Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:05

Hoi allemaal,

8 weken geleden kocht ik een hele mooie E pony. Ik zou na 7 jaar mennen weer de overstap maken naar het rijden. E Pony kwam op mijn pad, leuk beestje van 9 jaar oud maar moest nog erg veel leren. Pony in kwestie is pas sinds december in Nederland vanuit Spanje en toen naar een handelaar gegaan in Nederland. Van de handelaar heb ik de pony in maart gekocht. Het paard stond bij haar 24/7 op stal en af en toe even een half uurtje los in de bak.

Bij aankoop 1 keer op de pony gereden, toen klinisch laten keuren, goedgekeurd en meegenomen.

Ik heb het paard in maart gekocht. De eerste 3 weken stonden in teken van kennis maken lekker 15 uur per dag buiten en bezoekjes van de hoefsmid, tandarts, zadelmaker en osteopaat. Hierdoor kon ik weinig rijden en longeren omdat hij telkens een halve week tot een week op rust moest na de tandarts en osteopaat behandeling. Ik heb in de 3 weken 5 keer kunnen rijden op mijn nieuwe pony. Echt rijden was er geen eens bij vooral een beetje stappen en draven (ik ben nog niet een hele zekere ruiter op een nieuw paard en galopperen is nog lastig voor hem)

Na 3 weken werd hij op maandag ineens kreupel. Ik was al 20 minuten aan het rijden, ging even een paar rondjes stappen niks aan de hand, draafde aan en pony was stok maar dan ook stokkreupel. Tijdens het rijden niet verstapt of iets in die richting. Direct 1 week gekoeld en gestapt maar zonder enige verbetering. Kliniek gebeld en afspraak gemaakt. Conclusie paard heeft een ernstige peesblessure van de aanhechting met mijn knie. Dierenarts kon eigenlijk zeker zeggen dat het paard de blessure 3 weken eerder ook had. Maar doordat hij daar 24/7 op stal stond het zoveel kon rusten dat het niet opspeelde. Bij ons liep hij veel buiten en voordat hij kreupel werd had ik hem 3 dagen achtereen aan het werk gezet. Pony is nu ingespoten en 6 weken op rust. Zijn nu 3,5e week verder maar nogsteeds loopt hij in stap behoorlijk kreupel.

Ik heb na 4 weken (1 week kreupel) direct contact gezocht met de vorige eigenaresse (handelaar) echter staat zij na meerdere keren vragen over enkele weken niet in voor een eventuele oplossing. Als ik nu alle losse eindjes aan elkaar knoop:

- Paard was slecht bespierd op de achterhand
- 24/7 op stal
- Meer dan 1.000 euro gezakt in de aankoopprijs
- Hoe er gereageerd wordt op mijn vragen

Dan kan ik bijna geen andere conclusie geven dan dat zij wist van deze blessure. Inmiddels zit ik met een paard wat niet geschikt is voor mijn doeleinden, rekeningen van dierenartsen welke bijna per stuk 1.000 euro zijn. Matige prognose van herstel.

Wat dan nu? Ik heb al contact gehad met een hippische paarden advocaat welke zegt dat ik een goede kans maak om de zaak te winnen. Eigenaresse in kwestie moet dan alle gemaakte kosten betalen, aankoopbedrag, dierenarts kosten, kosten van rechtszaak en stallingskosten. Maar ik ben zo bang dat, dat een wellus nietus spelletje gaat worden.

Heeft iemand misschien een soortgelijke ervaring gehad? Hoe is dit afgelopen? Of wat zouden jullie doen? Ik baal enorm ;(


Earth

Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:09

Tja, het kan prima zijn dat hij het al had toen je hem kocht. Maar zolang je dat niet kunt bewijzen, heb je geen poot om op te staan. Dan moet je kliniek echt zwart op wit kunnen geven dat dit een oude blessure is.

Earth het reisbureau.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:10

De enige vraag die ik heb is; hoe kan een pony met zo'n heftige blessure door een klinische keuring komen?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:12

Dat is wel heel zuur TS.

Dit lijkt iets dat vaker voorkomt bij import Spanjaarden, die worden voor een habbekrats hierheen gehaald en hier voor goed geld verkocht. De echt goede paarden gaan uit Spanje niet zomaar via de handel weg.

Ik hoop dat je eruit komt met hulp van de advocaat.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:13

Earth schreef:
Tja, het kan prima zijn dat hij het al had toen je hem kocht. Maar zolang je dat niet kunt bewijzen, heb je geen poot om op te staan. Dan moet je kliniek echt zwart op wit kunnen geven dat dit een oude blessure is.


Dit wordt nu geregeld, krijg de verklaring dinsdag.

_Dracarys schreef:
De enige vraag die ik heb is; hoe kan een pony met zo'n heftige blessure door een klinische keuring komen?


Geen idee? Als hij weken op rust staat, misschien wel pijnstilling heeft gekregen? We weten het niet.

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:13

Wat een rotsitatie TS! Ben je blij met je nieuwe eigen paard en dan kom je hierin terecht.. Ik heb gelukkig geen ervaring met deze situatie.
Wel bijzonder dat het paard dan is goedgekeurd. Mag ik vragen of dit jouw eigen dierenarts was of een dierenarts van hun keus? In dat laatste geval kan er sprake zijn van samenwerking vanuit hun kant. Bij een keuring wordt er naar mijn weten altijd bloed afgenomen zodat mocht er sprake zijn van een situatie die jij nu hebt, je het bloed kan laten controleren op verdovende middelen tijdens de keuring. Dat kost je ook weer wat maar als het paard verdoofd geweest is en daardoor geen pijn had en is goedgekeurd dan lijkt me dat ook weer winst voor je zaak.
Misschien kan je met hulp van die advocaat een aangetekende brief sturen waarin je dreigt met een rechtszaak, en waarin je ook laat zien dat je al een advocaat ingeschakeld hebt. Een rechtszaak is altijd een lang proces en een hoop gedoe, voor beide partijen dus niet leuk. Wie weet dat je in die brief een voorstel kan doen voor een oplossing, (dus dat ze jou (een deel van) de gemaakte extra kosten betalen, of het paard terugnemen, etc. net wat je zelf wilt) en dat je een rechtszaak gaat aanspannen mochten ze daar niet mee akkoord gaan.
Ik ben absoluut geen jurist maar dit is hoe ik het zou aanpakken. Zou in elk geval niks zomaar ondernemen zonder overleg met je advocaat, heel goed dat je die er meteen bijgehaald hebt.
Veel succes en ik hoop op een goede afloop!

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:13

Je hebt het paard bij een handelaar gekocht. Dan geldt omgekeerde bewijslast. Dan moet de handelaar kunnen bewijzen dat het paard wél goed was bij levering.

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:13

Klassiek voorbeeld van kopen bij een handelstal, zeker bij gereden andalusiërs... Er wordt zoveel ingevoerd en eens gekocht trekt de verkopende partij hun handen er van af: jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Ik denk dat je van een kale reis thuis gaat komen. Je gaat veel discussie voeren met de verkoper en daar gaat het dan op stranden, wellicht. Hate to break it to you... Ik hoop dat je paard nog geneest zodanig dat je toch aan de slag kan met hem.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:15

Gini schreef:
Je hebt het paard bij een handelaar gekocht. Dan geldt omgekeerde bewijslast. Dan moet de handelaar kunnen bewijzen dat het paard wél goed was bij levering.


Ja klopt, maar dan nog gaat zij waarschijnlijk zeggen, wat ze nu doet. Hij was met de klinische keuring goed en daarbij af. Terwijl de advocaat weer zegt dat, dat onzin is. Dit was bij een klinische keuring of rontgelogische keuring niet te zien. Alleen met een Echo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:16

Dit verhaal komt me bekend voor. Begint de naam van de stal met een D?
En idd is het 't beste om schriftelijk door de kliniek te laten vastleggen dat de blessure al bestond toen jij de pony kocht.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:16

Voor hetzelfde geld wist de vorige eigenaresse niks van de blessure af. Vind dit wel lastige situaties, want wie zegt dat het dier zich niet verstapt heeft bij jou? Of door alle goede behandelingen kan het dier ineens wel weer correct bewegen, terwijl het al een hele poos zichzelf ontlast en daardoor wel goed liep.

Maar hele dagen binnen? Dat is niet meer van deze tijd. Ik zou daar al mijn vraagtekens bij hebben en er niet eens willen kopen.


SUSANNEx

Berichten: 827
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:16

Wat ik ooit gehoord heb is dan wanneer een gebrek als dit binnen 6 maanden na aankoop wordt ontdekt, het aan de vorige eigenaar is om te bewijzen dat dit paard het nog NIET had toen jij hem kocht. In plaats van dat jij dat moet bewijzen.

Vond dit artikel er even bij:

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... -moeilijk/

Ik denk dat je juridisch wel heel sterk staat

Edessa - KWPN - 2009 - M1+5 | Sjef - Haflinger - 2019
@equisuus

Earth

Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:16

Ah ok, ik kon uit je verhaal niet helemaal opmaken, ik begreep even je aantal weken niet, maar na 3 weken werd hij dus kreupel en da zegt dat hij dat bij aankoop dus ook had.
Dan zou ik dat eerst mailen met de handelaar, dat je dat kunt aantonen. Want een rechtszaak gaat een hoop rompslomp geven.

Ik denk wel dat die klinische keuring je in de weg gaat zitten. Want dat kan de handelaar inderdaad tegen je gebruiken.

Earth het reisbureau.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:17

Neem anders eens contact op met FloortjeM hier op Bokt. Zij is hippisch advocate en kan je verder helpen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:17

Cioccolato schreef:
Voor hetzelfde geld wist de vorige eigenaresse niks van de blessure af. Vind dit wel lastige situaties, want wie zegt dat het dier zich niet verstapt heeft bij jou? Of door alle goede behandelingen kan het dier ineens wel weer correct bewegen, terwijl het al een hele poos zichzelf ontlast en daardoor wel goed liep.

Maar hele dagen binnen? Dat is niet meer van deze tijd. Ik zou daar al mijn vraagtekens bij hebben en er niet eens willen kopen.


Ja alleen bij dag van kopen zei ze dat ze wel buiten stonden, dag van aankoop toen het rond was en het contract was getekend kwam de aap uit de mouw dat ze helemaal niet buiten stonden.

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:18

Gini schreef:
Je hebt het paard bij een handelaar gekocht. Dan geldt omgekeerde bewijslast. Dan moet de handelaar kunnen bewijzen dat het paard wél goed was bij levering.


Dan ga je waarschijnlijk uit van de klinische keuring en die was goed.

Kilimanjaro
@puppy_freek


BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:18

Cayenne schreef:
Neem anders eens contact op met FloortjeM hier op Bokt. Zij is hippisch advocate en kan je verder helpen.


Bedankt! Dat ga ik eventjes doen.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:19

BITO schreef:
Cioccolato schreef:
Voor hetzelfde geld wist de vorige eigenaresse niks van de blessure af. Vind dit wel lastige situaties, want wie zegt dat het dier zich niet verstapt heeft bij jou? Of door alle goede behandelingen kan het dier ineens wel weer correct bewegen, terwijl het al een hele poos zichzelf ontlast en daardoor wel goed liep.

Maar hele dagen binnen? Dat is niet meer van deze tijd. Ik zou daar al mijn vraagtekens bij hebben en er niet eens willen kopen.


Ja alleen bij dag van kopen zei ze dat ze wel buiten stonden, dag van aankoop toen het rond was en het contract was getekend kwam de aap uit de mouw dat ze helemaal niet buiten stonden.


Meen je. Verhaal wordt wel steeds bijzonderder. Staat er iets in je contract over verborgen gebreken?

Ik denk ook dat de keuring in de weg staat, want volgens de keuring was die goed voor verkoop.


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:20

Ik vind het sowieso al apart dat je bij een net gekocht en gekeurd paard al een aantal keren de osteopaat bij haalt. Heel eerlijk , van handelaar, veel op stal, klinische keuring oké ( waar je bij was neem ik aan) en nu ernstige peesblessure . Zou zeggen gevalletje verlies nemen en dier in laten slapen. 1000 euro zakken in vraagprijs , leuk maar een goed dier voor een reeele prijs krijg je geen 1000 euro af.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:20

Cioccolato schreef:
Voor hetzelfde geld wist de vorige eigenaresse niks van de blessure af. Vind dit wel lastige situaties, want wie zegt dat het dier zich niet verstapt heeft bij jou? Of door alle goede behandelingen kan het dier ineens wel weer correct bewegen, terwijl het al een hele poos zichzelf ontlast en daardoor wel goed liep.

Maar hele dagen binnen? Dat is niet meer van deze tijd. Ik zou daar al mijn vraagtekens bij hebben en er niet eens willen kopen.


Ja alleen bij dag van kopen zei ze dat ze wel buiten stonden, dag van aankoop toen het rond was en het contract was getekend kwam de aap uit de mouw dat ze helemaal niet buiten stonden.[/quote]

Meen je. Verhaal wordt wel steeds bijzonderder. Staat er iets in je contract over verborgen gebreken?

Ik denk ook dat de keuring in de weg staat, want volgens de keuring was die goed voor verkoop.[/quote]

De keuring staat wel dat hij matig bespierd was in zijn achterhand, en dat hij nodig naar de tandarts moest. Nee alleen dat als hij een stalgebrek had, dat ik hem binnen 2 weken mocht terugbrengen. Verder staat er niks in het contract.

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:20

mavantos schreef:
Gini schreef:
Je hebt het paard bij een handelaar gekocht. Dan geldt omgekeerde bewijslast. Dan moet de handelaar kunnen bewijzen dat het paard wél goed was bij levering.


Dan ga je waarschijnlijk uit van de klinische keuring en die was goed.


Tenzij aangetoond kan worden dat het paard onder de pijnstilling zat, naar mijn weten wordt er altijd bloed afgenomen bij een keuring waarin dit onderzocht kan worden.
Of je moet op de een of andere manier kunnen bewijzen dat die dierenarts omgekocht is/samenwerkt met de stal.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:22

Volgens mij word er niet standaard bloed afgenomen maar alleen op verzoek..

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

BITO
Berichten: 39
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-20 13:22

bigone schreef:
Ik vind het sowieso al apart dat je bij een net gekocht en gekeurd paard al een aantal keren de osteopaat bij haalt. Heel eerlijk , van handelaar, veel op stal, klinische keuring oké ( waar je bij was neem ik aan) en nu ernstige peesblessure . Zou zeggen gevalletje verlies nemen en dier in laten slapen. 1000 euro zakken in vraagprijs , leuk maar een goed dier voor een reeele prijs krijg je geen 1000 euro af.


Ik vind een osteopaat erbij halen helemaal niet vreemd. Al mijn paarden gaan 1 keer per jaar naar de osteopaat. Juist fijn om te weten dat er geen gekke dingen zijn.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:23

Dat is echt een hele vervelende situatie. Als je kan bewijzen dat die blessure al een oudere blessure is sta je veel sterker. En hij kan een pijnstiller hebben gehad tijdens de klinische keuring. Dat ontdek je vaak alleen met een bloedtest die dag.
Wie heeft de klinische keuring uitgevoerd? Een eigen dierenarts of een dierenarts van de handelaar?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:23

Wanneer zo’n dier bij de keuring op pijnstilling staat zou hij veel eerder kreupel moeten zijn. Maar misschien expres poos op stal gestaan en pijnstilling met keuring maar als die keuring echt goed is gedaan dan blijf ik erbij dat hij veel eerder kreupel was geweest want dan komt er nogal wat spanning op de pezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers