Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:29

Sille55 schreef:
Schapen zijn natuurlijk ook heeel interessant :+

[ [url=m/mk95qG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Schaapjes tussen Irish Draught oortjes :D


Afbeelding
Uhhm hier ook iets met schapen? :P
Deze groep kwamen we tegen tijdens een buitenrit

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 23:36

Wow die zijn wel dapper, zo tussen al die schapen!

@san4nie, Nee hoor, ik woon "gewoon" in Drenthe :D Maar wel een paar heerlijke buitenrijplekken in de buurt :))

Afbeelding

En ik heb volgens mij per ongeluk een berggeit ofzo gefokt... :+

Afbeelding

jojopk83
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:24

Gezocht;

Meer informatie over mijn paard Greatdown Freddie.

Chipnr; 372414005360170 én 372141404438954

In zijn 'Irish Horse Register Indentification Document' staat als eigenaar: Peter Conneely (overleden in 2017). Ik weet niet wanneer hij geïmporteerd is.

Ik heb hem in november 2019 bij een handelaar in Weert gekocht die verder niks van zijn achtergrond zegt te weten.

Is er iemand die dit paard kent?

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:14

Kan je denk ik beter in een Irish Draught fb groep vragen waar ook daadwerkelijk ierse mensen in zitten :+

jojopk83
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:24

Welke fb groep bedoel je precies ?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:29

De handelaar in Weert weet toch wel hoe hij eraan is gekomen..
Heeft hij hem zelf geïmporteerd of niet?
Staan er entingen in het paspoort, zit er een los papier in het paspoort met ‘transfer of ownership’

jojopk83
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:39

Het is een via, via. Oftewel van handelaar naar handelaar. Er staan geen entingen en ook geen transfer of ownership in :-(

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:40

jojopk83 schreef:
Welke fb groep bedoel je precies ?

Bedoel er geen specifiek. 'een irish draught fb groep'. Als je zoekt vind je er een boel :)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:01

Dat maakt het lastig ja..

Irish draught & IDSH owner group of Irish draught and cross network zijn fb groepen waar je zou kunnen kijken.

In de database staat geen fokker of afstamming geregistreerd.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:03

Sille55 schreef:
Wow die zijn wel dapper, zo tussen al die schapen!

@san4nie, Nee hoor, ik woon "gewoon" in Drenthe :D Maar wel een paar heerlijke buitenrijplekken in de buurt :))

[ [url=m/rVheL7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik heb volgens mij per ongeluk een berggeit ofzo gefokt... :+

[ [url=m/Trxgjg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, ik wist dat Drenthe mooi en veelzijdig is. Maar dit had ik nog niet gezien denk ik. Berggeitjes kunnen ook prima in Drenthe leven, hihi.


jojopk83 schreef:
Welke fb groep bedoel je precies ?

Ik had op je eigen topic ook al gereageerd, daar staat van welke groep ik lid ben.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:29

@manolito10: Wauw dat jouw paarden zo rustig bij schapen kunnen blijven, die van mij vinden ze dood en doodeng... enkel een redelijke afstand is doenbaar :o
@Sille55: wat leuk dat je zo een buitenritjes kan maken! En die berggeit foto is hilarisch :')

__________
Moet even mijn ei kwijt dus mijn excuses als het hier niet past...

Ik zit momenteel een beetje met mijn handen in het haar. Na de afgelopen maanden enkel in een stijgende lijn te zijn gegaan en het heel rustig te hebben gedaan lijkt het nu weer even alsof alles voor niets is geweest. Afgelopen week trof ik mijn Ier heel gestresst op de weide aan en waar ik de afgelopen maanden gewoon een halster aan kon doen ging hij er nu vandoor alsof ik hem een pak rammel gegeven had...
Ook tijdens het poetsen en een beetje grondwerk schrok hij van alles en was hij niet rustig te krijgen... Het gaat nu al terug iets beter, maar ik word er soms gewoon moedeloos van. Het is net alsof hij ineens het vertrouwen waar we zo hard aan gewerkt hebben weer helemaal kwijt is.
Zijn emmertje is gewoon heel snel vol en ondanks dat hij ondertussen heel veel aan mij laat zien weet ik niet altijd wat de trigger geweest is. Hij zit 'goed' in zijn vel, glimt als een spiegel en ziet er prachtig uit, maar mentaal gaat het niet altijd even goed met hem.

Nu vond ik zijn gedragingen echt niet passen bij een 10-jarige en nadat ik van elke professional die hier gekomen is (zadelpasser, dierenarts, hoefsmid...) gehoord heb dat ze hem echt veel jonger zouden schatten ben ik een beetje gaan graven in zijn verleden. Ik wist dat hij het niet zo goed heeft gehad en dat hij geïmporteerd is vanuit Ierland en in een handelstal in NL terecht gekomen is voordat hij bij de vorige eigenaar stond.
Het paspoort dat bij hem was toen hij in NL aankwam is niet het origineel en is pas in 2018 aangemaakt. Zijn chip is vervangen en als geboortedatum stond 1-01-2010. Ik weet dat dit vaak zo is, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Nu kreeg ik van de tandarts te horen dat het goed zou kunnen dat hij niet 10, maar 6 of 7 is.
Mijn hoefsmid importeert Tinkers uit Engeland en vertelde me net dat er veel 'gesjoemeld' wordt met de leeftijden van de paarden daar zodat ze als 2 jarigen ingereden en doorverkocht kunnen worden als 4 of 5 jarigen. Hij zei dat de leeftijd aangepast wordt aan de meest gezochte leeftijd op dat moment om er meer aan te kunnen verdienen. Dat betekent dat hij niet 7 was toen hij hier aankwam, maar eerder 4 of 5 wat voor mij een groot verschil maakt.

Dat hij waarschijnlijk heel snel en grof is ingereden is voor ons wel duidelijk geworden aan de angsten die hij heeft.
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiervan moet denken en voel me hier echt slecht om... Hij heeft nu 8 maanden de tijd gehad om rustig bij te komen en zijn tijd te nemen en ik merk dat hij dat echt wel nodig had, maar nu besef ik dat wat ik gekocht heb totaal niet is wat ik dacht.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:02

Wat vervelend zeg. Heb je hier ook begeleiding bij? Ik merk dat mij dat met mijn sensibele paard erg helpt omdat die mensen er toch buiten staan en dus zelf minder "gevoel" emotioneel gezien erbij hebben.
Wat ik hoorde van een andere bokker is dat een cranio sacraal therapeut best helpt bij haar paard die ook extreem snel spanning opbouwt en dan ook echt kan ontploffen. Zal haal bokt naam even opzoeken mocht je mss in contact willen komen met haar. Jullie problemen lijken wel wat op elkaar als ik het zo lees.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:07

paljaslaura schreef:
Wat vervelend zeg. Heb je hier ook begeleiding bij? Ik merk dat mij dat met mijn sensibele paard erg helpt omdat die mensen er toch buiten staan en dus zelf minder "gevoel" emotioneel gezien erbij hebben.
Wat ik hoorde van een andere bokker is dat een cranio sacraal therapeut best helpt bij haar paard die ook extreem snel spanning opbouwt en dan ook echt kan ontploffen. Zal haal bokt naam even opzoeken mocht je mss in contact willen komen met haar. Jullie problemen lijken wel wat op elkaar als ik het zo lees.


Ja ik heb intensieve begeleiding in grondwerk en al de rest van mijn centered ridinglesgeefster die ook heel veel ervaring heeft met 'moeilijke' en gespannen paarden. Zij is ook homeopaat dus dat scheelt gelukkig al want ik merk dat hij daar echt veel aan heeft.
Ik merk zelf dat ik heel veel heb aan het lezen van anderen en hun ervaringen. Ik voel me er dan niet zo 'alleen' in.
Hij is ook een enorme spiegel van mij, wat op goede momenten heel fijn is, maar al snel kan omkeren. Ik moet dan ook zeker aan de slag met mezelf en mijn eigen spanningen...

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:16

Jeetje wat een verhaal zeg :\ Zo te lezen ben je er wel echt op de goede manier mee bezig, fijn dat je zulke goede begeleiding hebt.

Verder is het denk ik vooral een kwestie van tijd én management. Voer je hem al magnesium? Mijn eigen niet al te dappere Ier staat daar ook op, en ik merk écht dat het werkt. Hoe houd je hem verder? Sil was één en al frustraties en angst en gewoon níet blij deze winter. Nu staat ze op het gras in een grote groep en heb ik een heel ander paard! Ze is veel minder gefrustreerd, niet zo gestressed, minder bang om de kleinste dingen en vooral haar oogopslag is weer zacht. Ze zal nooit zo koel worden als mijn vorige paard of mijn 3-jarige Tinker, maar dat hoeft ook niet. Zolang ze maar blij zijn, dat bange is zo ontzettend sneu..

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:17

Mijn Ier is ook soms zo extreem gevoelig, is dat typisch voor het ras? Hij is in het verleden geloof ik best hardhandig behandeld, dus moet echt heel lief en zacht tegen hem zijn met bijvoorbeeld opstappen, anders bouwt hij heel veel spanning op. Ook de hoefsmid was heeel spannend, gelukkig is mijn nieuwe hoefsmid super geduldig.

Zo’n raar contrast, met sommige dingen (zoals bijvoorbeeld die rare schapen) is hij heel kalm, maar spray opdoen of in 1x het dekje opleggen zonder waarschuwing is weer heel spannend.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:45

Berdien schreef:
Jeetje wat een verhaal zeg : Zo te lezen ben je er wel echt op de goede manier mee bezig, fijn dat je zulke goede begeleiding hebt.

Verder is het denk ik vooral een kwestie van tijd én management. Voer je hem al magnesium? Mijn eigen niet al te dappere Ier staat daar ook op, en ik merk écht dat het werkt. Hoe houd je hem verder? Sil was één en al frustraties en angst en gewoon níet blij deze winter. Nu staat ze op het gras in een grote groep en heb ik een heel ander paard! Ze is veel minder gefrustreerd, niet zo gestressed, minder bang om de kleinste dingen en vooral haar oogopslag is weer zacht. Ze zal nooit zo koel worden als mijn vorige paard of mijn 3-jarige Tinker, maar dat hoeft ook niet. Zolang ze maar blij zijn, dat bange is zo ontzettend sneu..



Ja hij heeft heel veel tijd nodig... hij komt ook echt van ver. Gelukkig zijn de extreme explosies al lang niet meer geweest dus er is wel vooruitgang. Ik heb hem in het begin op Pavo Nerv Control gezet, maar merkte geen verschil. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Hij krijgt dagelijks 750g active+ en 250g Daily Complete van VitalBix, met daarbij een hand luzerne en bietenpulp omdat hij anders echt kan schrokken. Hierbij krijgt hij ook 30ml lijnzaadolie en vitamine E. Het heeft heel lang geduurd om het juiste voer voor hem te vinden, maar dit werkt tot nu toe super goed. Het enige wat er anders was de afgelopen week is dat het gras erbij gekomen is en de lijnzaadolie gestopt is. De lijnzaadolie heeft hij blijkbaar wel echt nodig want hij was na een paar dagen echt verschrikkelijk kijkerig en gespannen en sinds ik het terug geef is hij wat kalmer geworden.
Hij staat dus sinds een dikke week terug op het gras dus misschien dat dit meespeelt in het plaatje... het omgekeerde van jouw paard dus.


manolito10 schreef:
Mijn Ier is ook soms zo extreem gevoelig, is dat typisch voor het ras? Hij is in het verleden geloof ik best hardhandig behandeld, dus moet echt heel lief en zacht tegen hem zijn met bijvoorbeeld opstappen, anders bouwt hij heel veel spanning op. Ook de hoefsmid was heeel spannend, gelukkig is mijn nieuwe hoefsmid super geduldig.

Zo’n raar contrast, met sommige dingen (zoals bijvoorbeeld die rare schapen) is hij heel kalm, maar spray opdoen of in 1x het dekje opleggen zonder waarschuwing is weer heel spannend.


Ik had hem gekocht omdat het zo een rustig en koel ras zou zijn :')
Heel herkenbaar wat je zegt! Ik moet soms echt in slowmotion met hem werken en zeker geen snelle bewegingen maken. Op wandeling kan een tractor ons op een paar meter voorbij rijden zonder dat hij daar van op kijkt, maar een dekje de eerste keer op zijn rug leggen is ook heel spannend... Hij heeft ook zo een sterke contrasten en dat heb ik nog nooit gezien bij een paard.

Wat ook heel opvallend is is dat links alles veel beter gaat dan rechts... daar kan hij echt heel veel spanning opbouwen.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:48

Mijn vorige ruin ging enórm stuiteren van de active + van VitalBix, en zelfs ook van de 'gewone' VB. Werkt hij zoveel dat hij dat ook echt nodig heeft? Sil staat wisselend op de FibreForce van Cavalor en nu de Herbs and Fibres van Equifirst. Mooi laag in suikers etc, maar voldoende smakelijk zodat ze haar magnesium wel op eet.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:55

Mijn kwpner is zo.. extreem gestresst, wordt ook altijd jonger geschat. Ook op zijn gebit wordt hij door de tandarts jonger geschat. Maar dat is hij echt niet, want ik heb hem als 2-jarige gekocht en ken zijn hele verleden. Te vroeg of te hardhandig ingereden is de mijne ook zeker niet.

Hoeveel volbloed heeft de jouwe? Zie dat je geen ID hebt maar een ISH..

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:04

Berdien schreef:
Mijn vorige ruin ging enórm stuiteren van de active + van VitalBix, en zelfs ook van de 'gewone' VB. Werkt hij zoveel dat hij dat ook echt nodig heeft? Sil staat wisselend op de FibreForce van Cavalor en nu de Herbs and Fibres van Equifirst. Mooi laag in suikers etc, maar voldoende smakelijk zodat ze haar magnesium wel op eet.


Hij is echt wel rustiger geworden sinds de VB. Hij moest ook veel in gewicht en spieren bijkomen dus de calorieën zijn welkom. FibreForce heb ik ook eerst gegeven, maar daar kwam hij echt niks van aan.
Ik voer dit al sinds begin januari en heb tot nu toe alles in een stijgende lijn zien gaan. Zijn spieren kwamen ineens mooi op zonder vet te moeten inleveren.


kamsel schreef:
Mijn kwpner is zo.. extreem gestresst, wordt ook altijd jonger geschat. Ook op zijn gebit wordt hij door de tandarts jonger geschat. Maar dat is hij echt niet, want ik heb hem als 2-jarige gekocht en ken zijn hele verleden. Te vroeg of te hardhandig ingereden is de mijne ook zeker niet.

Hoeveel volbloed heeft de jouwe? Zie dat je geen ID hebt maar een ISH..


Ik weet echt niets van zijn afstamming af... in zijn paspoort staat overal onbekend bij. Hij heeft zeker veel volbloed trekken, maar zie ook veel ID in zijn uiterlijk.
Dat hij hardhandig is aangepakt is wel duidelijk. De vorige eigenaar heeft uiteidelijk ook wel toegegeven dat ze soms haar geduld verloor met hem. Als je zijn reacties in het begin zag wanneer iemand nog maar een zweep vast had wist je genoeg -O-
En op zich maakt zijn leeftijd niet zo heel veel uit want we zijn echt van 0 begonnen, maar het is wel fijn om een verklaring te vinden wanneer ik soms iets niet kan plaatsen :)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:10

Och wat sneu...

Wel fijn dat hij zo reageert op de VB, dan hoef je het inderdaad daar niet in te zoeken en kun je dat in ieder geval uitsluiten.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:34

Het heeft niet perse wat met het ras te maken hoor. Mijn oudere die 19 is is gewoon een vage. Maar wel heel lief. De ander is 5 jaar oud en een heel fijn paard. Maar ook hij heeft zn dingetjes. Maar die had mijn KWPN'er ook :+ (zijn beide trouwens ook irish sport horses)
De bokker met dat sensibele beestje waar ik het over had is trouwens xSannee. Wellicht leuk/interessant om met haar te sparren.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:12

Ik heb een ID maar dat is niet anders. In sommige dingen stoer maar ook extreem sensibel en door z’n uiterlijk (lijkt net connemara pony van 1.63) denk je het is een sul maar Ohh wat een vergissing.
Springt de stoerste hindernissen maar kan van kleine dingen compleet bevriezen. Ook achterbenen aanraken en koker wassen is drama maar dat is ook bekend probleem van paarden uit Ierland.
Ik voer gedroogde kamille bij dat werkt ook rustgevend maar maakt niet sloom

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:29

En dan nog wees voorzichtig met alle paarden uit Ierland over 1 kam te scheren. Ik weet dondersgoed dat er veel leed is maar er zijn ook zat nette stallen. Mijn twee paarden zijn door hobby fokkers gefokt en de jongste heb ik zelf geimporteerd. Maar van die andere heb ik de hele geschiedenis kunnen achterhalen en daar is ook altijd liefdevol mee omgegaan. Dus het feit dat ie zo schrikkerig en sensibel is is puur karakter.

Qua kruiden die rustgevend kunnen werken zou je ook nog contact kunnen opnemen met Horsecomplete. Zij maakt kruidenmixen op maat en heeft dus veel verstand wat welke kruiden kunnen toevoegen aan het rantsoen :)

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:58

Echt heel erg balen voor jou jazzie! Je kan echt moedeloos worden als je zo je best doet en het wil nog niet altijd.

Maar ik ben het wel eens met Laura. Mijne is ook een ish, z’n vader was een volbloed. En heeft echt een goed karakter. Maar het is wel gewoon een paard. Heb laatst contact gehad met de stal waar hij ingereden is, daar werd ie diamond genoemd vanwege z’n karakter.

Zondag zijn we voor het eerst naar het bos geweest. Hij vond het wel spannend en was fris, maar wel te controleren. Maar we hebben extreem last gehad van vliegen. Hij was geïrriteerd, maar we zagen niks. Z’n hele buik zat vol met bulten de dag er na. Super sneu, hij had een reden om geïrriteerd te zijn.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:42

Ik heb ook contact met fokker in Ierland en daar zit bij die van mij het probleem ook niet maar omdat hij klein was verkocht aan handelaar daar en via via in België beland en daar zadelmak gemaakt. In dat stukje leven zijn meer problemen ontstaan denk ik. Die van mij heeft ook een goed karakter, gaat voor me door het vuur hele harde werker. Maar het is geen braaf recreatie sulletje hij moet wel echt werken om zich goed te voelen en anders gaat hij zelf dingen verzinnen.