Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Koel jij de benen van je paard na een training?

Ja, door middel van water
67 (50%)
Ja, door middel van een coolpack
5 (3%)
Bewust niet
32 (23%)
Niet over nagedacht
30 (22%)

Totaal aantal stemmen: 134


mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 11:14

Hi bokkers!

Het is inmiddels algemeen bekend dat beschadiging aan peesweefsels ontstaan door te hoge temperaturen (https://www.science-equine.com/nl/artik ... emperatuur). Tijdens trainingen met beenbeschermers kunnen temperatuur hoog oplopen (ook met ademende beenbescherming en zonder beenbescherming loopt temperatuur op) en is het van belang de temperatuur na training weer te laten dalen.

Vandaag las ik op Facebook dat koelen (met water/coolpack) na inspanning volgens deze persoon niet goed is. Terwijl een hoop topsporters bijvoorbeeld een ijsbad nemen na een training en veel paardenmensen benen van het paard koelen na inspanning door ze af te spuiten of te koelen door middel van een coolpack.

Nu vroeg ik me af hoe jullie hierin staan en of jullie misschien wetenschappelijke stukken hebben die een van de (rustig laten afkoelen tov snel koelen met water/coolpack) theorieën ondersteunt?

Het gebruik van beenbeschermers etc wil ik in het midden laten in dit topic. Het gaat alleen om het wel/niet koelen na training.

Kilimanjaro
@puppy_freek


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:30


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:40

Ik koel de benen enkel na een zware inspanning, en anders stap ik voldoende uit.
Peesbeschermers doe ik enkel aan bij sringen/bosritten.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 11:41

Brainless schreef:
Tja.. hier staat dan weer dat ijswater weer goed is...
https://www.science-equine.com/nl/artik ... e-therapie


Ja, daarom vind ik het zo'n lastig onderwerp en ben ik benieuwd wat andere bokkers doen en eventuele wetenschappelijke onderbouwing.

Overigens gaven ze op Facebook aan dat koelen niet goed is, omdat dan de doorbloeding minder wordt en dat zorgt dat afvalstoffen slechter worden afgevoerd. Klonk mij ook niet heel gek in de oren, vandaar dat ik me dit afvroeg.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:49

Pezen zijn al slecht doorbloed en koelen is goed om de temperatuur (snel) te laten dalen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:52

Om te koelen ben ik zelf het meest fan van de equine leg cooler, alleen kan ik de mijne helaas op dit moment niet meer gebruiken omdat op de huidige stalling geen degelijke wasplaats aanwezig is, enkel tuinslang buiten aan de muur en dat is me net niet safe genoeg bij dit systeem := met stromend water is imo namelijk wel het beste, maar dan moet je daar wel de tijd voor hebben als je het gewoon met de hand moet doen want 2 minuutjes snel afspuiten haalt weinig uit denk ik :+

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:53

Brainless schreef:
Pezen zijn al slecht doorbloed en koelen is goed om de temperatuur (snel) te laten dalen.


Klopt, en daarbij zorg koud water wél voor een goede doorbloeding. Stromend koud water is overigens veel effectiever dan een icepack of koelelement om het been heen. De warmte wordt op deze manier afgegeven aan het stromende water. Ik heb een grote verzameling wetenschappelijke artikelen hierover, dus mocht je die willen, kun je me pb'en. :)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:55

Citaat:
Dagelijks koelen na arbeid kan helpen om de minibeschadigingen die zich bij elke training voordoen in te dammen en de enzymatische activiteit te remmen. Dit moet dan wel minstens 20 minuten gebeuren en het liefst ook op een intensief koelende manier (koelingsmachines, evt icepacks).

Dierenkliniek de Raaphorst.

Ook Wolvega raadt (goed) koelen aan na een intensieve training.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 12:03

Mijn dierenarts zegt ook dat koelen met water het beste effect geeft, maar dit komt omdat de coolpacks (met dit warme weer) vaak te snel (te) warm worden en dan juist weer het been opwarmen.

Ik koel zelf wel na training met coolpacks (Cryoboots, want die koelen ook aanhechtingen). Overigens alleen de voorbenen waar een (zo luchtig mogelijke) beschermer omheen heeft gezeten. Koelen met water kost mij teveel tijd, want kan geen 2 benen tegelijk koelen :+

Kilimanjaro
@puppy_freek

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:03

Is het misschien niet wat door elkaar gegaan?
Ik doe het ook standaard (en eventueel koelgel want dat staat niet tussen de opties maar dan spoel ik toch eerst af want dan spoel ik direct het eventueel schurende zand ertussen uit).
Maar ik las een paar dagen geleden bij een website over lymfedrainage dat het voor de lymfeklieren en de afvoer daardoor niet goed is dat je koelt. Dus misschien is er zoveel onduidelijkheid omdat het voor spieren en pezen wel goed is maar voor de lymfeklieren niet?

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 12:06

IlBuono schreef:
Is het misschien niet wat door elkaar gegaan?
Ik doe het ook standaard (en eventueel koelgel want dat staat niet tussen de opties maar dan spoel ik toch eerst af want dan spoel ik direct het eventueel schurende zand ertussen uit).
Maar ik las een paar dagen geleden bij een website over lymfedrainage dat het voor de lymfeklieren en de afvoer daardoor niet goed is dat je koelt. Dus misschien is er zoveel onduidelijkheid omdat het voor spieren en pezen wel goed is maar voor de lymfeklieren niet?


https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2360885091

Ik zag dit bericht op Facebook. Het is inderdaad geschreven door iemand op het gebied van lymfe, maar dit wordt niet specifiek in het stuk(je) genoemd.

Ik kan de poll overigens niet meer aanpassen om het gebruik van andere koelingsproducten toe te voegen. Zelf wil ik nog wel eens preventief Traumeel S Gel smeren na intensieve training (en na koelen).

Kilimanjaro
@puppy_freek

Anoniem

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:09

Als de temperatuur dan te hoog oploopt door peesbeschermers, dan zou ik de peesbeschermers weg laten..

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:11

Humpiedumpie schreef:
Als de temperatuur dan te hoog oploopt door peesbeschermers, dan zou ik de peesbeschermers weg laten..



Post van TS:
Citaat:
Het gebruik van beenbeschermers etc wil ik in het midden laten in dit topic. Het gaat alleen om het wel/niet koelen na training.


Begrijpend lezen is moeilijk voor sommigen :+ :')

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 12:11

Humpiedumpie schreef:
Als de temperatuur dan te hoog oploopt door peesbeschermers, dan zou ik de peesbeschermers weg laten..


Uit onderzoeken blijkt ook dat temperatuur te hoog kan oplopen zonder beenbescherming te gebruiken. Zeker met warm weer en bijvoorbeeld een intensieve les zullen benen ook zonder beenbescherming warmer worden dan 'normaal'. Overigens stond ook in een wetenschappelijk artikel dat de temperatuur in het been wel 5°c hoger kan liggen dan wat je aan de huid voelt.

Dat het gebruik van beenbeschermers een discussiepunt is, is duidelijk. Alleen dat wil ik in dit geval even buiten beschouwing houden.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:13

Eigenlijk nooit echt over nagedacht. Mezelf nooit erg in verdiept. Al denk ik sowieso niet dat koelen kwaad kan.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:15

IlBuono schreef:
Maar ik las een paar dagen geleden bij een website over lymfedrainage dat het voor de lymfeklieren en de afvoer daardoor niet goed is dat je koelt. Dus misschien is er zoveel onduidelijkheid omdat het voor spieren en pezen wel goed is maar voor de lymfeklieren niet?

Klopt dat de lymfevaten "dichtklappen" bij koude.. maar koelen is in eerste instantie belangrijk op peesschade te voorkomen.
Daarom kun je bv na het koelen nog even met je paard aan de hand stappen waardoor de lymfevaten hun werk weer kunnen doen.
De vaten bij paardenbenen liggen oppervlakkig en zullen dus weer sneller opwarmen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:36

Brainless schreef:
IlBuono schreef:
Maar ik las een paar dagen geleden bij een website over lymfedrainage dat het voor de lymfeklieren en de afvoer daardoor niet goed is dat je koelt. Dus misschien is er zoveel onduidelijkheid omdat het voor spieren en pezen wel goed is maar voor de lymfeklieren niet?

Klopt dat de lymfevaten "dichtklappen" bij koude.. maar koelen is in eerste instantie belangrijk op peesschade te voorkomen.
Daarom kun je bv na het koelen nog even met je paard aan de hand stappen waardoor de lymfevaten hun werk weer kunnen doen.
De vaten bij paardenbenen liggen oppervlakkig en zullen dus weer sneller opwarmen.

Oh dankjewel dat is een goede tip! Het stond niet zo heel duidelijk vermeld op de site waar ik het las dus ik wist niet dat het al redelijk snel weer kan werken.

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:37

Oef, wat ik lastig vind aan deze Facebookpost is dat deze 'expert' ook beweert dat afsponzen met lauw water beter is dan een paard afspuiten met koud water... Hiermee wil ik aangeven dat ik mij afvraag of deze persoon volgt wat er gezegd wordt tijdens haar eigen educatie (zoals ze ook aangeeft in haar post) of dat zij daadwerkelijk bestudeerd wat de wetenschap hierover zegt. Een paard zit zó anders in elkaar dan wij mensen (paard heeft het veel sneller warm, minder effectief in thermoregulatoire systeem, wordt juist aangeraden te koelen met ijswater en ventilatoren om zsm de temperatuur naar beneden te krijgen en dat dit juist níet op de spieren slaat; want paarden hebben vacht + veel meer spierlagen dan mensen, etc.). Dusdanige uitspraken maken het wel verwarrend voor veel paardeneigenaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:58

mavantos schreef:
Mijn dierenarts zegt ook dat koelen met water het beste effect geeft, maar dit komt omdat de coolpacks (met dit warme weer) vaak te snel (te) warm worden en dan juist weer het been opwarmen.

Ik koel zelf wel na training met coolpacks (Cryoboots, want die koelen ook aanhechtingen). Overigens alleen de voorbenen waar een (zo luchtig mogelijke) beschermer omheen heeft gezeten. Koelen met water kost mij teveel tijd, want kan geen 2 benen tegelijk koelen :+


Ik doe momenteel ivm een blessure eerst 5 minuutjes ongeveer met water koelen en dam de coolpack er over heen. Voor de pees lijkt het prima te werken want die word duidelijk minder dik (oude blessure). Voor de blessure koelde ik de benen sowieso al ongeveer 5 minuutjes met stromend water, na een intensieve training.

Het is natuurlijk ook wel logisch dat je na zware inspanning moet afkoelen, dat doe je zelf ook


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:51

Spoiler:
V_Naomi schreef:
Humpiedumpie schreef:
Als de temperatuur dan te hoog oploopt door peesbeschermers, dan zou ik de peesbeschermers weg laten..



Post van TS:
Citaat:
Het gebruik van beenbeschermers etc wil ik in het midden laten in dit topic. Het gaat alleen om het wel/niet koelen na training.


Begrijpend lezen is moeilijk voor sommigen :+ :')


Inderdaad overheen gelezen. Excuus.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 18:14

Picassox schreef:
Oef, wat ik lastig vind aan deze Facebookpost is dat deze 'expert' ook beweert dat afsponzen met lauw water beter is dan een paard afspuiten met koud water... Hiermee wil ik aangeven dat ik mij afvraag of deze persoon volgt wat er gezegd wordt tijdens haar eigen educatie (zoals ze ook aangeeft in haar post) of dat zij daadwerkelijk bestudeerd wat de wetenschap hierover zegt. Een paard zit zó anders in elkaar dan wij mensen (paard heeft het veel sneller warm, minder effectief in thermoregulatoire systeem, wordt juist aangeraden te koelen met ijswater en ventilatoren om zsm de temperatuur naar beneden te krijgen en dat dit juist níet op de spieren slaat; want paarden hebben vacht + veel meer spierlagen dan mensen, etc.). Dusdanige uitspraken maken het wel verwarrend voor veel paardeneigenaren...


Zo ver had ik nog niet gekeken. Je doet zelf ook niet direct je jas aan als je klaar bent met sporten, dan wacht je eerst even een tel tot je het niet meer heet hebt. Alleen die 'tel' is bij paarden een stuk langer. Dacht dat dit wel algemeen bekend was :')

Kilimanjaro
@puppy_freek

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:16

Precies! :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:21

Vroeger spoot ik inderdaad altijd na iedere training uitgebreid de benen af, dat was er echt ingehamerd.
Een jaar of 10-15 geleden kwam toen uit dat het niet zo zinvol was.
Ik werd er daarna steeds lakser mee en ben er op den duur volledig mee gestopt. Doe het nu nooit meer behalve bij volledig afdouchen.
Persoonlijk heb ik nog geen verschil gemerkt, de benen zijn gewoon hard en droog.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:23

koelen uberhaupt heb ik me best wel in ingelezen. dus ga je een paard bij forse hitte of na een training afspuiten met koud water of kun je dat beter niet doen.
Ik las een artikel waarin werd uitgelegd dat als je water toevoegt, dit zorgt voor verkoeling, omdat het water een lagere temperatuur heeft dan het oppervlak waar op op komt (lichaam paard). daardoor koelt het lichaam af, en warmt het water op waardoor het uiteindelijk verdampt. Hoe groter het temperatuur verschil, hoe meer warmte het water kan opnemen en hoe sneller de temperatuur van het lichaam daalt.
Het snel vernauwen en verwijden van bloedvaten is overigens helemaal niet slecht voor de doorbloeding.
Wij mensen zouden er goed aan doen om dit regelmatig te blijven doen (het opzoeken van extremen, dus hitte en kou) om de vaten soepel en bewegelijk te houden. Dit resulteert erin dat ouderen die geregeld nog naar de sauna gaan bijvoorbeeld, een betere doorbloeding hebben, minder kans op trombose of stolsels (TIA/CVA) en het over het algemeen minder snel koud hebben. ze zijn simpel weg in een betere conditie.
Dit geldt voor paarden ook zo denk ik.
Ik gebruik ook geen zweetmes om paard droog te trekken na het afspuiten. Hij gaat gewoon zo hup de wei in. Soms een vliegendekentje op maar meestal gewoon nat de wei in.
Vergelijk het met dat je zelf met 40 graden het liefst een meer of zwembad opzoekt.. je hebt voordat je het water in duikt best wel last van de hitte. ben je eenmaal nat, dan kun je het best een tijdje volhouden in de zon tot je weer opdroogt (dan is er dus geen water meer op jouw lichaam dat de hitte kan opnemen) en ben je weer toe aan een duik.

dit is een link naar het artikel dat ik het logischste vindt:)
https://www.horses.nl/welzijn/engelse-e ... een-paard/

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:47

Ja, is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan! Ik ga even zoeken naar het linkje voor je..

Edit:

Linkje naar het onderzoek:
https://www.eurodressage.com/index.php/2019/07/28/evaluation-cooling-efficacy-different-equine-leg-cooling-methods

Uitleg van de wetenschapper over wat/hoe/waarom het beste werkt:
https://davidmarlin.co.uk/portfolio/cooling-your-horses-lower-legs-why-why-not-and-how/

En om er nog aan toe te voegen, Caroline Munster adviseerde in haar webinar laatst ook om de pezen (en hele paard) te koelen na de training. Dan heb je dé wetenschappers op dit gebied wel compleet zo denk ik!

Koelen met ijswater / coolpacks is het beste, daarna de gewone waterslang.

Ik ben er overigens zelf wat te lui voor en doe het niet.. Wel bewust de compositi peesbeschermers om waardoor de pees niet nog eens extra opwarmt.
Laatst bijgewerkt door pumpina op 23-05-20 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers