Stroomdraad correct aftakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:26

Ik ga om de weide stroom plaatsen. Ik dacht eerst de buitenkant helemaal rond te gaan met de koord en als dat klaar is nog wat onderverdelingen voor de verschillende weides.

Maar hoe maak ik dan best die onderverdelingen? Want ik las in andere topics dat aan elkaar maken met een knoop niet goed is maar mijn verbinders kan ik niet gebruiken want op die plaatsen komen dan drie stukken koord bij elkaar en de verbinders maken gewoon het ene stuk koord aan het andere vast...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:38

Poortgreepanker met 3-weg :)

Edit: bijvoorbeeld deze: https://www.koltec.nl/poortmateriaal/po ... anker-1983

Edit2: ik weet niet of je al je draden jaarrond onder stroom wil houden of niet. Wat wij op sommige plekken gedaan hebben, is de draad die niet altijd onder stroom moet staan loskoppelen van de rest van de omheining. Dmv een poortgreep op die draad die soms onder stroom moet, haken we die draad vast als we stroom willen. Geen stroom nodig? Poortgreep eraf en op een losse isolator hangen. Zo lekt er minder stroom weg en is het makkelijk controleren of je stroom het nog goed doet op het stuk dat wel jaarrond onder stroom moet.

Als andere verbindermethode kun je je buitenste draad rond laten lopen, draad van een individuele weide op een aparte isolator en dan verbinden met de buitenkant dmv dit soort kabels https://www.koltec.nl/accessoires/verbi ... ngset-1533

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:54

Hilary schreef:
Poortgreepanker met 3-weg :)

Edit: bijvoorbeeld deze: https://www.koltec.nl/poortmateriaal/po ... anker-1983

Edit2: ik weet niet of je al je draden jaarrond onder stroom wil houden of niet. Wat wij op sommige plekken gedaan hebben, is de draad die niet altijd onder stroom moet staan loskoppelen van de rest van de omheining. Dmv een poortgreep op die draad die soms onder stroom moet, haken we die draad vast als we stroom willen. Geen stroom nodig? Poortgreep eraf en op een losse isolator hangen. Zo lekt er minder stroom weg en is het makkelijk controleren of je stroom het nog goed doet op het stuk dat wel jaarrond onder stroom moet.

Als andere verbindermethode kun je je buitenste draad rond laten lopen, draad van een individuele weide op een aparte isolator en dan verbinden met de buitenkant dmv dit soort kabels https://www.koltec.nl/accessoires/verbi ... ngset-1533


Bedankt! Die eerste is een super idee! Zoiets ga ik bestellen :)

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:35

woemp schreef:
Want ik las in andere topics dat aan elkaar maken met een knoop niet goed is

Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Dat strookt wel een beetje met hoe ik het ervaren heb op andere plekken waar mijn paard gestaan heeft. De mannen die de omheining gezet hebben hebben echt al jaren ervaring dus ik heb wel vertrouwen in hun ervaring.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:37

Ir111 schreef:
woemp schreef:
Want ik las in andere topics dat aan elkaar maken met een knoop niet goed is

Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Dat strookt wel een beetje met hoe ik het ervaren heb op andere plekken waar mijn paard gestaan heeft. De mannen die de omheining gezet hebben hebben echt al jaren ervaring dus ik heb wel vertrouwen in hun ervaring.


Ik ben in eerste instantie begonnen met knopen maar daar brand de draad op juist die plekken door.

Ik heb op al mijn hoekpalen nu ijzeren ogen zitten. Daar begint een nieuwe draad die vastgezet is met een draadverbinder. Om de verschillende hoogtes met elkaar te verbinden gebruik ik elektrodraad. Dat gaar hier wel goed.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:29

En met ijzerdraad zelf een verbinding maken? Dat heb ik ook al eens ergens gezien. We werken met afstandsisolatoren dus ik heb zo nog geen verbinding gevonden die met drie takken bestaat ...

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 00:17

belle_boef schreef:
Ir111 schreef:
Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Dat strookt wel een beetje met hoe ik het ervaren heb op andere plekken waar mijn paard gestaan heeft. De mannen die de omheining gezet hebben hebben echt al jaren ervaring dus ik heb wel vertrouwen in hun ervaring.


Ik ben in eerste instantie begonnen met knopen maar daar brand de draad op juist die plekken door.

Ik heb op al mijn hoekpalen nu ijzeren ogen zitten. Daar begint een nieuwe draad die vastgezet is met een draadverbinder. Om de verschillende hoogtes met elkaar te verbinden gebruik ik elektrodraad. Dat gaar hier wel goed.


Heb je ergens een foto ofzo?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:27

Ir111 schreef:
Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Het wel of niet goed stroom door blijven geven is afhankelijk van het gebruikte materiaal. Als de goedkopere materialen gebruikt worden zal daar op termijn roestvorming ontstaan en dan wordt de stroom niet meer goed doorgegeven. Met RVS heb je daar geen last van.
Ik heb laatst van alle poortgrepen en ogen de roest/aanslag verwijderd en dat gaf meteen resultaat.
Ook voor knopen geldt dat de metalen draadjes vaak niet tegen een strakke knoop kunnen en dan breken of ze komen nét niet tegen elkaar aan en gaan dan 'tikken'(= stroomverlies en schade door verbranding). Als je ze omwindt met een stukje ductape (zilver) heb je een betere verbinding.

Voor onderlinge verbinding (of waar het draad door breuk net te kort geworden is) gebruik ik wel een stukje elektriciteitsdraad.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:34

Hilary schreef:
Poortgreepanker met 3-weg :)

Edit: bijvoorbeeld deze: https://www.koltec.nl/poortmateriaal/po ... anker-1983

Edit2: ik weet niet of je al je draden jaarrond onder stroom wil houden of niet. Wat wij op sommige plekken gedaan hebben, is de draad die niet altijd onder stroom moet staan loskoppelen van de rest van de omheining. Dmv een poortgreep op die draad die soms onder stroom moet, haken we die draad vast als we stroom willen. Geen stroom nodig? Poortgreep eraf en op een losse isolator hangen. Zo lekt er minder stroom weg en is het makkelijk controleren of je stroom het nog goed doet op het stuk dat wel jaarrond onder stroom moet.

Als andere verbindermethode kun je je buitenste draad rond laten lopen, draad van een individuele weide op een aparte isolator en dan verbinden met de buitenkant dmv dit soort kabels https://www.koltec.nl/accessoires/verbi ... ngset-1533


https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... er-4-stuks
En deze is net als de eerste, maar steviger als je weet dat je er best wat druk op gaat zetten.
Sommige zitten heir al 15jaar en nog goed.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:14

Het grote verschil met die eerste is wel dat de eerste niet scherp is. Die hiervoor getoond wordt lijkt mij behoorlijk scherp als een paard daar eens te kort langs loopt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:17

Je bedoeld die van gallangher?

Die is nergens scherp.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:53

Ja, de Gallagher bedoel ik. Hij is weliswaar rond, maar het metaal is vrij dun en met kracht tegen een vlezig deel kan die best een snijwond geven.
Terwijl die van Coltec ronde oppervlakken heeft (3 halve rondjes).

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:52

Die angst heb ik niet eigenlijk.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:12

AfbeeldingZo komt mijn stroom vanaf de klok.

Afbeelding

Afbeelding
Zo gaat het van de een naar andere draad. Voorheen veel meer doorgelust en geknoopt. Nou zijn bijna alle knopen uit de omheining en zo aan elkaar gezet.

Lagen worden dus verbonden aan elkaar dmv de ogen. Geen geknoop meer op de draad zelf

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:07

Ir111 schreef:
Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Dat strookt wel een beetje met hoe ik het ervaren heb op andere plekken waar mijn paard gestaan heeft. De mannen die de omheining gezet hebben hebben echt al jaren ervaring dus ik heb wel vertrouwen in hun ervaring.


Sorry maar wat een prutsers, voor zowel draad als band als cord moet je wel gebruik maken van de speciale verbinders anders gaat het tikken en houd je geen stroom op de omheining.
Waarschijnlijk hadden deze mensen geen zin deze te plaatsen want is iets meer werk en wat duurder door de verbinders die je gebruikt.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:04

En zo heeft ieder zijn mening. :+

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:44

Wij ‘vlechten’ het draad aan elkaar. Dus ene draad wat open draaien en dan daar het andere nieuwe stuk doorheen rijgen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:53

juliomariner schreef:
Ir111 schreef:
Wij hebben onze omheining laten plaatsen en de mannen die dat deden hebben juíst wel geknoopt (in ieder geval op de rechte stukken) omdat dat veel duurzamer werkt dan andere oplossingen. De verbindingstukken die je hiervoor kunt gebruiken geven na een tijdje problemen waardoor stroom niet goed meer doorkomt.

Dat strookt wel een beetje met hoe ik het ervaren heb op andere plekken waar mijn paard gestaan heeft. De mannen die de omheining gezet hebben hebben echt al jaren ervaring dus ik heb wel vertrouwen in hun ervaring.


Sorry maar wat een prutsers, voor zowel draad als band als cord moet je wel gebruik maken van de speciale verbinders anders gaat het tikken en houd je geen stroom op de omheining.
Waarschijnlijk hadden deze mensen geen zin deze te plaatsen want is iets meer werk en wat duurder door de verbinders die je gebruikt.

Dan ben ik ook een prutser. Ik knoop het ook in elkaar, het tikt nergens en er staat prima stroom op. Niks mis mee. Dus die speciale dure verbinders moeten gebruiken, onzin.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:36

Geen idee dat je niet mocht knopen :+ gelukkig staat er al 9 jaar stroom op mijn omheining (en de enige reparaties waren wegens sloopgedrag) (ik heb een tester en ga 1x per jaar steekproefsgewijs mijn draden na)

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 00:43

Qimm schreef:
Geen idee dat je niet mocht knopen :+ gelukkig staat er al 9 jaar stroom op mijn omheining (en de enige reparaties waren wegens sloopgedrag) (ik heb een tester en ga 1x per jaar steekproefsgewijs mijn draden na)

Dat zou blijkbaar doorbranden?

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:11

Ik lees het ja. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, alleen maar dat het dus blijkbaar niet hoeft

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:26

Dat je zelf knoopt tot daar aan toe.
Maar toch niet als je een bedrijf laat plaatsen? Dan hoort het te gebeuren zoals het "moet' en dat is toch met de juiste verbinders. Niet met knoopjes.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:28

Daar heb je helemaal gelijk aan hoor! Van een profi bedrijf verwacht je een profi afwerking

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:36

Belle: Mooi strak bedacht, maar vermoed dat je meteen op deze alu paal in de grond al 50 a 70% van je capaciteit kwijt bent voordat het je draden ingaat, zeker bij natte ondergrond.

Wellicht nog meer verlies,, dacht n.l eerst dat je een aarde verbinding op de foto had gezet :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Stroomdraad correct aftakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:38

Is dat alu? Ik dacht dat is kunststof?