Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:08

Print je werkrooster of zet het op papier en zet de staltijden ernaast. Ik zou het gesprek met haar aan gaan en vragen stellen hoe zij het voor zich ziet. En als de wiedeweerga op zoek gaan naar een andere stal. Kom op zeg.. Hoe onflexibel ben je tegen een betalende klant....


pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:25

Zonder de redenen te weten waarom ze precies hiermee komt, vind ik het lastig om er iets van te zeggen.

Sta je daar verder prima, zou je graag willen blijven? Gezien ze je graag als klant wil houden en het een (soort van?) vriendin is, zou ik toch eerst even in overleg willen om te kijken of je toch voldoende vrijheid kan krijgen om de dingen te doen die je wilt doen. Maar nogmaals, het is lastig meedenken wat dat betreft, als we de reden niet weten :) Wil ze je helemaal niet op het terrein hebben? Zou je een eigen hoekje kunnen krijgen? Dat soort dingen.

Is er niet echt iets mogelijk en is het heel simpel zoals je stelt in de openingspost, dat je per direct nauwelijks nog naar je paarden kan...dan zou ik zeggen dat je ook per direct op mag stappen. Doe het dan om enigszins netjes te blijven ná nog even overleg (eerst even voor jezelf op een rijtje zetten wat voor jou nodig zou zijn om te blijven) en doe het dan voor het mooie nog tot 1 juni ofzo doorbetalen, dat je deze maand gewoon betaald.

Als je zelf weg zou willen zou ik zeggen je moet juli ook nog betalen (1 volle maand opzegtermijn aanhouden is wel zo netjes) maar als je per direct nauwelijks nog naar je paard kan dan wordt je ook per direct "gedwongen" om een andere plek te zoeken en is het haar eigen schuld dat je niet nog een maand doorbetaalt.

Ze had jou ook wel wat ruimer op tijd mogen laten weten dat er dingen gingen veranderen.
Maar wellicht dat dit toch wat buiten haar macht lag / Corona-gerelateerd is en dat ze snel moest schakelen?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 22:01

Knert schreef:
Daphara schreef:
Er wordt geen misbruik van mijn paarden gemaakt voor lessen of zo hoor en de eigenaresse is een vriendin van vroeger, dus we kennen elkaar al langer.

Ik snap ook dat ze een bedrijf te runnen heeft, alleen ben ik ook betalende klant en wordt het voor mij gewoon heel lastig zo.


Als het goed is, kan ze ook begrip tonen voor je situatie: net als jij dat nu ook voor haar doet.
Tot zover is er eigenlijk geen man overboord.

Jij wil graag naar een plek met minder beperkingen en zij wil door met haar betalende klanten. Zeg dit gewoon. Praat!!!

Dit hoeft totaal geen negatief iets te zijn voor een vriendschap. Maar communiceer met elkaar

Geef aan dat je per 1 juni weggaat of weet ik wat. Of doe het het 1 juli als je je daar beter bij voelt. Vertrek dan en als het goed is, zijn jullie daarna nog steeds op goede voet


Wat geeft je het idee dat we niet praten?

Dat doen we wel, dit topic komt na aanleiding van het gesprek dat we gehad hebben. Ik wil en kan op dit punt niet toegeven/aanpassen, ik verwacht gewoon onbeperkt toegang tot mijn paarden en vind het niet acceptabel dat ik 3 dagen per week en 2 of 3 avonden per week niet welkom ben bij mijn paarden. In combinatie met mijn baan en andere activiteiten blijft er dan welgeteld 3x per week over dat ik met mijn paarden bezig kan. Gewoon niet acceptabel, ondanks dat ik wel begrijp wat haar standpunt is in deze.

Mijn vraag is ook niet hoe om te gaan met de eigenaresse of dat ik wel of niet moet blijven, maar of redelijkerwijs onder deze omstandigheden een opzegtermijn van een maand gehanteerd wordt of dat het vervalt. Daarom is de reden van de beperking in dagen ook niet belangrijk en nogmaals, de 3 dagen beperking hebben niets met Corona te maken.

Laat mij me maar wel of niet druk maken over de vriendschap, dat is aan mij. Maar mijn paarden gaan voor, ook voor vriendschappen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:08

Sorry.

Maar je vraagt om advies Over iets waar nog helemaal geen man overboord is. Dit zou ik juist eerst met elkaar bespreken dan op Bokt. Vooral als je elkaar goed mag.
Gesprek is zo gedaan.
Vraag gewoon aan haar of ze akkoord gaat zonder opzegtermijn te gaan omdat je ook geen contract of afspraak daarover hebt. En de situatie in je nadeel is veranderd. Dan is een opzegtermijn ook wel beetje zuur.

Ik heb ook geen contract en mag zo weg Als ik wil, dat is uitvoerig besproken. Zelfs halverwege de maand. Worden de dagen gewoon verrekend.
Maar komt ook wel omdaT de stal zo weer vol is, dus de pensionhouder loopt geen inkomen mis.
Dat is mijn ervaring. Lekker duidelijk.

Dus vandaar dat ik het idee had. Maar ik zie dat je daar anders instaat. Jullie kennen elkaar, ik niet. Dus ja, dat kon toch zijn?
:D

Oh en trouwens shires! Prachtig!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-05-20 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Mama van mijn lieve meisjes

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:16

Op het moment dat de stalbaas de regels verandert is het voor jou wettelijk gezien mogelijk om op te stappen. Op dat moment word de overeenkomst nl opengebroken. Dit is ook het geval bij bv een bank, internet aanbieder enz. Door de verandering kan de stal baas jou niet meer bieden wat er is afgesproken en mag jij zonder opzegtermijn vertrekken. De regels worden nl eenzijdig verandert en daar heb jij geen zeggenschap over. Het is ook een behoorlijk ingrijpende verandering en daar hoef je niet akkoord mee te gaan, daarom ben jij vrij om te vertrekken. Als deze regels in de 1e instantie al zo waren, had jij jou paard daar nooit gestald. Maar hoe jij dat met jou stalbaas/vriendin regelt is natuurlijk aan jou, maar... het mag dus wel.

Een stalbaas mag jou niet zomaar verbieden je paard te verzorgen/rijden, omdat zij de regels even aanpast.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:19

santie schreef:
Op het moment dat de stalbaas de regels verandert is het voor jou wettelijk gezien mogelijk om op te stappen. Op dat moment word de overeenkomst nl opengebroken. Dit is ook het geval bij bv een bank, internet aanbieder enz. Door de verandering kan de stal baas jou niet meer bieden wat er is afgesproken en mag jij zonder opzegtermijn vertrekken. De regels worden nl eenzijdig verandert en daar het jij geen zeggenschap over. Het is ook een behoorlijk ingrijpende verandering en daar hoef je niet akkoord mee te gaan, daarom ben jij vrij om te vertrekken. Als deze regels in de 1e instantie al zo waren, had jij jou paard daar nooit gestald. Maar hoe jij dat met jou stalbaas/vriendin regelt is natuurlijk aan jou, maar... het mag dus wel.


Oké. Best duidelijk.

Maar wat als er geen contract is? Hoe toon je aan dat er sprake is van een verandering? Stel dat een stalbaas de poot stijf houdt maar intussen wel de mondelinge regels wijzigt?

Mama van mijn lieve meisjes


imaudy
Berichten: 5010
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:42

ik vind sterk veranderde openingstijden wel duidelijk wijzigen van de overeenkomst. Je kunt niet meer goed voor je paarden zorgen dus moet je wel weg. Maar wil je vriendin je dan niet zonder opzegtermijn laten vertrekken of vraag je het om zeker te zijn dat je in je recht staat? Mocht het je alle ellende niet waard zijn dan is het vaak mogelijk om halverwege de maand bij een andere stal te komen (en halve kosten, moet je wel vragen) en dan heb je maar een halve maand dubbele kosten.

[o]

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:51

Voor de lieve vrede zou ik opzeggen, maar zeggen dat ik nog een maand wil blijven (opzegtermijn) als de oude voorwaarden behouden blijven. Weigert ze die oude bezoektijden, dan zou ik eerder vertrekken, want dan verbreekt zij sowieso al eenzijdig de overeenkomst.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 01:27

Als je onbeperkt toegang wil tot je paarden dan moet je ze in eigen beheer nemen.

Desalniettemin is het vervelend dat dit nu veranderd. Ik denk dat je eerst eens moet gaan bespreken met je stalbaas wat ze precies in gedachten heeft, is dat niet wat jou past en zijn verdere aanpassingen niet mogelijk kun je nog altijd weg gaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:01

Kun je niet bespreken met de eigenaresse of dit nog aan te passen valt? Ik begrijp dat ze haar bedrijf draaiende wil houden. Maar jij geeft aan vooral buitenritten te willen doen. Zit je haar op die manier in de weg? Je gebruikt op dat moment namelijk niet de rijbaan.

Mocht je er niet uitkomen kun je altijd nog een andere stal zoeken

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:36

Maartje1990 schreef:
Als je onbeperkt toegang wil tot je paarden dan moet je ze in eigen beheer nemen.

Tussen onbeperkt toegang en wat ts nu krijgt voorgeschoteld zit nogal een verschil vind je niet?
Zeer weinig mensen zouden met zulke beperkte openingstijden kunnen omgaan.
Ik in elk geval niet.

@ Ts: wat is de reden waarom je helemaal geen toegang krijgt tot het terrein als je toch voornamelijk buitenritten maakt?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:40

Maartje1990 schreef:
Als je onbeperkt toegang wil tot je paarden dan moet je ze in eigen beheer nemen.

Desalniettemin is het vervelend dat dit nu veranderd. Ik denk dat je eerst eens moet gaan bespreken met je stalbaas wat ze precies in gedachten heeft, is dat niet wat jou past en zijn verdere aanpassingen niet mogelijk kun je nog altijd weg gaan.


Nou nouuu, dat ben ik niet met je eens, hier ervaring met meerdere pensionstallen, misschien heb je geen 100% toegang, maar toch wel voor 90% ('snachts ben je niet welkom om nog je paard te rijden, uiteraard als er iets aan de hand is, of je wilt vroeg weg voor wedstrijd, geen probleem)
Onze openingstijden zijn 7 dagen per week van 8:00 tot 22:00, wil je eerder of kom je later terug, kan je altijd een berichtje doen. Zo "hoort" het in mijn ogen ook.

Ik zou echt not amused zijn als er structureel dagen zijn dat je niet welkom bent.
Ik kan me ook erg slecht voorstellen dat iemand van 1 pensionklant nou zoveel "last" heeft dat deze niet op al deze momenten kan komen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:33

Ineke en siskeh, eens met jullie hoor. Ik viel alleen over deze formulering van ts zelf vandaar mijn reactie
Citaat:
Ik wil en kan op dit punt niet toegeven/aanpassen, ik verwacht gewoon onbeperkt toegang tot mijn paarden

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:56

Ik zou eens goed met haar om tafel gaan zitten en overleggen.
Er zijn meer plekken waar pensionklanten zijn maar waar niet zulke drastische maatregelen worden genomen.

Ga eens kijken wat voor jou wenselijk is.
En ga in overleg, misschien vaste routes aanleggen waardoor het elkaar tegenkomen tot een minimum wordt beperkt.

Of misschien dat er een ingang voor jou kan worden gemaakt waardoor je niet hen kruist.

Vraag desnoods eens of mensen mee out of the box willen denken.

Ik ga er van uit dat je er graag staat en dat je helemaal niet weg wil, geef dat ook aan.
En dat je naar mogelijkheden zoekt die er voor zorgen dat ook jij je nog vrij voelt.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:27

Heb je ook een reden gehoord waarom ze het zo aan wil passen?
Ik ben van mening dat als je een pensionklant aanhaalt (vrienden of geen vrienden) dat je dan ook weet dat die mensen dagelijks naar hun paard(en) willen komen, dat je tijden er aan stelt van bijvoorbeeld van 07.00 tot 23.00 uur kan ik me nog voorstellen maar hele dagen overdag niet en dan de andere dagen de avonden niet maakt het er niet makkelijker op.
Als je weet dat er op bepaalde avonden lessen zijn en het is mooi weer zou ik niet weten waarom je niet naar je eigen paard mag komen en bijvoorbeeld een buitenrit gaat maken, dan ben je er alleen om je paard te poetsen te zadelen en weg. Wat voor last kan je dan veroorzaken voor de lesklanten...

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:45

Ts vertelde wel dat ze sinds kort een bijrijder heeft. Zou het daarmee te maken hebben,dat de stalhoudster last van die persoon ervaart?

Melvern
Berichten: 4408
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:48

Mijn paarden zijn donderdag verhuisd. De openingstijden waren al niet zoals ik zou willen zonder maatregelen. Nu met de maatregelen was het helemaal een drama om met een rooster te werken en met 25 man. Hoefsmid enzo kon nooit omdat de tijden al weken van te voren vast stonden.

Kwam er op neer dat je heel snel moest zijn met inroosteren anders kon je niet naar je paard. Nu ben ik 24/7 En 7 dagen in de week welkom. Geen gedoe meer. Had het veel eerder moeten doen.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 10:54

Wanneer je klikt op het balkje hierboven dat er ongeveer uitziet als:

Afbeelding

Dan krijg je mijn berichten onder elkaar te zien en dan zijn de meeste vragen die gesteld worden al wel beantwoord. (Dat geld overigens ook als je op “geplaatst” klinkt van elke andere deelnemer in een topic, al hun berichten in dat topic komen dan achter elkaar te staan). Ik vind dat zelf vaak handig om te zien of iets al wel of niet beantwoord was en veel mensen kennen de truc nog niet.


Ik heb een aantal via PM uitgelegd wat de reden is van de beperking in aanwezig kan/mag zijn, maar het is verder niet van toepassing op mijn vraag hier. We gaan verhuizen en er is geen middenweg te bedenken om toch te blijven, ik wil gewoon volledige toegang tot mijn paarden (binnen het redelijke) en dat wordt niet meer geboden.

Ik ben ook niet boos, alleen teleurgesteld, omdat ik daar gewend ben en mijn routine heb ontwikkeld, het is altijd spannend om weer te moeten verhuizen.
Nogmaals, ik heb begrip voor de eigenaresse en de situatie waar zij in zit. Ik zou zelf een andere beslissing genomen hebben, maar ook al is het besluit niet eerlijk naar mij toe en ben ik ook totaal niet met het besluit eens, ik snap de beslissing die ze neemt.

Ik ben gisteren al ergens anders wezen kijken en voelde nog niet direct de klik, dus we kijken nog even verder.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 23-05-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:55

Jeetje erg vriendelijk ben je niet of wel? :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:56

Maartje1990 schreef:
Als je onbeperkt toegang wil tot je paarden dan moet je ze in eigen beheer nemen.


Moet niet per sé, ik heb onbeperkt toegang tot mijn paard en heb haar niet in eigen beheer.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:57

Verstandig ts. Ik heb ook wel eens op een stalling gestaan waar je haast nooit mocht komen.Alleen wel om te betalen....Heel veel klanten vertrokken ook om die reden.Maar de paarden werden wel goed verzorgd en ik had het in die tijd ook erg druk met andere dingen,vandaar dat ik nog lang gebleven ben daar. Nu sta ik ergens waar je wel steeds mag komen en dat is veel fijner.

Saaams

Berichten: 13261
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:57

Ik vind dat TS normaal reageert om zo min mogelijk uit te wijken naar andere zaken dan haar vraag.

Verstandig besluit. Ik hoop dat je snel een plek gevonden hebt. Is voor mij toen ook een reden geweest om mijn dier niet te verhuizen, die stalling was op zondag dicht en ik wil toch elke dag naar mijn paard kunnen.

Laerkens Beauty

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:59

anjali schreef:
Ts vertelde wel dat ze sinds kort een bijrijder heeft. Zou het daarmee te maken hebben,dat de stalhoudster last van die persoon ervaart?


Nope. TS heeft mij de reden verteld. En nee die ga ik niet doorvertellen, maar dat is een reden die en los staat van de Corona en ook niets met de bijrijder te maken heeft.

Maar goed los van dat alles, zouden jullie blij worden als je stalhouder ineens zegt je mag die en die dagen gewoon niet bij je paard komen??? Nee toch. Wat de reden ook is doet er niet toe. Als jou ineens op verschillende dagen de toegang tot je paard ontzegd wordt ga je zelf ook naar een andere stal zoeken. Ik snap dus niet helemaal waarom de TS openheid zou moeten geven over het waarom.

Wat ik al in mijn post geschreven heb, en dat geldt imo nog steeds, de stalhouder wijzigt de overeenkomst (los van mondeling of schriftelijk) eenzijdig, en jij bent daarmee niet akkoord, dan is het einde contract en heb je geen opzegtermijn. Alleen wat ik erbij schreef je zult dan wel direct ook moeten vertrekken en niet eerst weken later. Dan ga je weer akkoord met die wijziging.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:03

Zolang je voor jezelf wel alles weet dan maakt dat het een stuk makkelijker. Ik zou me bij dit soort beperkingen om wat voor reden dan ook (tenzij er bijvoorbeeld een begrafenis is of iets in die trant) ook slecht bij neer kunnen leggen.
Ik hoop dat je een leuke en fijne plek gaat vinden voor zowel je paarden als voor jouzelf.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:47

rina schreef:
anjali schreef:
Ts vertelde wel dat ze sinds kort een bijrijder heeft. Zou het daarmee te maken hebben,dat de stalhoudster last van die persoon ervaart?


Nope. TS heeft mij de reden verteld. En nee die ga ik niet doorvertellen, maar dat is een reden die en los staat van de Corona en ook niets met de bijrijder te maken heeft.

Maar goed los van dat alles, zouden jullie blij worden als je stalhouder ineens zegt je mag die en die dagen gewoon niet bij je paard komen??? Nee toch. Wat de reden ook is doet er niet toe. Als jou ineens op verschillende dagen de toegang tot je paard ontzegd wordt ga je zelf ook naar een andere stal zoeken. Ik snap dus niet helemaal waarom de TS openheid zou moeten geven over het waarom.

Wat ik al in mijn post geschreven heb, en dat geldt imo nog steeds, de stalhouder wijzigt de overeenkomst (los van mondeling of schriftelijk) eenzijdig, en jij bent daarmee niet akkoord, dan is het einde contract en heb je geen opzegtermijn. Alleen wat ik erbij schreef je zult dan wel direct ook moeten vertrekken en niet eerst weken later. Dan ga je weer akkoord met die wijziging.

Maar als men informatie die licht zou kunnen laten schijnen op het probleem niet wil delen,dan wordt het geven van goede raad bemoeilijkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, CynThier, nicolanca, Stelvio en 87 bezoekers