Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:30

Hoi bokkers,

Onze poes had vorig jaar een lichte blaasontsteking die verholpen is met Novacam. Om dit te onderzoeken is ze hele dag bij de DA geweest. Het bleek mee te vallen.

Alleen vandaag zag ik veel bloed toen ze ging plassen..Mijn vriend haald nu een spuitje Novacam op (besloten in overleg met de DA).

Hebben jullie ervaringen hiermee?
Wij hebben houtkorrel en maken goed schoon.


Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:36

Blaasontsteking bij katten heeft zelden een bacteriële oorsprong.

Vaak komt het door stress. Is de urine ook onderzocht? struviet/blaasgruis kan ook voor problemen zorgen.

Feline cystitis Kan soms een aardig gecompliceerd probleem zijn. Ik zou na onderzoek goed met je dierenarts in gesprek gaan.

Edit: ik neem aan dat het om een poes gaat en niet om een kater? Katers kunnen namelijk ook verstopt raken en niet meer kunnen plassen. (Bij poezen zeer zeldzaam) Dit is dodelijk als je niet snel handeld.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 06-05-20 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:37

Stress? Onze kater heeft na de verhuizing twee keer blaasontsteking gehad, al is hij ook bekend met blaasgruis en wat te zwaar.

"Een draver, is gaver" :D

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:37

Onze poes heeft vorig jaar een blaasontsteking gehad en kreeg daar antibiotica en ontstekingsremmers voor.

Laerkens Beauty

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:44

Bedankt voor de reacties:

Goed om te weten dat het stress kan zijn..Ze is de laatste tijd enorm knuffelig. De andere poes (haar zusje) is drukker als anders.

Bij ons is het heel rustig thuis dus zou ff niet weten waardoor het kan komen.

Ze krijgt nu idd ontstekingsremmers en pijnstilling in 1. Vorige x was het na 3 dagen weg.

Hoe herken je blaasgruis en féline cysticus?

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:53

Talietjuh schreef:
Bedankt voor de reacties:

Goed om te weten dat het stress kan zijn..Ze is de laatste tijd enorm knuffelig. De andere poes (haar zusje) is drukker als anders.

Bij ons is het heel rustig thuis dus zou ff niet weten waardoor het kan komen.

Ze krijgt nu idd ontstekingsremmers en pijnstilling in 1. Vorige x was het na 3 dagen weg.

Hoe herken je blaasgruis en féline cysticus?


Feline cystitis is blaasontsteking bij de kat. Blaasgruis kan de dierenarts onder de microscoop zien in een urine monster.

Werk je toevallig meer thuis vanwege de corona? Door al het thuis werken zijn veel katten toch wat meer gestresst en zie je de laatste tijd wat meer blaasontstekingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:03

Oké helder uitgelegd, dankje!

Inmiddels werk ik al maanden thuis, maar ook boven dus ziet ze mij alsnog niet veel vaker. Merk juist dat ze het heerlijk vinden als we veel thuis zijn.

Rosy is wel een heel gevoelig poesje dus ik ga even kijken wat stress zou kunnen bezorgen bij dr!

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:08

Wij hebben vaak katten gehad met blaasontsteking. Was altijd blaasgruis. Blaasontsteking door blaasgruis blijft terugkomen als je het voer niet aanpast. Speciaal voer van de dierenarts voorkomt het.
Voor de blaasontsteking zelf wel naar de dierenarts voor een kuurtje.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:09

He wat vervelend zeg! Misschien kan je inderdaad iets met stress, bijv. anti stress producten als Feliway of van beaphar. Of eventueel een aangepaste voeding of cranberry supplement.

Is ze goed op gewicht?
Drinkt ze goed?

Verder inderdaad belangrijk dat er altijd toegang is tot een schone bak (iig zo schoon mogelijk, je kan niet 24/7 scheppen natuurlijk). Maar zo te lezen doe je dat.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:11

Solidago van A Vogel werkt erg goed.

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:21

Bedankt voor de tips!

Wat houdt Solidago precies in?

Ja ze is mooi op gewicht en drinkt ook goed, wel vraagt ze zelf om een schoon drink bakje, daar is ze kieskeurig in.

Ze is nog vrij jong en gesteriliseerd. Heeft een sterilisatie er ook iets mee te maken?

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:24

Solidago zijn druppels die houden de blaas en de nieren gezond,hier zit het standaard door het water zo dat ze nooit nier problemen krijgen.

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:28

Oké top dan ga ik mij daar in verdiepen

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:02

Erg kort door de bocht dat een kat dan nooit nierproblemen zou krijgen. T is humaan en op basis van planten/kruiden, dus garandeert helemaal niets.
Zoals gezegd is blaasontsteking bij een kat zelden bacterieel dus alleen novacam is prima. Zeker belangrijk om de urine na te laten kijken want alleen dan kun je eventuele kristallen zien. Stress kan bijvoorbeeld al door t verplaatsen van meubels of een kat van buiten, dus soms erg lastig te achterhalen.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:07

Ik heb hier ook ééntje die 3x achter elkaar blaasontsteking had. Kwam ook van stress, maar waarvan, echt geen idee.
Ik geef dan telkens 5 dagen Meloxidyl ( dat is metacam voor poezen denk ik ) en de Urinary Health brokjes van Royal Canin.
Ondertussen alweer anderhalf jaar geleden, dus ik klop af :D

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:09

metacam, novacam, loxicam, meloxidyl is allemaal hetzelfde ;-)

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:11

Ik zou toch eerst een urine onderzoek laten uitvoeren, je wilt toch weten wat ze heeft.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:16

Bedankt voor het advies en het meedenken.

Van de DA moest ik eerst Novacam en als t niet goed werkt dan gaat er opgevangen urine die kant op.
Daarvoor heb ik speciale kristallen gekregen voor in de kattenbak.
Iemand daar ervaring mee? Zakje is lang en na niet genoeg de hele bak mee te vullen, of moet ik deze mengen?

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:20

Nee bak goed schoon maken en dan t zakje erin. T gaat er niet om dat de bak gevuld is, maar dat ze even kan graven. Veel katten plassen niet op een lege bak.
Raar dat je niet gelijk urine moest inleveren, zo zou 't bij ons in de praktijk niet werken.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:22

Ik heb destijds ook urine opgevangen, met pollepel eronder gehangen, arme kat..

Heb je geen uitleg gehad bij de korrels? Volgens mij is het idd voor het idee en de urine wordt er niet door opgenomen, dus je moet het uit de bak in een bakje gieten om weg te brengen. Althans, zo is het mij geleerd.

"Een draver, is gaver" :D

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:56

De plastic korrels nemen de urine niet op. Het zorgt er alleen voor dat de kat wat te graven heeft. Als het goed is zit er een pipetje bij om de urine op te kunnen zuigen. Doe de korrels in een schone bak.

Als dat overigens allemaal niet lukt kon de eigenaar bij ons de kat gewoon brengen voor een dagje opname en dan zorgden we in de kliniek voor afname van urine. Vraag dat eventueel na bij je kliniek of dat mogelijk is als het echt niet lukt.

Anoniem

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 02:16

Bedankt voor de tips!

Ja vorige x is ze een dagje opgenomen geweest idd.

Rosy voelt zich al stukken beter nu, nu maar even aankijken of dat zo blijft. Bij twijfel breng ik haar urine weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 03:11

Ik vind het wel de verkeerde volgorde van de dierenarts. Ze heeft dit al eerder gehad, dus de dierenarts zou haar zelf moeten zien en urine eerst moeten onderzoeken.

Onze kater had een blaasontsteking en heeft toen medicatie gekregen en speciaal voer. Hij vond het niet lekker, het ging goed, dus we konden wel gewoon voer proberen zei de dierenarts.

2jr later kreeg de kater een heftige blaasontsteking en is zijn blaas leeggemaakt onder narcose. Weer een kuur en speciaal voer. Hij kreeg urinary stress van Hill's prescription.

Daarna is het nooit meer teruggekomen. Speciaal voer is meestal wel echt een noodzaak en kom je niet meer vanaf. Onze jonge kater at die ook en kon geen kwaad. Of je moet speciale bakjes kopen met zendertje dat ze alleen bij hun eigen voer kunnen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:52

superpony schreef:
Ik vind het wel de verkeerde volgorde van de dierenarts. Ze heeft dit al eerder gehad, dus de dierenarts zou haar zelf moeten zien en urine eerst moeten onderzoeken.

Onze kater had een blaasontsteking en heeft toen medicatie gekregen en speciaal voer. Hij vond het niet lekker, het ging goed, dus we konden wel gewoon voer proberen zei de dierenarts.

2jr later kreeg de kater een heftige blaasontsteking en is zijn blaas leeggemaakt onder narcose. Weer een kuur en speciaal voer. Hij kreeg urinary stress van Hill's prescription.

Daarna is het nooit meer teruggekomen. Speciaal voer is meestal wel echt een noodzaak en kom je niet meer vanaf. Onze jonge kater at die ook en kon geen kwaad. Of je moet speciale bakjes kopen met zendertje dat ze alleen bij hun eigen voer kunnen.


Juist nu ze het al eerder heeft gehad is de kans groot dat dit hetzelfde is en kan je haar snel helpen met de onstekingsremmer en pijnstilling.

Zelf heb ik het ook gehad en was ik ook blij dat ik gelijk een kuurtje meekreeg bij de eerst volgende x i.p.v een halve of hele dag wachten met pijn op de uitslag.

Wel grappig dat ik jou hier ook weer tegenkom in de topics

Bedankt voor de info. Fijn dat het bij jou kat goed opgelost is uiteindelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Poes heeft voor de tweede keer blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:42

Ow, ik kijk nooit zo naar de boktnamen of wie iets heeft geplaatst eigenlijk.

Ik heb zelf ook veel blaasontstekingen gehad en met nierbekontsteking in het zkh gelegen. Het is echt heel naar, dus dat weet je zelf ook.

Het is lastiger dat die van jou jong is en bij een poes zal het net anders zijn dan bij een kater, maar ik zou het speciale voer zeker langere tijd proberen.

Succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 127 bezoekers