Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-20 19:04

Equnews
Algemeen
Afbeelding
Rick Wallace met Ultimate Victory na de operatie. Foto: Facebook.


Ultimate Victory, het paard van de Amerikaanse eventingruiter Rick Wallace, heeft zijn oog verloren na een ongeval met een bungeekoord.

Het paard stond met het bungeekoord vastgebonden in de poetsplaats. "Ultimate Victory schrok van een bezem en daardoor brak het koord waar hij mee vastgebonden was. Hierdoor kwam de paniekhaak van het koord in zijn oog terecht", schrijft Wallace op Facebook. Het oog kon door de dierenarts niet meer gered worden.

De eventingruiter zegt dat hij dit verhaal vertelt om gelijkwaardige ongevallen te voorkomen. Ook zegt hij dat Ultimate Victory snel weer competities zal rijden.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 03-05-20 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten eruit gehaald

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:10

Bah wat een naar ongeluk. Goede waarschuwing!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:40

Levensgevaarlijk die bungeetouwen. Ik vrees zelf altijd voor mijn tanden maar deze is ook heel heftig! Hopelijk hersteld het paard snel en leert hij omgaan met de beperking. Arm dier.

Tancreda4

Berichten: 24019
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:00

Wat naar zeg..... Ongeluk zit in een klein hoekje!!

Maar helaas kan dit ook met een gewoon halster of halstertouw gebeuren. Ooit eens een klip die brak toen het paard schrok en een deel vloog in het oog van dat paard... Uiteindelijk viel de beschadiging mee bik dat paard gelukkig....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:10


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:12

Ooit mijn duim op zijn manier gebeuren met een gewoon halstertouw. Wat een pech met dit paard dat het precies in het oog terecht kwam

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:16


Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:33

Jeetje die foto ook, zo naar om te zien...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 01:54

Wat een briljant idee, een elastisch koord om je paard mee aan te binden :n

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 02:30

Ooit op een stal gewerkt met van die rubberen dingen. Paard stond onder het solarium of in de spuitplaats en de bedrijfsleidster kreeg het in haar gezicht gelanceerd. Loopt de rest van haar leven met een litteken op haar wang.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 02:49

Voor mij niks van elastiek meer bij de paarden. Ik ben door een singel met elastiek onder mijn paard terecht gekomen, en zonder cap was ik dood geweest. Ik heb die "safety lijnen" met elastiek altijd al doodeng gevonden.

Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:27

Hier ook nooit iets met elastiek gehad. Wel van dat hele dikke rubber. Kon maar ietsje uitrekken maar niet veel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:48

Ligt dit dan aan het bungeekooord of is pure pech? Lijkt mij dat een gewoon halstertouw ook breekt en dan in de oog kan schieten. Of schoot het koord weer terug door de kracht op het elastiek toen het was losgeschoten?

Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:09

Romeo2007 schreef:
Ligt dit dan aan het bungeekooord of is pure pech? Lijkt mij dat een gewoon halstertouw ook breekt en dan in de oog kan schieten. Of schoot het koord weer terug door de kracht op het elastiek toen het was losgeschoten?


De kans dat een gewoon halstertouw in een oog schiet is veel kleiner. Een elastiek kaatst terug namelijk. Dus het paard gaat hangen en trekt eraan, als het dan losschiet dan zorgt dat elastiek ervoor dat het met dezelfde kracht terugveert. Met een halstertouw gebeurt dit niet.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:31

Auw auw, wat moet dat enorm pijnlijk geweest zijn voor het paard.
Gevoelsmatig word ik verdrietig van de laatste zin.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:33

arm paard...wat een verschrikkelijke pijn moet dat gedaan hebben

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:36

fransje23 schreef:
Volgens het bericht op Facebook gaat het om zo een koord https://www.sstack.com/dura-tech-safety ... e/p/38317/

Dat zat vast met een strotouwtje als breekpunt. Het brak ook maar de haak schoot daardoor met veel kracht los.


Ik heb zo'n zelfde idee, maar dan met een ketting. Met stof eromheen. Elastiek ben ik geen fan van, als ze gaan hangen doen ze dat aan een elastiek ook wel. Plus dat mijn paard het weet als iets rekt, dus die gaat dan proberen bij de grond te komen door te gaan bungeejumpen. Ben ik ook niet zo blij mee.
Mijn ketting heeft dezelfde sluitingen, en dan heb ik de panieksluiting aan het paard. In de hoop, dat als ik haar snel los zou moeten maken, de musketon nog heel is en de ketting dus richting de muur vliegt.
Maar in de praktijk staat ze bijna nooit vast. Ik haal haar uit de paddock en voor poetsen staat ze in een box, zonder halster of touw oid. Heb genoeg ellende gezien.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:39

brr wel zuur een eventingpaard heeft dat éne oog best hard nodig kan ik me indenken. Wel fijn dat het type koord vermeld wordt, ik ken deze niet alleen die dikke rubberen. 'veren' deze dan nog harder dan die?
Aan de andere kant zit een ongeluk inderdaad een een kleine hoek. Ook met een touw breekt de haak en gaat hij vliegen

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Booklover01
Berichten: 206
Geregistreerd: 06-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:13

Jeetje, wat een naar ongeluk! Nu blijkt wel weer dat ongeluk in een klein hoekje zit... Ik hoop dat het paard snel kan herstellen!

Voor de leukste paardenboeken en cadeau's, bezoek http://www.paardenboekhandel.nl!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:33

Gini schreef:
Auw auw, wat moet dat enorm pijnlijk geweest zijn voor het paard.
Gevoelsmatig word ik verdrietig van de laatste zin.

Waarom? Dit soort paarden vindt het spelletje geweldig, die worden juist van stilstaan niet beter. Reken maar dat de ruiter zuinig met zijn paard is, die doet niks ondoordacht..

Goedgekeurd onderschrift :)

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:05

Romeo2007 schreef:
Ligt dit dan aan het bungeekooord of is pure pech? Lijkt mij dat een gewoon halstertouw ook breekt en dan in de oog kan schieten. Of schoot het koord weer terug door de kracht op het elastiek toen het was losgeschoten?


Inderdaad. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met een gewoon halstertouw waar de musketon van het halster gebroken is en onder de kin langs het oog aan de andere kant beschadigt heeft.

Vreselijk!

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:01

Hier ook met een gewoon halstertouw dat gebroken is en door de kracht tegen mijn voortand kwam, met als gevolg een stuk eraf.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:23

Dit is ook vooral pech. Hier zelfde gehad met gewoon halstertouw. Die sluiting mistte ook maar op een haar na iemands hoofd.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:27

Vreselijk ongeluk natuurlijk! Maar ik heb wel een vraag...

Ik heb ook van deze koorden in de trailer, maar de kant van de paniekhaak zit aan m'n paard z'n halster, en het koord zelf zit aan de ring met een normale haak dus die kan niet losschieten. Begrijp ik dan goed dat de paniekhaak dus aan de muur vast zat en zo tegen het paard gekomen is?
EDIT: Ik heb niet degene die hier gedeeld worden, mijne lijken meer op een telefoondraad.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:46

SillyB schreef:
brr wel zuur een eventingpaard heeft dat éne oog best hard nodig kan ik me indenken. Wel fijn dat het type koord vermeld wordt, ik ken deze niet alleen die dikke rubberen. 'veren' deze dan nog harder dan die?
Aan de andere kant zit een ongeluk inderdaad een een kleine hoek. Ook met een touw breekt de haak en gaat hij vliegen

Ik heb ooit op een stal gestaan waar ze ook van die dikke rubberen vastzet dingen hadden. Stond toen HEEL raar te kijken toen mijn paard ineens buiten de wasplaats stond maar met zijn hoofd nog vast aan dat ding..
En die wasplaats was box formaat dus wel ruim 3 meter diep.. Dat ding was echt extreem opgerekt. Nooit meer dat ik hem daar aan vast gezet heb.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, __danielle__, amand0, bonnielau, cp112, daiswees, EliseXJoelle, GrapeshotBot, Ilse_123, JoyenUnory, koend, Lielle, marleen_88, Pjotar, SemrushBot, vilo en 89 bezoekers