Muesli voor 4 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 11:22

Hallo

Ik heb een net 4 jarige ruin, die nu 2 weken onder het zadel is. Hij gaat binnenkort aan huis staan en ben alvast aan het kijken hoe het krachtvoer te veranderen.
Ik ben op zoek naar een muesli die past in de volgende situatie.

Situatie nu:
-10 u/dag buiten maar op een schrale weide.
- Op stal krijgt hij 3 maal voordroog
- 2x 1 schep havens basisbrok
- 750 droog afgewogen pavo fibrebeet
- scheut lijnzaadolie
- stallriegel van Marstall

Situatie over 1.5 mnd thuis:
- 12-14 u/dag buiten op een weide met normale hoeveelheid gras
- onbeperkt toegang tot hooi op stal
- in de winter overdag paddock met onbeperkt toegang tot hooi of voordrong
- lijnzaadolie
- muesli?!

Maar welke muesli past in deze situatie? Ik verwacht dat hij van het gras en onbeperkt hooi in gewicht gaat bijkomen, want hij is van zichzelf geen dikke (lichamelijk in orde). Omdat hij nu gaat werken heeft hij ook wat nodig om wat meer spier aan te zetten. Het is een nuchter paard. Een klein beetje meer energie kan niet veel kwaad. In elk geval niet minder dan wat hij nu krijgt.

Ik heb naar Marstall gemaild met dit verhaal en zij raden mij Muesli zonder haver aan (Evt aan te vullen met zwart gepunte haver voor extra energie en eiwit). Echter zit vrij laag in de energiewaarden.
is dit goed voer? Ik heb geen ervaring met Marstall
Ik ben niet weg van luzerne; een beetje mag er dus wel inzitten maar geen hele hopen.

Hopelijk hebben jullie ervaringen waarmee jullie me kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Zuidpool op 23-05-20 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:25

Jepaardgezondenfit bodybuilder? Een vitaminebrok zonder extra ballast met genoeg pit voor energie en om iets aan te komen...

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:30

Evt de vitalbix active + (evt in combinatie met de daily complete) ?
Mijn 3 jarige doet het daar goed op, een ouder paard op stal krijgt dezelfde combinatie.
Zit wel luzerne in.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:40

Ik geef ook vitalbix active+, een van de weinige voeders zonder granen en melasse. Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van brok en zou ik hem hier vanaf halen. Kun je onbeperkt ruwvoer bijgeven op de wei? Samen met de muesli en evt wat supplementen zou hij naar mijn idee genoeg moeten hebben.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 11:44

@libbylove

Zoals je kunt lezen in de nieuwe situatie zeg maar, heeft hij overdag in de weidemaanden gras gehele dag, en als dat te weinig is dan voer ik hooi bij. Op de paddock ook onbeperkt ruwvoer. En binnen ook. Dus aan ruwvoer gaat hij niets te kort komen hahaha.
Dat is inderdaad al een verschil met hoe hij nu staat. Zeker vers gras

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:47

Ik vind het ook persoonlijk veel te veel.
Helemaal de brok. Waarom in hemelsnaam nog wat toe voegen?

Je gooit er nu al tussen de 600-750 gram suiker en zetmeel per dag in.

Zelfs onze paarden in volle training krijgen dat niet. Die vullen we aan met eiwitten en vetten, niet met snelle koolhydraten.
Super slecht voor het lichaam.
Slecht voor de alvleesklier, slecht voor de darmen... En slecht omdat het magnesium afslaat.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:07

maralyn schreef:
Ik vind het ook persoonlijk veel te veel.
Helemaal de brok. Waarom in hemelsnaam nog wat toe voegen?

Je gooit er nu al tussen de 600-750 gram suiker en zetmeel per dag in.

Zelfs onze paarden in volle training krijgen dat niet. Die vullen we aan met eiwitten en vetten, niet met snelle koolhydraten.
Super slecht voor het lichaam.
Slecht voor de alvleesklier, slecht voor de darmen... En slecht omdat het magnesium afslaat.


Voordat je reageert zou het fijn zijn als je goed leest.
Als je goed leest wil ik dus niets toevoegen aan de brok.
Er staat situatie nu, en situatie over 1.5 maand als hij aan huis staat. Daar vraag ik advies over. Ik wil dus helemaal geen brok voeren?
De info over nu is alleen om een completer beeld te geven.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:50

Voor de duidelijkheid:
Ik vraag advies over de situatie thuis over 1.5 mnd. Ik wil dus de brok vervangen door iets anders. Muesli of een eiwit/vit/mineralen aanvulling

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:43

Is vitalbix een optie?
Met wat extra lucerne voor de eiwitten?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:35

Zuidpool schreef:
maralyn schreef:
Ik vind het ook persoonlijk veel te veel.
Helemaal de brok. Waarom in hemelsnaam nog wat toe voegen?

Je gooit er nu al tussen de 600-750 gram suiker en zetmeel per dag in.

Zelfs onze paarden in volle training krijgen dat niet. Die vullen we aan met eiwitten en vetten, niet met snelle koolhydraten.
Super slecht voor het lichaam.
Slecht voor de alvleesklier, slecht voor de darmen... En slecht omdat het magnesium afslaat.


Voordat je reageert zou het fijn zijn als je goed leest.
Als je goed leest wil ik dus niets toevoegen aan de brok.
Er staat situatie nu, en situatie over 1.5 maand als hij aan huis staat. Daar vraag ik advies over. Ik wil dus helemaal geen brok voeren?
De info over nu is alleen om een completer beeld te geven.


Excuses voor mijn kippigheid. Tijd voor mij om een ei te leggen.

Op basis van wat je wenst, is een afbouw wel beter, zodat het lichaam er aan kan wennen. Rigoureus overstappen kan het darmstelsel enorm op zijn kop zetten.

Het is afhankelijk van de kwaliteit van ruwvoer. Niet allen graszaad hooi, maar vooral (on) kruid hooi.

Als die onbeperkt zijn, of ter aanvulling met gerstestro, moet je kijken naar de behoeften.

Een mineralen balancer is prima, welk merk is afhankelijk wat je zelf fijn vind.

Belangrijkste vind ik dat "schroot" en "melasse" er buiten worden gehouden. Stiekeme suikers zijn ook niet gezond. Denk aan natures best van pavo. Zit daar vol mee!!

Zelf zou ik ook met regelmaat afwisselen van balancer en hoeveelheid afhankelijk naar de vraag van arbeid. Waarom? Zo blijven de stoffen namelijk goed werkzaam.
In de winter periode ben ik voor oerbalans van ecostyle wegens de kruiden.
Zomer (graasseizoen) kun je best afwisselen met een ander soort.

Jpgef, vitalbix, pavo vital, marstall force, equilin.

Ook heeft subli een mineralen bikkel, maar gezien je daar driehonderd gram ongeveer voert, sluit dat niet lekker aan ten opzichte met een lage suiker gehalte/ zetmeel.

Toevoegen van lijnzaadolie is prima. Vanaf 150 ml raad ik aan om lucerne bij te voeren. Lijnzaadolie bevat veel fosfor. En lucerne kan dit weer recht trekken.

Sowieso is lucerne (bijvoorbeeld de digest van Hartog) helemaal niet gek om tijden voeren toe te voegen. Hierdoor zorg je voor een langere en betere vertering van iets wat brok is, ofwel een balancer.

Als je iets wilt toe voegen, kies dat iets inderdaad met lage suiker en zetmeel en hoge vezel gehalte.

Welke je kiest en natuurlijk ieder zijn eigen.
Persoonlijk heb ik gekozen voor dieetmix van subli.

Mocht je nog iets toe willen voegen voor extra als ruwvoer, kan geweekte ontsuikerde pulp of een grasbrok (verschillende merken, liefst met veel verschillende grassoorten met timothee er in) prima aanvulling!

Tevens goed voor het darmstelsel.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:15

Haha is het ei leggen gelukt?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik had hier wel een vraag over. Waarom blijven stoffen alleen goed werkzaam als je regelmatig wisselt van balancer? Men kan niet resistent worden voor mineralen dus ik vroeg me af waarop dat gebaseerd is.

Ik zal eens kijken wat hij doet op het ruwvoer icm balancer en pulp. Voor wat extra energie zal ik een handje muesli toevoegen en dan zie ik wel of hij genoeg energie hieraan heeft.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:51

Zuidpool schreef:
Haha is het ei leggen gelukt?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik had hier wel een vraag over. Waarom blijven stoffen alleen goed werkzaam als je regelmatig wisselt van balancer? Men kan niet resistent worden voor mineralen dus ik vroeg me af waarop dat gebaseerd is.

Ik zal eens kijken wat hij doet op het ruwvoer icm balancer en pulp. Voor wat extra energie zal ik een handje muesli toevoegen en dan zie ik wel of hij genoeg energie hieraan heeft.


Vraag me niet waarom... Dat wil ik nog uitzoeken. Maar waarschijnlijk door de eentonigheid van de stoffen. Je ziet bij sommige natuurlijke producten vaker de werking er af gaan bij langdurig gebruik.

Vandaar dat ik het adviseer.

Zoals je leest is het ei gelukt :')

Verder geen ontspoorde hobby... :')

mirim

Berichten: 4406
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:06

Ik voer al een jaar of vijftien Marstall
Marstall havervrij is inderdaad een heel fijn voer.
Ik voer dit zelf al jaren .
Mijn ene paard krijgt havervrij en de ander Condicion
Dat is ook wel fijn aan Marstall , ze hebben voor elk paard iets passends.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 15:52

mirim schreef:
Ik voer al een jaar of vijftien Marstall
Marstall havervrij is inderdaad een heel fijn voer.
Ik voer dit zelf al jaren .
Mijn ene paard krijgt havervrij en de ander Condicion
Dat is ook wel fijn aan Marstall , ze hebben voor elk paard iets passends.


Ja het ziet er mooi uit!
Wat me wel opvalt is dat het meeste van hun voer behoorlijk hoog zit in zetmeel/suikers en laag in vetten. Als je dat niet wilt kom je op graanvrij uit maar daar zit dan ook weer weinig eiwit in

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:07

Zuidpool schreef:
mirim schreef:
Ik voer al een jaar of vijftien Marstall
Marstall havervrij is inderdaad een heel fijn voer.
Ik voer dit zelf al jaren .
Mijn ene paard krijgt havervrij en de ander Condicion
Dat is ook wel fijn aan Marstall , ze hebben voor elk paard iets passends.


Ja het ziet er mooi uit!
Wat me wel opvalt is dat het meeste van hun voer behoorlijk hoog zit in zetmeel/suikers en laag in vetten. Als je dat niet wilt kom je op graanvrij uit maar daar zit dan ook weer weinig eiwit in



Om in gewicht aan te laten komen/ spieropbouw, kan je ook werken met vetten ( flinke scheut lijnzaadolie) of ruwvoerpruduct voor eiwit( dus lucerne, coolstance copra,of grasbrok)veel gezonder ipv brok met suikers/zetmeel..

Belfast
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:49

Hier goede ervaring met Vitalbix en Marstall

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:18

Je wil geen brok voeren maar wel muslie? In brok zitten granen en in muslie ook alleen zie je die.Ik zou voor vezels gaan,met een vitamine en mineralen supplement.Ook omdat je in jou geval straks echt geen drie kilo kunt voeren om aan de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen te voldoen

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:34

geerke schreef:
Je wil geen brok voeren maar wel muslie? In brok zitten granen en in muslie ook alleen zie je die.Ik zou voor vezels gaan,met een vitamine en mineralen supplement.Ook omdat je in jou geval straks echt geen drie kilo kunt voeren om aan de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen te voldoen



Nope...
Onzin.
Zijn genoeg muesli soorten zonder granen en zooi...

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:03

Mijn merrie zit een beetje in dezelfde situatie. Die is 9 maar heeft ruim een jaar vrij gehad ivm veulen en was erg afgevallen. Mijn doel is om spieren en conditie weer rustig op te bouwen zonder dat ze te vet wordt, en vooral ook wat meer energie.
Ze is een moeilijke eter, maar ze at heel graag Hippolyt voor drachtige en zogende merries tijdens haar dracht. Ik heb dus binnen Hippolyt een ander product gekozen wat meer bij haar past nu ze weer rijpaard is.

Nu krijgt ze 's nachts gras, overdag hooi (lunch) en ik voer Hippolyt Struktur Energetikum bij. Ik ben ontzettend tevreden!
Ze ziet er strak uit, mooie vacht en ontwikkeld spieren en ze is vooral heel blij en vol (hanteerbare) energie. Je hoeft er niet veel van te voeren, wat prima is omdat ze maar 1 keer per dag krachtvoer krijgt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:37

maralyn schreef:
geerke schreef:
Je wil geen brok voeren maar wel muslie? In brok zitten granen en in muslie ook alleen zie je die.Ik zou voor vezels gaan,met een vitamine en mineralen supplement.Ook omdat je in jou geval straks echt geen drie kilo kunt voeren om aan de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen te voldoen



Nope...
Onzin.
Zijn genoeg muesli soorten zonder granen en zooi...



Mueslie zonder granen? Heet het dan ook mueslie?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Muesli voor 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:57

Ja!
Dieetmix van subli bijvoorbeeld is inderdaad een muesli.
ZONDER granen. :)

En laag in suikers en zetmeel.
Hoog vezel gehalte.