Scheuren in hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-20 19:12

Mijn paard heeft al maanden last van een scheur in zijn beide voorvoeten. Mijn hoefsmid geeft aan dat dit komt door het verschil van natte ondergrond en dan nu bijvoorbeeld de droogte. Bekappen op tijd bijhouden en verder niet veel aan te doen, moet er uit groeien volgens hem. Ik vind het zelf toch eigenlijk wel spannend en ben bang dat de scheuren hoger op gaan lopen, het wordt er in ieder geval niet minder op in bijna een jaar. Zijn er bokkers die dit probleem ook hebben gehad? Ben benieuwd hoe het bij jullie verder is gegaan en of er toch iets aan te doen is? De scheur loopt in het midden van beide hoeven van onder recht naar boven zeg maar, tot halverwege de hoef op dit moment richting de kroonrand.


Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:31

Scheuren ontstaan bij disbalans. Te lange hoeven. Scheef. Ga zo maar door

Heb je foto’s ?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-20 20:35

Op dit moment niet. Te lange hoeven heeft hij eigenlijk niet, scheef ook niet, volgens mij staat hij er vrij recht op. Hij wordt netjes bijgehouden verder, om de paar weken worden ze hier bekapt en/of beslaan. Dit paard heeft geen ijzers nu, al een paar jaar niet meer. Foto's kan ik morgen plaatsen. Disbalans weet ik niet goed, voor mij op het blote oog zou ik zeggen dat dit ook niet het geval is, hij beweegt prima, maar wellicht ziet een expert dan meer. Paard is inmiddels 17 en heeft hier nog nooit last van gehad. Heeft het laatste jaar eigenlijk vakantie gehad, loopt sinds kort weer onder het zadel.

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:39

Schimmel? Plaats anders wat foto's, dan is het makkelijker.

Over de IJssel

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-20 20:40

Zal ik morgen doen als het weer licht is, aan een schimmel had ik nog niet gedacht.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 08:07

Hierbij foto's. De scheuren zitten er dus al heel wat maanden, maar worden helaas groter ipv minder en daar lig ik toch wakker van.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal de dierenarts morgen ook vragen, maar ben benieuwd of anderen dit herkennen en hoe ze het opgelost hebben. Het moet er uit groeien wordt ik inmiddels een beetje zat, dan zou ik onderhand verbetering moeten zien, ben als de dood dat het hier niet stopt.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:10

Kans is toch wel groot dat er hier sprake is van white line disease.
Mijn spanjaard heeft dit ook aan 1 hoef gehad vorig jaar.
De volledige barst '' openleggen '' zodat er zuurstof bij kan en 2 weken elke dag jodiumtinctuur did the trick ! :D

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 08:11

Ik ga het de dierenarts morgen voorleggen, hoe lang ben jij daar mee bezig geweest en is het wel weer goed gekomen Pandora2?

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:11

helaas ook gehad, mijn verzorgpony har hoefzweer waardoor zijn hoef uiteindelijk ging scheuren. hoefsmid gaf me het advies het elke dag in de modder te zetten en het scheurde niet meer verder. had ik een hele tijd gedaan tot get winter werd(natte paddock) nu, 8 maandjes(?) verder is zijn hoef helemaal mooi en zit er geen scheur meer in!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:12

Ik las dat je paard al een jaar last heeft van scheuren.
Dat is een behoorlijke tijd, dan zou ik toch eens een andere smid gaan inschakelen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 08:14

Modder hebben we een hele periode gehad natuurlijk, maar nu is het super droog. Hij staat overdag in de paddock met geel zand en 's nachts loopt hij in de wei, maar die is ook erg droog nu. 8 maanden verder zijn we inmiddels al, maar het wordt alleen maar erger..

Idd BarbaLala, heb mijn bezorgdheid incl foto's al vaker richting hoefsmid gestuurd en ben het advies groeit er vanzelf uit wel een keer zat. Vandaar ook hier de vraag en de dierenarts eens vragen. Soms lijkt het even of het een tijd stil staat en met dan weer een kapbeurt idd wat beter toont, maar vind nu de scheur afgelopen paar dagen weer aardig opgetrokken.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:18

MightyMike schreef:
Ik ga het de dierenarts morgen voorleggen, hoe lang ben jij daar mee bezig geweest en is het wel weer goed gekomen Pandora2?


Het is absoluut weer goedgekomen hoor :D Hij heeft er ook nooit last van gehad.
Ze moeten best een groot stuk '' blootleggen '' bij grotere scheuren ( zoals deze dus ), dan heb je een hoef met een driehoekje in voor een hele lange tijd aangezien alles van boven weer aangroeit.
Heel belangrijk ook is de jodiumtiunctuur. Schimmel-en bacteriedodend. ( wel handschoenen aandoen :D )

Bij mijne zie je nu nog een paar mm van waar het opengelegd is en dat was vorige nazomer dacht ik.

Ik zou wel een smid bellen en niet de DA. Smid kan het meteen verhelpen.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 08:20

Oke, alleen durf ik dan niet mijn huidige smid te bellen.. Maar eens even zien, hier in de omgeving is het ontzettend lastig om een nieuwe smid te vinden, zitten allemaal vol.. Zal ook eens googlen op white-line disease.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:29

Hoe lang geleden is je paard nu bekapt op deze foto's?
Zonder foto's van de onderkant is het moeilijk te beoordelen of er nog iets van de hoeven kan, al denk ik eerlijk gezegd van wel.

Er sowieso wel wat werk aan deze hoeven. Naar de grond toe zie je de hele hoef naar buiten uitweiden. Dit wil je niet. De scheuren zullen niet verdwijnen zo lang er druk op staat en dat is nu wel het geval. Ze moeten inderdaad een stuk verder uitgesneden worden. Of er White Line disease is kan je op basis van deze foto's niet zeggen maar het lijkt mij zeker niet de oorzaak van deze scheuren.

Als je huidige smid de scheuren niet verder weggesneden heeft de voorbije keren zou ik inderdaad een andere bellen. Dit zouden niet zo'n hele moeilijke scheuren mogen zijn om weg te werken, op voorwaarde dat er goed bekapt wordt.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 08:31

4 weken terug is hij voor het laatst bekapt.. Ik denk dat ik dan toch maar eens verder bel, bedankt allemaal al voor het advies.

petje86
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Een dorp in Noord-Holland met 22.650 inwoners

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:52

Ik lees even mee voor tips. Mijn paard heeft hier ook last van sinds 2,5 jaar. De scheuren worden helaas niet minder. Paard wordt elke 6 a 8 weken bekapt. Afgelopen Januari heeft mijn hoefsmid een krammetje geplaatst zodat de scheur niet verder kan optrekken. Dit lijkt goed te werken.

Datgene waar we het meest bang voor zijn, is ons al eens overkomen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:34

Smid heeft wel gelijk dat het er uit groeit, tenminste als de hoef sneller groeit dat de scheur vergroot. Wat hiet blijkbaar niet het geval is. Dus dan moet je toch verder kijken.
De eerste maatregel die onze smid altijd neemt is een horizontaal gleufje vijlen net boven de scheur.
Krammetje zoals hierboven gezegd kan de volgende stap zijn.
Als het al zo lang aan de gang is zou ik toch eens bij een andere smid horen.


MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 09:35

Ik heb al eens naar een krammetje of horizontale gleuf gevraagd, maar was niet nodig, het ging zo wel goed. Ik ga morgen rondbellen in ieder geval, wil het niet meer aankijken, hoop dat er wat aan gedaan kan worden!

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:53

Ik zou ook even kijken op de site van de gebroeders hoofcare

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 09:53

Ik zal eens googlen Chess, dank je.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:21


MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-20 10:32

Dank je Ciara. Daar is idd nog nooit naar gekeken. Zou de hoefsmid dat kunnen of moet ik dan toch bij de dierenarts zijn daar voor?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Scheuren in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:38

Normaal doet je hoefsmid dit, maar die doet normaal ook meer aan zo’n scheur, dus of de jouwe dat doet weet ik niet. Ik zou in elk geval flink meer afronden en zorgen dat de druk eraf gaat

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:04

Sclimpre schreef:
Smid heeft wel gelijk dat het er uit groeit, tenminste als de hoef sneller groeit dat de scheur vergroot. Wat hiet blijkbaar niet het geval is. Dus dan moet je toch verder kijken.
De eerste maatregel die onze smid altijd neemt is een horizontaal gleufje vijlen net boven de scheur.
Krammetje zoals hierboven gezegd kan de volgende stap zijn.
Als het al zo lang aan de gang is zou ik toch eens bij een andere smid horen.



Zo'n gleufje heb ik wel vaker gezien maar werkt niet.
De scheur zit in d gehele hoefwand en de smid boort niet tot op het leven. Daarnaast worden de hoeven vaak weer te lang en komt er te veel druk op de teen en scheurt het gewoon verder.

Andere smid/bekapper, vaker afronden en erachter zien te komen of er geen schimmel inzit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:13

Turbohoofsolutions heeft pakketten voor WLD. Andere hoefsmid is inderdaad niet verkeerd, want de huidige had dit moeten constateren na zoveel tijd. Dierenarts heeft weinig zin, een betere bekapper of hoefsmid wel.
Ik zie ook flare aan de hoeven, een teken dat de bekapping wel iets beter kan.

Over de IJssel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers