Ijslander gangen en longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-20 17:33

Allereerst, ik heb de zoekfunctie gebruikt en ik kan niet vinden hoe anderen dit doen.

Het zit zo: Sinds een jaar heb ik een ijslander ruintje (mijn eerste ijslander). Heel veel over zijn verleden weet ik niet (zeker), alleen dat hij enorm onzeker is. Daarom heeft hij veel tijd gehad om te wennen. Nu het wat beter weer is en de paddock wat beter te gebruiken is om te trainen ben ik fanatiek bezig met (het opnieuw aanleren van) grondwerk.

Dit gaat heel aardig, maar nu vraag ik me af: hoe gaan anderen om met de gangen aan de longe? Is dit hetzelfde als bij 3 gangen paarden dat je voor elke gang een ander commando hebt? Wat voor commando gebruiken jullie dan? Of komt het scheiden later en moet je blij zijn als hij versneld als je dat vraagt?

Hij kent longeren al wel, alleen bij mij gooit hij zijn gangen door elkaar. Ik wil het graag zo duidelijk mogelijk voor hem houden en ik vraag me dus af hoe jullie dat doen.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen!

Jaro ♥



Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 20:39

Niemand die zijn ijslander longeert of dat heeft aangeleerd?

Jaro ♥

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:51

Ik vind longeren (of loswerken, wat ik vaker doe) fijn om juist de basisgangen te trainen. Vooral draf kan voor een lateraal paard met nog weinig balans onder het zadel moeilijk zijn. Aan de longe kan het vrijer bewegen en kan je werken aan takt, losheid en ruggebruik in draf. Niet met hulpmiddelen maar juist door hem zelf zijn balans te laten vinden.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 20:57

Dank voor je antwoord! Dat lijkt me ook geen gek idee, maar wat doe jij dan als je paard in tolt valt of er een mix van maakt?

Hulpteugels ben ik niet van plan te gebruiken.

Jaro ♥

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:08

Ik train 3 gangen aan de longe en leer het paard gewoon de commando's stap, draf en galop.

Als je een moeilijke draver of piggypacer hebt, dan zou ik ook gebruik maken van balkjes. Niet willen draven heeft vaak ook met balans te maken, en ijslanders vinden een (kleine) volte bijzonder moeilijk. Dus lekker grote volte, en balkjes om draven te stimuleren. Springschoentje voor wil ook nog weleens helpen om ze te overtuigen te draven.

Als hij zelf in een andere gang overgaat meteen terugnemen, doorzetten in galop of de volte onmiddellijk verkleinen.
Volte verkleinen is moeilijker en dus zal het paard liever op een grote volte werken. Beloon je paard door hem op de grote volte te laten als hij de juiste gang laat zien, en verklein de volte als het misgaat. Vooral niet door laten klossen in de ongewenste gang.

Als je de commando's goed voor elkaar hebt, kan je het paard natuurlijk ook vragen terug te gaan naar de gewenste gang.

Eigenlijk moet je, net als onder het zadel, het paard de hulpen/commado's leren voor de verschillende gangen. In piggypace aan de longe is absoluut ongewenst en echt goed laten tölt is aan de longe (zonder hulpmiddelen) vrijwel niet te doen.

Het is dus echt even je kop erbij houden en consequent zijn, tot hij de commando's begrijpt.

't is een hele kunst om een gangenpaard te longeren.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 21:27

Fijn om te horen! Bruikbare tips. Dat maakt het voor iemand die gewend is om met 3 gangen te werken wat overzichtelijker.

Ik denk dat hij het inderdaad misschien nog moeilijk vindt om langere tijd op een cirkel te draven, want hij begint goed, maar 'valt er naar een paar passen uit'. Ik ben heel benieuwd hoe lang het duurt voor hij het goed snapt en kan.

Het lijkt me dat als dat lukt om de 3 gangen goed gescheiden te krijgen bij het longeren, dat dat ook makkelijker onder het zadel gaat, of werkt dat niet zo?

Jaro ♥

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:30

Ik longeer mijn IJslander zonder bijzetteugels in stap, draf en galop. Ik heb hem nooit zien tölten aan de longe.

Ik doe vaak ook maar 15 minuutjes longeren max. Is lang genoeg vaak.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:41

Je bent al een heel eind als het paard de eerste passen al draaft *\o/* Wees eerst tevreden met 2 passen, en dan terug nemen, dan 3 passen en zo langzaam uitbouwen.

Onder het zadel moeten ze alles weer even opnieuw uitvinden met het nieuwe gewicht en verstoring van balans.... Sommigen gaan onder het zadel opeens eindeloos draven en bij anderen is de draf volledig weg. Dus daar durf ik weinig over te zeggen. Lekker laten draven en loswerken op de grond is altijd positief voor werk onder het zadel, maar waarschijnlijk zal hij onder het zadel in het begin toch weer gaan rommelen.

Veel paarden blijven dit trouwens hun hele leven doen als ze niet goed getraind worden. Ook heb je paarden die onder de ene ruiter perfect gescheiden gangen hebben, en vervolgens met een andere ruiter er een rommeltje van maken.

Je verveelt je voorlopig nog niet :D

Hoe is je engels? Hrimnir heeft een leuke verzameling filmpjes over het trainen van IJslanders.
De filmpjes in deze link gaan over grondwerk,
https://www.hrimnir.shop/community/cate ... roundwork/

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:44

Ik longeer mijn Ijslander de ene keer met, de andere keer zonder bijzet. En de gangen zijn dan eigenlijk alleen de stap en draf. Galopperen aan de longe is voor mijn vijfganger bijna niet te doen. De mijne tölt nooit tijdens het longeren.
Ik gebruik de woorden stap en draf om de gangen te scheiden.

Groetjes Jolanda

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-20 21:54

Thokkadisje schreef:
Je bent al een heel eind als het paard de eerste passen al draaft *\o/* Wees eerst tevreden met 2 passen, en dan terug nemen, dan 3 passen en zo langzaam uitbouwen.

Onder het zadel moeten ze alles weer even opnieuw uitvinden met het nieuwe gewicht en verstoring van balans.... Sommigen gaan onder het zadel opeens eindeloos draven en bij anderen is de draf volledig weg. Dus daar durf ik weinig over te zeggen. Lekker laten draven en loswerken op de grond is altijd positief voor werk onder het zadel, maar waarschijnlijk zal hij onder het zadel in het begin toch weer gaan rommelen.

Veel paarden blijven dit trouwens hun hele leven doen als ze niet goed getraind worden. Ook heb je paarden die onder de ene ruiter perfect gescheiden gangen hebben, en vervolgens met een andere ruiter er een rommeltje van maken.

Je verveelt je voorlopig nog niet :D

Hoe is je engels? Hrimnir heeft een leuke verzameling filmpjes over het trainen van IJslanders.
De filmpjes in deze link gaan over grondwerk,
https://www.hrimnir.shop/community/cate ... roundwork/


Super interessant. Ik wist dus ook niet dat ze draf zo moeilijk vinden. Los doet hij alle (4?) z'n gangen net zo makkelijk. Goed om te weten dat het niet zo gek is wat hij deed en dat ik dat uit kan bouwen.

Ben heel benieuwd ook hoe het onder het zadel zal gaan.
Ik hoorde dat dat ijslanders eerst als 3 gangers gereden worden. Denken jullie daar ook zo over?

Vervelen hoef ik me zeker niet. Hij (en ik) hebben nog meer dan genoeg te leren, maar dat is alleen maar leuk.

Dank voor de link! Die had ik zelf niet gevonden. Ik ga eens kijken wat we daarvan kunnen gebruiken.

Jaro ♥

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:04

Er zijn ook IJslanders die draf juist als voorkeursgang hebben. Dat is lekker makkelijk met longeerwerk :D

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 00:31

Die van mij heb ik los nog nooit zien tölten en die heeft een hele fijne taktzuivere tölt.

Maar mijne is ook een vijfganger maar heeft totaal geen problemen met galop aan de longe. Zoveel paarden, zoveel verschillen.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Pimpelpaard

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 00:47

Ik heb een laterale vijfganger die goed draaft bij het longeren, maar onder het zadel moeilijk draaft en galoppeert. Ik gebruik het longeren dus om draf en galop op stemcommando te zetten, zodat ik onder het zadel makkelijker duidelijk kan maken wat ik vraag. Door het bij het longeren daarna aan laten galopperen vanuit stap is de achterhand versterkt waardoor dit onder het zadel weer makkelijker gaat. Ook gebruik ik hierbij (series van) balken om coördinatie te verbeteren. Dat levert leuke spelletjes op met halt houden vanuit draf tussen de balken en achteruit lopen.

Ik maak dus handig gebruik van de (afwijkende) gangen bij het longeren maak er ook een leuk spelletje van voor mijn paard. :)

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 13:29

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik kan wel concluderen dat longeren vooral gebruikt wordt voor het verbeteren van de 'basis gangen'.
Scheelt mij weer een commando bedenken voor de tolt. :+

Jaro ♥

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:52

Hoe gaan de basisgangen nu aan de longe? Hier longeren ook vooral voor de basis gangen. :)

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Ijslander gangen en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-20 00:40

Nog niet zo goed, ik had wat stappen terug gedaan in de hoop dat longeren daarna een eitje zou zijn, maar hij heeft bedacht hoe hij zich los kan trekken.

Op het moment kan ik hem rondjes laten stappen zonder dat hij weg wil. Dus helaas gaat het minder snel dan ik had verwacht.

Longeer jij je paard al lang SandAndOak?

Jaro ♥

Suky
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:09

Ik verzorgde een tijd een ijslander. Die deed ook maar drie gangen aan de longe. De tölt vond ze lastiger en oefenden we daarom gewoon onder het zadel.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:54

Ilayla schreef:
Nog niet zo goed, ik had wat stappen terug gedaan in de hoop dat longeren daarna een eitje zou zijn, maar hij heeft bedacht hoe hij zich los kan trekken.

Op het moment kan ik hem rondjes laten stappen zonder dat hij weg wil. Dus helaas gaat het minder snel dan ik had verwacht.

Longeer jij je paard al lang SandAndOak?


Dat is een vervelend probleem! Waar longer je? Heb je mogelijkheid tot een afgezette longeercirken of om deze zelf met lint af te zetten?

Ik longer op dit moment niet, hij is wat ouder en twijfel over pensioen (wandelen nog wel als beweging). Hiervoor wel jaren zo nu en dan aan de longe.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-20 10:18

SandAndOak schreef:
Ilayla schreef:
Nog niet zo goed, ik had wat stappen terug gedaan in de hoop dat longeren daarna een eitje zou zijn, maar hij heeft bedacht hoe hij zich los kan trekken.

Op het moment kan ik hem rondjes laten stappen zonder dat hij weg wil. Dus helaas gaat het minder snel dan ik had verwacht.

Longeer jij je paard al lang SandAndOak?


Dat is een vervelend probleem! Waar longer je? Heb je mogelijkheid tot een afgezette longeercirken of om deze zelf met lint af te zetten?

Ik longer op dit moment niet, hij is wat ouder en twijfel over pensioen (wandelen nog wel als beweging). Hiervoor wel jaren zo nu en dan aan de longe.


Ik longeer gewoon in de paddock/wei waar de rest ook bij staat. Ik heb er wel over nagedacht om een stuk af te zetten, maar toen gebeurde het ineens niet meer. Gisteren kon ik hem ook vragen te draven zonder dat hij weg wilde, dus het lijkt weer de goede kant op te gaan.

Bij een wat ouder paard is wandelen ook net zo lekker voor ze en minder belastend.

Jaro ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers