Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:44

Ik gebruik (bij een paard) een lange slofteugel.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:59

Ik gebruik ook een biothane teugel van 5.5 meter, deze heb ik zelf gemaakt. Kwestie van biothane bestellen en er twee karabijnhaken aan zetten met holnieten. Ligt fijn in de hand en ik werk er graag mee.
Ik werk met een Freiberger en een IJslander, voor de IJslander is ie net iets te lang. Ik had eerst 3.5 (nu voor de shetten) en die was te kort, dus ik zou voor 4.5-5 meter gaan.

Naast mijn verzorg-IJslander ben ik ook begonnen met mijn andere bijrijdpaard, een Freiberger dus. Sturen en halthouden gaat heel goed, ik ben onlangs begonnen met draven. Nu heeft hij van zichzelf een vrij ruime en snelle draf, welke ik niet bij kan houden als ik loop. Nu laat ik hem even op de volte draven zodat hij wat afremt en dit werkt al aardig. Zijn er wellicht noch andere manieren om dit te oefenen?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:33

Dank jullie wel voor de tips, ik ga denk ik ook biothane bestellen :-) 5 of 5.5 meter dus

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:56

Ik heb voor een paard, op aanraden van Piet, 7 meter.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:21

Ik gebruik teugels van paracord vd action. En deze zelf gevlochten en haken eraan. Gaan al een tijdje mee . ik denk dat ze tussen ze rond de 5,5 meter /6 zitten. Ik teugel met 1.37 pony tot ongeveer 1.56 /1.58 groninger mee

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:28

Annick T ; Ik ben niet zo goed in uitleggen hoor maar poging;

De langzame draf erin krijgen , ik teugel bitloos overigens;
Ik zet op de hoefslag draf aan op het moment dat paard draf doet geef ik mee en als paard te snel gaat neem ik terug , ik probeer duidelijk te maken; ja paardje draf , maar niet zo snel . Paard heeft dan eerste tijd wel zoiets van wat wil je nou?
Zeker omdat ik als het paard te snel gaat terug naar de stap gaat, en dan weer aandraven , meegeven , soort v ophouding als te snel, reageerd hij goed direct weer teugels los over rug.
Anders weer stappen.

Door dit eindeloos te herhalen en mijn timing te verbeteren kreeg ik het bij de paarden voor elkaar.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:31

Svadilfari1 schreef:
Annick T ; Ik ben niet zo goed in uitleggen hoor maar poging;

De langzame draf erin krijgen , ik teugel bitloos overigens;
Ik zet op de hoefslag draf aan op het moment dat paard draf doet geef ik mee en als paard te snel gaat neem ik terug , ik probeer duidelijk te maken; ja paardje draf , maar niet zo snel . Paard heeft dan eerste tijd wel zoiets van wat wil je nou?
Zeker omdat ik als het paard te snel gaat terug naar de stap gaat, en dan weer aandraven , meegeven , soort v ophouding als te snel, reageerd hij goed direct weer teugels los over rug.
Anders weer stappen.

Door dit eindeloos te herhalen en mijn timing te verbeteren kreeg ik het bij de paarden voor elkaar.

Bedankt voor je reactie! Eigenlijk exact dit heb ik vanmiddag geprobeerd en dat werkte goed! Voor het eerst bijna de hele lange zijde kunnen draven en netjes terug kunnen nemen als ie te hard ging.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:36

Wat goed! Leuk!

Mijn ervaring is dat het per paard kan verschillen hoe de ontwikkeling gaat. Maar met geduld en consequent hierin te zijn wordt het steeds beter.

Als het mijn pony wat teveel werd ging ik dan tussendoor rondje stappen en schouderbuitenwaarts ; wat hij goed kan
En dan weer eens 2 x op de lange zijde bezig met de draf

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:57

@Annick T pony en ik zijn ook met de langzame draf bezig deze te verbeteren.
We hadden vandaag les v Piet gelukkig na hele tijd.
We zijn bezig geweest met de de zijgangen verbeteren en de overgang naar de draf rustiger te laten verlopen

Naast wat ik hierboven noemde en wat jij al gedaan hebt ;
Heel langzaam beheerst v stap naar draf aanzetten , en direct begrenzen en dan loslaten. Na tig keer werd mijn eigen timing beter en het handelen.
Heel goed op opletten dat ik zelf niet ga versnellen.

Ik doe mijn handen iets naar voren, en het moment dat hij rustig aanzet op tijd begrenzen dmv met 2 handen knijpen, bij bitloos dus iets naar mij toe
bewegen en dan in draf houden.
Zo zijn we telkens bezig geweest paar pasjes! Geen lange zijde maar beter paar passen goed en dan stappen en nog een keer.

Het eindigde aan het eind vh uurtje met een verzamelde pony in draf die met kadans bewoog, los in hals alsof ik niks vast had , mbt teugels los over de rug;helemaal blij

De timing is echt oefenen oefenen oefenen maar met resultaat.

Klikken voor dat hij terug valt
Begrenzen voordat hij te hard kan gaan

A fijn flink oefenen en huiswerk mee dus en dan weer les zodra we dit uit de sokken schudden



.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:25

Het grote voordeel van lange teugelen: ik kon met inrijden meteen zonder hulp van de longeur aandraven met hulp van stem en zweepje.
Ook kon ik al snel een klein rondje om de wei omdat ze gewend is om ‚voorop‘ te lopen.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:43

Oh dat is hartstikke leuk om te lezen Sizzle! Heerlijk dat ze zelfverzekerd zo is en zich sneller bewust van de bedoeling.

Ik ben heel benieuwd hoe het hier zal gaan.
Pony is zadelmak , deze zomer ga ik echt verder aan de slag .

Wel merk ik met andere grondwerk oefeningen dat hij makkelijker op afstand opdrachtjes uit weet te voeren; achteruit , achteruit de bocht om , voorop gaan.

En als stalgenoten onder het zadel ergens niet voorbij kwamen; hop daar gaat hij aan zijn lange teugel naar voren tijdens buitenrit. Omdat ik ook alleen teugelde door het bos.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:08

Dit is de derde die ik eerst aan de lange teugel genomen heb voor het inrijden en kan het zeker aanraden als je een betrouwbaar paard hebt (niet 1 met losse achterbenen). Zeker omdat de werking van het zweepje dan ook al bekend is.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:05

@ Svadilfari1
Wat fijn dat de les goed ging! Ik zou ook eens moeten lessen, maar de twee instructrices die bij mij op stal komen hebben beide niet zoveel kennis van werken aan de lange teugel :( Dus ik gebruik nu het boek van Thomas Ritter. In het Duits, dus wellicht ook iets voor jou, @ Sizzle? Maar gezien je aangeeft dat dit je derde paard is waar je mee langeteugelt zul je wel weten wat je aan het doen bent, haha.

Ik vind het werken aan de lange teugel ook heel fijn, het bevalt me (nog) beter dan ik had verwacht. Ik dacht eigenlijk dat het met de IJslander makkelijker zou gaan dan met de Freiberger, maar het is juist omgekeerd :') Ik ben heel verrast hoe snel hij het oppakt, ik hoop wel binnenkort een les mee te pakken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:14

Ik ben altijd in voor goede boeken :D
Helaas bij gebrek aan instructie heb ik het zelf maar geleerd met filmpjes van Piet Bakker. Het valt zeker niet tegen maar de fijnheiten mis je dan natuurlijk wel.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:03

Sizzle schreef:
Ik ben altijd in voor goede boeken :D
Helaas bij gebrek aan instructie heb ik het zelf maar geleerd met filmpjes van Piet Bakker. Het valt zeker niet tegen maar de fijnheiten mis je dan natuurlijk wel.

Heb je in dat geval de dvd? Of waar kijk je die filmpjes dan? Ik kijk ook liever filmpjes maar dat valt nogal tegen om goeie te vinden. Het boek van Thomas Ritter heeft me in ieder geval al een hoop inzichten gegeven, ik had dan ook 0 ervaring met langeteugelen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:23

Ik had de DVD tot ik hem een paar jaar geleden uitleende helaas. Verder gewoon wat via youtube en er zijn een paar bokkers die het goed kunnen die ook wel een stukjes van hun les plaatsten en zo.
Ik was al handig met dubbele longe en lange lijnen dus de stap was niet gigantisch en het paard waar ik het eerst op probeerde was echt een enorme werkwillige schat dus die gaf me goede feedback.

Er was een bokker die het echt heel goed kon, die had zo‘n prachtige schimmel. Die heeft me ‚geinspireerd‘ om het eens te proberen. Kan dat bokker Cyntjuh geweest zijn? Ik weet de naam niet meer (zo‘n 8 jaar geleden).

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:54


Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:07

Ik vind het echt leuk dat er meer mensen mee bezig zijn. En bewondering voor diegene die het zichzelf aan leren.

Leuk de boekentip! Annick T Dankjewel!
Wat dat betreft heb ik wel geluk dat Piet les kwam geven vandaag. Ben hem ontzettend dankbaar en pony ook.

En volgens mij zijn er oude topics op bokt over lang teugel dag enen was toendertijd de bokker die jij bedoeld Sizzle ook actief misschien?
Mbt de bokkers die actief waren met lang teugel dag vond ik dit nog op youtube , 10 jr terug ; https://m.youtube.com/watch?v=QzC2pqcB8p0

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:23

Ja, die had ik ook gezien, maar volgens mij had ze PREs. Ze gaf ook shows. Ik heb nog zo‘n prachtige galopfoto op mijn netvlies van een prachtige schimmel. Never mind.

Toen ik zwanger was heb ik ook tot het einde aan de lange teugel kunnen werken toen rijden na 6 maanden niet meer zo makkelijk ging.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:26

Had ze les van Piet? Zo ja dan vraag ik het volgende keer.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:30

Ik neem het aan, maar het is vrij lang geleden :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:31

Op het filmpje is Regine met haar lippizaner merrie Capriola.

Ik heb een witte Lusitanomerrie gehad waarmee ik heel veel aan de lange teugel werkte omdat ze heel moeilijk onder het zadel was.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:26

Wat leuk Nouvel!
Dankjewel voor je reactie! Beoefen je het lang teugelen nog steeds?

En een nieuwsgierig vraagje ; hoe vaak oefenen jullie?
en hoe lang? Of verschilt dat per keer?
En hebben jullie bepaalde doelen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:31

Ik heb nu een zwarte lusitano ruin.
Voor het beleren ben ik begonnen met oefenen aan de lange teugel, was super handig toen ik er eenmaal op zat, hij kende toen al stem- en teugelhulpen!

Ik heb het een aantal jaar niet gedaan en ben het nu weer aan het opppaken.
Ik langeteugel nu 1x in de week met hem.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:20

Leuk! En ook dat je een Lusitano hebt. Prachtige dieren .

Ik merkte het ook inderdaad dat al het grondwerk en lang teugelen een groot voordeel is. Hij is zadelmak en nu toch langzamerhand inrijden. Deze week dit opgepakt.
Hij reageerd goed op stem , het contact. Het zelf voorop lopen.

Wat leuk dat je het lang teugelen oppakt.

Een ander voordeel zelf, vind ik dat je het paard zo kan gymnastiseren op een prettige wijze. Ik doe het ook met een paard van een vriendin dat niet geschikt is meer voor de sport. En zo ook merk ik dat pony zelf hier ruimer is gaan lopen.

Daarnaast vind ik het zelf zalig om zo samen met een pony/paard bezig te zijn. Ik vind het echt het allerleukste om te doen ben er zeg maar verslaafd aangeraakt . En kijk graag naar anderen ook .