Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 09:10

Hi allemaal.

Mijn paard staat vrijwel zn hele leven al op ijzers, zo heb ik heb gekregen en zo gelaten want als de ijzers er af gingen stond hij snel stijl en kreupel. Achter staat hij best oké maar kan verbeterd. Het probleem zit voor, hij staat heel stijl en heeft door de ijzers samen geknepen hielen. Bovendien heeft hij artrose.. Ik heb hem sinds gisteren achter van de ijzers af en ik wil hem binnenkort voor ook van de ijzers af gaan halen, wel met een pn bekapper! Hij zegt dat de stand erg moet veranderen en dat hij daar best een paar weken kreupel van kan gaan worden.. dat zit mij niet zo lekker! Heeft iemand hier ervaring van ijzers naar blote voeten met een pn bekapper? Ik hoor graag jullie ervaring


Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:14

Ik zou echt voorzichtig Zijn hiermee. Het kan je paard voorgoed verknallen. Als er al gecorrigeerd gaat worden moet dat in heel kleine stapjes en is een smid Zeker wel een jaar mee bezig. Als hij zodanig gaat corrigeren dat je paard na elke bekapbeurt weken kreupel loopt, gaat er iets niet goed.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:15

Een bevriende natuurlijk bekapper heeft dit bij heel veel paarden gedaan. Zijn ervaring is dat het vrijwel altijd kan, mits goed bekapt en op de juiste wijze aangepakt.
Ik heb nooit wat van hem gehoord over kreupelheid, maar ik weet natuurlijk ook niet alles.
Ik zou er zeker voorzichtig mee zijn, de hoefsmid/bekapper die ik ken, komt iedere 3/6 weken langs. Zo kan je voorzichtig kleine dingen aanpassen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:19

Zoek een echt goede NBer!! Dit moet in stapjes en met beleid.... Als jouw bekapper zegt dat dit paard gaat kreupelen, doet hij het echt niet goed!!

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:20

Ik zou eens informeren bij andere goede bekappers. Een paar weken kreupel vind ik niet ok, dit kan voorkomen worden door regelmatiger te bekappen en kleinere beetjes met een keer. Als je iemand hebt die direct de hielen naar beneden trekt dan krijg je gegarandeerd problemen.
Hou rekening met een erg korte interval, afhankelijk hoe erg het is zou ik de eerste tijd minstens om de 4 weken, maar eigenlijk liever om de 2 weken willen zien. Dan kan er ook sneller ingegrepen worden als hij verkeerd gaat en met kleinere stapjes per keer bekapt worden.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:23

Oei dat zou ik echt niet doen... Je gaat je paard toch niet wekenlang iedere keer kreupel laten lopen? Dat betekent namelijk dat je paard pijn heeft.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:24

Bedoelde hij echt kreupel of gevoelig?
Als een paard leven lang op ijzers heeft gestaan kun je best verwachten dat ze eerst wat gevoelig lopen

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:25

Nee joh, los van de gewrichten die een klap gaat geven, denk ook eens aan de pezen en banden die een oplawaai gaan krijgen.

Nee, mijne is op zn 23e vanwege artrose op ijzers gezet en nu eindelijk na 10 maanden is zn peesblessure die tie op liep door deze verandering genezen. Nee met artrose en oude leeftijd niet gaan kloten.

Ik vind ook dat je beter moet kijken naar smeden. Deze heeft ervoor gezorgd dat de hoefballen zijn samengeknepen. Dit hoeft helemaal niet. En de volgende die je wil laten komen zegt nu al dat je paard weken lang kreupel gaat lopen.....

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 09:28

Hij wil het natuurlijk uiteraard in kleine stapjes gaan doen en elke 3 weken langs komen.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:29

Ik zou hem voor gewoon op ijzers houden. Paard krijgt pijn als je hem er vanaf haalt, dat vind ik het niet waard.

✰ P I N T O ✰

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 09:36

noox schreef:
Ik zou hem voor gewoon op ijzers houden. Paard krijgt pijn als je hem er vanaf haalt, dat vind ik het niet waard.


Maar hij heeft nu ook pijn. Vanwege te hoge en samen geknepen hielen..


Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:42

Perryx schreef:
noox schreef:
Ik zou hem voor gewoon op ijzers houden. Paard krijgt pijn als je hem er vanaf haalt, dat vind ik het niet waard.


Maar hij heeft nu ook pijn. Vanwege te hoge en samen geknepen hielen..


Dan zou ik zoeken naar een goede smid die jouw paard goed kan beslaan. Zeker ivm de artrose.

Het feit dat je paard nu ook pijn heeft hoeft niks te maken te hebben met ijzers op zich, maar wel met slechte ijzers.
Of... je paard heeft meer last van de artrose dan je denkt.

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 09:44

Ik heb een onwijs goede Smid daar ligt het zeker niet aan! En het ligt aan de weersomslag dat hij last van de artrose heeft dat is altijd zo..

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:49

Je spreekt je zelf wel tegen.

Je zegt letterlijk: Maar hij heeft nu ook pijn. Vanwege te hoge en samen geknepen hielen..

Een goede smid zorgt er voor dat hij geen hoge en samengeknepen hielen krijgt of heeft.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Blackberry28

Berichten: 2967
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:50

Ik heb ooit ook een stalgenoot gehad die haar paard van de ijzers af wilde en over ging op natuurlijk bekappen. Beestje liep echt weken kreupel, maar dat hoorde er inderdaad bij schijnbaar.
Waarom dan niet tijdelijk een hoefschoen dacht ik toen of weer terug op een ijzertje en kijken met de hoefsmid wat er anders kan om de hoefstand te verbeteren. De vraag is ook of je het aan kunt zien als je paard zo kreupel loopt zo'n tijd denk ik,want ik had daar al moeite mee als ik die van mijn stalgenoot zag.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:51

Een paard krijgt geen samengeknepen hoefballen als de ijzers goed zijn.
Tuurlijk hebben ijzers effect op het hoefmechanisme an sich, maar ze hoeven geen samengeknepen hoefballen te krijgen hiervan. Dit ligt echt aan je smid.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:55

Als je een onwijs goede smid hebt, waarom stap je dan over?
Kennelijk ben je toch niet tevreden anders ga je niet op zoek naar iets totaal anders.

Mijn ervaringen met het aanpassen van de stand op latere leeftijd is erg slecht. Ik zou er niet aan beginnen.
De pezen en banden gaan hier niet blij mee zijn en het paard moet dat wel kunnen hebben. Zeker als het al ouder is zou ik dat mijn paard niet aan willen doen.

Maar als iemand je gaat vertellen dat je paard wel een paar weken kreupel gaat lopen na bekappen dan begin je er toch niet eens aan?

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:57

Ik word wel een beetje zat van die 'als ze van de ijzers gaan en 'natuurlijk' bekapt worden dan lopen ze kreupel verhalen. Nee, dat is niet normaal en dat hoort niet zo. Heb in 10 jaar mijn 3 paarden op blote voeten gezet, nog nooit een seconde kreupel geweest. (maar ik heb ook een goede bekapper)

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 10:02

Ik heb een onwijs goede Smid. Maar die gaat verhuizen.. en zit er al een tijd over na te denken om over te gaan op blote voeten dus zo vreemd is het niet ?

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-20 10:05

Kinke schreef:
Ik word wel een beetje zat van die 'als ze van de ijzers gaan en 'natuurlijk' bekapt worden dan lopen ze kreupel verhalen. Nee, dat is niet normaal en dat hoort niet zo. Heb in 10 jaar mijn 3 paarden op blote voeten gezet, nog nooit een seconde kreupel geweest. (maar ik heb ook een goede bekapper)



Waarom is dat raar dan? Het word eerst slechter voordat het beter word dat zeggen al die natuurlijk bekapper tegen mij heb er meerdere gevraagd

Rambogirl

Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:10

Perryx schreef:
Kinke schreef:
Ik word wel een beetje zat van die 'als ze van de ijzers gaan en 'natuurlijk' bekapt worden dan lopen ze kreupel verhalen. Nee, dat is niet normaal en dat hoort niet zo. Heb in 10 jaar mijn 3 paarden op blote voeten gezet, nog nooit een seconde kreupel geweest. (maar ik heb ook een goede bekapper)



Waarom is dat raar dan? Het word eerst slechter voordat het beter word dat zeggen al die natuurlijk bekapper tegen mij heb er meerdere gevraagd


Niet die van Kinke dus :+

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:17

Mijn antwoord in twee woorden: niet doen!

Zoals anderen zeggen, praat erover met je hoefsmid en als je het idee hebt dat je daar geen goed antwoord krijgt, zoek dan een andere hoefsmid. Vraag bijvoorbeeld aan je veearts of hij/zij een andere hoefsmid kan aanbevelen.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:24

Perryx schreef:
Kinke schreef:
Ik word wel een beetje zat van die 'als ze van de ijzers gaan en 'natuurlijk' bekapt worden dan lopen ze kreupel verhalen. Nee, dat is niet normaal en dat hoort niet zo. Heb in 10 jaar mijn 3 paarden op blote voeten gezet, nog nooit een seconde kreupel geweest. (maar ik heb ook een goede bekapper)



Waarom is dat raar dan? Het word eerst slechter voordat het beter word dat zeggen al die natuurlijk bekapper tegen mij heb er meerdere gevraagd

Omdat het een l*lverhaal is om hun onkunde te verdoezelen!!

Definieer eens wat "stijl" is in zijn voorhoeven? Weet je zeker dat ie niet gewoon correct staat maar dat jouw perceptie gewoon niet deugd?
Het gros van de paarden staat veel te laag in de hielen en heeft ondergeschoven verzenen, maar omdat we geen fatsoenlijke referentie hebben, denken we dat het zo hoort.
Lees eens wat werk van Offereins. Je kon nog eens wat schokkende ontdekkingen doen.

Doe eens een goede foto vanaf de zijkant van het been. Dan kun je simpel beoordelen wat de kwaliteit van het werk is.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-05-20 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:25

Overigens is het complete onzin om te zeggen dat NB zorgt voor kreupel lopen. Als het een écht kundige NBer is, is dit helemaal niet aan de orde. Tenzij het paard sowieso gevoelig loopt na elke (traditionele of natuurlijke) bekapping zonder ijzers. Dan ontkom je er niet aan...

Ik lees dit topic en ik denk vooral dat ik erg blij ben dat ik mijn paarden bewust nooit op ijzers heb gehad. Wat een ellende, zie ik van ijzers....

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:26

Twiggy2008 schreef:
Overigens is het complete onzin om te zeggen dat NB zorgt voor kreupel lopen. Als het een écht kundige NBer is, is dit helemaal niet aan de orde. Tenzij het paard sowieso gevoelig loopt na elke (traditionele of natuurlijke) bekapping zonder ijzers. Dan ontkom je er niet aan...

Ik lees dit topic en ik denk vooral dat ik erg blij ben dat ik mijn paarden bewust nooit op ijzers heb gehad. Wat een ellende, zie ik van ijzers....

90% is niet kundig. Daar zit je probleem.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 5 bezoekers