[BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 12:37

Bedankt allemaal weer voor jullie toffe reacties! Ik zit nu weer achter de laptop, en dat betekent dat ik ook weer iets uitgebreider op berichtjes kan reageren :D


[***] schreef:
Leuk stukje om te lezen, vind het altijd wel interessant om over de 'horsenalities' te lezen, omdat je toch altijd net wat andere dingetjes tegenkomt.

Zelf ook een LBI (en een RBI, maar die komt later aan bod :Y) ) die ook volgens het boekje zich gedroeg, alles wat bij een LBI komt kijken kon je wel afvinken bij hem. Gelukkig is hij intussen wel wat meer naar het midden geëvolueerd, en komen er met momenten zelfs extroverte uitspattingen aan te pas (al dan niet right brain, je kan niet alles hebben denk ik dan maar, haha).

Ik vind de verandering in de pony heel fijn om te zien, al heb ik die niet door Parelli op zich bereikt, dat wilde allemaal niet zo. Maar met clickertraining en dan vooral gericht op de emoties ipv op de 'kunstjes' is het een hele andere pony geworden. Nu komt dit uiteraard vooral omdat ik verandert ben, had ik in mijn Parelli-tijd op die manier tegenover mijn pony gestaan zou hij vast ook verandert zijn, maar toen was ik zelf nog niet zover in het leerproces.

Maar het blijft toch heel vaak een knopje omzetten, en eens zuchten en diep in/uitademen en denken dat hij gewoon een beetje speciaal is en een beetje een andere aanpak nodig heeft .. Ik word er steeds beter in, maar soms zou ik toch willen dat het allemaal een beetje gewoner ging, zoals bij al die andere paarden :')

Ik vind jouw bericht heel leuk om te lezen, omdat het best wel aansluit bij wat ik tot nu toe gemerkt heb aan dit paard. Je zegt: met clickertraining gericht op emoties is het een hele andere pony geworden. Toevallig heb ik juist van de week besloten dat ik ook die weg wil proberen te gaan bewandelen, omdat ik denk dat het deze merrie heel veel goeds gaat doen. Ik vind het heel belangrijk om met haar de nadruk op het positieve te leggen en voor succeservaringen te gaan. Dat betekent haar heel veel vertrouwen geven (dus ook durven haar los te laten en haar fouten te durven laten maken), en haar niet straffen voor die fouten, maar belonen voor goede antwoorden. Dat sluit heel erg aan bij wat je met een clicker kunt.


san4nie schreef:
Heb er wel even over nagedacht en vanmiddag al meteen wat van gebruikt. Wat dingen combineren en uitproberen. Dank voor het extra inzicht! :)

Wat leuk dat ik je een beetje heb kunnen inspireren <3


mooney schreef:
Mooi stukje! En heel duidelijk het introverte met de kleine signalen van ongemak die vaak over het hoofd worden gezien. Soms is doordacht even 'chillen in de bak' het beste wat je kan doen voor een paard, maar dat levert inderdaad soms wel gekke blikken op. Mijn RBI reageert dan wel weer anders als ze spanning opkropt, maar die heeft ook heel veel baat bij even stilstaan en stapje terug als ze de ontspanning weer heeft.

Zeker waar! Ook de RBI doet het vaak veel goed als je een stapje terug doet, want ook zij hebben tijd en rust nodig (zij het om andere redenen). Maar veel mensen schijnen het inderdaad raar te vinden als je 'niets doet' met een paard :D


evdpanne schreef:
Ik dacht altijd dat mijn pony right brain introvert was maar misschien is het dan toch left brain introvert :+. Herken toch veel dingen in dit verhaal.

Shaggy is ook van de minimale uitingen. En misschien is dat ook de reden dat ik wel met hem kan lezen en schrijven buiten en andere niet... Na al mijn ervaringen met hem voel ik hem haarfijn aan waar andere het misschien niet aanvoelen als hij even niet oke is...

Nou moet ik even aanstippen, in een volgend blog kaart ik dat nog verder aan, maar horsenalities zijn ook niet altijd 0 of 100. Er zijn veel grijze gebieden, en een paard kan ook in de ene situatie A en in de andere situatie B zijn. Zo ben ik ook van mezelf introvert, maar kan ik in bepaalde situaties ook heel extravert doen, en zo werkt dat ook bij paarden.


[***] schreef:
Sadira schreef:
Welke horsenality zal ik voor de volgende keer eens over schrijven... :D


Misschien RBI doen? Omdat ze veel overeenkomsten hebben maar toch ook (belangrijke) verschillen .. Dan zit deze nog vers in het geheugen en is vergelijken makkelijker zeg maar.

Dat is een goede optie inderdaad! :D


Bloodymary schreef:
Interessante Blog en heel duidelijk geschreven! Ik herken er ook wel veel in bij mijn paard. Die overigens ook bij jou op stal staat. Had ook veel van die kenmerken en als hij iets niet wilde kon dat soms echt gevaarlijk zijn. Door mijn wekelijke lessen van Daniëlle (Amable Paard en Inzicht) is dat eigenlijk helemaal weg nu.
Leuk dat je zo met Indy aan de gang bent. Vind haar een heel leuk paard maar inderdaad met een flinke gebruiksaanwijzing. Ze verdient het om iemand te hebben die haar goed begeleidt, in haar waarde laat en aanvoelt wat de beste manier is om met haar om te gaan.
Maar denk dat ze die nu wel gevonden heeft..
Ben benieuwd hoe het gaat met jullie de komende tijd.

Oh wat tof dat jij ook bij ons op stal staat. Zo zie je maar, ik moet nog veel mensen leren kennen hier want zo lang staan wij er ook nog niet met Skye. Wat leuk dat je veel herkent, en dat Daniëlle je zo heeft kunnen helpen. Ik vind haar top! Op haar expertise kan ik nog heel erg veel van haar leren, dus ik ben ook zeker van plan wat lesjes bij haar te gaan doen.
Ja, ze heeft een gebruiksaanwijzing, maar we komen er wel. Stapje voor stapje gaan we gewoon proberen om het muurtje om haar heen een beetje af te breken. Daar zit een heel zacht vriendelijk paard onder, dat weet ik zeker. Hele grote bek en een klein hartje.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:09

Leuk stuk. Ik heb zelf totaal verschillende paarden en ben ook altijd eerst bezig met uit te zoeken in welke "categorie" een paard past. Heel leuk overigens. De één pakt het werk gewoon aan, de ander is lomp en de volgende is slim en lui. Maar echt lui is hij niet, hij doet gewoon liever niets, behalve als je hem mee neemt naar buiten.
Ik vind alleen het plaatje wat in de openingspost staat heel negatief. Ligt dat aan mij? Er staan alleen maar slechte karaktertrekken in.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 13:21

Ja dat klopt, dat het plaatje de negatieve trekken laat zien. Volgens mij is dat ook een beetje bewust gedaan, omdat dit vaak de klachten zijn die mensen over deze specifieke persoonlijkheden hebben. Het zijn een beetje de extremen die de paarden vertonen op het moment dat ze niet lekker in hun vel zitten.

Er zijn ook vergelijkbare plaatjes over positieve aspecten, zoals bij het onderstaande plaatje, waar ze laten zien wat het doel met elk van de horsenalities zou moeten zijn:

Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:33

Larissajulia schreef:
Leuk artikel en erg herkenbaar! Mijn merrie is zelf LBI, bijna iedereen die ik ken vind haar helemaal niks maar ze is mijn grootste maatje. Ze komt vaak wat afstandelijk over naar vreemden, het heeft mij ook heel veel tijd gekost om echt een band met haar te krijgen. Inmiddels is ze al weer 6 jaar bij mij, waar ik ga gaat zij ook. Ze heeft overal een hele duidelijke mening over, het heeft ook veel geduld gekost om te vinden wat haar nu echt motiveert. Afgelopen jaar is ze heel ziek geweest, wat ons nog dichter bij elkaar heeft gebracht. Volgens mij zijn LBI paarden vrij lastig, maar als je ze eenmaal begrijpt gaan ze echt door het vuur voor je.


Oh, dit herken ik ook wel erg van mijn merrie. Mijn man vindt haar een trut :+ Ze is dominant en gereserveerd. Nauwelijks hoogte van te krijgen. We zijn samen ons 4e jaar ingegaan en ik heb nog steeds niet echt een band met haar. Ik maakte ooit dit plaatje
Afbeelding
(echt ‘scared’ is/lijkt ze trouwens nooit)
Maar ondertussen gaat er heel veel in dat koppie om. Ik vind haar echt r*teslim.
Hoe meer ik er over lees hoe meer ik inderdaad denk dat ze lbi is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:38

Mijn ervaring met LB-I paard is dat ze geweldig zijn wanneer je ze goed aan de hulpen hebt en ze natuurlijk ook goed beloond.

Want dan doen ze namelijk precies wat je van hun vraagt, niet meer niet minder. Terwijl daar in tegen een extrovert paard juist vaak te veel doet of van alles er bij verzint.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:02

Sadira schreef:
Er zijn ook vergelijkbare plaatjes over positieve aspecten, zoals bij het onderstaande plaatje, waar ze laten zien wat het doel met elk van de horsenalities zou moeten zijn:

[ Afbeelding ]


Leuk! Dank je wel, daar wordt ik blijer van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:15

Over het 'negatieve plaatje' is dit inderdaad bewust zo gedaan, omdat de mensen heel makkelijk het negatieve in een bepaald paard zien en dit onthouden en dus kunnen plaatsen, terwijl de positieve dingen vaak moeilijker op te pikken zijn want die veroorzaken geen problemen. Er bestaan inderdaad ook varianten met de positieve eigenschappen bij elke horsenality, want die zijn er gelukkig ook. Maar dat is dan meer in een later stadium zeg maar, dat je dat begint te zien. Het uiteindelijke doel is een gematigd paard, eentje die volgens de chart in het midden zit, omdat die alle positieve eigenschappen combineert van alle horsenalities en op die manier een heel evenwichtig dier is. Maar de meeste geraken daar nooit denk ik, hahaha.



Fijn Sadira dat je ook aan clickertraining denkt. Het brengt zeer veel goeds, niet alleen bij LBI's overigens ;) Maar werken met voedsel is voor een LBI wel een extra goede motivator, en als je dan de momenten ook nog kan timen met een clicker werkt het helemaal als een trein. Maar dan wel gecombineerd met de emoties, want anders krijg je een gefrustreerd paard dat vanalles probeert en vergeet te luisteren, en nog extra frustratie omdat die weet dat die niet aan de snoepjes mag maar ze er wel zijn. Been there, done that, etc. .. ;) Via het leerplatform waarmee ik ermee bezig ben (zie onderschrift) heb je ook heel veel theoretische kennis, en worden dat soort dingen vanaf het begin al goed aangeleerd, of als je het al zelf geprobeerd hebt en het een beetje verpest hebt (zoals ik dus, hahaha) dan hebben zij ook diverse manieren om dat weer in orde te maken. Het was niet makkelijk, maar ik sta wel waar ik nu sta door deze manier (het is niet echt een methode, ze leren je meer nadenken over je eigen handelen ed). En de pony is ook enorm verandert, ookal ziet de buitenwereld dat misschien niet zo omdat we nog steeds niet echt werken. Gewoon het feit alleen al dat mijn ontzettend luie 'ik wil gewoon niks doen en als ik het moet doen word ik heel boos'-pony nu stapt, draaft en galoppeert zonder iets van zweep of andere hulpmiddelen .. dat is voor mij een wereld van verschil. En nog groter: dat hij hinnikt zodra hij mij hoort en meteen aan de draad staat en zijn neus in het halster duwt. Dat voor een pony die niet wil werken, dan heb je het best wel ok gedaan denk ik 8-)



@ Gypsy : aan de hand van jouw beschrijving (ookal is het natuurlijk moeilijk zonder de pony in het echt te zien) denk ik wel te weten wat jij hebt .. en dat is geen LBI ;) Ik heb er ook zo eentje ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:21

Dit is overigens de echt officiële chart, die bedoeld is om in te vullen om zo te bepalen waar je paard (op dat moment in z'n leven ;) ) thuishoort. Oorspronkelijk in het Engels natuurlijk, maar wel zo makkelijk in het Nederlands.

Afbeelding

Zoals je ziet kan elke eigenschappen ook nog eens matig, gemiddeld of extreem aanwezig zijn, dus ook daar weer gradaties, naast het feit dat je in principe wel in elk kwadrant iets van je paard herkent. Degene die echt volledig in 1 kwadrant zitten zijn wel de echte uitzonderingen. Het gaat er gewoon om waar het meeste van te vinden is en welke ze extreem bezitten.

En dan heb je hier de chart die de positieve eigenschappen eruit haalt, voor degene die liever positief denken ;)

Afbeelding


En nu zal ik ermee stoppen, haha. Maar de horsenalities heb ik altijd al erg geweldig gevonden om mee bezig te zijn, alleen jammer dat ik met de rest van de methode toen zo weinig kon (door het verkeerd aan te pakken) :o

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:30

Interessant!
Ik heb echt een RBI. Hij kan echt heel apathisch worden, daardoor ook onvoorspelbaar. Soms ontplofbaar en gespannen.
In positieve zin wat verlegen (kat uit de boom kijken), heel meegaand en meewerkend als hij in zijn hum is, superbraaf en bomproof als hij op zijn gemak is en de dingen kent.

Eerlijk gezegd vind ik hem echt ingewikkeld. Na 12 jaar is er een aardige gebruiksaanwijzing vertaald en dan nog verrast hij me af en toe met zijn reactie. Het stelt je geduld aardig op de proef. Soms word ik er ook zo moe van als hij weer flipt. Dan denk ik echt wel eens: dat kén je nu toch onderhand wel? Dat wéét je toch wel nu? Maar ja, er hoeft maar een grasspriet scheef te staan en het is anders, dus spannend.
Moeilijk wel :j

Maar als hij ontspannen is, dan is het ook echt het braafste paard op stal. Vooral heel routinematig met hem omgaan helpt. Vanaf dat het halster om gaat, tot aan dat het halster weer af is na activiteit. Want iets nieuws of iets anders brengt spanning met zich mee. En spanning kan apathisch of onvoorspelbaar worden als hij het mentaal niet trekt. Precies de reden waarom ik gestopt ben met wedstrijden. En ik hoop echt dat ik hem nooit meer hoef te verhuizen. Dat heeft echt een enorme impact.

Ik kijk dus enorm uit naar je RBI blog :D

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:26

Wat leuk om te lezen, zeker met zo'n praktijk voorbeeld erbij.

Ik ben voor mijn opleiding bezig met paardentypen, ga me echter hier wat meer over inlezen.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:34

Wat mooi om te lezen wat je al bereikt hebt met haar!

Ik heb twee uitersten op stal staan. Mijn jachtpaard is RBI. Een verschrikkelijk lief en braaf dier, maar best angstig en wantrouwend. Slaat niet op hol, maar verstijft op de plek en sluit zich volledig af. Zo sneu. Ik heb haar nu bijna twee jaar en ik begin nu pas haar echte ik te zien te krijgen. En haar echte ik is zó leuk! Dapper zal ze nooit worden, maar als ze maar wat relaxter, zachter wordt.

En dan mijn driejarige merrie, LBE. Feyre vindt ALLES en IEDEREEN leuk :') Uitbundig, blij, een echte persoonlijkheid en ze is voor de duivel nog niet bang. Loopt ook met liefde over je heen, zij zal het wel even regelen. Heeft nog nooit een onvertogen handeling tegen een mens gedaan. Zij brengt weer hele andere uitdagingen met zich mee dan het jachtpaard.

En juist omdat het twee uitersten zijn vind ik ze zó leuk en zou ik ze echt nooit meer willen missen. Het is niet altijd makkelijk en soms ook echt wel even schakelen, maar ze zijn beiden hun gewicht in goud waard.

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:11

[***] schreef:
@ Gypsy : aan de hand van jouw beschrijving (ookal is het natuurlijk moeilijk zonder de pony in het echt te zien) denk ik wel te weten wat jij hebt .. en dat is geen LBI ;) Ik heb er ook zo eentje ...


Nee klopt, vandaar dat ik benieuwd ben naar de rbi blog. Ze scoort ongeveer evenveel punten in beide categorieën. Ik heb er zelf niet zon last van, maar vind het wel sneu dat ze soms zo stresst om dingen.

Zyffah

Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:01

Ik herken dit ook zo erg. Met longeren loopt ie t liefst de hele tijd te dreigen met hoofd naar binnen en oren strak naar achter óf hij trekt zich gewoon los en rent weg :') Dat doet hij overigens bij alles als hij ergens geen zin meer in heeft, wegrennen, ook wel eens buiten met wandelen := .

In de bak niet vooruit te branden, met buitenrijden gaat ie als een speer. Clickertraining is zijn favoriete ding om te doen, als ie maar snoepjes krijgt komt de hele trukendoos tevoorschijn.

We zijn inmiddels bijna 9 jaar samen en hij is ontiegelijk eenkennig. In het begin botsten we enorm en viel hij me ook aan als ik bijv zijn paddock wilde uitmesten, maar hij heeft me echt leren luisteren naar wat hij nodig heeft ipv alleen te denken aan wat ik wil. Op dit moment zijn we beste vriendjes, we doen niks wat hij niet wil en dat is prima.

Heel interessant stuk :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:35

Een mooi stuk hoor! Ook verhelderd na aanleiding van je voorbeelden. Ik herken er wel een aantal dingen in vanuit mijn eigen paard. Maar het gekke is dat mijn paard erg wisselt van left Brain introvert, naar left Brain extravert.

Mijn paard leert bijvoorbeeld heel snel, maar kan ook enorm traag en dominant zijn. Als hij iets echt niet wilt, doet hij het ook echt niet. Belonen met eten werkt voor hem niet.. Ik heb wel dat mijn paard heel graag wilt werken. Als ik hem drie dagen zou laten staan, dan komt hij vanuit achter uit de weiden aangehobbeld om mee te gaan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:08

Mooi beschreven!

Sadira schreef:
Er waren toen mensen die me aan het werk zagen, en die zullen best vraagtekens gehad hebben bij deze grondwerksessie. Ik vroeg circa 1 keer in de vijf minuten iets van mijn paard, soms maar een enkele pas, en daarna stond ik weer vijf minuten leunend op mijn stickje te chillen. Joh, zullen ze gedacht hebben, grondwerk? Die hebben samen in de bak staan luieren.


Klinkt super! Mijn ervaring is dat als je super langzaam gaat in het begin en elk stukje weerstand en spanning gelijk ziet en wegneemt, dat je dan uiteindelijk zoveel wint +:)+ Je krijgt dat toch altijd wel later terug, dus dan kan je het maar beter gewoon gelijk goed doen :D


Gizeppie schreef:
Een mooi stuk hoor! Ook verhelderd na aanleiding van je voorbeelden. Ik herken er wel een aantal dingen in vanuit mijn eigen paard. Maar het gekke is dat mijn paard erg wisselt van left Brain introvert, naar left Brain extravert.


Is niet gek hoor. Weinig paarden die alleen maar gedrag uit één quadrant laten zien. Mijn paard is LB-E, maar met vrij veel overlap naar RB-E.

Jorex

Berichten: 9941
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:18

Ik heb eentje die van dag tot dag wisselt tussen LBI en LBE. En inderdaad bij onder andere bakwerk wordt t een extreme LBI voor de wagen en als ik iets van hem wil waar hij het nut niet van in ziet, dan kan ik mijn zweep op zijn kont kapot slaan, maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Echter van voedselbeloning wordt hij wel blij (maar ook schooierig) en veel afwisseling ook. Buiten is ie veel meer LBE, lekker voorwaarts en blij. Dus hij hoeft van mij geen bakwerk te doen, lekker een rondje buiten, elke keer anders, daar wordt ie blij van. En hij is ook blij in de wei. Maar wordt instant chaggo als ik dan de RBE mee pak ipv hem. De RBE moet het dan ook echt ontgelden als ik hem weer terug zet, dan wordt ie flink aangepakt door mijn L-pony. Helaas voor mijn Alex moet de RBE(Jorie) echt wat kilo's kwijt, dus die pak ik bijna dagelijks op. En Alex meestal 1 tot 2 keer per week een rit. Nu hebben ze even een weekje vrij, want ik ben er niet. Alex kan ook extreem dominant doen, maar echt aanvallen doet ie gelukkig niet, maar hij laat wel vrij duidelijk merken als iets hem niet zint. Dus je moet bij hem wel zelfverzekerd zijn. En tijdens een buitenritje doe ik ook alles als hij aangeeft er behoefte aan te hebben en het kan. Wil hij galopperen en is er een mooie brede berm? Dan mag ie even. Wil hij even stappen, dan mag dat ook, ons basis is draf. Verder staat hij ook vanuit die galop op 1 ho stil, daar is geen discussie over.

Ik lees nu van de chart dat mijn RBE ook dingen van LBE heeft. Hij pakt oa alles vast in zijn mond :')

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:23

Mijn respect voor je werk en inzet, maar het idee dat er persoonlijkheidstypes bestaan gebaseerd op het feit dat de linker- of rechter hersenhelft sterker is of actiever werkt, is onzin.
Bepaalde processen in de hersenen zijn duidelijk links of rechts gelokaliseerd, maar beide hersenhelften zijn doorgaans even goed ontwikkeld, even sterk, en even actief.

Despite what you've been told, you aren't 'left-brained' or 'right-brained'

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:25

BigBen schreef:
Mijn respect voor je werk en inzet, maar het idee dat er persoonlijkheidstypes bestaan gebaseerd op het feit dat de linker- of rechter hersenhelft sterker is of actiever werkt, is onzin.
Bepaalde processen in de hersenen zijn duidelijk links of rechts gelokaliseerd, maar beide hersenhelften zijn doorgaans even goed ontwikkeld, even sterk, en even actief.

Despite what you've been told, you aren't 'left-brained' or 'right-brained'

Eigenlijk ben ik het met je eens, temeer omdat elke paardenfluisteraar zijn eigen systeem heeft (je hebt bijvoorbeeld ook de natuurelementen water, vuur, aarde, metaal en hout en mijn beide paarden vallen onder hout maar in het parelli-systeem zijn ze tegenovergestelden: LBI vs RBE). Elk paard heeft een unieke persoonlijkheid en verdient dus een eigen aanpak.
Maar al die systemen zorgen er wel voor dat mensen een iets beter handvat hebben in hoe ze bepaalde problemen in de training kunnen aanvliegen: met meer geduld of juist iets meer doorpakken, bijvoorbeeld.
Daarnaast valt het moeilijk te ontkennen dat sommige paarden "duidelijk laten zien wat ze ergens van vinden" en andere paarden "liever alles over zich heen laten komen".

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:30

BigBen schreef:
Mijn respect voor je werk en inzet, maar het idee dat er persoonlijkheidstypes bestaan gebaseerd op het feit dat de linker- of rechter hersenhelft sterker is of actiever werkt, is onzin.
Bepaalde processen in de hersenen zijn duidelijk links of rechts gelokaliseerd, maar beide hersenhelften zijn doorgaans even goed ontwikkeld, even sterk, en even actief.

Despite what you've been told, you aren't 'left-brained' or 'right-brained'


Je hebt helemaal gelijk, ik denk alleen niet dat parelli deze termen bedoeld heeft als wetenschappelijk correcte termen :D
Sowieso zijn persoonlijkheidstypes (onder mensen of paarden) totaal niet wetenschappelijk onderbouwd.
Laten we niet vergeten dat dit gewoon bedoeld is als een hulpmiddel in de training, weliswaar van iemand die zeer succesvol is in paarden trainen, maar wel maar één persoon.

Dat is ook de reden waarom het niet nuttig is om je paard (of jezelf) in te delen in een hokje. Je gedrag is afhankelijk van veel verschillende factoren en is dus zeer veranderlijk.
Je kan dit soort indelingen gebruiken om meer inzicht te krijgen in het waarom van gedrag en dat geeft je hopelijk wat meer inzicht in middelen om gedragingen die je graag wil veranderen of je communicatie met je paard te verbeteren.

Ik vind dit zelf één van de meest nuttige indelingen die ik ken. Naar mijn idee is het feit of het paard zeker of onzeker is en/of introvert of extrovert de belangrijkste reden om je training aan te passen aan het paard. De vier quadranten geven een makkelijk en nuttig inzicht in hoe je je training zou moeten aanpassen aan de verschillende paarden die je tegenkomt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 10:15

Ik sluit mij aan bij wat Sanne83 zegt. Je moet het denk ik niet als echt "left-" of "rightbrain" zien, maar meer als een manier van persoonlijkheden categoriseren op zo'n manier dat mensen er goede handvatten aan hebben om beter met hun paard te leren omgaan. Veel mensen halen hier veel steun uit om te begrijpen waarom hun paard doet wat hij doet en daar op de goede manier mee om te gaan.

Zijn alle paarden perfect in zo'n hokje te plaatsen? Nee, natuurlijk niet. Maar bijna elk paard vertoont wel veel raakvlakken met een van deze persoonlijkheden, waardoor je wel pointers kunt vinden over hoe je dan met je paard zou kunnen omgaan op een zo positief mogelijke manier.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 00:58

Goed uitgelegd Sadira +:)+

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:21

Oud topic ik weet het, maar wilde toch nog graag even reageren.
Ik heb net nav je nieuwe topic, deze blog gelezen, erg interessant om te lezen!
Mijn bijrijdpaard is echt een typische LBI als ik het eerst deel van je verhaal zo lees. Hij wordt overigens nooit agressief of gevaarlijk gelukkig, maar hij is echt ontzettend lastig te motiveren. Buitenrijden vindt hij wel heel leuk en dan heb je er een fijn stabiel paard aan en hij vindt niet veel dingen eng. In de bak is het echt drama soms, hij vindt er gewoon niks meer aan. Poosje terug liep hij een poosje heel fijn. Z'n eigenaren zeiden toen dat hij me in z'n hart had gesloten en besloten had toch maar eens te wat meer mee te werken. Zou dus maar zo kunnen dat het bij hem een poosje duurt voordat hij dingen van iemand toestaat. Ik merk aan hem altijd ook heel erg dat het geen zin heeft om hem heel erg achter de broek aan te zitten, omdat hij dan heel erg in zijn schulp kruipt.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:38

Mijn ruin was toen hij bij mijn zeer dominante merrie stond, ook naar mij, zeer onderdanig absoluut niet dominant, heel volgzaam, goed stuurbaar, kon naast elk paard buiten rijden enz

Nu is mijn merrie er niet meer en is hij volledig omgedraaid.. dominant naar het andere paard, een zeer duidelijke eigen mening, is brutaler naar andere vreemde paarden.. voelt zich nu echt een mannetje.

Ik weet dat hij op andere plekken ook of zeer onderdanig of juist heel dominant was.
Het ligt bij hem echt aan de samenstelling van de kudde.

RLMAR
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:36

Jammer weer, al die stereotypjes. Een Introvert paard is echt niet synoniem met een “trage trapzak” die iedereen wel kent van een manege. Introvert of extravert is geen karakter eigenschap.
Ik heb een introvert’ paard en dat is alles behalve een “trapzak”
Sterker nog; hij is heel scherp en kan heel heet worden.
Je moet zulke paarden in hun waarde laten en anders bekijken.
Mijn paard bijv heeft heel veel behoefte aan contact met zijn buurpaard/soortgenoten en is minder erg geïnteresseerd in de rest van zijn omgeving; hij staat heel vaak met zijn hoofd naar achteren omdat hij daar zijn buurpaard kan zien. Mensen vatten dit vaak verkeerd op; hij staat met zijn hoofd naar de achterkant van zijn box dus hij zal wel ongelukkig zijn.
Hun belevingswereld is vaak anders.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 21:20

Hoi RLMAR, bedankt voor je reactie. Ik vind het jammer dat je mijn bericht zo oppakt, zonder de nuance die ik geprobeerd heb erin te leggen. Ik ben mijn post begonnen met het stereotype, om juist daarna uit te leggen hoe zo'n paard in elkaar steekt. Dit type paarden is meestal juist extreem intelligent, maar op een manege worden ze vaak als trage trapzak bestempeld omdat mensen ze verkeerd lezen en daardoor ook op een verkeerde manier behandelen. Ze zijn namelijk vaak langzaam in hun handelen maar héél snel in hun denken. Als je een LBI voor je wint heb je er een geweldig paard aan.