Onderbeet paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 18:39

Ik ben benieuwd of het hier goed staat maar ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met een paard met een onderbeet. Ik heb alleen hele oude topics erover gevonden en ben nieuwsgierig ernaar omdat ik verschillende dingen lees en hoor.

Ik heb opgezocht wat het allemaal in kan houden maar ben benieuwd hoe mensen het ervaren bij hun paard en hoe oud dat paard is.

Ik zie eigenlijk nooit paarden te koop staan met een onderbeet. Hoe komt dit. Komt het zo weinig voor of is het zo ongewenst dat deze paarden haast niet in de reguliere verkoop komen? Beïnvloedt het de prijs heel erg?

Is het af te raden om een paard met een onderbeet te kopen. Zouden jullie deze laten staan of is het goed behandelbaar?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70492
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:42

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:54

Wij hebben een paard met overbeet, hij kan gewoon grazen en ook bij de tandarts (ben ik zelf) is dat geen probleem. Je kunt ze helaas geen beugel geven, maar met regelmatige gebitscontrole is eventueel verkeerd afslijten van de kiezen te voorkomen.

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 12:01

Arabesk schreef:
Wij hebben een paard met overbeet, hij kan gewoon grazen en ook bij de tandarts (ben ik zelf) is dat geen probleem. Je kunt ze helaas geen beugel geven, maar met regelmatige gebitscontrole is eventueel verkeerd afslijten van de kiezen te voorkomen.


Hoe vaak moet je zijn tanden behandelen? Heb je hem gekocht met deze bemerking en heeft het de aankoopprijs beïnvloed

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:06

Mijn man heeft hem gekocht, destijds, maar het maakte in de prijs niet uit (draver). Hij hoeft niet vaker naar de tandarts dan de rest. Een klantje van me heeft een paard met onderbeet, die doe ik wel twee keer per jaar, omdat ze nog wisselt.


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:43

Ik heb er 1 met een onderbeet. Gekocht als jaarling en inmiddels is hij 22. Op het land gaat het niet als het gras te kort is. Dan krijgt hij het niet goed weg. Verder geen problemen. 1x per jaar naar de tandarts.

Jeempie Z1+0

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 15:52

spokey schreef:
Ik heb er 1 met een onderbeet. Gekocht als jaarling en inmiddels is hij 22. Op het land gaat het niet als het gras te kort is. Dan krijgt hij het niet goed weg. Verder geen problemen. 1x per jaar naar de tandarts.


Fijn om te horen. Op het korte gras snap ik het wel. Altijd al problemen mee gehad of alleen de laatste jaren?

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 15:53

Arabesk schreef:
Mijn man heeft hem gekocht, destijds, maar het maakte in de prijs niet uit (draver). Hij hoeft niet vaker naar de tandarts dan de rest. Een klantje van me heeft een paard met onderbeet, die doe ik wel twee keer per jaar, omdat ze nog wisselt.


De tandarts maakt dus eigenlijk niet zo veel uit als ik het zo lees. Dat is wel fijn om te weten.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:02

Ik heb een shet met een flinke onderbeet. Ze is bij ons geboren en is nu 5 jaar. Ze redt zich prima en heeft op de wei zelfs een graaskorf voor omdat ze anders alsnog dicht groeit.. :+
Dit was tijdens het wisselen..Afbeelding
Foto van haar
Afbeelding
De tandarts kijkt haar elk jaar na en ze heeft geen grote problemen. Haar ondertanden slijten niet dus dat is een aandachtspuntje

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 17:43

Het klinkt allemaal veel minder erg dan wat je voorbij hoort komen. Ik zit er dus over na te denken om een paard met onderbeet aan te schaffen. Ken het paard nu 1,5 jaar en ervaar geen problemen.

Heb alleen van meer mensen gehoord dat ze zeker een paard ervoor laten staan.

jornymarlou

Berichten: 1473
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: Tilburg / Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:51

Wij hebben ook een paard met onderbeet. Er komt wat meer bij kijken, maar het is zeker geen reden om een paard te laten staan. Wellicht als je nog rond aan het kijken bent, dat je het liever niet doet (logisch, je wil natuurlijk zo min mogelijk gedoe), maar voor een paard die je kent zou ik het geen minpunt vinden. :)
Als het een leuk dier is waar je een klik mee hebt, lijkt dat me het belangrijkst.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:07

Als je een klik met het paard hebt zou ik hem er zeker niet op laten staan. Heb zelf geen ervaring maar het lijkt me niet dat ze er extreem last van hebben :o

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:11

Ik had er eentje van 2 met een fikse overbeet, de tandarts kon er toen nog wel wat mee qua correctie, perfect word het nooit, maar prima functionerend gebit. Hij had er geen last van. Uiteindelijk gestorven aan een beenblessure.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:58

Ik heb sinds kort een 2 jarige met een flinke onderbeet, over 2 weken komt de dierenarts/paardentandarts naar zijn gebit kijken.

Ik heb hem nog maar heel kort maar zie wel dat er nu regelmatig zand/graspollen/gras in de waterbak ligt sinds ik hem heb.

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:52

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe extreem de onderbeet is he! Een cm is goed te doen, maar meerdere cms is wel een ander verhaal.
Op een milde onderbeet zou ik zeker geen paard laten staan.

Amber_anne

Berichten: 6898
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onderbeet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 20:20

De verhalen klinken goed. Ik zou haar wel over willen nemen ondanks de onderbeet. Merk ook niet dat ze er last van heeft. Ze gaat binnenkort permanent op gras dus dan kan ik zien hoe ze eet

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:35

Hangt geheel af van de ernst van de onderbeet. Net als bij mensen, de één heeft er geen last van terwijl de andere echt serieuze problemen ondervindt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clmr, Ineke2, nadcha, Ptl4ever, R0SE, XXleonieXX en 83 bezoekers