Formaat mesthoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 14:30

Nu de verbouwing van onze schuur/ stal een eind is, ben ik druk aan het denken hoe de erfindeling verder wordt. Heel leuk, maar ook lastig. Vooral de mesthoop vind ik nergens heel handig. Hij moet natuurlijk in de buurt zitten en aan de verharding. Wat zijn de maten van jullie mesthoop? Berekening hier is 20 m2 (en dan 1.5 meter hoog....evt iets verdiept) voor 2 paarden die altijd buiten met inloopstal lopen zonder bodembedekking. Mogelijkheid om er max. vier neer te zetten.


Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:19

Ik heb voor 2 D-pony's minimaal 1 tot 1,5 M2 aan mesthoop per maand nodig. Bij ons is het overigens een composthoop. Eerst een kleine gemaakt en daarna een grote gevuld.

Dan de grote gevuld met de inmiddels gecomposteerde hoop zodat deze sneller zakt. Werkt goed hier, maar in de zomer brengen we de mest 1 keer per maand met een oude aanhanger weg naar een grote moestuin in de buurt.

Die scheppen de kar in het weekend leeg en die haal ik dan na 2 dagen weer leeg op. Werkt prima en als dank krijgen we van de blije moestuinders allerlei groenten en fruit uit hun tuin, heel leuk is dat en ik hoef het zelf maar 1 keer op te laden ipv dat ik het ergens moet brengen.

In de winter vul ik de composthopen en de volgende winter haal ik die leeg en rijden we de compost uit over het weiland. We hebben dan maar 6 kuub in totaal (van oktober tot maart)

Met jouw 20 vierkante meter moet dat voor een heel jaar zeker gaan lukken, maar het neemt inderdaad veel plek in beslag, buiten de stank die het kan veroorzaken. 1,5 meter hoog is ook niet perse nodig, met 1 meter composteert het al en slinkt het (zeker in het voorjaar/najaar) goed in.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:31

Wij hebben een mesthoop van 20 m2 , met 2 paarden 24/7 buiten met inloop stal. Met weinig stalbedekking
Vorig jaar door omstandigheden niet leeggehaald.
Ook komt hier ons gazon gras op .
Dus ik denk voor 4 paarden en 1x per jaar legen moet voldoende zijn

[o]

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 22:52

Dank jullie wel. Hier kan ik verder mee. Dan wordt het 20 m2....en nu nog s goed bedenken wat de beste plek is.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:13

Denk vooral aan de bereikbaarheid van bijv. een loonwerker met groot materieel als die hem komt legen.
Verdiept aanleggen is zoveel prettiger om mee te werken: een kruiwagen in een gat leeg kiepen gaat zoveel makkelijker als met een volle krui tegen een berg omhoog moeten. :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:20

Wij hebben een van 34 kuub, ook 1.5m diep. Voor 7 paarden (ik reken 2 shets als 1 paard). In de winter op vlas in de stal en ook buiten alles uitgemest. In de zomer ongeveer 2 kruiwagens per dag.

We moeten 2x per jaar legen, maar echt 100% vol is hij niet.

Paardengek in hart en nieren!

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 22:59

Verdiept is een goed idee maar vraag me wel af hoe dat met regenwater moet (of ja dat geldt voor iedere vloeistofkerende/ dichte bak lijkt me). Ik heb een hoop oude topics gelezen en lees dus ook over een opvangbakje. Is dat lastig te maken? Andere optie is een afdak, maar is weer minder handig qua inklinken he?

Plaats is ook lastig. Recht aan de stal kan, ligt hij vanuit huis uit het zicht en zou een dakje niet zo raar zijn. Maar lijkt me qua geur en ongedierte wel heel dicht op de stallen.

Optie 2 ligt erg vrij, wel handig met machines en van alle kanten handig te bereiken. Nog steeds wel dicht op de paarden en echt midden in de paddock.

Echt aan de buitenkant is moeilijk te realiseren ivm kapstrook waar we niks mee mogen, andere kant dicht op de buren of recht voor het keukenraam.

Op het plaatje dus een klein stukjecstal/schuur. De stallen hebben geen vaste tussenwand, kunnen als loopstal of box. Plaatje is helaas niet heel duidelijk maar geeft hopelijk een idee.

Afbeelding


Ik ben benieuwd of iemand nog goede tips heeft.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:04

Op een vorige stal hadden ze een ingegraven bak met een dakje, op de achtergrond zie je ‘m.
Afbeelding
Het dak bestaat uit meerdere delen en kun je over een rails heen en weer rijden. Je kunt ‘m dus geheel afsluiten of deels en zo wel regenwater erin laten lopen.
Voor inklinken: je zoekt eigenlijk de wormen die compost maken van je mest. Wat je kunt doen is een paar kruiwagens op open grond kiepen en dan afwachten. Als het composteert, in de mestbak scheppen. De wormen die erin zitten schep je mee en die gaan in je mestbak aan de slag.

Oy with the poodles, already

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:37

Ik heb aan mijn mestbak een soort overloopbakje gemaakt en als het geregend heeft moet ik dat leegscheppen omdat ik niet wil dat het in de paddock op het zand loopt. Dus ik schep het in de kruiwagen en gooi het over het gras. Dat is er blij mee.

Saillant detail: mestwater mag in de mestbak niet de grond in, maar je mag wel je gras/planten bemesten met mestproducten...

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 10:18

Ja, dat is bijzonder he. Klinkt raar dat dat dan wel mag, maar een goed idee.
Nu maak ik met een deel van de mest ook gewoon een hoop in de moestuin, met gft etc. erop. Dat gaat gewoon de grond in en mag volgens mij dan weer wel he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:26

Poekkie schreef:
Wij hebben een van 34 kuub, ook 1.5m diep. Voor 7 paarden (ik reken 2 shets als 1 paard). In de winter op vlas in de stal en ook buiten alles uitgemest. In de zomer ongeveer 2 kruiwagens per dag.

We moeten 2x per jaar legen, maar echt 100% vol is hij niet.


2 kruiwagens voor 7 paarden >;) , wij hebben met 3 grote ponys al 2 kruiwagens..

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:06

Je hebt kruiwagens van 80 liter en van 500 liter ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:24

Wij hebben ook een pp gemaakt aan huis. Voor staat het huis met daarachter de schuur. Er loopt een pad langs de paddock bak en stukje wei van ong 100 meter. Daar achterin de hoek hebben we de mesthoop. Dus wel gekozen voor een stukje verder. Maar een deel van het pad bestraat en we moeten toch de hele track mesten, dus of we nou over de track lopen of naar de mesthoop.......

Die van ons is 5x5 en 2 meter hoog. We hebben 3 quarter, een d-ony en een shet. We hebben meestal 2-3 kruiwagens mest per dag. Staan op onbeperkt hooi.
De voorkant van de mesthoop blijft wel iets schuin, dus volledig 5x5 redden we niet.

Wij zitten aan de bosrand en naast ons een breed stuk waar ze gaan staan. Er is een dam bij de mesthoop en daar komt de kraan door. Die gooit alles in de dumper op het pad. Hier wonen we sinds Oktober en hebben hem vorige maand voor het eerst laten legen.

We wilden een composthoop maken, maar is me iets teveel werk en kost ook tijd. Dus die paar keer pj legen is prima.

Op onze vorige plek hadden we een container van 10m3 en die moest elke 5 weken geleegd. Stonk ook veel meer. Daar lag wel een zeil op, maar hier ruiken we hem amper. We hebben daar geen buren en heel af en toe lopen er mensen met honden, maar je ruikt echt amper wat.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:30

Wij zitten in exact dezelfde situatie als TS dus ik ben heel benieuwd naar evt verdere antwoorden en naar de oplossing die jij kiest TS.

We zijn nu bezig met een composthoop maar dat is toch teveel gedoe om dat vol te blijven houden voor nu. Misschien later als we klaar zijn met de grote klussen hier die enorm veel tijd op slokken.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:38

Onze mesthoop is 4 x 8 meter, 1,5m hoog. Stelconplaten op vijverfolie. Ernaast een stortkoker van 1,5m diep die het mestwater opvangt. Hierin een dompelpomp, die automatisch aanslaat en afpompt naar de weide.
De mesthoop ligt dichtbij de inrit en is goed bereikbaar voor groot materieel. Met 5 paarden en 3 koeien kunnen wij de mest voor een jaar mak lelijk kwijt. Bodembedekking is vlas.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:44

Voor degene die een composthoop teveel gedoe vinden kan je altijd 2 kuub proberen (gewoon tussen pallets) en dan kijk je na een paar maanden of het bruikbaar is voor je moestuin of weide. Ik ga in ieder geval geen bergen geld meer uitgeven aan zakken kunstmest, door de compost uit te rijden wordt de weide veel voller en beter op termijn.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 16:35

Dank jullie wel. We nemen de tips mee. Voor nu eerst besloten dat we pas een definitief besluit nemen als stal en paddock klaar zijn en dan kijken wat bevalt. Evt. niet meteen met vaste bak maar eerst wat proberen.
Een simpele composthoop klinkt voor nu super. Inderdaad nog veel klussen en twee kleine kinderen (net 2 en 7 maanden) dus hetvmoet niet te arbeidsintensief zijn. Bedoel je met tussen pallets echt gewoon drie pallets en daar de mest en ander spul tussen gooien? Of vier maar dan is er bovenop gooien wel veel werk. Hoor het graag en heb je misschien een foto Zidore?


Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:23

Humpiedumpie schreef:
Poekkie schreef:
Wij hebben een van 34 kuub, ook 1.5m diep. Voor 7 paarden (ik reken 2 shets als 1 paard). In de winter op vlas in de stal en ook buiten alles uitgemest. In de zomer ongeveer 2 kruiwagens per dag.

We moeten 2x per jaar legen, maar echt 100% vol is hij niet.


2 kruiwagens voor 7 paarden >;) , wij hebben met 3 grote ponys al 2 kruiwagens..


Ja dat klopt. We mesten alleen het zandstuk en de verharding uit. Wat ze op de wei mesten wordt gesleept. Dus in de zomer ongeveer 2 kruiwagens op de mesthoop per dag.

In de winter per stal ongeveer 0.3-0.5 kruiwagen (vlas!) Per paard en op het buitenstuk nog eens ongeveer 3 - 4 kruiwagens totaal per dag.

Paardengek in hart en nieren!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:47

Vierkante bakken en de bovenkant open. Toen het afgelopen winter zoveel regenende dekten we hem af met grondzeil. Nu het zo droog is voegen we water toe uit regentonnen.

https://images.app.goo.gl/8ZywoUTDzNsDpfz7A

Hij ziet er zo ongeveer uit, maar dan niet op steen maar direct op de grond en dan hebben we er 2x3 van. We hebben inloopstallen met strokorrels. Met gewoon stro of vlas of houtkrullen duurde het composteren erg lang. Onderin de hoop liggen een aantal dikke takken opgestapeld zodat de lucht er onderdoor kan (helpt sneller composteren).

Als de bakken vol zijn scheppen we ze om zodat de korrels met de mest gemengd zijn en het composteren nog sneller gaat. Na een week of twee sluiten we af met een laag oude compost (wat vol met wormen zit) en zetten we er pompoenplanten op, ziet er ook nog leuk uit.

Ik kreeg overigens een nogal aparte pb met dat je zo wormen krijgt maar dat is niet waar. Je hoop moet echter wel goed gecomposteerd zijn anders krijg je veel onkruid. Op levende have, paard natuurlijk en via Google vind je meer over composteren met paardenmest, valt reuze mee. https://www.levendehave.nl/artikelen/on ... aardenmest

Als je eenmaal weet wat je doet is een hoop als deze erg leuk, vind onze vader trouwens (die schept hem om :D )

We doen dit trouwens maar 6 maanden per jaar, van april t/m sept gaat de mest op de aanhanger.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:12

Leuk dat je je ervaring deelt Zidore! Hoe krijg je de mest erin? En hoeveel paarden heb je? En hoeveel land voorzie je van compost hiermee?

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:18

Ir111 schreef:
Leuk dat je je ervaring deelt Zidore! Hoe krijg je de mest erin? En hoeveel paarden heb je? En hoeveel land voorzie je van compost hiermee?

In het begin zijn de voorkanten van de bakken open zodat je het er in kan rijden.

We hebben een vrij lage vierkante kruiwagen en scheppen de mest in bakken die we leeg kieperen op de hoop als ze dicht zijn. We gebruiken alles verdeeld over het land, het wordt snel opgenomen bij een regenbui.

Ook hooi en blaadjes gaan er trouwens in. We hebben 2 d-pony’s. Vroeger hadden we meer paardjes, dan hadden we dit onbegonnen werk gevonden en lieten we het altijd ophalen.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:23

Thanks! Toch wel een beetje zoals wij het doen nu. Ik hoor/lees overal dat composteren met alleen mest en hooi (wij gebruiken nauwelijks stro) niet echt wil, dat je hele vette compost krijgt die niet goed bruikbaar is. Ik was het dus al een soort van aan het opgeven...

Wij hebben 2 grote paarden en een ruime hectare om van compost te voorzien. Misschien moeten we toch maar even doorgaan met het bouwen van onze hoop.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:30

Door de strokorrels composteert het beter hier. Ook het doek tegen de regen in de winter helpt veel, anders was het plakkerig inderdaad.

We mesten uit met deze bakken in de winter https://www.blokker.nl/p/iris-power-opb ... od/1507281 Deksel is handig omdat je anders met je handen in de poep zit soms O:) ze passen naast elkaar in de kruiwagen en als je elke dag de uitloop en stal uitmest past de mest er precies in :j

We hebben het eerste jaar ook geprobeerd met een kleine hoop, dat kan je altijd doen zodat je weet of het wat voor je is.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:33

Zidore schreef:
Ook het doek tegen de regen in de winter helpt veel, anders was het plakkerig inderdaad.

Daar kunnen wij ook nog winst behalen. We hebben het deze winter zo laten liggen (te druk met andere dingen...).

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Formaat mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:42

Oh ja zeker, dan zou ik de zomer afwachten tot hij droog is anders is het onbegonnen werk. Vergeet die laag oude compost ook niet, dat scheelde bij ons heel veel, ook de planten er op hielp volgens mij met het composteerproces. Als je twijfelt over je hoop kan je hem altijd laten liggen, uiteindelijk verteert het sowieso allemaal.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miss_Mii21, Mnoonn, Setteli, Wescha, Wieke, YandexBot en 144 bezoekers