Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:31

Hallo allemaal!

Ben even een tijdje wat minder actief geweest door tijdgebrek hier op Bokt. Maar ik weet dat bokkers altijd goeie raad hebben.

En aangezien ik er niet zo heel veel duidelijks over kon vinden....was ik benieuwd naar jullie kennis en ervaringen.

De situatie is als volgt:

Ik woon samen met mijn vriendin, bij haar woont nog een vriendin van haar in. Althans...of het inmiddels nog een vriendin te noemen is is de vraag. Er zijn heel veel ruzies en conflicten, is gewoon niet op te lossen en loopt behoorlijk hoog op. Meerdere keren in gesprek geweest maar er is geen verbetering.

Nu willen we haar er uit hebben, maar we zijn benieuwd hoe we dit het beste aan kunnen pakken en wat wettelijk onze plichten zijn etc.

Ze is meerderjarig, staat ook ingeschreven op dit adres. Staat niet op het huurcontract en is onderling ook geen contract of iets mee opgesteld. Hoe moeten we haar er nu uitzetten?

Mijn gevoel zegt gewoon, als ze zelf weigert te gaan, spullen naar buiten kiepen, haar naar buiten kiepen. En klaar. Maar....we vragen ons af of dit echt zo makkelijk is en zo makkelijk mag?

Duss....zijn er bokkers met ervaring? Als er nog vragen zijn, gil gerust!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:37

Ricie schreef:
Hallo allemaal!

Ben even een tijdje wat minder actief geweest door tijdgebrek hier op Bokt. Maar ik weet dat bokkers altijd goeie raad hebben.

En aangezien ik er niet zo heel veel duidelijks over kon vinden....was ik benieuwd naar jullie kennis en ervaringen.

De situatie is als volgt:

Ik woon samen met mijn vriendin, bij haar woont nog een vriendin van haar in. Althans...of het inmiddels nog een vriendin te noemen is is de vraag. Er zijn heel veel ruzies en conflicten, is gewoon niet op te lossen en loopt behoorlijk hoog op. Meerdere keren in gesprek geweest maar er is geen verbetering.

Nu willen we haar er uit hebben, maar we zijn benieuwd hoe we dit het beste aan kunnen pakken en wat wettelijk onze plichten zijn etc.

Ze is meerderjarig, staat ook ingeschreven op dit adres. Staat niet op het huurcontract en is onderling ook geen contract of iets mee opgesteld. Hoe moeten we haar er nu uitzetten?

Mijn gevoel zegt gewoon, als ze zelf weigert te gaan, spullen naar buiten kiepen, haar naar buiten kiepen. En klaar. Maar....we vragen ons af of dit echt zo makkelijk is en zo makkelijk mag?

Duss....zijn er bokkers met ervaring? Als er nog vragen zijn, gil gerust!



In principe kun je het risico nemen haar gewoon er uit te zetten. Maar ze kan moeilijk gaan doen wettelijk.

Als je het slim aan wil pakken. Sturen jullie een mail naar haar met een cc naar jou toe dat jullie de huur met haar opzeggen en haar twee maanden opzeg termijn geven. Oftewel binnen die twee maanden moet ze iets nieuws gevonden hebben anders mag je haar idd zonder pardon op straat mikken. En kan ze helemaal niks beginnen tegen jullie.

Een inschrijving is namelijk geen recht op inwoning. Het is niks meer en niks anders dan een registratie van waar je woont.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:43

Ik zou eerst met haar om de tafel gaan zitten en afspraken maken over haar gedrag. Het is heel moeilijk om een nieuwe woonruimte te vinden. Daarin stel je haar voor de keuze dat haar gedrag veranderd of dat ze er andere uitgaat. Waar is de huisbaas in dit geval?

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:44

Hoe heeft ze haar deel van de huur betaald tot nu toe? Is dit cash geweest dan is het iets makkelijker want ze kan dan niet bewijzen dat ze meebetaalde.
Ik zou met bovenstaande oppassen, als je haar huur opzegt schriftelijk dan heeft ze zwart op wit dat ze medehuurder is.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:48

Absolem schreef:
In principe kun je het risico nemen haar gewoon er uit te zetten. Maar ze kan moeilijk gaan doen wettelijk.

Als je het slim aan wil pakken. Sturen jullie een mail naar haar met een cc naar jou toe dat jullie de huur met haar opzeggen en haar twee maanden opzeg termijn geven. Oftewel binnen die twee maanden moet ze iets nieuws gevonden hebben anders mag je haar idd zonder pardon op straat mikken. En kan ze helemaal niks beginnen tegen jullie.

Een inschrijving is namelijk geen recht op inwoning. Het is niks meer en niks anders dan een registratie van waar je woont.


Ja, dat is dus ongeveer wat wij in ons hoofd hadden. Ook qua hoe dat zit met inschrijving. Zo iets stond mij ergens ongeveer dus ook bij.

In eerste instantie wilde we idd ongeveer 2 maanden geven. We hopen dat hoe ze nu bezig is en doet indimt aankomende week. Als dat niet zo is, dan is 2 maanden waarschijnlijk niet eens haalbaar. Want ze is echt op een ontoelaatbare manier bezig momenteel....


purny schreef:
Ik zou eerst met haar om de tafel gaan zitten en afspraken maken over haar gedrag. Het is heel moeilijk om een nieuwe woonruimte te vinden. Daarin stel je haar voor de keuze dat haar gedrag veranderd of dat ze er andere uitgaat. Waar is de huisbaas in dit geval?


Zoals in OP vermeld, is dit al meerdere malen gebeurd, maar zonder resultaat. Huisbaas is er niet echt, is via een woningbouw vereniging.


Wijsje schreef:
Hoe heeft ze haar deel van de huur betaald tot nu toe? Is dit cash geweest dan is het iets makkelijker want ze kan dan niet bewijzen dat ze meebetaalde.
Ik zou met bovenstaande oppassen, als je haar huur opzegt schriftelijk dan heeft ze zwart op wit dat ze medehuurder is.


Dat is wel via de bank gegaan, zwart op wit zetten zou inderdaad gevaarlijk kunnen zijn. Daar moet je idd mee uit kijken dat je niet je eigen graf graaft.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:00

Als het via bank gegaan is, heeft ze dus al bewijs dat ze medehuurder is. Dan heb je geen andere keuze dan het op de manier te doen dan hoe ik het aan gaf, immers kan ze aantonen dat ze maanden lang huur betaald heeft. Dus per mail de huur beëindigen... Wel zou ik er(als ik jou was) bij zetten dat de reden van opzegging is dat zij zich niet als een goede huurder heeft gedragen en voor overlast heeft gezorgd bij de overige huurders.

Je hebt geen andere keuze als die twee maanden uitzitten. (correctie :ik krijg net te horen dat het tegenwoordig zelfs drie maanden is).

Dit is namelijk wettelijk bepaald. Dus als jullie 31 mei de huur naar haar opzeggen dient ze eind augustus vertrokken te zijn.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:16

Hmmm zou dat echt zo zijn? Want er staat niks op papier en we delen gewoon de kosten. En dit is een citaat van de website van de rijksoverheid:

Citaat:
Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder bent u automatisch medehuurder, zolang u in dezelfde woning woont.


Dat staat bij de vraag wanneer je medehuurder bent, verder staat daar niks bij.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:20

Natuurlijk mag je haar er niet zomaar uitzetten, laat staan haar spullen naar buiten gooien? :n
Er vanuitgaande dat zij gewoon netjes haar huur betaalt, heeft ze net zoveel rechten als jullie. Alleen de woningbouwvereniging kan haar "eruit zetten", en zelfs dan nog heeft een huurder heel veel rechten.

Zelf verhuizen is wellicht een stuk simpeler.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 23-05-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:21

Huurders zijn goed beschermd en je kunt haar er alleen op de manier van Absolem uit krijgen. Of de woningbouw moet medewerking verlenen.

MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:21

Ik heb mezelf vroeger echt in moeten schrijven als medehuurder bij woningbouwvereniging toen ik ging samenwonen. Op advies van de woningbouw, zodat ik ook echt medehuurder werd en rechten had. Ook al zou ik huur betalen, zij hadden een overeenkomst met de andere persoon en niet met mij tot ik medehuurder werd.

Vraag het eens bij de verhuurder na.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:24

Liesje1611 schreef:
Natuurlijk mag je haar er niet zomaar uitzetten, laat staan haar spullen naar buiten gooien? :n
Er vanuitgaande dat zij gewoon netjes haar huur betaalt, heeft ze net zoveel rechten als jullie. Alleen de woningbouwvereniging kan haar "eruit zetten", en zelfs dan nog heeft een huurder heel veel rechten.



Nou, dit.. zo maar haar spullen eruit gooien en haar er achteraan? Wat vreselijk asociaal. En nog strafbaar ook.
Dit zal toch echt gewoon even op de normale manier via de woningbouw moeten. Zoals het hoort. Wat een verstand zeg...

Edit: hoe kan het dat ze wel ingeschreven staat op het adres maar niet in het huurcontract? Mag nl ook niet....

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:28

SweetVanille schreef:
Nou, dit.. zo maar haar spullen eruit gooien en haar er achteraan? Wat vreselijk asociaal. En nog strafbaar ook.
Dit zal toch echt gewoon even op de normale manier via de woningbouw moeten. Zoals het hoort. Wat een verstand zeg...



Nou als je in zo een situatie hebt gezeten snap je het ergens ook wel hoor. Huisgenoten die je dwars zitten zijn echt de levende hel. Je hebt nooit rust. Je draait er compleet op door tot je helemaal wanhopig bent.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:32

Absolem schreef:
SweetVanille schreef:
Nou, dit.. zo maar haar spullen eruit gooien en haar er achteraan? Wat vreselijk asociaal. En nog strafbaar ook.
Dit zal toch echt gewoon even op de normale manier via de woningbouw moeten. Zoals het hoort. Wat een verstand zeg...



Nou als je in zo een situatie hebt gezeten snap je het ergens ook wel hoor. Huisgenoten die je dwars zitten zijn echt de levende hel. Je hebt nooit rust. Je draait er compleet op door tot je helemaal wanhopig bent.


Dat is ook begrijpelijk, maar we horen hier maar één kant van het verhaal. Misschien is de vrouw waar het over gaat ook wel aan het einde van haar latijn, who knows. In ieder geval: je kunt een huisgenoot niet zomaar uitzetten, punt. De woningbouwvereniging zal waarschijnlijk zeggen dat jullie er onderling uit moeten komen. Dus als het echt zo'n onhoudbare situatie is, is het verstandig zelf je spullen te pakken en je energie daarin te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:34

MyWishMax schreef:
Ik heb mezelf vroeger echt in moeten schrijven als medehuurder bij woningbouwvereniging toen ik ging samenwonen. Op advies van de woningbouw, zodat ik ook echt medehuurder werd en rechten had. Ook al zou ik huur betalen, zij hadden een overeenkomst met de andere persoon en niet met mij tot ik medehuurder werd.

Vraag het eens bij de verhuurder na.


Dit is wel handig om te checken idd. Bij mijn woningbouwvereniging is het zelfs zo, dat je je wel mag inschrijven op het adres maar dat je pas na 2 jaar inwoning daadwerkelijk medehuurder mag worden.

Logisch ook wel, anders is het wel makkelijk om als je 10 jaar op de wachtlijst hebt gestaan een huis te accepteren, iemand ook mee te laten huren. En hem zelf daarna te peren en zo je huis over te dragen aan iemand die of niet aan de inkomensnormen voldoet, of zich nog nooit ingeschreven heeft.

Maargoed, ik denk dus dat jullie huisgenoot officieel geen medehuurder is. Nu weet ik eigenlijk ook niet of dat relevant is als zij idd kan aantonen dat ze wel huur betaald heeft. Maar als jullie weggaan zal zij waarschijnlijk ook weg moeten... Dus dat heeft allemaal niet zo'n zin.

De manier van Absolem lijkt mij wel gewoon de meest nette manier. Dan geef je haar ook nog de tijd om iets anders te zoeken. Iemand gewoon op straat flikkeren met spullen en al vind ik persoonlijk - hoe vervelend iemand ook is - niet echt ethisch.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:35

Ik zou het inderdaad ook via de woningbouw vereniging spelen voordat je gezeik krijgt. En dan nog wens ik je succes, heb in een soortgelijke situatie gezeten en de vereniging kon alleen bemiddelen tussen ons en de huisgenoot die de ruzies en het gezeik veroorzaakte.... Het is echt ontzettend zuur.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:39

ja maar staat zei ook ingeschreven bij de woningbouw op dit huis? volgens mij niet... als ik het zo lees.
Heeft ze zich alleen bij laten schrijven op het adres bij de gemeente.
Ik vind lastig. Mijn vriend was bij ons eerste huurhuis, hoofdhuurder en we hebben mij er later bij laten schrijven. Hij kon mij er uit laten zetten omdat ik minder rechten had. Ik weet niet hoe het met jullie zit, en dit was wel zo'n 10 jaar terug.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Huisgenoot uitzetten, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:41

Denk niet dat de woningbouw erg gelukkig wordt als zij erachter komen dat jullie iemand inwonend hebben waar zij geen weet van hebben :n Dus ik zou zelf niet zo staan te trappelen om in deze situatie de woningbouwstichting erbij te betrekken.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:43

Als TS zelf de spullen pakt, zal hij ook het huurcontract bij de verhuurder op moeten zeggen, aangezien de inwonende vriendin niet vermeld staat op het huurcontract. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze ook niet officieel gemeld is bij de woningbouw en in die zin ook geen rechten op heeft gebouwd wat betreft het in de woning mogen blijven als TS en zijn vriendin besluiten weg te gaan. Is een aanname, die onjuist kan zijn natuurlijk. Maar dan nog is het de vraag hoe lang ze al inwoont, want daar zit ook een bepaalde duur aan, voordat er rechten zijn opgebouwd.

TS, wat je het beste kunt doen, is even contact opnemen met het juridisch loket. Ik vermoed dat je deze dame 'gewoon' schriftelijk de huur op kunt zeggen met een redelijke opzegtermijn.

Hier staat ook wel wat info, maar wel heel summier, over wat je als hoofdhuurder kunt doen: https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... n-huis-uit

Zij geven ook het advies om je huurcontract te checken of je überhaupt zomaar iemand mag laten inwonen zonder akkoord van de woningbouw. Bij mijn verhuurder mag dat bijvoorbeeld niet en wordt het al gauw gezien als onderhuur.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:48

Als zij niet mee vermeld staat op het huurcontract, is dit dan niet onwettig onderverhuren?
Ik zou toch voorzichtig zijn met hoe je het aanpakt hoor. Vermits ze via de bank mee betaalt, heeft ze bewijs, en onderverhuren mag niet zomaar (hier in BE toch).

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:51

Je zou dingen moeten uitzoeken en de regels van de woningBouw in acht nemen.
Hier is namelijk zo als iemand 6 maanden betaald heeft, is ie automatische medebewoner.
Mijn vriendin heeft daarom elke 5 maanden een andere inwoner.

Spullen op straat gooien vind ik echt niet kunnen jullie zijn volwassen gedraag je daar naar toe.
Letwel de vriendin in kwestie zal zich in nauw gedreven voelen en kan zich agressief uitlaten toch proberen rustig te blijven.

Ik zou eerst de regels van de woningbouw door nemen.
Mochten jullie haar wel in huis hebben van de woningbouw zou je daar kunnen vragen hoe je het aan moet pakken... maar mag het wel is ze medebewoner en zul je anders moeten oplossen

Stel dat ze geen recht heeft, brief opstellen met opzegtermijn van 3 maanden.
En alles rustig bespreken
Laatst bijgewerkt door tita op 23-05-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:53

Als de woningbouw hierachter komt ga je op de zwarte lijst wegens huisjesmelken. Succes daarmee.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:55

Hier mag dat echt niet hoor dan word je er zonder pardon uitgezet dat is onderverhuur wat jullie doen.. wens je veel succes ermee..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 23-05-20 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:56

Woont zij wel legaal in bij je vriendin? Oftewel weet de woningbouwvereniging daarvan? Want onderverhuren (wat het in feite is) mag meestal niet. Of hebben zij en je vriendin de woning als gelijkwaardige partners gehuurd?

Edit: Of zoals bovenstaanden zeggen, heeft de vriendin inmiddels zo veel rechten opgebouwd dat ze medehuurder is? Hoe is dat bij de woningbouw geregeld?

Het lijkt er voor mij een beetje op dat je vriendin deze woning heeft kunnen betalen, of er in ieder geval van geprofiteerd heeft, dat die vriendin bij haar inwoonde. En nu jij erbij bent gekomen is dit niet meer nodig en kan die vriendin ophoepelen. Dat ze vervelend gedrag gedrag vertoont komt dan wel handig uit, maar is misschien ook wel begrijpelijk. Zij voelt de bui al hangen natuurlijk, en vindt het misschien ook niet bepaald tof dat jij erbij gekomen bent.

Ik denk jij je sowieso beter koest kunt houden in deze hele kwestie. Het is iets tussen je vriendin en haar huisgenoot. De toon 'Ik woon samen met mijn vriendin en oh ja, er woont ook nog een vervelende huisgenoot die we weg willen hebben' is naar mijn idee niet de juiste. 'Mijn vriendin woont samen met een vriendin, maar eigenlijk wil ze graag alleen met mij samenwonen. Wat kan zij doen?' lijkt mij een betere ingang.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:57

Dit wilde ik idd net typen.
Ik weet niet hoe het bij jouw verhuurder geregeld is, maar doorgaans is onderverhuren streng verboden.
Heb of krijg je een medehuurder dien je dat te vermelden en komt dat ook op het contract te staan.
Ik vrees dat je je eigen graf gegraven hebt door dit niet te doen en dan loop je grote kans op het verliezen van de woning, een boete, etc. want ze zien je inderdaad als huisjesmelker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:57

Renee1991 schreef:
Denk niet dat de woningbouw erg gelukkig wordt als zij erachter komen dat jullie iemand inwonend hebben waar zij geen weet van hebben :n Dus ik zou zelf niet zo staan te trappelen om in deze situatie de woningbouwstichting erbij te betrekken.


Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.
Wij hebben het uitgezocht toen mijn vriend dit huis ging huren. We zijn een maand hierna gaan samenwonen en kon me gewoon inschrijven op dit adres, en hoefde verder niet echt iets met de woningbouw te regelen (hebben dit wel allemaal nagevraagd). Zoals ik al zei, pas na 2 jaar kan ik me als medehuurder inschrijven.

Ze weten ook gewoon dat ik hier woon. Zijn hier onlangs nog een paar keer langs geweest. Nooit problemen mee gehad. Ben geen geregistreerd partner oid. Heb alleen geen rechten en verantwoordelijkheden wat betreft deze woning. En mag hier niet blijven wonen als mijn vriend hem ooit peert. Dat is ook omdat mijn inkomen bv. helemaal niet is meegnomen bij het inkomensonderzoek toen hij dit huis toegewezen kreeg. En ook niet met terugwerkende kracht. (vond ik zelf vreemd. Maar hey, vraag niet hoe het kan. Profiteer ervan).

hoe het met onderhuur zit weet ik eigenlijk niet. Weet dat je in nederland ook absoluut niet mag onderverhuren. Maar is het ook onderhuur als je zelf daadwerkelijk nog woont op het adres? Dat is denk ik vooral als je zelf ergens anders bent en dus het hele huis aan een derde besteedt.

Ik betaal ook mee aan de huur van het huis van mijn vriend. Lijkt me toch vreemd als ik dan onderhuurder ben :') Ik weet vrij zeker dat je gewoon iemand in huis mag nemen, en het lijkt me niet raar als diegene dan meedeelt in de kosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-20 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt