Onderhals spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 10:17

Mijn arabiertje ontwikkeld de laatste tijd teveel onderhals spieren. Hij loopt echt als een arabier met de kop in de lucht.
Ik ben nog maar 2 maandjes 'serieus' met hem aan het rijden en hij kan dus eigenlijk niets. Hij is helemaal groen. Ik heb al wel veel paarden ingereden en ben al M1 dressuur geweest met een ander paardje. Het is dus niet de vraag hoe ik hem laag rijd ofzo.

Het is eerst leren dat ie recht moet lopen, in 1 tempo en de stelling. Aan de teugel werk zit er dus echt nog niet bij. Dat komt later wel, vind ik.

Maar toch worden die 'verkeerde' spieren steeds sterker. Ik wil hem nog niet teveel in de mond zitten en ook liever geen hulpteugels gebruiken.

Moet ik nu maar aanzien dat die verkeerde spieren sterker worden en dat later, als ie recht enzo loopt, dat er weer 'af' trainen?
Of moet ik toch hem lager instellen en dan het 'recht' lopen en in 1 tempo lopen en de stellin er later inwerken?

Kortom: wat vinden jullie dat de hoogste prioriteit heeft?
A: het niet verder ontwikkelen van de onderhalsspieren, en dus hem laag instellen ten koste van het tempo en het recht lopen.
of
B: De onderhalsspieren later weer wegtrainen en zorgen dat ie eerst recht loopt en een goed gelijkmatig tempo houdt.

Ik weet het niet echt, maar denk dat ik naar antwoord B neig... Maar ik vind het er gewoon niet uitzien, die sterke onderhalsspieren...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:35

Je kunt hem heel erg helpen door hem te longeren aan de bijzets.


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:49

Idd, longeren, en wat rijden betreft zou ik voor antwoord A gaan.
Een paard op zijn eigen benen laten lopen als hij jong is vind ik super. Maar als hij onderhals spieren aan het ontwikkelen is tijdens het rijden loopt hij dus niet als een jong paard gewoon op eigen benen, maar zet z'n rug heel erg vast. Volgens mij kan dat tenminste niet anders, onderhals eruit= rug vast toch? Ik denk daarom dat ik in dit geval er voor zou kiezen toch maar laag en rond te gaan rijden, zodat hij meer gaat ontspannen. Als een paard gewoon lekker met z'n neusje eruit loopt, maar los in de spieren zou ik wel voor antwoord B gaan.
Ben ik duidelijk geweest of zie ik het helemaal verkeerd?

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:51

Klopt, hij kan alleen een spier ontwikkelen als hij er ook kracht mee zet, die gewoonte mag hij best al afleren en juist meer vertrouwd raken met het goede. Hij leert vanzelf dat hij dan ook met meer impuls kan lopen. Het is erg moeilijk om hem later nog te leren om jou te dragen.
(sorry, ik kan niet meer zien wat ik typ).

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:49

Zodra een jong paard aan het bit gewent is ga ik al longeren aan bijzet's leerd ie lichte druk in z'n mond en al wat nagevelijk komen ook kun je dan al iets z'n rug sterker maken.
daarna wil ik 'm redelijk recht hebben dus veel naar buiten maar dat doe jij ookal he? Als ze redelijk recht over de hoefslag lopen (mag ie nog wel over de A-c lijn zwalken)
vraag ik 'm ook na te geven als ik erop zit met hulpteugels rijden zou ik niet doen
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 13:18

Bedankt voor de reacties. hij zet zijn rug niet vast en duwt die ook niet weg ofzo. Maar hij heeft van nature (net zo als veel arabieren) een hoge hoofd houding en de nek in de lucht. Het is geen protest ofzo, het is gewoon zijn 'natuurlijke houding'.
Mijn instructrise raadde aan om een bijzetteugel eraan te knopen, maar dat doe ik liever niet. Ook wil ik niet teveel in die mond zitten.
Ik denk inderdaad dat ik maar aan het longeren ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 13:24

Wat je hier aanhaalt is ook een van de punten die bij arabieren altijd meer aandacht zullen vragen, door hun bouw dus met name.

als hij die onderhals niet echt aanspant komen er ook geen spieren op hoor, althans niet zoveel.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 13:29

Tja, het valt nu nog wel mee. Maar ik zie dat die spieren wel 'in de ontwikkeling' zijn. Maar ja, dat zijn alle spieren bij hem wel. Hij word echt heel anders van bouw.
Alleen, moet ik de ontwikkeling van die spieren nou tegengaan of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 13:32

Ja, in zoverre dat je je paard moet helpen om datgene voor je uit te voeren wat jij van hem wilt.
maak er geen giga-probleem van, dat is niet nodig. je denkt er genoeg over na om het goed te doen.
De tips van Jasmijn en Nimber zijn ook heel veelzeggend denk ik. Je zult je geduld nodig hebben en de ene keer een paard hebben wat wil ontspannen en ook recht kan lopen en de andere keer niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 13:37

volgens mij is een onderhals nooit goed omdat hij heel volgens mij als een onderhals erop gaat zetten dat de rug ook weggedrukt word. (als ik het verkeerd of goed heb ff zeggen.)
En als een paard in evenwicht is kun je hem heel rustig naar beneden gaan rijden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 17:12

Mij hebben ze altijd verteld dat je een jong paard voorwaarts neerwaarts moet rijden, dat betekend natuurlijk niet dat je flink in de mond moet gaan liggen klooien, maar wat vragen zodat hij naar beneden komt lijkt mij geen kwaad kunnen. Hij kan dan gelijk in die houding zijn balans leren vinden, naar mijn mening ook niet verkeerd.
En ook met bijzet longeren zodat hij de goede spieren leert gebruiken zonder dat er iemand op zijn rug zit.
Succes

Sprakeloos

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 20:42

Hoi carola
Heb je de onder titel van Esther gelezen????
Doet me ergens aan denken, jouw ook?
Voor de andere onder ons.
We zaten op Texel en haar vader zou haar komen halen met de trailer. Dus wij waren aan het bellen en aan het rijden in het bos om te zeggen hoe hij rijden moest enz.
Toen was de batterij van de telefoon op.
Heb ik nog Whop voor een busje gegooid om te vragen of we hun mobieltje even mochten gebruiken ( want ja die heeft iedereen tegewoordig) maar carola wist het nummer niet van de telefoon.
Dus wij als een speer naar huis gereden, carola de paardjes aan de hand uitstappen ik binnen mijn moeder gebeld en die heeft hem toen afgewacht bij de boot in de hoop dat hij er zou herkennen.
Geloof dat het zo ongeveer gegaan is, was achteraf wel erg leuk. En erg off-topic nu.
Carola is het niet zo dat als hij die spier niet gebruikt dat die spier ook niet verder groeit?
Misschien dom bruintje hoor maar je rijdt hem niet echt anders dus die spier zou zich niet mogen ontwikkelen???
Of zit ik er nu mijlen naast.
Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 22:13

Pffff!!!!! Hahahahahaha kim, ik lig hier dubbel van het lachen achter mijn pc...

Maar goed, ik vind dat ik niet op het niveau ben om hem al constant voorwaarts neerwaarts te rijden. Sommige stukken gaat het wel, maar ik ga dat niet constant doen. Ik wil hem eerst echt in evenwicht hebben, anders word het alleen maar gekl**t...
Longeren ga ik zekers wel doen. Wat raadden jullie aan, 1 of 2 bijzets of een passoa teugeltje of........

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 00:37

1 bijzet vind ik 3x niks, dus of 2 bijzets of Pessoa of coque (hoe schrijf je dat nou ook al weer) of halsverlenger, hoewel veel hier daartegen zijn werkt het bij ons bij de jonge paarden erg goed (nou zijn dat er maar 2 maar ja)

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 08:54

Ik sluit me helemaal aan bij Esther. Wanneer het laag instellen ten koste zou gaan van het tempo en het rechtstellen, gaat er echt iest mis in je training. Een paard rijd je van achteren naar voren over de rug naar je hand.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 09:43

Hé, even bijvraagje. Ik longeer nooit met bijzetteugels, maar moet de buitenste teugel een gaatje langer dan de binnenste, of moet je ze gelijk aanzetten?

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 21:31

nog ff iets anders kan het zijn dat je hem hooi voert uit een ruif of hooinet, dan eten ze terwijl ze hun onderhals spieren aanspannen en dus ontwikkelen ze deze...
ls dit niet zo is dan zal ik hem toh eers goed voorwaarts rijden en daarn apas wat lager instellen. longeren met pessoa is toch het best vind ik altijd

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 07:51

bijzets houd ik altijd gelijk wanneer je de binneste strakker doet gaat het van binnen naar de buitenteugel wegdrijven helemaal verloren je vraagd dat stelling door aan die binnenteugel te trekken.
Tja het eerste wat die van mij dan doet is z'n kop kantelen dus voor mij werkt het niet erg.
Bovendien stel ik 'm tussendoor ook recht omdat ik door de hele bak ga en dan vraag ik weer stelling bij

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 11:29

longeren met bijzet(en dan laag instellen)eneigenlijk liever nog longeren met pessoateugel,en die laag instellen.als je dat naast het rijden 2 keer per week ofzo oefent leert ie namelijk van zijn longeertrainingen hoe hij onder het zadel ook moet lopen.ik merk het heel erg aan mijn eigen pony.die heb ik nog voor het beleren veel gelongeert met die pessoa en nu reageert ze op de minste druk op het bit al zo dat ze nageeft.terwijl ze zelfs nog in het tuig loopt ook en niet onder het zadel!!

soms is het beter om te zwijgen

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 14:25

Ik heb gister dus voor het eerst gelongeert met een passoateugeltje, en hij liep er echt heel erg goed op. Perfecte hoofd hals houding, achterhand er goed onder, goed tempo. Lekker dus. Ik denk dat ik dat maar eens wat vaker ga doen, en dan zie ik wel verder hoe het dan gaat.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 15:50

ja das echt een goede oefening voor je paard!wel laag instellen he?zie de figuurtjes voor de uitleg.
vertel je ons hoe die over een paar weken loopt?

soms is het beter om te zwijgen

Ju-Ju

Berichten: 55
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:43

dit komt me erg bekend voor Carola,
Mijn arabier doet dit dus ook erg kijkerig altijd de neus en dat gesnuif boven de loodlijn (moet alles zien;) ik heb dus besloten om hem met slof te rijden en die dan alleen te gebruiken als het noodzakelijk is..
Want zijn onderspieren groeiden de pan uit en hij werd dus steeds sterker en kon dus meer gaan hangen op mijn handen wat me nogal veel spierpijn bezorgde. nu af en toe kijkt die nog naar alles wat die interresant vind maar met de slof kan ik hem er dan makkelijker zonder gevecht weer bij de les krijgen.. Hierbij zeg ik wel dat toen ik Internationaal ree ik 5 jaar met slof heb gereden je moet er dus wel mee om kunnen gaan want anders richt je meer schade aan.. en een arabier is natuurlijk toch al een beetje apart:) succes!
Judith


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers