierprobleem. Kunnen ze ook heel misselijk van worden, die nierproblemen, dus daarom eet ze waarschijnlijk slecht. Andere optie is dat door het vele plassen je kat uitdroogt en ontlasting verstopt zit, heb je recent ontlasting gezien?

Als je kat ook niet drinkt is het wel serieus, zou haar dan meenemen naar de dierenarts. Anders lopen de nieren nog meer schade op.


Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 16:39

Dat drinken is echt pas sinds vandaag. Ik geef d’r wel steeds vers nat voer wat ze dus aflikt. ik overleg het zo even als ik kan bellen, zijn nu een paar uur dicht gaan om half 7 weer open.
Ontlasting van gisteren was gewoon goed normaal, vandaag nog geen ontlasting gehad maar ook nog nihil gegeten.
De dierenarts assistente bleef maar zeggen aan de telefoon dat er vorige keer in net bloed niets te zien is maar er klopt gewoon echt iets niet. Dus hopelijk dat hier wel wat uitkomt.

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 16:41

Afbeelding
De urine, vanaf de onderkant gefotografeerd. Echt super helder.

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gezondheid Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:36

Hebben ze het nog kunnen testen?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 08:24

Toevallig net iemand beantwoord via pb die vroeg hoe het ging,
Urine was naast het feit dat ze niet kon concentreren redelijk schoon, geen gekke dingen. Maar niet concentreren terwijl ze niks gedronken had is wel gek natuurlijk.
Ze moest mee, dus ze is daar gelijk onderzocht. Fysiek weinig te vinden maar wel wat driftige lik plekken op haar buik waar ongeveer de blaas zit. Toch last?
Spuit ontstekingsremmer en anti misselijkheid gehad en vandaag moeten we voor een echo. Als daar niets uitkomt wordt er steriele urine op kweek gezet.

Ze is echt uit d’r doen, maar wat?

Ze heeft na die spuit gister wel gegeten en gedronken,dat is wel fijn.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:52

Sjoos schreef:
Ja ik zag jouw topic inderdaad. Alleen bij jouw kat was aan de buitenkant heel veel zichtbaar, bij die van mij helemaal niets, op het afvallen na zit ze mooi in dr vacht. Geen gekkigheid. Maar misschien ook daarom dat de da (en ik) het sneller accepteerde dat er niets te vinden was.



Mijn kat was aan de buitenkant ook niets aan te zien, alleen vermagerd.. En ineens ging het in een stroomversnelling en kwamen de andere symptomen.. Diagnose: erfelijke chronische nierinsufficientie. Ook mijn kat plaste naast de bak. Vanalles geprobeerd, maar niks werkte. Nu is hij sinds de spoeling, medicatie en aangepast eten ongeveer een anderhalve week beter en hij plast nu in zijn bak!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 33 bezoekers