Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:13

Je kunt natuurlijk de keuze maken dat je liever financieel aan de grond komt dan risico loopt (je baan opzeggen/dat risico lopen omdat je zegt dat je thuisblijft vanwege risico). Maar dat is geen gemakkelijke keuze.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:21

Wat mij betreft zijn de mensen in de zorg, of het nu om ouderen/gehandicapten/zieken/psychisch zieken/jeugdzorg/whatever gaat, altijd al helden. Niet alleen nu de 'pleuris uitbreekt'. Net zoals iedereen die er voor zorgt dat we voorzien zijn en blijven van alles dat écht belangrijk is: veiligheid, medische zorg, gezond en veilig voedsel en schoon drinkwater. Daarvoor zijn héél veel mensen 24/7 keihard aan het werk.

Aight schreef:
Deze mis ik dan weer juist niet, hun werk gaat onverstombaar door. Ik denk dat zij het minste geraakt worden van alle beroepgroepen.


Zo vreemd. De mensen in de voedselindustrie zijn opeens helden voor iedereen, maar de mensen die het voedsel daadwerkelijk produceren verdienen volgens jou nog niet eens een klein dankwoordje? Hoe kom je er trouwens bij dat een primaire sector (met oa een grote afzet in de horeca die nu stilstaat) het minst geraakt gaat worden?

- Melkprijs daalt tgv negatief sentiment op de wereldmarkt (tegelijkertijd drukt minister Schouten stilletjes wetgeving (lees: investeringen) erdoor die de 'stikstofcrisis' op moeten lossen).
- In de VS is zelfs een zuivelcoöperatie die vraagt aan grote melkveehouders (dagproducties van 100.000 kg melk) hun melk weg te laten lopen, omdat ze het niet kunnen verwerken. Ongeveer 1/3 van de zuivelproducten gaat naar de horeca die nu stil staat. De melkveebedrijven krijgen wel betaald, maar hoe lang kan zo'n coöperatie dit volhouden?
- Vleeskalverhouders raken hun kalveren moeilijk kwijt
- Aardappeltelers raken hun (frites)aardappelen moeilijk/niet kwijt

Om over de sierteelt nog maar te zwijgen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kijk maar eens op agrarische nieuwssites, alle prijsnoteringen staan al wekenlang in de min. Dus ja, het werk op de boerderij gaat door. Maar de sector krijgt wel degelijk klappen tgv het Corona-virus, bovenop de klappen tgv de stikstofcrisis.

Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen. Zo neemt de belangstelling voor lokaal geproduceerd voedsel toe en dat is wat mij betreft een grote zegen. Hopelijk valt men na deze crisis niet massaal terug in het oude patroon.

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/rab ... oor-corona
https://veeteelt.nl/economie/nieuws/zui ... en-stromen
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... s-569138E/
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... erkoopbaar

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:23

Ik ga zo weer naar de dierenambulance om vrijwillig een dienst te draaien.

Uiteraard onder aangepaste omstandigheden.

Ook dieren hebben in deze tijd nog steeds hulp nodig en helemaal nu de jonge dieren periode voor de deur staat.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:33

Sheran schreef:
Je kunt natuurlijk de keuze maken dat je liever financieel aan de grond komt dan risico loopt (je baan opzeggen/dat risico lopen omdat je zegt dat je thuisblijft vanwege risico). Maar dat is geen gemakkelijke keuze.


Dat kan echt niet. Wij hebben een hypotheek en als we die noodgedwongen moeten verkopen, staan we gewoon op straat.
Ja, je kan alle dieren wegdoen, maar wij hebben paarden staan 20+ ers die echt niet meer te verkopen zijn. Geen veearts die ze zomaar even een spuitje geeft omdat wij opeens geen geld meer hebben.

Daarbij heb ik medische zorg nodig en zijn onze zorgkosten gewoon heel hoog voor mij. Dat kan je nooit van een bijstand betalen.

Er zijn gewoon beroepen die je thuis kan doen en beroepen waarbij dat echt niet kan. Maar mensen kunnen in Nederland echt niet zomaar stoppen. Wij hebben geen extreem luxe leven, maar je leeft en woont wel naar je inkomen.

Misschien zouden wij het een half jaar zonder inkomen uithouden, maar je weet niet hoe alles gaat lopen.

Daarbij is ook helemaal niet gezegd dat we dan niet ziek worden als we 1x pw naar de supermarkt gaan. Dat weet je niet.
Ik zeg alleen dat de mensen die moeten werken en vergeten worden, ook nog eens risico lopen door meer contact met van alles en iedereen dan de mensen die nu niet werken of thuis werken.

Ze hebben het maar over; blijf thuis en dat kan niet voor iedereen.

Daarbij, nogmaals; als mijn man stopt met werken en zijn collega's dus, dan komt er echt veel stil te liggen. Zij hebben bijvoorbeeld ook ambulances in onderhoud!! En auto's van mensen in de zorg etc etc.

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:35

Sizzle schreef:
MarloesHJ schreef:
En verder gewoon iedereen die hard aan het werk is!


Of juist niet mag of kan werken. Eigenlijk vind ik juist nog het meeste mee met die groep.
Ik voel me juist bevoorrecht dat ik mag en kan werken.


Ik bedoelde niet letterlijk alleen de groep die betaald aan het werk is. Ook veel mensen doen nu vrijwilligerswerk om anderen te helpen. Ook mensen die thuis zitten om wat voor reden dan ook zijn hard aan het werk.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:40

superpony schreef:
Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.


Voor mij is die extra dankbaarheid niet zozeer omwille van beroepen die het drukker hebben, maar omwille van beroepen die risicovoller zijn. Want ook de kantoorklerk die alle administratie voor de tijdelijke werkloosheidsuitkeringen in orde moet brengen verzwelgt nu in het werk. Dus ieder beroep is op dat vlak waardevol en verdient gewoon respect. Maar heel veel meer risico is er niet, terwijl er wel beroepsgroepen zijn die aan het figuurlijke front aan het vechten zijn. De kantoorklerk heeft het pokkedruk, de verpleegster wordt in haar gezicht gehoest terwijl ze hoopt dat haar mondmasker goed genoeg aansluit. Ik vind het dus niet oneerlijk dat bepaalde beroepsgroepen nu even extra aandacht krijgen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:46

Ik vindt het ook wel een verschil of je druk bent met cijfers vanachter je computer thuis of dat je in het ziekenhuis werkt, misschien niet eens in basis opgeleid voor de ic en de hele dag tussen de doodzieke mensen staat, ze bij bosjes ziet sterven en dan de familie er nog bij die wel afscheid wilt nemen, maar niet mag en kan zoals normaal.

Daar mag best wel wat 'extra' waardering voor zijn, zonder dat we meteen denken dat anderen dan tekort wordt gedaan. Want dat is onzin.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:51

Iedereen die thuiswerkt XD
want zonder de adminstratieve dingen loopt helemaal niks hihi
Wij werken ook gewoon hard en we zijn ook nog de eerste aanspreekpunt voor mensen die bellen en je wilt niet weten wat we allemaal over ons heen krijgen voor oliebol
Ookal werken we thuis uit de bufferzone voor ons mag ook wel wat dankbaarheid komen
Laatst bijgewerkt door AfricanLady op 15-04-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:51

superpony schreef:
Sheran schreef:
Je kunt natuurlijk de keuze maken dat je liever financieel aan de grond komt dan risico loopt (je baan opzeggen/dat risico lopen omdat je zegt dat je thuisblijft vanwege risico). Maar dat is geen gemakkelijke keuze.


Dat kan echt niet. Wij hebben een hypotheek en als we die noodgedwongen moeten verkopen, staan we gewoon op straat.
Ja, je kan alle dieren wegdoen, maar wij hebben paarden staan 20+ ers die echt niet meer te verkopen zijn. Geen veearts die ze zomaar even een spuitje geeft omdat wij opeens geen geld meer hebben.

Daarbij heb ik medische zorg nodig en zijn onze zorgkosten gewoon heel hoog voor mij. Dat kan je nooit van een bijstand betalen.

Er zijn gewoon beroepen die je thuis kan doen en beroepen waarbij dat echt niet kan. Maar mensen kunnen in Nederland echt niet zomaar stoppen. Wij hebben geen extreem luxe leven, maar je leeft en woont wel naar je inkomen.

Misschien zouden wij het een half jaar zonder inkomen uithouden, maar je weet niet hoe alles gaat lopen.

Daarbij is ook helemaal niet gezegd dat we dan niet ziek worden als we 1x pw naar de supermarkt gaan. Dat weet je niet.
Ik zeg alleen dat de mensen die moeten werken en vergeten worden, ook nog eens risico lopen door meer contact met van alles en iedereen dan de mensen die nu niet werken of thuis werken.

Ze hebben het maar over; blijf thuis en dat kan niet voor iedereen.

Daarbij, nogmaals; als mijn man stopt met werken en zijn collega's dus, dan komt er echt veel stil te liggen. Zij hebben bijvoorbeeld ook ambulances in onderhoud!! En auto's van mensen in de zorg etc etc.


Begrijp me niet verkeerd, ik zou er zelf ook zeker niet voor kiezen, maar de situatie waarin je jezelf dan brengt is exact de situatie waarin veel ZZP-ers zitten. Ze kunnen het geld ook niet missen. Ze moeten werken, maar ze kunnen het niet.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:53

De ICT, want zonder ICT draait tegenwoordig niets meer.

Eigenlijk is iedereen belangrijk toch?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:57

Het is voor iedereen zwaar maar de mensen die daadwerkelijk te maken hebben met coronapatienten zien toch wel een hoop leed hoor mensen, dat moeten ze toch ook allemaal maar verwerken.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:08

Kinke schreef:
niet alleen dat. De melkprijs is alweer omlaag, de kalveren worden niet opgehaald etc.etc.

Of wat te denken van de aardappelprijzen die binnen 10 dagen van 17 cent naar 6,8 cent daalden -O- -O- -O- -O-

Maar ik heb respect voor iedereen die nu gewoonweg zijn best doet om alles zo goed mogelijk draaiende te houden. Van mijn zus, die 30.000 annuleringen in goede banen moet leiden, tot mijn schoonzus, die in het werkt, mijn zwager, die in de bouw zit en ook gewoon door werkt, en mijn vriendin, die online lessen geeft aan haar leerlingen, en iedereen daaromheen.
Maar voor nu wel een extra buiging voor de zorg, als ik zie hoeveel uren zij extra draaien en hoe hoog de druk is.
En ik denk dat er maar héél weinig sectoren/bedrijven zijn die niet door deze crisis geraakt worden.
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 15-04-20 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:08

Sunnda schreef:
Ik vindt het ook wel een verschil of je druk bent met cijfers vanachter je computer thuis of dat je in het ziekenhuis werkt, misschien niet eens in basis opgeleid voor de ic en de hele dag tussen de doodzieke mensen staat, ze bij bosjes ziet sterven en dan de familie er nog bij die wel afscheid wilt nemen, maar niet mag en kan zoals normaal.

Daar mag best wel wat 'extra' waardering voor zijn, zonder dat we meteen denken dat anderen dan tekort wordt gedaan. Want dat is onzin.


Daar heb je ook helemaal gelijk in! Mentaal doet dat enorm veel met je. Moeilijk om dat niet mee naar huis te nemen, zo niet onmogelijk. Het kan dan wel je werk zijn, maar dit soort situaties zijn vreselijk schrijnend en had je je nooit van te voren kunnen bedenken. Ik hoop dat er trouwens ook voldoende psychische nazorg voor deze medewerkers is.

En voor zover ik begrepen heb wordt iedere overledene behandeld als iemand die corona bij zich draagt. Wat een leed brengt dat inderdaad met zich mee! Ga er maar aan staan. Ik zou me machteloos voelen, omdat je de nabestaanden zoveel meer gunt. Afscheid nemen kun je immers maar één keer.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:09

@Chanicha: Zeker! En dat lijkt me ook enorm zwaar. Ergens moet je dat natuurlijk wel weten als je de zorg in gaat. Je krijgt veel te maken met ziekte en dood en in die zin zou het niet als een schok moeten komen, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het enorm heftig is als je het van dichtbij meemaakt.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:40

Gini schreef:
superpony schreef:
Ik vind in principe iedereen die werkt. Maar omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan bepaalde groepen, vind ik het soms wel oneerlijk dat de beroepen op de achtergrond die het ook drukker hebben vergeten worden.


Voor mij is die extra dankbaarheid niet zozeer omwille van beroepen die het drukker hebben, maar omwille van beroepen die risicovoller zijn. Want ook de kantoorklerk die alle administratie voor de tijdelijke werkloosheidsuitkeringen in orde moet brengen verzwelgt nu in het werk. Dus ieder beroep is op dat vlak waardevol en verdient gewoon respect. Maar heel veel meer risico is er niet, terwijl er wel beroepsgroepen zijn die aan het figuurlijke front aan het vechten zijn. De kantoorklerk heeft het pokkedruk, de verpleegster wordt in haar gezicht gehoest terwijl ze hoopt dat haar mondmasker goed genoeg aansluit. Ik vind het dus niet oneerlijk dat bepaalde beroepsgroepen nu even extra aandacht krijgen.


Maar er is nog zoveel meer.

Veel winkels zijn open, waar men zich ook niet lang aan alle maatregelen houdt. Ook daar hoesten en niezen mensen nog steeds en loopt personeel een risico.

Mijn man neemt een auto aan, waar van het handvat tot elk knopje alles wordt aangeraakt en mensen in auto's ook veel hoesten, niezen en in de neus wroeten.

Een arts zei ook op tv; in het ziekenhuis lopen zij veel minder risico dan in de supermarkt. Ook al zijn er tekorten aan bescherming, is het daar nog steeds beter geregeld dan in de winkel of andere dienstverlenende bedrijven.

De zwaarte van de zorg zit het hem in het veel te weinig personeel en onwijs veel werkdruk. Mijn man kan bijv pauze nemen, waar artsen en verpleegkundigen toch veelal doorgaan als ze met levens bezig zijn. Hoewel daar ook regels zijn en ze elkaar daarop wijzen om te rusten.

@Sheran, Voor een baas werken is niet hetzelfde als een zzp-er. Ten eerste heb ik altijd voor mezelf gewerkt en ben ik te missen. En had ik me kunnen verzekeren.
Mijn man kan niet zomaar stoppen. Dan krijg je gewoon niks noppes, nada. Eerst je geld opeten en dan ene bijstand.
En zoals ik al schreef; als mensen zomaar stoppen, heb je gewoon grote problemen. Ik zie het al voor me dat monteurs stoppen met werken in ziekenhuizen bijvoorbeeld en daar de boel kapot gaat en niemand dat komt repareren. Hoe zie je dat voor je?

Het is geen wedstrijd wie het zwaarder heeft of wat moeilijker is. Het gaat erom dat we allemaal risico lopen en als je buitenshuis werkt dat echt hoger is dan binnenshuis. Maar niemand gaat nu buitenshuis werken als dat niet meer mag, dus die beroepen zijn gewoon nodig.

Het vervelende zoals wordt herhaald, is dat de aandacht komt op enkele beroepen, waar meer beroepen nu extra werkdruk hebben en risico's lopen. En niet iedereen thuis zit, want daar is ook erg veel aandacht voor.

Geloof me; mijn man had best gewild dat zijn bedrijf zou sluiten. Wij zitten in een mega verbouwing, dus hij werkt thuis ook 's avonds en in de weekenden. En hij zou minder risico lopen. Hij wil zelf niet ziek worden, maar je wil ook nooit je vrouw besmetten omdat je moet werken.

Mijn overleden broer was gehandicapt en woonde nog bij onze moeder die al 74 was toen hij overleed. Hij was zwaar lichamelijk gehandicapt en had volledige zorg nodig. Hij ging naar dagbesteding. Geen idee hoe dat had gemoeten als hij nog had geleefd. Maar hoor wel hoe het daar in de woonhuizen momenteel is, en dat is echt vreselijk zwaar.
Gehandicapten die niemand op bezoek mogen krijgen. Verstandelijk gehandicapten die je niet kan uitleggen dat ze afstand moeten houden, niet open mogen hoesten en niezen etc, maar toch volledig afhankelijk zijn van verzorgers. Daar lopen ze echt meer risico's dan in het ziekenhuis en het is dweilen met de kraan open.

Ik zeg al jaren dat de "gewone" beroepen te weinig gewaardeert worden, want je hebt elkaar nodig. Het ene beroep, kan niet zonder het andere. Waar de verschillen in status, aanzien en loon echt heel grof verschillend zijn.
Maar ga je nu onderwijs en de zorg meer loon geven, moet je ook naar al die andere hardwerkende mensen kijken die alles draaiende houden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:44

Superpony: ik zie het niet voor me, en ik vind ook zeker niet dat je het moet doen en ik wil echt helemaal niets naar beneden halen hier. Ik vind zeker dat niemand moet stoppen, ik vind het juist top als ze doorwerken.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:45

De groep clienten, patienten en verwanten.

De grote vergeten groep.

Voor mij hoefde het applaus al niet helemaal....
Ik heb liever dat we voldoende materiaal hebben om goed te kunnen werken.
Dat zieke collega´s thuis kunnen en mogen blijven, zodat we veilig kunnen blijven werken.

Opeens is iedereen die werkt een kanjer.....
Ik wordt er dood moe van.

Laat er gewoon GOED voor iedereen in de frontlinie gezorgd worden.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:45

Cowgirl schreef:
Ik ga zo weer naar de dierenambulance om vrijwillig een dienst te draaien.

Uiteraard onder aangepaste omstandigheden.

Ook dieren hebben in deze tijd nog steeds hulp nodig en helemaal nu de jonge dieren periode voor de deur staat.

Ja!
Al hoop ik dat het misschien ietsje rustiger is doordat er minder verkeer is als het goed is.
Hier voor in de gracht zwemt een eendengezinnetje <3 hebben nu fijn al het water voor zichzelf nu er geen rondvaartboten zijn. Da's wel even prettig denk ik.

Wat boeren betreft heb ik toch een vraag: we hebben nu toch niet meer of minder eten nodig dan normaal? Ik snap dat er waarschijnlijk behoefte is aan ander eten omdat mensen thuis niet zo snel kogelbiefstuk gaan klaarmaken ofzo, maar ik heb toch moeite me een voorstelling te maken bij een gebrek aan afzet. Of ligt dat vooral aan de export (of liever gezegd: de afwezigheid ervan)?

Verder denk ik dat dit stukje van Pieter Derks van een paar weken terug zeer van toepassing is:

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:01

Magrathea schreef:
Cowgirl schreef:
Ik ga zo weer naar de dierenambulance om vrijwillig een dienst te draaien.

Uiteraard onder aangepaste omstandigheden.

Ook dieren hebben in deze tijd nog steeds hulp nodig en helemaal nu de jonge dieren periode voor de deur staat.

Ja!
Al hoop ik dat het misschien ietsje rustiger is doordat er minder verkeer is als het goed is.
Hier voor in de gracht zwemt een eendengezinnetje <3 hebben nu fijn al het water voor zichzelf nu er geen rondvaartboten zijn. Da's wel even prettig denk ik.

Wat boeren betreft heb ik toch een vraag: we hebben nu toch niet meer of minder eten nodig dan normaal? Ik snap dat er waarschijnlijk behoefte is aan ander eten omdat mensen thuis niet zo snel kogelbiefstuk gaan klaarmaken ofzo, maar ik heb toch moeite me een voorstelling te maken bij een gebrek aan afzet. Of ligt dat vooral aan de export (of liever gezegd: de afwezigheid ervan)?

Verder denk ik dat dit stukje van Pieter Derks van een paar weken terug zeer van toepassing is:
[ Video ]


Sluiting van horeca heeft hier grote invloed op de afzetmarkt. In Engeland en Amerika is het ziekteverzuim zo groot dat melk niet meer opgehaald en verwerkt kan worden (even los van de afzetmarkt) en wordt de melk door boeren in de sloot gedumpt uit uiterste wanhoop. Dat kan hier ook nog gebeuren.

En bijv. niet alle aardappeltelers leveren bijv aan de supermarkt. Wij hebben altijd frietrassen verbouwt en leverden aan de farm frites. De friet ging vervolgens vaak richting restaurants en fastfoodketens. Dat ligt zo goed als stil nu. Maar die aardappels die in de bewaring zitten bij de boer kosten geld. Het is zuur als je product niets waard is. Maar het is nog zuurder als het je zelfs geld gaat kosten (hogere kostprijs van marktwaarde). Laat staan al die zure uren werk die erin zitten. Beregenen en dag en nacht achter de haspel lopen. Of juist in de stromende regen water aflaten. Het poten, het rooien, het spuiten enz.

En dit geldt net zo goed voor eieren, vlees e.d.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:37

Mooi gezegd delphi :) . Vaak zien wij als mensen het topje van de ijsberg. Je ziet de artsen en verpleegsters hun diensten draaien. Maar achter hen staat een heel vangnet, van mensen die de administratie regelen, tot diegenen die de afdelingen schoon houden, tot de distributiecentra die zorgen voor het leveren van de materialen.
Kortom, valt 1 keten van de sector om, dan leidt de hele sector daaronder.

TLove because He first loved Us
I John 4:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:38

Aight schreef:
kiomiamigo schreef:
Uiteraard iedereen, maar ik mis wel de boeren als werkgroep. Zij leveren tenslotte een groot deel van ons voedsel in deze tijd.

Spoiler:
Deze mis ik dan weer juist niet, hun werk gaat onverstombaar door. Ik denk dat zij het minste geraakt worden van alle beroepgroepen.

..

Uhm zeker geen idee dan in wat voor vaarwater boeren zitten?
Ja hun werk gaat altijd door om andere mensen van voedsel te voorzien maar helaas nog steeds zwaar onderbetaald, als je het mort omrekenen per uur kom jij je bed er niet eens voor uit.

Dus zeker alle lof voor boeren, maar eigenlijk voor iedereen, werkend of niet werkend.


Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:47

Ik snap sowieso niet waarom je alleen dankbaar moet zijn tijdens een crisis of aardig tegen elkaar als er een feestdag is. Doe gewoon het hele jaar vriendelijk tegen elkaar, dat zou de wereld een stuk mooier maken. En het gaat niet alleen om de beroepen die nu steeds onder de aandacht worden gebracht, het gaat om elke beroepsgroep. Iedereen verdient meer complimenten, crisis of niet, feestdag of niet, gewoon omdat iedereen die werkt op zijn of haar manier nodig is.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:59

Aight schreef:
kiomiamigo schreef:
Uiteraard iedereen, maar ik mis wel de boeren als werkgroep. Zij leveren tenslotte een groot deel van ons voedsel in deze tijd.

Spoiler:
Deze mis ik dan weer juist niet, hun werk gaat onverstombaar door. Ik denk dat zij het minste geraakt worden van alle beroepgroepen.


Ik ben het eens met de voorgangers dat vrijwel iedereen zijn steentje bijdraagt! Mensen die extra shifts moeten draaien, mensen die verlof inleveren, mensen die tijdens het werk ook de zorg voor kinderen erbij nemen, mensen die nu in onzekerheid zitten...


Dat heb je dan ff heel goed mis, ja ons werk gaat door maar onze inkomsten zijn drastisch gezakt terwijl de vaste kosten hetzelfde zijn gebleven of zelfs gestegen zijn.

De holstein stierkalveren waar we normaal nog wel zo'n 130 a 140 euro voor kregen zijn nu nog nauwelijks 50 euro waard omdat de export weggevallen is.
De kalverhouders zitten vol.

De holstein vaarskalveren houden we maar gewoon allemaal aan want die moeten anders praktisch gratis weg.
Dit levert op den duur helaas hoge boetes op vanwege het aantal dieren wat maar gehouden mag worden.

De melkprijs blijft ook steeds maar zakken terwijl er immens veel zuivel verkocht word?

Dus ja, we worden wel degelijk behoorlijk getroffen en dan niet alleen de veehouderij maar ook de bloemenkwekers en groentetelers en fruittelers.

En oja, in de zorg krijgt men gewoon betaald voor alle extra uren.
Net als in de meeste andere sectoren.
Veel beroepsgroepen krijgen een eenmalige tegemoetkoming van de overheid.
Vandaag op de radio ook dat ze supermarkt medewerkers per persoon 500 euro bonus willen geven omdat ze blijven werken.

De boeren krijgen helemaal niks...

Ik ben boerin, werk nog 20 uur bij een dierenarts en ben moeder van een meisje van 14 maanden oud.
Wanneer ik moet werken gaat ze naar mijn schoonouders die 70+ zijn.
Omdat ik geen andere keus heb.

Ik spring bij op de boerderij, werk elke dag, zorg voor onze dochter, huishouden en alle reilen en zeilen thuis.
Ik ben enorm blij dat mijn meisje nog niet naar school gaat, ik weet anders ook niet hoe ik het allemaal moet rondbreien als ik ook nog de lesstof moest bijhouden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:12

Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om een applaus voor boeren. Het expliciet niet dankbaar kunnen/willen zijn voor de voedselzekerheid én voedselveiligheid in ons land, daarbij denkende dat alles koek-en-ei is in de agrarische sector... het zal wellicht de arrogantie van de in de 21e eeuw levende, Westerse mens zijn?

Magrathea schreef:
Wat boeren betreft heb ik toch een vraag: we hebben nu toch niet meer of minder eten nodig dan normaal? Ik snap dat er waarschijnlijk behoefte is aan ander eten omdat mensen thuis niet zo snel kogelbiefstuk gaan klaarmaken ofzo, maar ik heb toch moeite me een voorstelling te maken bij een gebrek aan afzet. Of ligt dat vooral aan de export (of liever gezegd: de afwezigheid ervan)?

Verder denk ik dat dit stukje van Pieter Derks van een paar weken terug zeer van toepassing is:
[ Video ]


Dat verschilt per bedrijf. Een Friesland Campina heeft inderdaad oa last van een stagnerende export die van logistieke aard is. In China blijft de vraag naar kindervoeding hetzelfde, maar het is de vraag hoe FC hun producten op de plaats van bestemming krijgt (zie link). Maar er is bijvoorbeeld ook een melkgeitenbedrijf die haar huisgemaakte geitenkaas niet meer kan leveren aan lokale restaurants. Mede daardoor beginnen mooie initiatieven zoals onderstaande:

Citaat:
'Des te interessanter is wat je nu ziet gebeuren dat horecaproducten nu aan consumenten worden aangeboden. Zo heeft supermarktketen Coop met groentehandelaar Smeding en De Verspillingsfabriek een paasassortiment samengesteld met producten die anders voor de horeca bestemd zouden zijn. Waar veel convenienceproducten koelvers zijn, is dat echt vers.'


https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ege-corona

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:24

Maar... We dragen toch allemaal wat bij? Ik werk bij het waterschap, ik kan je vertellen dat het ook zeer snel bergafwaarts gaat met de maatschappij als het rioolwater niet meer wordt gezuiverd en (iets minder snel) als dijken en gemalen niet meer worden onderhouden. Of misschien "stroomafwaarts" :D

Punt is, zullen we er even geen wedstrijdje van maken wie er belangrijker is of voor wie de crisis het ergst is?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bengell, Chantalla, Facebook, Fientj, Googlebot, HELder, L_iek, Larissajulia, lisanne87, m9ara, MiVita, Polarize, Rubio, Schuur_, SemrushBot, Tucktuck en 152 bezoekers