Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 18:19

Hallo allemaal,

Hoop dat het hier goed staat. Ik zit met een dilemma/vraag waar jullie hopelijk wat advies op kunnen geven.

Mijn 7 jarige merrie heb ik in november verhuist naar een stal waar ze dag en nacht buiten staat met schuilstal. Dit bevalt heel goed. Vanaf toen stond ze samen met 3 andere paarden, 2 merries en 1 oudere ruin. Dat gaf geen problemen. Op de vorige stal stond ze ook in een gemengde kudde, naast een hengstenkudde en ik heb nooit echt aan haar gemerkt wanneer ze hengstig was.

Nu is er een nieuwe ruin bijgekomen op deze nieuwe stal. Hij is 4 jaar en net 2 maanden geleden geruind. Nu staan de twee ruinen samen (van dezelfde eigenaar) en de 3 merries samen (die van mij en de twee anderen). Echter zou ik graag zien dat mijn merrie bij de twee ruinen in kan staan. Dan kan ik namelijk samen met de eigenaresse van de ruinen bepalen welk hooi ze krijgen, hoeveel en waar, etc.

Ze staan nu al een paar weken naast elkaar en dat gaat heel goed. Eigenlijk te goed :+ Ze trekken nogal naar elkaar toe, mijn merrie en de jonge ruin. Ze zijn erg rustig en vriendelijk naar elkaar, dus vorig weekend hebben we ze bij elkaar gelaten met zijn 3en. Leek heel goed te gaan, ze gingen na 2 minuten al naast elkaar eten, leek echt een mooi clubje samen. Maar een paar minten later kwam er een penis naar voren, mijn merrie was al wat veel aan het plassen en voor we het wisten klom hij erop en voerden ze de daad uit :+ Helaas bleef het echter niet bij 1 keer, in het uur dat we ze bij elkaar hebben gelaten klom hij er wel 6 keer op, soms ook vanaf de voorkant. Het ging allemaal wel erg rustig en mijn merrie lokte het ook nogal uit, maar ik vond het toch niet prettig. De ruin is verder een heel lief en makkelijk dier, maar wel 10 cm groter dan mijn merrie (1.73 cm). Ik ben dus bang dat mijn merrie er iets aan overhoud of dat ik straks elke week een nieuwe vliegendeken kan kopen. Na een uur hebben we haar eruit gehaald in de hoop dat ze na een week wat minder hengstig zou zijn. Maar helaas, zodra ze hem ziet begint ze te plassen en ze hinneken de hele tijd naar elkaar. -O-

Heeft iemand hier ervaring mee? De ruin is verder niet echt dominant, dus als mijn merrie er klaar mee zou zijn, dan houdt het wel op, maar is dit dan iets wat elke maand terug gaat komen? Ik wil mijn merrie liever niet iets geven waardoor ze minder hengstig wordt i.o.d., want verder heb ik geen problemen met haar gedrag. Ik las over hertshoorn olie in de staart smeren, dat klinkt super, maar ik woon in Litouwen en kan het hier nergens vinden. Zijn hier misschien ook alternatieve middelen voor?
Of kan het zo zijn dat het ze elkaar na een paar dagen vanzelf minder interessant gaan vinden?


Afbeelding


Groetjes Simone

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 18:23

Ik zie nu dat het beter past bij Omgang en paardengedrag, ik zal een mod tippen :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:30

Misschien vinden ze elkaar gewoon heel leuk.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:32

Tja 2 maanden is nog niet zo heel lang geleden natuurlijk. Dan ben je eigenlijk net pas het stadium voorbij dat ze niet meer vruchtbaar zijn.
Denk dat de oplossing toch ligt in een zomerseizoen wachten en volgend jaar kijken of ze bij elkaar kunnen zonder direct een super hengstige merrie en een hitsige ruin.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:33

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:33

xxCYNNxx schreef:
Tja 2 maanden is nog niet zo heel lang geleden natuurlijk. Dan ben je eigenlijk net pas het stadium voorbij dat ze niet meer vruchtbaar zijn.
Denk dat de oplossing toch ligt in een zomerseizoen wachten en volgend jaar kijken of ze bij elkaar kunnen zonder direct een super hengstige merrie en een hitsige ruin.


Ik ga hier in mee. Maar hou wel in het achterhoofd dat een dekkende ruin vaak ook gewoon blijft dekken.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:36

De castratie is idd nog maar kort geleden. Een van onze ruinen heeft ook nog lang na de castratie hengstengedrag vertoond (dan wel niet dekken, maar wel veel gillen en brullen). Dat heeft wel langer dan een half jaar geduurd.

Het dekken kan iig wel een gewoonte worden...

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:37

Mijn ruin wilde mijn merrie ook nog wel eens dekken, was niet echt een probleem maar toen ik haar later een eczeem deken omhad lukte het niet, vanwege de lange staartflap.
Toen het telkens niet lukte stopte hij ermee.
Dus misschien is dat nog iets om te proberen, het kan zijn dat hij er dan ook mee ophoudt.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:38

Hier hetzelfde, maar dan vanaf de andere kant, de ruin dus. Hij bleef haar maar dekken, merkte zelfs dat hij tijdens het rijden zn vuur een beetje kwijt was en energie miste. Toen hij ook nog eens een rare pas soms vertoonde bij z’n achterbeen hebben we toch besloten ze uit elkaar te halen. En tijdje erna was hij weer zichzelf en geen stap verkeerd gezet. Tips heb ik niet maar ben benieuwd wat andere voor oplossing hebben.

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:39

Ik zou het niet willen hebben. Een merrie die flink hengstig is kan problemen met rijden geven en als de ruin hoefijzers heeft kan hij ook de rug van je merrie beschadigen tijdens het bestijgen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:41

xSiep schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?

Helaas wel. Als mijn merrie bij een dekkende ruin staat wordt ze inderdaad achter elkaar gedekt tijdens de hengstigheid, overigens zeer naar haar wens. Mijn wens is het niet dus ik wel altijd geprobeerd ze gescheiden te krijgen, als dat echt geen optie was dan zat er voor mij niets anders op dan verhuizen. Andere zaken zijn lapmiddeltjes wat mij betreft.

Inmiddels staat ze aan huis en heb ik heel bewust gekozen om geen ruinen meer bij haar te zetten. Ik zie haar nu nog amper hengstig.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:13

Vergeet niet dat de merrie van binnen ook smerig kan worden als ze steeds gedekt wordt. Daar zit je ook niet op te wachten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:26

Ik zou informeren of het echt 2 maanden geleden is of ongeveer 2 maanden geleden. Hij zit namelijk wel echt op het randje van nog vruchtbaar kunnen zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:36

hehehe ja dat had ik idd ook van tevoren zeker willen weten, want is idd wel op de grens. Niet dat het straks nog maar 7 weken was.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:42

Oef, ik zou ze gelijk uit elkaar hebben gehaald.
Het stukje of hij net misschien nog wel vruchtbaar is..

Maar ook kan hierdoor een bacterie bij jou merrie binnen komen..

Ik zou ze uit elkaar halen en houden. Zou de ruin in ieder geval een hele poos een stukje van de merries vandaan laten. En dan in de winter eens kijken.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:46

wat voor bacterie dan?

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:49

Google er eens op, zou ik zeggen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:59

Ik zou er zelf ook niet echt blij van worden, en je wilt dit wel voorkomen, dat snap ik.
Het net 2 maand hengst-af helpt ook niet, dat is wel iets waar ik naar zou kijken, is hij normaal wel gewoon de rust zelve, of heeft hij nog veel hengsten-gedrag. (en is hij gecastreerd om hengstengedrag, of om een andere reden)

Dat gezegd hebbende, hier een wat "positiever" verhaal.
Mijn ruin heeft tot nu toe al "zijn" merries gedekt, maar eigenlijk alleen de eerste keer dat ze in de kudde kwamen.
En eerlijk is dat vaak(helaas niet altijd) wel mijn ervaring. De eerste keer is het allemaal mega-heftig, maar daarna is het niet interessant meer.
Merries zijn, is mijn ervaring, vaak ook véél heftiger met hun hengstigheid wanneer ze op een nieuwe stal zijn, dus dan gebeurd dit ook gewoon vaker.
Dit geld niet voor allemaal, maar voor veel wel, dus niet meteen het "ergste" er van denken.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:58

Je hebt merrie en ruin veel te vroeg bij elkaar gezet. Amper 2 maanden geleden gecastreerd en dan in volle dekseizoen bij een hengstige merrie zetten. Ik zou de paarden terug uit elkaar halen en dit zelfs voor langere tijd. Ik zou ze zelfs pas richting eind van de zomer/het najaar bij elkaar zetten.
Ik heb eenmaal een ruin meegemaakt die tijdens het seizoen constant dekt en geloof me dan wil je er echt alles aan doen om dat in de toekomst te voorkomen.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:09

Mijn ruin deed dit op 1 stal ook.
Daarvoor nooit met merries gestaan en lang hengst geweest.
In het begin deed hij dit niet, maar na een paar weken werden de eerste merries hengstig en werd hij net zo lang geblokkeerd door een merrie tot dat hij erop sprong.

Toen hij het spelletje eenmaal doorhad is hij er helaas niet meer mee gestopt. Doordat hij een zware blessure aan zijn sprong heeft was ik hier ook helemaal niet blij mee als ruinen eigenaar. Buiten de schade die de merrie op kan lopen.

Ik denk dat de enige optie uit elkaar halen is en na het voorjaar als de hormonen weer iets gezakt zijn het nogmaals te proberen.

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 16:02

Bedankt voor de reacties allemaal!

Zoals ik in het eerste bericht schreef, hebben ze alleen een uurtje bij alkaar gestaan. Castratie is wel echt langer dan 9 weken geleden, dus hij zou niet meer vruchtbaar moeten zijn. En zou het ook niet zo heel erg vinden als hier een veulentje uit zou komen, hij vult mijn merrie heel goed aan. Hij is ook niet gecasteerd omdat hij zich vervelend gedroeg, maar zodat hij makkelijker bij andere paarden in kan.

We hebben inmiddels wel besloten ze niet weer bij elkaar te doen. In het najaar wellicht weer proberen.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:18

Misschien juist beter proberen als de hengstigheid voorbij is.
Dan zal hij het waarschijnlijk niet doen en zal de merrie het niet toelaten normaal gesproken.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:44

Ze hebben aan 1x genoeg om een veulen te maken. :D Hij is er in een uur tijd ongeveer 6 x opgesprongen. Als hij nog iets vruchtbaar is/was, kan dat al genoeg zijn.

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 17:11

Dat snap ik uiteraard ;) hij heeft er alleen maar 1 keer kort echt ingezeten, meeste keren was van de zijlant of voorkant

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:29

Oef dat is wel kort geleden. De dierenarts gaf aan dat ze na 6 weken niet meer vruchtbaar zijn. Alleen de hormonen die blijven wel een tijdje aanwezig. Mijn ruin is net 2 maand geleden geruind en hengstengedrag steekt nog soms de kop op. Maar is al stukken minder. Ik had er niet voor gekozen om ze zo snel na castratie bij elkaar te zetten maar dat terzijde. Ik ben bang dat als hij eenmaal gedekt heeft dit ook blijft doen. Ik zou het niet willen ivm blessures enz.