Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 18:46

Ik heb mijn beide paarden op vol pension, het zijn Shires, ik ben enige pensionklant op deze boerderij, er staan nog 8 andere paarden (en een ezel) van de eigenaaresse zelf die verhuurd worden en waar sowieso 2 avonden per week groepslessen mee gereden worden.
Ik heb geen contract met eigenaaresse en ook geen borg 1 maand vooruit betaald.

Vandaag een gesprek gehad met de eigenaaresse...
Vanwege andere activiteiten op de boerderij mocht ik per direct niet meer op woensdag, vrijdag en zaterdag tussen 8:00 en 18:00 daar zijn. Eens in de twee weken helemaal niet op vrijdag, deze beperking zou permanent zijn.

Op dinsdag en donderdag avond zijn de groepslessen en (vanwege de Corona) mag ik er dan ook niet zijn, dus sinds kort heb ik ook een bijrijder die op die dagen overdag komt, want ik moet zelf overdag werken.

De nieuwe beperking erbij betekend dat mijn tijd met mijn paarden opeens ernstig beperkt wordt, ik ben woensdag en vrijdagmiddag veelal vrij van het werk en ben ook expres minder gaan werken om wat meer overdag bij mijn paarden te kunnen zijn. Ik ben een echte buitenrit mens en (zeker in de winter) is het wel fijn om overdag gewoon lekker er op uit te kunnen gaan.

Nu zou ik alleen nog op zondag overdag naar mijn paarden kunnen en voor de rest alleen ‘s avonds.
Toen ik vertelde dat dit voor mij niet akkoord was en ik dan weg zou gaan, bood ze aan om te kijken waar ik hier en daar dan wel een uurtje mocht komen, want het was niet haar bedoeling dat ik weg zou gaan, maar ik voel er nog weinig voor om permanent zo beperkt te worden.

Aangezien onze (ongeschreven) overeenkomt nu eenzijdig en zonder overleg gewijzigd wordt, zit ik dan nog vast aan een maand opzegtermijn of niet?
Ik kan waarschijnlijk wel vrij snel ergens anders terecht, maar wil even weten wat ”normaal” is onder deze abnormale omstandigheden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:59

Daphara schreef:
Aangezien onze (ongeschreven) overeenkomt nu eenzijdig en zonder overleg gewijzigd wordt, zit ik dan nog vast aan een maand opzegtermijn of niet?


Zover ik weet niet. maar dan zou je wel per direct moeten verhuizen.
Daphara schreef:
Toen ik vertelde dat dit voor mij niet akkoord was en ik dan weg zou gaan, bood ze aan om te kijken waar ik hier en daar dan wel een uurtje mocht komen, want het was niet haar bedoeling dat ik weg zou gaan, maar ik voel er nog weinig voor om permanent zo beperkt te worden.


Zou ik en ook niet accepteren, naast de andere verplichtingen heeft ze die ook naar mij en mij ontzeggen naar mijn paard te gaan is een no go. Maar met zulke rare dingen, ze wil wel dat je blijft maar niet dat je naar je paard gaat............... imo heel snel wegwezen. Het een is niet verenigbaar met het ander. Weet je zeker dat ze jou paarden niet gebruikt in de lessen en je daarom niet mag komen??? (is even 1 van de dingen die bij zoiets in mijn hoofd komt).

Maar bij het eenzijdig aanpassen van een overeenkomst is altijd de mogelijkheid tot niet aanvaarden van die nieuwe overeenkomst (mondeling of schriftelijk maakt niet uit). Alleen is het dan wel per direct de overeenkomst beëindigen, en dus vertrekken.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Spaansepony
Berichten: 989
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:09

Ik zou de deze maand uitzitten en m’n spullen pakken.
En vermelden dat dit niet haalbaar voor je is en je deze beperkingen niet wilt en dus weg gaat per 1 juni zonder extra door te betalen.
Ze kan boos worden wat ze wilt maar het zou voor mij een no go zijn als ik niet zelf kan bepalen tot normale tijden wanneer ik bij mijn paarden ben.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 19:20

Er wordt geen misbruik van mijn paarden gemaakt voor lessen of zo hoor en de eigenaresse is een vriendin van vroeger, dus we kennen elkaar al langer.

Ik snap ook dat ze een bedrijf te runnen heeft, alleen ben ik ook betalende klant en wordt het voor mij gewoon heel lastig zo.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:21

Dan zou ik echt per direct m'n paarden en spullen oppakken en vertrekken, maand opzegtermijn of niet. Kom nou, als ze beperkingen op wil leggen dat is tot daar aan toe (hoewel ik dan ook op den duur weg zou gaan) maar dat het per direct geldt vind ik echt belachelijk.

Poekkie

Berichten: 7335
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:25

Hier zou ik ook vertrekken.
Ik denk dat zij voor het invoeren van zulke regelingen ook een maand zou moeten geven om op te zeggen, aangezien dit immers geen kleine veranderingen zijn.
Ook al ben ik echt van het respecteren van de opzegtermijn, met zulke regelingen zou ik ook per direct vertrekken en geen dag te veel betalen.

P.s. en tot dan zou ik ook gewoon overdag bij mijn paard zijn, stalbaas op of af. Dit is belachelijk.

Paardengek in hart en nieren!

Joltsje

Berichten: 9022
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:28

Ik zou ook nu opzeggen en 1 juni vertrekken.

Gewoon netjes houden. Aangeven dat het niet persoonlijk is, maar dat je graag vrijheid hebt wanneer je bij je paard bent en dat dat nu niet mogelijk is.

Be your best self

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:30

Wanneer een contract aangepast wordt en er kan niet tot een overeenkomst tussen beide partijen gekomen worden, dan kan een contact ontbonden worden en dus ook de contractuele verplichtingen waar jij aan moet voldoen.

Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat je begrijpt dat jouw paard toch wel een beetje in de weg komt te staan van haar bedrijfsmatige activiteiten en dat je dus een nieuwe pensionplek zult zoeken voordat dit akkefietje een leuke vriendschap in het gedrang brengt. Verder zou ik haar oprecht veel succes wensen met haar bedrijf!

Want ergens snap ik het wel dat ze haar eigen bedrijfsactiviteiten liever laat voorgaan op 1 enkel pensionpaard, maar haar wensen zijn heel erg onredelijk naar jou toe. Zelfs al zou ze nou nog een toegift doen en de "sluitingsuren" met een uurtje of twee versoepelen, dan nog ben je het grootste deel van de dag niet welkom bij je eigen paard. Ik denk niet dat dat jouw intentie was bij het aankopen van een eigen paard?

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:32

Nou lijkt me helemaal niks dit en zou idd op zoek gaan naar ander adres mijn paard staat op het werk en hebben alles nu een beetje aangepast zodat op bepaalde dagen werken en dan rijden we niet of aan Het eind van de dag als er weer rust is de andere dagen kunnen we gewoon rijden maar vinden het zelf wel fijner omdat te doen als er verder geen vreemde op het erf zijn . Nu rijden wij ook veel buiten en dan pakken we de paarden stappen op en zijn weg . Is dat voor jullie ook niet mogelijk aangezien je aangeeft ook veel buiten te rijden ???

Rana is super lief

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:36

Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoeveel de vriendschap je waard is. Ik denk dat je het beste zonder al teveel ruzie weg moet gaan. Dus bespreek dit met haar. Dat deze situatie voor jou geen optie is en je de paarden dan per .. verhuisd.

Laerkens Beauty

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:39

Je kunt -denk ik - beter het gesprek met haar voeren, dan hier op Bokt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:41

Huh, je mag er dus op dinsdagavond niet komen, woensdag de hele dag niet, donderdagavond niet, vrijdag om de week niet en zaterdag niet :+ Dan heb je toch niks aan de stal...

Je hebt geen contract, dus geen opzegtermijn en als je wel een contract had en hierover geen overeenstemming hebt kan je alsnog per direct het contract laten ontbinden vanwege dit. Ik zou mooi naar een andere stal gaan als je er een hebt.

[o]

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:47

Het zijn blijkbaar noodmaatregelen om haar bedrijf te laten overleven in deze corona tijd. Die beperkingen zijn nodig om haar klanten te ontvangen, denk ik. Dat vraagt om flexibiliteit van iedereen.

Is het niet mogelijk om samen afspraken te maken die haar het bedrijf laten voeren en jij plezier en tijd bij je paarden te laten ? Overleg is hier het toverwoord, denk ik. Als jij veel buiten rijdt, is er vast afspraken te maken over je aanwezigheid op stal op bepaalde tijden.

Er gelden op veel stallen nu speciale corona regels. Hopelijk is dit over een paar maanden beter. Tenzij je liever weg gaat

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:51

Dat je geen gebruik mag maken van de bak omdat er lessen in gegeven worden ofzo zou ik nog tot daar aantoe vinden, of tijdelijke regels vanwege corona heb ik ook nog begrip. Maar ik snap niet goed waarom dit permanente regels zijn en je helemaal niet naar je paard zou mogen...

Buiten dat, ik zou duidelijk aangeven dat het, ook als ze af en toe een uurtje toegeeft, voor jou gewoon niet haalbaar is. Wellicht staat ze er voor open de nieuwe regels te schrappen als duidelijk is dat je anders echt weggaat.

Opzegtermijn zou ik me eigenlijk geen zorgen over maken. Is het netjes on je daar aan te houden? Op zich wel. Maar het zou van haar ook netjes zijn geweest om die nieuwe regels met je te overleggen. Verder heb je niks op papier, en zelfs al is het mondeling overeen gekomen, lijkt me stug dat ze naar de rechter zou stappen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:52

Even los van de hele situatie: als er geen contract is, dan is er toch ook geen opzegtermijn? Tenzij deze mondeling is afgesproken oid

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:57

janouk schreef:
Het zijn blijkbaar noodmaatregelen om haar bedrijf te laten overleven in deze corona tijd. Die beperkingen zijn nodig om haar klanten te ontvangen, denk ik. Dat vraagt om flexibiliteit van iedereen.

Is het niet mogelijk om samen afspraken te maken die haar het bedrijf laten voeren en jij plezier en tijd bij je paarden te laten ? Overleg is hier het toverwoord, denk ik. Als jij veel buiten rijdt, is er vast afspraken te maken over je aanwezigheid op stal op bepaalde tijden.

Er gelden op veel stallen nu speciale corona regels. Hopelijk is dit over een paar maanden beter. Tenzij je liever weg gaat


Er staat bij dat dit permanente regels zijn... niet speciaal voor Corona

[o]

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:57

Ik zou eerst maar eens kijken wat er straks uit komt aan voorstel als je er verder naar behoren staat.
En als jij veel buitenritten doet ben je er enkel met poetsen en opzadelen. Nou daar valt vast wel omheen te bewegen. Desnoods maakt ze een aparte poetsplaats voor je


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:01

YoniB schreef:
Even los van de hele situatie: als er geen contract is, dan is er toch ook geen opzegtermijn? Tenzij deze mondeling is afgesproken oid


Nee dat is niet waar. Wettelijk gezien is het bij zaken die je huurt zo dat "betalingstermijn = opzegtermijn" tenzij anders afgesproken

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:14

Vjestagirl schreef:
Nee dat is niet waar. Wettelijk gezien is het bij zaken die je huurt zo dat "betalingstermijn = opzegtermijn" tenzij anders afgesproken


Ik dacht dat specifieke regels hiervoor er niet zijn, alleen redelijkheid en billijkheid. De regels voor huurrecht zien op woonruimte of bedrijfsruimte toch? Maar ik kan er goed naast zitten hoor, vond contractenrecht nou niet echt het leukste vak.... :')

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:19

YoniB schreef:
Vjestagirl schreef:
Nee dat is niet waar. Wettelijk gezien is het bij zaken die je huurt zo dat "betalingstermijn = opzegtermijn" tenzij anders afgesproken


Ik dacht dat specifieke regels hiervoor er niet zijn, alleen redelijkheid en billijkheid. De regels voor huurrecht zien op woonruimte of bedrijfsruimte toch? Maar ik kan er goed naast zitten hoor, vond contractenrecht nou niet echt het leukste vak.... :')


Hahaha ik kan me er alles bij voorstellen. Ik heb ooit contact gehad met een jurist over een kwestie hieromtrend die ik had, en die gaf aan dat het zo zit. Dus daar ga ik eigenlijk blind van uit.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:30

Als het gaat om redelijkheid en billijkheid, dan heeft de pensionhouder daar al niet aan voldaan. Eenzijdig de regels aanpassen met een behoorlijke impact.....dan zou ik aangeven dat je op zoek gaat naar andere stalling en dat je ervan uitgaat, dat zij begrijpt dat als je eerder dan een maand andere stalling kunt vinden, dan ook weg gaat. Juist, omdat het zoveel impact heeft op je vrijheid met je paard. Ik neem eigenlijk aan dat de pensionhouder hier ook redelijk in zal zijn en je dan niet zal houden aan een opzegtermijn......zeker omdat het een vriendin is... Maar ik zou wel duidelijk zijn naar haar dat jij niet blij bent met de nieuwe regels en dat ze voor jou reden zijn om serieus en snel op zoek te gaan naar nieuwe stalling.....

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 20:37

emil01 schreef:
Als het gaat om redelijkheid en billijkheid, dan heeft de pensionhouder daar al niet aan voldaan. Eenzijdig de regels aanpassen met een behoorlijke impact.....dan zou ik aangeven dat je op zoek gaat naar andere stalling en dat je ervan uitgaat, dat zij begrijpt dat als je eerder dan een maand andere stalling kunt vinden, dan ook weg gaat. Juist, omdat het zoveel impact heeft op je vrijheid met je paard. Ik neem eigenlijk aan dat de pensionhouder hier ook redelijk in zal zijn en je dan niet zal houden aan een opzegtermijn......zeker omdat het een vriendin is... Maar ik zou wel duidelijk zijn naar haar dat jij niet blij bent met de nieuwe regels en dat ze voor jou reden zijn om serieus en snel op zoek te gaan naar nieuwe stalling.....


Geloof me, ik was heel duidelijk dat ik weg zou gaan onder deze omstandigheden.
Vandaar dat ze ook zei dat ze er nog eens na zou kijken om hier en daar wat meer ruimte te geven.

Gini schreef:
Wanneer een contract aangepast wordt en er kan niet tot een overeenkomst tussen beide partijen gekomen worden, dan kan een contact ontbonden worden en dus ook de contractuele verplichtingen waar jij aan moet voldoen.

Ik zou gewoon tegen haar zeggen dat je begrijpt dat jouw paard toch wel een beetje in de weg komt te staan van haar bedrijfsmatige activiteiten en dat je dus een nieuwe pensionplek zult zoeken voordat dit akkefietje een leuke vriendschap in het gedrang brengt. Verder zou ik haar oprecht veel succes wensen met haar bedrijf!

Want ergens snap ik het wel dat ze haar eigen bedrijfsactiviteiten liever laat voorgaan op 1 enkel pensionpaard, maar haar wensen zijn heel erg onredelijk naar jou toe. Zelfs al zou ze nou nog een toegift doen en de "sluitingsuren" met een uurtje of twee versoepelen, dan nog ben je het grootste deel van de dag niet welkom bij je eigen paard. Ik denk niet dat dat jouw intentie was bij het aankopen van een eigen paard?


Ik denk dat dit het dichtste bij mijn gevoel in de buurt komt. Het is niet zo dat ik het totaal niet snap, maar ik kan niet op mijn manier van mijn paarden genieten als ik zo beperkt wordt in de tijd dat ik bij ze mag zijn.

Als ik telkens op de klok moet kijken en moet maken dat ik weg kom voordat... of binnen 10 minuten opgezadeld moet zijn, terwijl ik daar met veel plezier ook een uur over kan doen.
En dat ik dan alleen op zondag en in de avonduren ontspannen bezig kan zijn met mijn paarden (maar niet de dinsdag en donderdag avond zolang er Corona maatregelen of de anderhalve meter samenleving in stand is). Zo ga ik niet met mijn paarden om, ik hou van relaxed prutsen en een uur prutsen aan zijn mega lange manen.
Kijk dat ik dinsdag en donderdagavond niet in de bak kan rijden is prima en wist ik van tevoren, maar eerder deed ik dan gewoon lekker een paar uur prutsen met ze en/of longeren in de kleine buitenbak. Dat was voor mij bijna geen beperking.

En de nieuwe beperking heeft niets met Corona te maken. Het is in PM ook wel uit te leggen, maar op zich niet belangrijk voor de situatie. Zoals ik al zei, het is niet dat ik het niet snap, maar ik kan/wil me hierin niet aan gaan passen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:31

Ik vind het nogal bizar zulke eisen. Net of je niet meer gewenst bent. Ik zou per direct dan naar een andere stal gaan. Zij houd ook geen rekening met jou dus waarom zou jij je dan aan een opzeg termijn moeten houden!? En helemaal als je geen contract hebt kun je gewoon weg gaan

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:38

TS, ik zou daar ook niet blij van worden, er blijft zo steeds minder tijd over waarin jij van je paarden kunt genieten.

Vraag is natuurlijk wel, jullie zijn vrienden, sta jij daar voor een "vriendenprijs" of kun je voor het bedrag wat je bij haar betaald net zo goed ergens anders terecht?

In het laatste geval is de keuze snel gemaakt lijkt me.

Normaal gezien zou ik ook netjes een maand opzeg aanhouden, maar afgaande op wat jij nu beschrijft, waarschijnlijk eerder niet.
Heel kort dag word je overvallen met iets wat echt niet redelijk is.
Iets met respect en fatsoen, wat ook van twee kanten verwacht mag worden, en niet maar van een van beide parteien.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Anomien

Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:02

Daphara schreef:
Er wordt geen misbruik van mijn paarden gemaakt voor lessen of zo hoor en de eigenaresse is een vriendin van vroeger, dus we kennen elkaar al langer.

Ik snap ook dat ze een bedrijf te runnen heeft, alleen ben ik ook betalende klant en wordt het voor mij gewoon heel lastig zo.


Als het goed is, kan ze ook begrip tonen voor je situatie: net als jij dat nu ook voor haar doet.
Tot zover is er eigenlijk geen man overboord.

Jij wil graag naar een plek met minder beperkingen en zij wil door met haar betalende klanten. Zeg dit gewoon. Praat!!!

Dit hoeft totaal geen negatief iets te zijn voor een vriendschap. Maar communiceer met elkaar

Geef aan dat je per 1 juni weggaat of weet ik wat. Of doe het het 1 juli als je je daar beter bij voelt. Vertrek dan en als het goed is, zijn jullie daarna nog steeds op goede voet

Mama van mijn lieve meisjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers