Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:17

Mogelijk is dat het hoor, sebacil is natuurlijk vrij heftig plus het droge weer, kan zijn dat het daardoor lang droog is gebleven.
Ik kijk het even aan en hopelijk hoef ik me dan niet weer te melden ;)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:24

dat hoop ik ook niet. :D
kan zijn dat er nog iemand anders wat anders zegt.
maar ik zou het even aankijken.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:06

Hmm lijkt mij toch ook geen schurft..

Wat je evt wel kan doen is de plek wassen met teershampoo (of andere shampoo met zwavelcomponent) of tea tree om de schilfers zachtjes te verwijderen. Wat hier goed werkt, wel in het geval van extreme korsten door hyperkeratose is de plek vervolgens goed in te smeren met MSM zalf. Na paar dagen was ik het dan uit. Maakt de huid zachter waardoor korstjes/schilfers makkelijker los komen. In jouw geval denk ik wel dat een shampoo voldoende zal zijn..

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:28

Lijkt mij idd gewoon erg droog. Dat komt door de sebacil/bye mite. Ik heb dat nu ook met een die heeft schilfers over het hele lijf. Is 3x gewassen met bye mite ivm Luis. Luis is helemaal weg maar huid is zo uitgedroogd dat het schilfert.

Wassen met een vocht inbrengende shampoo of bijv tea trea olie wil wel helpen. Of anders, gezien het bij die van jou alleen voeten betreft, gewoon goed vet houden even.

Marengo3
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:22

Iemand die weet wat dit is? (Foto)
Huid is heel schilferig en heeft huidplooien.
Heeft pas rain rot gehad maar is door antibiotica, scheren en 3 x per week wassen met betadine weg gegaan. Nu zag ik vandaag dit in zijn kootholte.
Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:24

3x per week wassen met betadine? Oei... Daar komen de schilfers waarschijnlijk van. Betadine is best heftig spul.
In Wolvega zeiden ze dat niet vaker dan 1x per 2 weken te doen omdat het al het goede op de huid ook doodmaakt en compleet uitdroogt.


Ik zou smeren met mam of tea trea.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:28

ik zou er even af blijven
met die betadine klopt,dat tast eigenlijk nog weer de natuurlijke afweer van de huid aan.
zou even zo laten.
op een of andere manier smeren we onze paarden bij het minste of geringste in en wassen en doen, ( en ja ik heb die neiging ook!)
maar vaak kun je het beter even zo laten en zelf laten herstellen.

linda_C
Berichten: 76
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:38

Hoi,
Ik heb een paard wat schimmel heeft, dus moest haar wassen met imaverol. Heb dat 2x helemaal gedaan en 1x alleen lokaal. Moet nog 1x alleen lokaal. Dit allemaal in overleg met de da.
Plekjes zien er rustig uit, dus het verbetert wel.
Maar ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de plekjes helemaal niet meer zichtbaar zijn. Hebben jullie daar ervaring mee?

Overigens weet ik dat het best raar is om hoog zomer schimmel te krijgen, maar we vermoeden dat het een stukje gebrek aan weerstand is. Het is ook geen paardenschimmel, maar een andere soort ‍♀️

Hoor graag!

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:47

Ik kom hier even binnen vallen. Mijn bijrijdster heeft een jong tinkertje gekocht, staat sinds zaterdag bij ons. Ik denk dat ie mijt heeft, ze loopt constant te stampen en heb haar ook al zien bijten aan de benen. Hoe besmettelijk is dat voor mijn andere paarden? Ze gaat dadelijk in de paddock met schuilstal overdag, maar mijn paard staat daar dan in de nacht. En hoe lang is dat besmettelijk?
Ik heb het niet van dichtbij kunnen bekijken, het beestje trapt, dus daar waag ik mij niet aan.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:54

Mijten kruipen, dus komen vooral in de benen via sokken die op de grond hangen, hoog gras, stro etc. Het kan helpen om de sokken dus een dikke centimeter van de grond op te knippen.
Ik zou gewoon zorgen dat het tinkertje zo snel mogelijk tegen mijt wordt behandeld, twee keer achter elkaar met precies tien dagen er tussen.

Als hij gericht stampt en veel last heeft van de benen dan gok ik dat het niet alleen mijt is, maar ook CPL. Het is dan ook belangrijk om de voeding aan te passen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:53

Ok, heeft iemand al friesian expert oil gebruikt?

Echt bizar, ik gebruik dit nu enkele weken op mijn fries. En na 10 jaar heb ik eindelijk iets gevonden wat werkt. Op Facebook ook heel veel goede ervaringen.

Echt een aanrader!

https://www.friesianexpert.nl

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:57

Tinka schreef:
Ik kom hier even binnen vallen. Mijn bijrijdster heeft een jong tinkertje gekocht, staat sinds zaterdag bij ons. Ik denk dat ie mijt heeft, ze loopt constant te stampen en heb haar ook al zien bijten aan de benen. Hoe besmettelijk is dat voor mijn andere paarden? Ze gaat dadelijk in de paddock met schuilstal overdag, maar mijn paard staat daar dan in de nacht. En hoe lang is dat besmettelijk?
Ik heb het niet van dichtbij kunnen bekijken, het beestje trapt, dus daar waag ik mij niet aan.


Je paard moet er al een erfelijke gevoeligheid voor hebben. Mijn fries staat al jaren in een kudde met andere friezen en ze is de enige die er chronisch last van heeft. Jaar moeder had het ook.
Dus ik zou niet te bang zijn hoor.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:00

hier ook alleen de tinkers die gevoelig zijn, geen enkel ander paard ooit met mijt klachten gezien.

annem84 is dat niet een heel geklieder met die olie?
je moet dan toch het hele been er mee in smeren, anders kan je nooit die mijten doden lijkt mij?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:11

Het is inderdaad een soort olie achtig spul, 2 componenten die je door elkaar moet schudden en dan met en kwastje alleen op de aangedane plekken moet smeren. Na een week werd heel haar been rustig.
Alleen in haar koot heeft ze nog wat plekjes, maar dat is meer cpl achtig. Om daarbgoed bij te kunnen moet ik dr sokken knippen.

Maar ik smeer dus alleen op de plekken waar iets zit. Werkt echt super. En geloof me ik heb veel geprobeerd, van sebacil, byemite, neocidol, dectomax spuiten en finecto. Niets hielp echt behalve de dectomax spuiten. Maar die vond ik vrij heftig.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:19

ja ik geloof het wel hoor.
maar het zou zo zijn dat als je ergens olie smeert waar mijt zit, dat die dan weg kruipen naar een andere plek.
maar denk dat het wel fijn spul is, hoor er al meer goede berichten over.

oh ik vond dectomax echt een verademing!
mijn merrie is van het gevaarlijke type dat gewoon het licht uit je ogen trapt als er een plekje zit wat zeer doet en je wil er wat op smeren,
,wassen is helemaal moord,water is echt niet te doen bij haar.
nou gebruik ik momenteel een pour on en dat gaat ook ontzettend goed.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:21

Ik heb dat spul ook al voorbij zien komen, maar wat mij tegensteekt is het feit dat de ingrediënten nergens te vinden zijn. Ik ga echt niet eenders wat op mijn paard's reeds 'zieke' benen smeren..

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:21

Ja alleen werkt dectomax maar een maandje of zo. En ik betaal elke keer 35 euro voorrijkosten voor een spuit van 14 euro helaas.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:22

minerale olie,zwavel en kruiden.
maar je zou ze een mail kunnen sturen met vraag om meer ingredienten te geven?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:23

Kaatastrof schreef:
Ik heb dat spul ook al voorbij zien komen, maar wat mij tegensteekt is het feit dat de ingrediënten nergens te vinden zijn. Ik ga echt niet eenders wat op mijn paard's reeds 'zieke' benen smeren..


Snap ik, maar ik weet ook niet veel over de ingrediënten van al die chemicaliën die er al die jaren opgesmeerd en ingespoten zijn.

Maar goed ieder voor zich he. Ik deel alleen dat ik echt blij ben dat het voor mijn paard werkt :o

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:27

De basis van dat product is gewone ouderwetse pig oil... De kruiden weet ik niet, maar de zwavel en mineraalolie zijn het zelfde.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:33

Veulen84 schreef:
De basis van dat product is gewone ouderwetse pig oil... De kruiden weet ik niet, maar de zwavel en mineraalolie zijn het zelfde.


Pig oil ken ik niet. Heb het even opgezocht maar dat ziet er volgens mij wel anders uit. Is dat helder?

Dit is een 2 componenten spul van olie en vloeistof. Als je het schud wordt het een soort van rozige leverkleur. Troebel ook.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:09

Annem84 schreef:
Veulen84 schreef:
De basis van dat product is gewone ouderwetse pig oil... De kruiden weet ik niet, maar de zwavel en mineraalolie zijn het zelfde.


Pig oil ken ik niet. Heb het even opgezocht maar dat ziet er volgens mij wel anders uit. Is dat helder?

Dit is een 2 componenten spul van olie en vloeistof. Als je het schud wordt het een soort van rozige leverkleur. Troebel ook.


Pig oil is een heldere mineraalolie. De lichtgele kleur komt van de zwavel. Ik denk dat de roze kleur komt van de kruiden. Heb een vermoeden wat er inzit, maar ze vertellen het niet. Ook de engelse producent wil het niet 'verklappen'.

De mineraalolie is van gewicht minder zwaar dan de kruiden of de zwavel, daardoor ontstaat er een natuurlijke 2 lagen systeem. Onderin kruiden en zwavel, bovenin mineraalolie.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:08

Klinkt inderdaad gewoon als oil & sulphur en zie dat die hier ook reeds bekend is, ik heb het opgepikt in Engeland op de clydesdale show destijds

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:18

Geen idee wat erin zit. Maar in 10 jaar tijd is dit het eerste wat echt werkt. Beter dan de spuiten met Dectomax zelfs. Dus ik ben er blij mee!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:48

Vraagje over voer!

Onze tinker (8jr ruin) heeft beginnende CPL aan één achterbeen. En op meerdere plekken mok/rasp. Zijn benen zijn gisteren weer geschoren en vandaag behandelen we met byemite.

Hij krijgt pavo vital + fibra + 8 a 12 u weidegang + onbeperkt onverpakt hooi op stal.
Daarnaast krijgt hij voldoende beweging.

In de fibra zit spelt, en ik heb gelezen dat paarden met CPL het best graanvrij gevoerd kunnen worden.
(Suiker en zetmeel gehaltes zo laag mogelijk, graan- en melassevrij)

Hebben jullie ervaring met fibra icm CPL?

Mijn eigen tinkermerrie van 5 jaar wordt hetzelfde behandeld maar krijgt marstall force + havens mix (luzerne timothee lijnzaad) + marstall vito.

Nu lees ik her en der dat luzerne ook een probleem kan zijn..