Volkert van der G. heeft bekend.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Volkert van der G. heeft bekend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 13:46

Hij heeft Pim Fortuijn vermoord ...

Van Planet gehaald ;

Gepubliceerd op zaterdag 23 november 2002 11:48

AMSTERDAM (ANP) - Volkert van der G. heeft bekend dat hij Pim Fortuyn doelbewust heeft doodgeschoten. Hij heeft afgelopen week tijdens een verklaring bij de rechter-commissaris gezegd dat hij al enige tijd met het plan rondliep om de lijsttrekker van de LPF te doden.
Ook heeft Van der G. gezegd dat hij de aanslag in zijn eentje heeft voorbereid en uitgevoerd. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Amsterdam zaterdag bekendgemaakt.

Volgens het OM heeft Van der G. als motief aangegeven dat hij in de LPF-lijsttrekker een steeds groter wordend gevaar voor vooral kwetsbare groepen in de samenleving zag. ,,Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen.

Van der G. zag geen andere mogelijkheid om het gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen.'' Zo verwoordt het OM de verklaring van Van der G.

De verdachte heeft de verklaring afgelegd in het bijzijn van zijn advocaten en de officier van justitie. De raadslieden sluiten zich verder aan bij de persverklaring van het OM. Verder gaan zij niet in op de inhoud.

Geactualiseerd om 10.31 uur
Laatst bijgewerkt door Gaby op 23-11-02 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:50

Dat hij hem heeft vermoord is natuurlijk volstrekt belachelijk.
Maar de reden waarom, zit wat in...

Hij zat eraan te komen dat ie zou gaan bekennen, maar hij heeft het knap volgehouden...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:52

De reden slaat ook nergens op...
Wat een imbeciel die Volkert Misselijk

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:54

Nee, het is geen reden om te moorden. Maar ik bedoel. Hij heeft het wel gedaan met een gedachte die te begrijpen is.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:57

Was eigenlijk altijd een beetje bang wat Pim zou doen stel je voor dat kankerpatienten geen uitkering enzo zouden krijgen ik kan me dus ook wel wat voorstellen erbij, het is natuurlijk geen reden om iemand te doden

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:57

ik vind het geen reden... Pim zei juist wat wij dachten.... hij was tenminste niet zo'n schijnheilige sukkel als de rest van de politicie

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:09

Nou, hij verwoordde nou niet echt wat ik dacht hoor! En soms had hij wel een punt, maar de oplossing ............?
Neemt niet weg, dat ik het vervelend vind dat er een politieke moord in Nederland heeft plaatsgevonden.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:21

Nee, hij zei inderdaad ook niet wat ik dacht...
Soms had ie een punt, maar nooit een echte oplossing.
Daarnaast gaf hij altijd de schuld aan 1 persoon, wachtlijsten te lang, dat is de schuld van de minister van volksgezondheid. Hij dacht niet verder, dacht niet na...

En ik heb hem nog geen moment gemist...

Een politieke moord is fout, maar de gedachtegang erachter zit heel veel in...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:27

Ik ben van Mening dat Pim Fortuyn heel hard tegen allerlei stoelen aan het aanschoppen was om maar aandacht te krijgen. Hij heeft verwoord wat een heleboel mensen dachten. Maar als het wel zo was gekomen dat LPF gewonnen had, had ook hij een heleboel water bij de wijn moeten doen. Regeren is nu eenmaal concessies doen. Pim kon wel roepen dat hij dat nooit zou doen, maar dat had hij absoluut niet vol kunnen houden. Net zo min als er weinig gekomen is van alle ideeen die de LPF gedurende hun verkiezingscampagne heeft geopperd. Pim als Lijsttrekker en eventueel Ministerpresident had daar weinig aan kunnen veranderen.

Dus om iemand daarom te gaan vermoorden?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:46

Nawijn

De afgelopen week baarde demissionair LPF-minister Nawijn opzien met een pleidooi voor de doodstraf en door zich uit te spreken over de de moord op Pim Fortuyn. De minister van Vreemdelingenzaken en Integratie noemde in Nieuwe Revu Van der G. een moordenaar.

Volgens voorzitter G. Mols van de Nederlandse Vereniging van Strafrechtadvocaten kunnen de uitlatingen van Nawijn ertoe leiden dat de rechtbank het OM niet-ontvankelijk verklaart in de zaak tegen Van der G. "Hij maakt geen onderscheid meer tussen een verdachte en een dader", aldus Mols. Enkele Tweede-Kamerleden maakten volgens hem eerder dezelfde fout.

Mols ziet overeenkomsten met de moord op een Frans parlementslid in 1976. De minister van Binnenlandse Zaken wees destijds kort na die moord een persoon als dader aan, voordat de rechtbank daarover een uitspraak had gedaan. De zaak tegen de man werd enige tijd later geseponeerd. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens veroordeelde Frankrijk uiteindelijk tot het betalen van 2,1 miljoen franc aan de verdachte, destijds zo'n 330.000 euro.
-----------
Fijn dat zo'n LPF man het zo kan verpesten!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 14:47

Ow... de bron is overigens nu.nl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 16:50

hehe het werd tijd, maar ik vind het geen reden!! Absoluut niet!! Als je iemand daarom moet vermoorden, kan je bijna iedereen doodmaken met wie je het niet eens bent!! Sorry vanda's, maar ben het echt niet ben je eens dat je die reden kan begrijpen..

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:10

SmithsGirl schreef:
ik vind het geen reden... Pim zei juist wat wij dachten.... hij was tenminste niet zo'n schijnheilige sukkel als de rest van de politicie


Hier ben ik het helemaal mee eens!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:14

ik ben het er ook mee eens, alsof je de onvrede wegneemt door degene die de onvrede verwoordt te elimineren Verward

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:01

Tjeetje, wat een discussie. Of je het nu eens of oneens was met P.Fortuyn of als potentieel gevaar zag, dit mag absoluut nooit en nimmer een reden zijn om iemand dan maar koudbloedig en gericht gewoon te vermoorden. Dus DIE redenen vind ik onbegrijpelijk. Als dat een gelegitimeerde reden zou zijn of erkend werd, dan begint half Nederland elkaar met uitmoorden. Leuke boel zou dat dan worden. Ik kan dus geen begrip opbrengen voor mensen die de redenen van V. vd. G. begrijpen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:04

Citaat:
hehe het werd tijd, maar ik vind het geen reden!! Absoluut niet!! Als je iemand daarom moet vermoorden, kan je bijna iedereen doodmaken met wie je het niet eens bent



Juist, ben ik helemaal mee eens.

Verder ben ik blij dat het nu komt zodat hij een eerlijk(ff Misselijk Misselijk ) proces krijgt.

Een gevaar voor de samenleving, dat is die V . nu zelf bijna geworden.
Er zitten inmiddels al 2 mensen overspannen thuis met enorm verdriet.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:07

laat maar weer los met een beetje geluk neemt ie tjakka ook ff mee!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:13

ben erg benieuwd naar de straf die hij gaat krijgen...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:24

Citaat:
laat maar weer los met een beetje geluk neemt ie tjakka ook ff mee!!
_________________


Ik denk niet dat ie het red, als hij 100 meter buiten de gevangenis overleefd mag hij blij zijn.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:35

Hehe, eindelijk....

Moest ie daar nou zo lang over doen? ( Niet dat we het niet al wisten, maar goed...)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:41

Cowgirl schreef:
Citaat:
laat maar weer los met een beetje geluk neemt ie tjakka ook ff mee!!
_________________


Ik denk niet dat ie het red, als hij 100 meter buiten de gevangenis overleefd mag hij blij zijn.


Dat zal wel meevallen...
Wat hij heeft gedaan is fout, maar het slachtoffer was zeker niet bij iedereen geliefd...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:59

vanda's"]
[quote="Cowgirl schreef:
Citaat:
laat maar weer los met een beetje geluk neemt ie tjakka ook ff mee!!
_________________


Ik denk niet dat ie het red, als hij 100 meter buiten de gevangenis overleefd mag hij blij zijn.


Dat zal wel meevallen...
Wat hij heeft gedaan is fout, maar het slachtoffer was zeker niet bij iedereen geliefd...
[/quote]

Dat maakt niet uit!! Hij heeft een moord gepleegd, en dan maakt het niet uit of het slachtoffer geliefd was bij iedereen of niet!! Dus vind het een beetje raar antwoord..

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:09

er staat niet dat het feit dat hij de moord gepleegd niet erg is!!! Er wordt in twijfel getrokken of volkert vermoord zou worden als hij vrijgelaten zou worden. Dat is iets totaal anders!!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:22

Gaby schreef:
Volkert van der G. heeft bekend.


Zucht... eindelijk... Scheve mond

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:38

ruiterinrust schreef:
er staat niet dat het feit dat hij de moord gepleegd niet erg is!!! Er wordt in twijfel getrokken of volkert vermoord zou worden als hij vrijgelaten zou worden. Dat is iets totaal anders!!


Dank U (JE)... dat is namelijk precies wat ik bedoelde...

[edit] Meneer wenst liever met je aangesproken te worden...[/edit]