[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:40

Lillian__ schreef:
ik heb een vraagje: het vrouwtje waar mijn pony staat heeft onderrug problemen, nu zit ze op een HCA beter, maar heeft ze nog niet voldoende steun, hebben jullie hier tips voor? ik weet dat er van die dingen bestaan voor bureaustoelen, maar zijn deze ook geschikt voor de HCA stoeltjes?


Misschien een handdoek oprollen en achter de rug doen? Dit doe ik zelf altijd, ook in de auto bijvoorbeeld. :j


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:49

Ik dacht gelijk aan kussentjes die je hebt voor bureaustoelen. Je kunt het maar bestellen en afwachten/passen.:)

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:31

ik heb zelf last van mijn staartbeen en heb vast een stuitkussen in mijn menwagen liggen.

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:18

Heeft iemand van zijn hca de wielen wel eens gewisseld en kan mij uitleggen hoe dit werkt?

1 sulky heeft spoorverbreders, daar is het me duidelijk bij. Degene waar het om gaat heeft deze echter niet.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:56

Wielen of banden? Ik heb het oude model wielen dus die kan je het plaatje afhalen en 4 bouten met sleutel 19 losmaken.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:59

Napie schreef:
Wielen of banden? Ik heb het oude model wielen dus die kan je het plaatje afhalen en 4 bouten met sleutel 19 losmaken.


Wielen. Er zit een dop/plaatje op. Ik wist niet zeker of deze er af kon.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:05

Een plaatje met twee gaatjes?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:09

Napie schreef:
Een plaatje met twee gaatjes?


Ik heb even geen duidelijkere foto bij de hand. Geen gaatjes erin.


Afbeelding

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:19

Die weet ik niet. Ik heb echt nog het model met marathonwielen

Afbeelding

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:27

mirriejj schreef:
Napie schreef:
Een plaatje met twee gaatjes?


Ik heb even geen duidelijkere foto bij de hand. Geen gaatjes erin.


[ [url=m/ZrOwWq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben vorig jaar de lagers in dezelfde soort wielen moeten vernieuwen. Dat zilveren dopje kan eraf. Het zit vast zoals een kroonkurk op een bierflesje zeg maar. Daarna kun je met een pullytrekker het wiel eraf schuiven. Wij zijn hiervoor uiteindelijk naar HCA/Andries toegegaan met de sulky, omdat de as heel goed vast zat en wij het zelf het wiel met geen mogelijkheid loskregen.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:12

Hoe bevalt de HCA bij mensen met knie problemen, iemand ervaring mee? Je zit toch in een wat aparte stand en kan mij voorstellen dat er een lichte draai wat belastend is voor de knieeen. Voorals als je je at schrap moet zetten op oneffen terrein. Of valt dat mee?

Ik ben voorzichtig aan het rondkijken voor wat nieuws. Ik denk dat mijn huidige sulky wel een beetje aan zijn eind is. Wel grappig dat cavaletti zo negatief uit het topic komt. Ik heb er 11 jaar geleden een 2e (of 3e of meer...) hand gekocht en al 11 jaar plezier van.

Ik heb nu het idee dat een lager niet helemaal goed meer is. Ik twijfel tussen opknappen of een nieuwe. Maar voor het eerste heb ik niet echt een idee waar ik moet zijn om een sulky te laten opknappen. Zelf ben ik niet handig.


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:06

Met mijn kruisband stuk en na mijn operatie zat ik er heel snel weet op.
Knie blijft een zwakke plek, maar ik kan uren op mijn HCAtje zitten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:34

Ik heb een gebroken knie gehad maar heb met de HCA daar nooit last van gehad. Alleen van de hele lange ritten wel een beetje, 1+ uur, maar dat is meer in het algeheel vanwege het lange stil zitten.

La Vie en Rose 

Lotje033
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-05-20

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:21

Ik heb sinds een tijdje mijn shetlander voor de sulky, nu merk ik dat het lastig is om hem goed in balans te krijgen. Als ik hem volledig in balans wil hebben zou ik helemaal achterover moet hangen, dit is natuurlijk geen optie. Ik heb het bankje al zover mogelijk naar achter gedaan en de lamoenen zo recht mogelijk gezet (in het verste gaatje zegmaar). Ik heb om te proberen een stoeptegel aan de achterkant van mijn sulky gehangen toen zat het evenwichtspunt ongeveer op pony hoogte. Ik denk dus dat gewicht aan de achterkant toevoegen de enige optie is om hem in balans te krijgen. Maar nu zit ik er natuurlijk niet op te wachten om voor altijd met een stoeptegel erachter te rijden ;). Heeft er iemand tips hoe ik extra gewicht kan toevoegen op een handige manier? Of natuurlijk een andere oplossing om hem in balans te krijgen? Het is trouwens een soort cavalettie maar dan één persoons.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:54

Maak even een foto van je span vanaf de zijkant. Soms kan ik al heel wat tips geven vanaf een foto

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Lotje033
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:20

Afbeelding
Dit is een foto zonder dat ik erop zit, eventueel kan ik vanavond een betere maken waarbij ik erop zit. De lichtogen zitten hier op het tweede gaatje van de drie en het stoeltje zit niet volledig naar achteren.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:37

@Lotje, Ik vrees dat het erg lastig gaat worden om deze volledig zwevend te krijgen. Ik heb deze zelf ook gehad en ik kreeg 'm ook net geen 100% in balans bij geen enkele pony. Hoe groot is je pony?

Laat de lasnaden even verstevigen als je kan ook, bij mij is zo het deel van het voetbankje eens letterlijk in 2 geklapt.
Laatst bijgewerkt door Lori op 22-05-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:46

Probeer de strengen eens korter te maken zodat de bocht vooraan tegen je lichtogen aan komen. Ik heb het gevoel dat je sulky iets hoger komt te liggen. Ik denk wel dat jouw pony de maximale maat heeft voor deze sulky

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Lotje033
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-05-20

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:17

@Lori Aah daar was ik ook al een beetje bang voor, dat hij niet volledig zwevend te krijgen is. In ieder geval niet met extra gewicht. De pony is ongeveer 1 meter. Dankje voor de tip, hij moet inderdaad maar niet in twee klappen.

@Napie Ik zal het eens proberen, maar dan komen de stophaken wel voor de lichtogen, ik weet niet of dat heel erg is? Het zijn kleine pinnetjes dus het zou wel kunnen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:21

Lotje, Dan zou ik deze sulky eerlijk gezegd weer verkopen. Die is echt bedoeld voor onder de 90cm stokmaat. Voor jou stokmaat kijk je beter naar hca, excellent sulky, ... als je wat goedkoop wil cavaletti maar goed opletten met de kwaliteit ook. Hier 'm gebruikt bij 90 en 93cm stokmaat en niet in balans te krijgen.

Lotje033
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-05-20

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:33

@Lori Misschien dat ik inderdaad in de toekomst ga kijken naar een beter passende sulky, maar voor nu is het echt puur recreatief om een paar keer per week een rondje te maken. Daarom dacht ik dus ook aan extra gewicht om hem wél in balans te krijgen. Zijn er verder nog mensen die daar ervaring mee hebben?

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:12

Hey even een vraagje ik ben bezig om een andere sulky aan te schaffen.
Zoals het nu lijkt neig ik naar de sulky van tjeu.
Ik heb al een aantal jaren de sulky cavalettie in gebruik die is wel in balans maar zou wat meer mogen zweven in de lichtogen.
Nu zit ik te twijfelen of ik voor de 16inch moet gaan of de 19 inch.
Pony'tje is rond de 95cm schofthoogte.
Welke zou dan beter zijn met het oog op in balans brengen?

Django <3 Mijn lieve paardje

Kiekeboefje

Berichten: 1794
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:17

evelienn28 schreef:
Hey even een vraagje ik ben bezig om een andere sulky aan te schaffen.
Zoals het nu lijkt neig ik naar de sulky van tjeu.
Ik heb al een aantal jaren de sulky cavalettie in gebruik die is wel in balans maar zou wat meer mogen zweven in de lichtogen.
Nu zit ik te twijfelen of ik voor de 16inch moet gaan of de 19 inch.
Pony'tje is rond de 95cm schofthoogte.
Welke zou dan beter zijn met het oog op in balans brengen?


Bij HCA heb ik met een pony van 1.01 (toen) gekozen voor een 16 inch. Hij is inmiddels wel wat gegroeid en ben nog steeds blij met mijn keuze. Verwacht dat als het een 19 inch was geweest het echt lastig ging worden hem in balans te krijgen. Maar van Tjeu kan heel anders zijn dan HCA. Er zijn hier wel ervaringsdeskundigen deskundigen met de sulky van Tjeu volgens mij; even afwachten :)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:36

Voor mijn pony's van rond en net boven de meter heb ik een 16" HCA waar ik dol gelukkig mee ben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:00

Ik ben pas bij Tjeu geweest voor een sulky. Hij adviseerde voor mijn pony (1m maar wel smal gebouwd) een 16 inch.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers