Puppy's voor het eerst buiten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 06:35

:wave:
Op 17 april is mijn teefje Nena bevallen van 4 super knappe kinderen! Afgelopen vrijdag waren ze 3 weken oud en toen het zaterdag zo'n lekker weer was zijn ze even een kwartiertje buiten geweest en heb ik deze super leuke foto's gemaakt die ik met jullie wilde delen <3 .

Eerst even een foto van papa en mama:
Afbeelding

Een betere foto van mama Nena in topconditie!:
Afbeelding

En een foto van Nena toen ze uitgeput was bij de dierenarts na de bevalling:
Afbeelding
Er was nog een 5e puppy en deze zat helaas dood in haar buik. Omdat hij al dood was werkte de natuur niet goed mee met het indalen en kreeg Nena geen weeën meer. Toen zijn we om 23:00 nog naar de dierenarts gegaan en heeft ze weeënopwekkers gekregen, binnen 10 minuten kwam hij er toen heel makkelijk toch nog uit.

En dan nu de puppy's!! <3
De blauwe tricolor is het enige teefje, de andere 3 zijn reutjes! :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 2 blauwe reutjes zijn al verkocht en zaterdag komen er 2 mensen kijken voor het teefje.

Als iemand met kleurverstand dit topic ziet ben ik erg benieuwd hoe je de kleur van het bruine reutje zou noemen? Is dit 'gewoon' bruin of toch wat anders, ik vind zijn grijze neus en donkere plekken zo apart :D
:evaw:

Anoniem

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 06:39

Wat een heerlijke buffels <3
Mama mag er ook zijn, die standfoto in topconditie, wauw!
Geniet nog maar van ze zolang ze in thuis zijn!

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:56

Aaaah super schattig <3

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:00

Gefeliciteerd!

Ik verwacht dat bruin officieel niet voor komt in t ras. Dan zou t Fawn of sable in de basis zijn zoals ze t zouden noemen. Al dan niet een verdunning. Want ik verwacht dat mama’s kleur al een verdunning is.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:01

Super schattig! Leuk om paps te zien. Een vriend had zon tricolor bully en die van ons lijkt op jouw teefje (Maar dan iets roder). We vroegen ons al af hoe pups uit zo'n combi eruit zouden zien

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:08

kiwiwitje schreef:
Gefeliciteerd!

Ik verwacht dat bruin officieel niet voor komt in t ras. Dan zou t Fawn of sable in de basis zijn zoals ze t zouden noemen. Al dan niet een verdunning. Want ik verwacht dat mama’s kleur al een verdunning is.


Fawn en Sable is het zelfde toch?
Ik denk dat ie verdunt is idd. Ik denk blue sable. Zo te zien is de neus blauw. Ik denk niet eens dat ie bruin is. Maar heel lastig te zien op de foto. Het kan ook een verdunde bruine zijn. Geen idee hoe ze dat dan noemen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:16

Die “bruine is geen sable vermoed ik, maar lijkt eerder een lilac (diluted bruin), in sommige rassen wordt het ook Isabella genoemd. Geen idee in deze honden hoe ze het noemen. Maar genetisch bbdd

toevoeging: als het aan sabel was zou de neus zwart moeten zijn. zowel moeder als die pup hebben een lever neus.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 12-05-20 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:17

Wat een leukerds! <3

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:43

Zoe_97 schreef:
Die “bruine is geen sable vermoed ik, maar lijkt eerder een lilac (diluted bruin), in sommige rassen wordt het ook Isabella genoemd. Geen idee in deze honden hoe ze het noemen. Maar genetisch bbdd

toevoeging: als het aan sabel was zou de neus zwart moeten zijn. zowel moeder als die pup hebben een lever neus.


Je hebt ook bruine sables ;)
En je hebt ook lilac sables :)

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:46

Oeeh interessant dankjewel! Ik zat ook al aan sable/fawn te denken maar als ik dat google krijg ik voornamelijk bij fawn fransebulldogs te zien en bij sable krijg ik allemaal collies haha

Nena's kleur noem ik champagne,
zij komt uit champagne tricolor x champagne. (Ik las later dat verdunning x verdunning huid/vacht problemen kon geven en niet aan te raden was. Gelukkig zijn alle 9 pups uit die combinatie gezond zonder problemen)

Dit zijn de ouders van mijn teefje (mocht dat de kleur van de 'bruine' achterhalen makkelijker maken)
Afbeelding

Bij paarden heb ik de kleurgenetica redelijk goed onder de knie maar bij honden is dit een stuk lastiger :D


Nog wat extra foto's van hem met 1 week en 2 weken oud :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 12-05-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:54

Machie schreef:
kiwiwitje schreef:
Gefeliciteerd!

Ik verwacht dat bruin officieel niet voor komt in t ras. Dan zou t Fawn of sable in de basis zijn zoals ze t zouden noemen. Al dan niet een verdunning. Want ik verwacht dat mama’s kleur al een verdunning is.


Fawn en Sable is het zelfde toch?
Ik denk dat ie verdunt is idd. Ik denk blue sable. Zo te zien is de neus blauw. Ik denk niet eens dat ie bruin is. Maar heel lastig te zien op de foto. Het kan ook een verdunde bruine zijn. Geen idee hoe ze dat dan noemen.

niet helemaal, ligt wel in t zelfde gen stukje, maar is optisch anders van kleur. :)
Champagne is inderdaad een verdunning.

Of dat ze gezond blijven qua huid/vacht problemen zie je meestal pas als ze opgroeien. En je hebt nu op de verdunning ook een verdunning gebruikt :) Anders kan je geen blauwe pups krijgen. Papa is blue and tan.
Maaar champagne zit volgens mij op de E locus, op ''rood''

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:02

dit is zeker geen ee :)
Ik weet ook wel dat er bruine sables zijn, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
fawn en sable zijn genetisch hetzelfde maar zijn rasspecifieke benamingen. Hoe het er uitziet heeft de I-lokus van op toepassing net als op hoe ee er uit ziet.

Wat in dit ras champagne genoemd wordt is bbdd (diluted bruin).

En zoals kiwiwitje zegt. jouw combinatie is ook dilute x dilute. Bruin is diluted zwart, en je teef is diluted bruin.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:07

Zoe_97 schreef:
dit is zeker geen ee :)
Ik weet ook wel dat er bruine sables zijn, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
fawn en sable zijn genetisch hetzelfde maar zijn rasspecifieke benamingen. Hoe het er uitziet heeft de I-lokus van op toepassing net als op hoe ee er uit ziet.

Wat in dit ras champagne genoemd wordt is bbdd (diluted bruin).

En zoals kiwiwitje zegt. jouw combinatie is ook dilute x dilute. Bruin is diluted zwart, en je teef is diluted bruin.

Verdunning van zwart is blauw :P Geen bruin :P
Maar champagne in bruin zou best kunnen indd.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 10:12

Ik denk dat Zoë dat ook wilde typen :D

En dat 'later' las ik inderdaad dus pas toen deze pups er ook al waren. Maar ik wilde aangeven dat dat gelukkig bij het andere nest geen probleem is gebleken. Overigens is Nena geen eigen fok maar van een hele goede vriendin van mij :)

Maar is het ook werkelijk zo dat verdunning x verdunning problemen geeft? Bij de paarden gebeurd het ook of mag je dat absoluut niet vergelijken? Ik vind kleurgenetica erg interessant :)

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:18

Is totaal niet vergelijkbaar.
De genetische basis bij honden speelt hier ook bij mee. En aangezien verdunning een mode verschijnsel is en mensen t graag willen hebben, word er vooral onzorgvuldig mee gefokt. Maar bij bijvoorbeeld Franse bullen en staffords zie je heel veel honden in blauw met allergieen. Bij SBT lijkt er ook iets te zijn in blauw met gebitsfouten en ED. De gebitsfouten en ED zijn natuurlijk niet aan de kleur te wijten maar wel aan de lijnen en de mate van inteelt waar mee gefokt word.
En t gebrek aan testen van de ouderdieren op ED bijv.

Maar t testen op gezondheid is weer een andere discussie.

Helaas komt bij deze vachtkleur gewoon vaker allergieen voor. En is t echt een mode dingetje. Ik heb een blauw dragende reu. En dat is ''veiliger'' te combineren met een blauwe of blauw dragende.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:07

Anouk_H schreef:
Maar is het ook werkelijk zo dat verdunning x verdunning problemen geeft? Bij de paarden gebeurd het ook of mag je dat absoluut niet vergelijken? Ik vind kleurgenetica erg interessant :)
Een combinatie van 2 blauwe honden die beide geen CDA(Color dilution alopecia) hebben is juist beter als een combinatie van blauwdragers waarvan je dus niet weet of ze CDA hebben. CDA toont zich namelijk alleen als de hond blauw verdunning heeft.

De bruine pup ziet eruit als een blue sable

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Puppy's voor het eerst buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:16

Schattig :) De 'bruine' lijkt mij ook een Blue Sable. :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:45

Anouk_H schreef:
Ik denk dat Zoë dat ook wilde typen :D

En dat 'later' las ik inderdaad dus pas toen deze pups er ook al waren. Maar ik wilde aangeven dat dat gelukkig bij het andere nest geen probleem is gebleken. Overigens is Nena geen eigen fok maar van een hele goede vriendin van mij :)

Maar is het ook werkelijk zo dat verdunning x verdunning problemen geeft? Bij de paarden gebeurd het ook of mag je dat absoluut niet vergelijken? Ik vind kleurgenetica erg interessant :)

Dat wilde ik inderdaad typen. Even te snel geweest.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:23

Zoe_97 schreef:
Anouk_H schreef:
Ik denk dat Zoë dat ook wilde typen :D

En dat 'later' las ik inderdaad dus pas toen deze pups er ook al waren. Maar ik wilde aangeven dat dat gelukkig bij het andere nest geen probleem is gebleken. Overigens is Nena geen eigen fok maar van een hele goede vriendin van mij :)

Maar is het ook werkelijk zo dat verdunning x verdunning problemen geeft? Bij de paarden gebeurd het ook of mag je dat absoluut niet vergelijken? Ik vind kleurgenetica erg interessant :)

Dat wilde ik inderdaad typen. Even te snel geweest.

Niet zo snel doen dan he jij :D :')



Dat CDA zie je in onze rassen eigenlijk amper. Tenminste, voor zover ik t kan beoordelen uit de staff-pitt-bull-bully etc.
Wel valt t op dat honden uit blauwe kleuren (en andere verdunningen) gevoeliger lijken te zijn voor allergieen. Maar dat zal ongetwijfeld ook met de mega verantwoorde *kuch* fok in deze kleuren zijn.
En sommige allergieen vallen makkelijk te verbergen.