is dit oedeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 08:53

mijn fjord staat nu twee dagen een half uur op het land,en gister zag ze er zo uit,ik zal een foto plaatsen
Afbeelding


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:57

Wat moeten we oedeem zien? De foto is wat onduidelijk, heb je een betere foto? Een foto van hoe ze normaal eruitziet?

Ik zie een lekkere vette fjord met veel haar op de benen.

Zit de 'oedeem' op de benen? Onder de buik? Kan je er een deukje in duwen met je vinger?


Kan je wat meer informatie geven?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 09:12

ik bedoel die deuken op haar zij

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:22

Oedeem is vochtophoping onder de huid. Vaak (lees: niet altijd) op lagere lichaamsdelen zoals benen gezien vocht zwaar is en zakt.
Ik gok dat dit gewoon vet is.

Laerkens Beauty

Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:28

Cellulitis kan een paard ook krijgen. Lijkt er wel wat op. Je fjord is wat dik..dit zal minder worden al je fjord slanker is

Mama van mijn lieve meisjes

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:29

Mijn te dikke Haflinger heeft opdezelfde plek vet ;)

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:38

Haha hij is gewoon dik :+ Meer bewegen :)

Wat doet je fjord de andere 23,5u?


Edit: misschien moet je je zelf ook niet zo druk maken, ik zie uit je andere topics dat je bijna aan het zoeken bent of je paardje wat heeft. Dan weer drachtig, dan luchtzuigen, nu dit..

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 09:47

oke laat dan maar,ik dacht dat dit bokt er juist was om dingen te delen

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:58

Oedeem is vocht en dat zakt naar het laagste punt dus dat zou onder de buik moeten zitten. Of in de benen. Dit is een veel te dikke Fjord dus inderdaad deuken van het vet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:05

Ik vermoed ook vet. Oedeem zakt vaak naar beneden zoals naar de benen (bij mensen dan toch :j).
Dit is een wat vreemde plek voor oedeem.

Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:10

jumala schreef:
oke laat dan maar,ik dacht dat dit bokt er juist was om dingen te delen


Klopt. Laat je niet afschrikken.
Tuurlijk mag je dit delen. Het ziet er toch anders uit? En als je zelf geen idee hebt...

Mama van mijn lieve meisjes

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:35

Buik kan er dikker uit zien van gras omdat daar flink meer vocht in zit dan in hooi. Maar afgezien van de overconditie (of te dik) van deze fjord is er geen reden voor paniek. Wel om dit dier flink aan het werk te zetten via cardio arbeid, dus ga maar flink actief stappen er mee (echt tegen de draf aan tempo stappen) voor minimaal een uur per dag. Ik zou ook haar een graasmasker geven voor op het gras en als je hooi in zo'n bak gegeven wordt kan dat ook met masker om. Ze moet dan langzamer eten en krijgt minder calorieen binnen. Kijk wel naast wat ze aan hooi/gras eet kritisch naar genoeg vit./min. zonder meer energie te voeren. Dik maakt sloom (lijf zit in de weg), afvallen zal haar actiever en gezonder maken. Als je stal brok voert, vraag dan om een mineralen korrel ipv "handje" brok (zelf kopen en stal laten voeren misschien). Niet alleen zitten er niet genoeg vit./min. in, maar hoeveelheid zal flink wisselen (van 1/4 tot 3/4 voerschep X aantal voerbeurten). Qua dieet niet handig dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 11:07

ze stapt iedere dag ong vier kilometer,met wandelen soms draaft ze een stukje ,omdat we steeds niet weten of ze drachtig is doen we wat rustiger aan,en als ze niet makkelijk in draf gaat vraag ik het ook niet .ook had of heeft ze spierschade omdat ze vitamine e en selenium te kort kwam dat kwam uit een algemeen bloedonderzoek,toen was ze mager op haar rug en viel steeds in slaap en had geen energie,en wel een hele dikke buik,nu voelt ze zich wat lekkerder waardoor ze fijner loopt,maar ik weet nog steeds niet genoeg,ik maak me niet echt zorgen maar zou fijn zijn als ik gewoon wat te weten kom als ik iets plaats,dit is allemaal nieuw voor mij ander zou ik het niet plaatsen,

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 11:15

oja ze krijgt geen brok en wel 10 kilo hooi per etmaal verdeeld over dat etmaal,ze krijgt dat poeder vit e met selenium met nog geen handje nat havermout omdat ze dat lekker vind en havermout is goed tegen suikers en soms vier vitamine bikkels,ook omdat ze dat lekker vind en daar zitten wat vitamines in,vroeger had ze veel jeuk maar nu deze zomer nog niet,ze staat dag en nacht in een uitloop paddock en mag vrij los lopen langs de andere paddocs,

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:17

Dikke buik kan komen door veulen, wormen, zand, teveel eten (al zitten de vetreserves in eerste plaats langs de bovenlijn, daarna ribben en buik) of geen getrainde buikspieren om de boel bij elkaar te houden. Als de standaard dingen gedaan zijn, dan blijft optie veulen en ongetraint over. Drachtige merrie heeft het makkelijker met wat basisconditie (veulen er uit persen is hard werken) en getrainde buikspieren maakt training rugspieren mogelijk en dus makkelijker bewegend paard, zeker onder een ruiter. Spierschade wordt gerepareerd met eiwit, dus op dat punt specifiek wat bijvoeren samen met licht werk zal een heel stuk helpen. Wat zegt de DA over kans drachtig?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:21

Als je niet weet of ze drachtig is, laat een dierenarts dan even opvoelen/scannen. Is ze leeg. Ga dan wat aan dat gewicht doen.

En ook de drachtige dames kunnen nog prima in een stevig tempo wandelen. Ik heb een merrie tot ongeveer 8 a 10 weken voor de bevalling gereden. Had nergens last van behalve wat sneller moe. Waren trouwens gewoon normale dressuurtrainingen.

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:28

In je andere topic stond toch dat de da is geweest en ze niet drachtig is? Daar wou je zelf niet aan, nu dus nog steeds niet, maar als een dierenarts haar heeft opgevoeld en ze leeg is, is ze dus niet drachtig...

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:32

Knert schreef:
jumala schreef:
oke laat dan maar,ik dacht dat dit bokt er juist was om dingen te delen


Klopt. Laat je niet afschrikken.
Tuurlijk mag je dit delen. Het ziet er toch anders uit? En als je zelf geen idee hebt...



Ik denk dat je de rest van haar berichten nog niet gelezen hebt. De ene dag is ze drachtig, dan zuigt ze lucht, dan heeft ze cushing, dan leverbot, nu heeft ze oedeem. Terwijl de dierenarts laatst ook al geweest is. Er is al een heel bloedonderzoek gedaan, dit is in een ander topic ook gedeeld.
Komt allemaal beetje vaag over, om ziektes lopen zoeken terwijl er niks aan de hand is met het beestje.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:34

Waarom eigenlijk niet draven? En galopperen?

Of is er een ander probleem dat ik niet heb gezien, kreupel?


Drachtig betekent namelijk niet 'gehandicapt' :=

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:52

Dikke paarden willen niet draven/galopperen, buik zit in de weg bij achterbeen naar voren brengen en het is niet prettig om extra gewicht mee te zeulen, zeker niet op snelheid waar het vertraagd mee beweegt, wat ook weer storend is.
Dat is iets waar je als eigenaar rekening mee moet houden, maar ook deels juist tegenin zal moeten, anders blijft paard dik en blijft bewegen onaantrekkelijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: is dit oedeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:56

Dat is vet :)
Verstandig om haar af te laten vallen. Te vette paarden hebben meer kans op insuline resistentie, hoefbevangenheid, koliek, artrose, etc...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:03

tamary schreef:
Dikke paarden willen niet draven/galopperen, buik zit in de weg bij achterbeen naar voren brengen en het is niet prettig om extra gewicht mee te zeulen, zeker niet op snelheid waar het vertraagd mee beweegt, wat ook weer storend is.
Dat is iets waar je als eigenaar rekening mee moet houden, maar ook deels juist tegenin zal moeten, anders blijft paard dik en blijft bewegen onaantrekkelijk.



Maar zo dik kan de benen niet meer kunnen bewegen is dit paard niet....

Ik durf te wedden dat ze in de wei zomaar een flinke sprint trekken naar nieuw vers gras :D

Wat een kul.... Hup, lekker gaan draven!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:10

jumala schreef:
ze stapt iedere dag ong vier kilometer,met wandelen soms draaft ze een stukje ,omdat we steeds niet weten of ze drachtig is doen we wat rustiger aan,en als ze niet makkelijk in draf gaat vraag ik het ook niet .ook had of heeft ze spierschade omdat ze vitamine e en selenium te kort kwam dat kwam uit een algemeen bloedonderzoek,toen was ze mager op haar rug en viel steeds in slaap en had geen energie,en wel een hele dikke buik,nu voelt ze zich wat lekkerder waardoor ze fijner loopt,maar ik weet nog steeds niet genoeg,ik maak me niet echt zorgen maar zou fijn zijn als ik gewoon wat te weten kom als ik iets plaats,dit is allemaal nieuw voor mij ander zou ik het niet plaatsen,

Waarom zou je r ustig aan moeten doen met een merrie die drachtig is? Ik train de drachtige merries gewoon door hoor tot wedstrijden en al. En daarna houden ze nog gewoon in beweging en stoppen als ze echt hoogdrachtig zijn.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:19

Yvank_ schreef:
jumala schreef:
ze stapt iedere dag ong vier kilometer,met wandelen soms draaft ze een stukje ,omdat we steeds niet weten of ze drachtig is doen we wat rustiger aan,en als ze niet makkelijk in draf gaat vraag ik het ook niet .ook had of heeft ze spierschade omdat ze vitamine e en selenium te kort kwam dat kwam uit een algemeen bloedonderzoek,toen was ze mager op haar rug en viel steeds in slaap en had geen energie,en wel een hele dikke buik,nu voelt ze zich wat lekkerder waardoor ze fijner loopt,maar ik weet nog steeds niet genoeg,ik maak me niet echt zorgen maar zou fijn zijn als ik gewoon wat te weten kom als ik iets plaats,dit is allemaal nieuw voor mij ander zou ik het niet plaatsen,

Waarom zou je r ustig aan moeten doen met een merrie die drachtig is? Ik train de drachtige merries gewoon door hoor tot wedstrijden en al. En daarna houden ze nog gewoon in beweging en stoppen als ze echt hoogdrachtig zijn.



Verschilt wel per paard ik ken merries die echt weigeren nog te werken als ze drachtig zijn.
Maar dat speelt hier niet merrie is opgevoeld door dierenarts en niet drachtig verklaard . Alleen twijfelt ts hier aan

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:39

jumala schreef:
ze stapt iedere dag ong vier kilometer,met wandelen soms draaft ze een stukje ,omdat we steeds niet weten of ze drachtig is doen we wat rustiger aan,en als ze niet makkelijk in draf gaat vraag ik het ook niet .


Jouw pony is écht gevaarlijk dik. En geloof me, je Fjord aan hoefbevangenheid kwijtraken is niet leuk. Ik spreek uit ervaring. Mijn Fjord is maar 11 jaar geworden hierdoor.

4 kilometer lopen is een lachertje voor een paard. Bouw dat maar eens in twee weken op naar 3 uur en dus 15 kilometer stappen (en ja, dat kan je makkelijk in twee weken opbouwen, daar hoef je geen maanden over te doen).
Zélfs als je paard drachtig zou zijn (wat je echt uit je hoofd kunt zetten), lopen drachtige paarden in het wild rustig 30 kilometer per dag.

En zoals mijn hoefsmid zou zeggen: 3 uur lopen is óók drie uur niet vreten. Dat werkt dus dubbel op :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, GrapeshotBot, Laura1982, Pova en 28 bezoekers