Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 12:44

Dag Bokkers,

Eerst en vooral SORRY als dit verkeerd staat.

Ik had graag jullie ervaring/mening gevraagd.

Ik heb mijn jaarling hengst op 18 april 2020 weggebracht naar de opfok.
Eerst zou hij met enkele jaarlingen hebben samen gestaan wat niet klikte daarna stond hij bij 3 tweejaarse.
Ik ben 2 weken terug eens gaan kijken toen stond hij met een vriendje op de weide.
Woensdag 20 mei is hij naar een andere weide gebracht met de andere 3 paarden.
Die avond ben ik gaan kijken naar hem en trof ik hem aan met een wonde op zijn been.
Jammer genoeg was het al 21h savonds dus hem dan nog naar huis brengen vond ik vrij onverantwoord.
Donderdag zijn wij hem sochtens gelijk gaan halen en thuis op de wei gezet ik heb de wonde uitgespoeld en ontsmet.
Zelf vond ik de wonde heel vuil staan daarom de dierenarts er nog bijgehaald.
Die kon mij vertellen dat de wonde ongeveer een weekje oud was en er zat al wild vlees op.
Wonde is schoongemaakt wild vlees eraf gesneden, verband erom en dit moet volgende week woensdag moet het vernieuwd worden.
Natuurlijk zo een dierenarts laten komen op een feestdag is niet goedkoop..
iemand ervaring met deze situatie?


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door niky_walter op 22-05-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:48

Wat voor ervaringen/adviezen zoek je?

Ervaringen met het helen van een dergelijke wond, of wil je iets verhalen op je opfokker? (heb je een contract? staat er iets in over stalling op eigen risico?).
Hoe groot is de wond? foto?

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 12:49

@polly ervaring ivm de opfok.
Nee geen contract

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:51

heb je een foto van de wond? Waar zit deze?
Het was natuurlijk netjes geweest als er was gebeld maar misschien dacht de opfokker dat een DA niet nodig was, is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de grootte en de locatie van de wond


edit: ik zie nu de foto, dat was wel even netjes geweest als er gebeld was. Maar heb je dit uberhaupt al besproken met de opfokker?

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:51

Allereerst wat een vervelende situatie....

Wat ik een beetje mis in dit verhaal is wat zegt de opfok hiervan? Ben je netjes in kennis gesteld dat het paard een wond heeft? En is het daar normaal om de Groeps samenstellingen zo vaak te wisselen? ( want dat werkt vechten/ stoeien etc natuurlijk ontzettend in de hand.... ) hoe is en was het contact met de opfok en wat is er vastgelegd op papier?

Ik begrijp uit jou verhaal dat je in ieder geval de vee arts kosten vergoed zou zien. Maar als de opfok zich aan alle afspraken gehouden heeft en je op de hoogte was van de wond kon dat wel eens lastig worden.

Echter als jou dierenarts vastgesteld heeft dat dit een wond was die direct behandeld had moeten worden en de opfok kan niet aantonen dat dit ook gebeurd is dan zou ik eerst eens met hun in gesprek gaan.

In ieder geval beterschap voor het paard gewenst en ik hoop dat jullie er goed uit kunnen komen samen

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:54

Denk niet dat je de opfok aansprakelijk kunt stellen voor de wond. Je weet niet hoe het ontstaan is. Wel kun je hem er op wijzen cq aansprakelijk stellen voor het feit dat het niet opgemerkt en gemeld is. Het feit dat er al wild vlees op zit wijst er op dat het al een oude wond is.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:55

Ja.. in de opfok gebeuren dingen. Helaas voor jou pakt dit nu zo uit. Erg jammer.

Hier nu ook 1 die een wond uit de opfok heeft.
De opfok eigenaar heeft geen schuld. Er is immers gekozen voor deze wijze van houden.

Je had ook woensdagavond een da kunnen bellen. Je hebt het zelf ook uitgesteld.

Nu hoop ik dat het goedkomt. Maar ik hoop niet dat je de pensionhouder aan gaat wijzen. Dit hoort er gewoon bij, hoe naar het ook is.

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 12:56

@mayasfrenk
Hij heeft mijn paardje dus zo vaak verzet omdat niet heel lief zou zijn tegen de jaarlingen.
Er staat niks op contract.
Ik was niet op de hoogte van de wonde ik heb het zelf moeten zien toen ik naar hem ging.
Toen ik de man belde zei hij de wonde niet te hebben gezien..
Hij is nog langs geweest en vond het ook heel jammer toen wist ik zelf ook nog niets dat de wonde al zo oud was..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:57

Als hij hem niet gezien heeft had hij je ook niet eerder op de hoogte kunnen stellen. Hoe lang stond je paardje al met het dier waar ie nu bij stond?
Als hij de jaarlingen sloopt snap ik wel dat ie uit de groep gehaald is

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 12:58

@knert ik ging er natuurlijk woensdag ook vanuit dat het nog maar net gebeurd was.
Moest de dierenarts dan komen op een donkere weide waar hij het ook totaal nog niet kent, was ik eerder een beetje bang dat er paniek zou komen bij hem

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:00

@ polly hij heeft er 1 maand gestaan. hij heeft het paard wel gezien maar de wonde niet
Ik verwacht toch wel dat er gekeken word naar mijn paard en het is nu ook niet een hele kleine wonde..
Hij zou een kleine 2 weken bij die groep hebben gestaan

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:02

bij de huidige groep?
loopt/liep hij ook kreupel?

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:03

@ polly
Ja toen ik 2 weken geleden ging kijken stond hij bij 1 van de tweejaarse.
enkele dagen later zijn de andere er bij gekomen.
Woensdag liep hij toch wel kreupel

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:05

Ik heb zelf nu ook een bijna 3 jarige met beenwond vanaf de opfok maar daar werd het wel al op dezelfde dag gespot, ik werd toen ook gelijk gebeld. Maar misschien heeft hij het niet gezien dat kan ook nog, wild vlees erop groeit bij beenwonden wel gigantisch snel erop

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:05

niky_walter schreef:
@knert ik ging er natuurlijk woensdag ook vanuit dat het nog maar net gebeurd was.
Moest de dierenarts dan komen op een donkere weide waar hij het ook totaal nog niet kent, was ik eerder een beetje bang dat er paniek zou komen bij hem


Oh ja, nou dat kun je zelf het beste inschatten.
Hier nog nooit problemen gehad met dierenartsen in een donkere wei met een kudde.

Maar hij gaf aan het niet gezien te hebben. Jammer maar niets aan te doen. Opfok is soms iets kunnen missen. Het is een keuze die je destijds hebt gemaakt.

Dus ik zal het die beste man niet kwalijk nemen. Hij heeft zelfs nog zijn best gedaan je paard in een betere groep te krijgen. Heel netjes van hem!

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:07

Afbeelding

Zo ben ik hem gaan ophalen, lijkt mij toch wel op te vallen?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:08

Knert schreef:
Ja.. in de opfok gebeuren dingen. Helaas voor jou pakt dit nu zo uit. Erg jammer.

Hier nu ook 1 die een wond uit de opfok heeft.
De opfok eigenaar heeft geen schuld. Er is immers gekozen voor deze wijze van houden.

Je had ook woensdagavond een da kunnen bellen. Je hebt het zelf ook uitgesteld.

Nu hoop ik dat het goedkomt. Maar ik hoop niet dat je de pensionhouder aan gaat wijzen. Dit hoort er gewoon bij, hoe naar het ook is.


Met je eens dat een ongeluk kan gebeuren.
Niet met je eens dat het ok is voor de opfok om een dergelijke verwonding niet op te merken en/of niet te melden :n

Dat is gewoon nalatigheid. Tenzij de opfok houder geen zorg draagt voor het veulen, als TS bijvoorbeeld alleen een plek op het land huurt.

Als de wond inderdaad al ouder is heeft het in principe niks te maken met de verplaatsing.
Wel had tijdens die verplaatsing de wond opgemerkt moeten worden. Het is geen klein plekje...

Maar, als de wond wel opgemerkt zou zijn, was er dan ook een dierenarts bij gekomen?
Zo ja, en het was dusdanig dat het ook schoongemaakt en behandeld zou zijn, dan zou ik het laten bij een gesprek met de opfok houder.

Als er bij tijdig opmerken geen dierenarts aan te pas was gekomen, bijvoorbeeld alleen zelf schoonhouden omdat het niet ernstig genoeg was, is het nu verergerd door de late behandeling.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-05-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:10

niky_walter schreef:
Zo ben ik hem gaan ophalen, lijkt mij toch wel op te vallen?

daar kunnen we wel over gaan discussiëren maar hij heeft toch verteld dat hij de wond niet gezien had?
Als hij niet kreupel liep en misschien niet helemaal vooraan stond kan ik dat ook nog wel begrijpen. Dat is ook een beetje het risico van opfokken in een groep.
Denk dat we hiervandaan niet kunnen oordelen of hij dit wel of niet gezien heeft

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:20

Ik vind dat sommige mensen hier wel heel makkelijk het nou eenmaal het risico van de opfok noemen :o

Als je weet dat je opfokhouder 's ochtends even door een verrekijker tuurt of alles nog leeft dan ja, kan je verwachten dat zoiets gemist wordt.
Als je verwacht dat je opfokhouder dagelijks een rondje door de groep loopt (wat veel gewoon doen!) dan verwacht je dat zoiets gezien wordt.

Jammer dat TS geen contract heeft, dan zal het afhangen van gemaakte afspraken.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:21

Polly schreef:
niky_walter schreef:
Zo ben ik hem gaan ophalen, lijkt mij toch wel op te vallen?

daar kunnen we wel over gaan discussiëren maar hij heeft toch verteld dat hij de wond niet gezien had?
Als hij niet kreupel liep en misschien niet helemaal vooraan stond kan ik dat ook nog wel begrijpen. Dat is ook een beetje het risico van opfokken in een groep.
Denk dat we hiervandaan niet kunnen oordelen of hij dit wel of niet gezien heeft


Volgens mij is wel duidelijk dat hij het niet gezien heeft en is de vraag eerder of hij het wel had moeten zien.
Wat mij betreft wel, ik zou mijn paard er niet met een gerust hart achterlaten als zulke wonden een week lang niet gezien worden.
Maar goed, is ook maar net wat de afspraken zijn qua toezicht. Staan ze op een groot land waar alleen zo nu en dan op afstand eens langs gereden wordt dan snap ik best dat je dit niet ziet. Ik zou mijn paard er dan alleen niet neerzetten.

Succes met de genezing!

niky_walter
Berichten: 50
Geregistreerd: 23-07-08

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 13:24

De dagen voor hij op dat land ging stond hij op het erf.
Waar hij dagelijks binnen en buiten werd gezet aan de hand.
Land waar hij in staat is niet extreem groot.
Dom van mij om geen contract op te maken.
Ook weer lessen uit geleerd alleen zal er geen meer naar de opfok gaan

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:27

Jammer TS, er zijn gewoon goede opfokadressen waar dit soort dingen wel opgemerkt worden :) melissa0304 zegt dat ook al.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:30

Lastige situatie, ik check mijn jaarlingen minimaal 1 x per dag helemaal..
Vind 't ook een vrij grote wond, dat zou toch vlot op moeten vallen..

Verder kan ik je geen advies geven, sterkte ermee

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Jaarling komt gewond terug uit de opfok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:33

Op je laatste foto van hoe je hem ophaalde ziet de wond er mijn inziens best vers uit, en niet alsof hij die al een week heeft.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:15

MariekeS_ schreef:
Ik vind dat sommige mensen hier wel heel makkelijk het nou eenmaal het risico van de opfok noemen :o

Als je weet dat je opfokhouder 's ochtends even door een verrekijker tuurt of alles nog leeft dan ja, kan je verwachten dat zoiets gemist wordt.
Als je verwacht dat je opfokhouder dagelijks een rondje door de groep loopt (wat veel gewoon doen!) dan verwacht je dat zoiets gezien wordt.

Jammer dat TS geen contract heeft, dan zal het afhangen van gemaakte afspraken.


Hier worden ze ook gechekt. Maar met 200 paarden kun je een wond over het hoofd zien. Hoewel dat absoluut niet het uitgangspunt is, kan dat wel gebeuren.

Dan moet je gewoon je paard thuis houden als je het risico Absoluut niet wil lopen. Dus als die man de waarheid spreekt, is dat best wel sneu... en waarschijnlijk is hij er ook niet trots op. Maar om hem meteeen nalatig te noemen?

Ta zelf ook gekozen voor een opfok zonder duidelijk afspraken op papier. Je had naar een stal kunnen gaan met contract waar o.a zulke risico’s in opgenomen kunnen worden. Dan is het duidelijk wat wel of niet binnen je risico valt.

Nu is het al gebeurt en vind ik dat er te makkelijk naar die man wordt gewezen.

Hoe gaat het nu met de wond? Trekt het al weer iets bij? Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-05-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt