Fries kopen: wel of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:20

Hallo allemaal,

2 jaar geleden heb ik eindelijk mijn kinderdroom waargemaakt en ben beginnen paardrijden op mijn 39 jaar. Eerst 1x per week maar sinds een 8-tal maanden rij ik toch wel 4x per week. Ik ben ondertussen helemaal 'addicted'.

Momenteel heb ik een paardje in half pension / halve stal (zoals we dat hier in België wel zeggen :) ), maar ik merk dat het idee om een eigen paard te kopen langzamerhand begint te rijpen in mijn hoofd.
Ondertussen ben ik het internet wel aan het afschuimen om meer info te vinden, kijken welke prijzen er gevraagd worden, waar ik rekening mee moet houden etc....

Mijn wenslijstje:
- rustig, betrouwbaar paardje waar ik zelf nog veel kan van leren
- recreatief (ik heb zelf geen ambitie om competitie te rijden)
- verkeersmak, ik wil er graag buitenritjes mee doen
- >1m60
- vertrouwd om in een piste te rijden (zowel groepsles als privé les)

Mijn ultieme droom is om een ooit een mooi Fries paard te mogen verzorgen en berijden.
Mijn vraag naar jullie is nu: is het wel een goed idee om aan deze zoektocht te beginnen of is dit eerder een mission impossible?

En vooral, waar moet ik mijn zoektocht beginnen?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen en tips.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:24

waarom zou dit een Mission impossible zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:24

Kan prima, lees je goed in over friezen. Er is inteelt bij dit ras en velen hebben een belabberde rug.
Persoonlijk zou ik alleen voor een fries gaan met een goed papier, waar beide ouderdieren goed gezond zijn, ook zou ik voor een uitgebreide keuring gaan en aan dat alles zit een behoorlijk kostenplaatje. Helaas heb ik teveel friezen gezien, die vrij goedkoop zijn aangekocht en waar 9 van de 10 keer iets aan mankeert. Dus gedegen onderzoek is raadzaam.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:28

Friezen zijn gaaf, maar staar je vooral niet te blind op dit ras :) Misschien kan je beter, naast specifiek naar Friezen zoeken, ook andere paarden bekijken. Een stevige Fjord of "normaal" warmbloedpaard kan bijvoorbeeld al prima aan je eisen voldoen.

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:33

@Kinke
Ik ben nog niet zo heel ervaren, ben niet van plan om competitie te doen en voor zover ik begrijp (net zoals Mindim ook aangeeft) moet je dan toch een financiele investering doen als je een goed paard wil hebben. Ik stel me dan gewoon de vraag of het wel de moeite is om hier zo'n hoge prijs voor te betalen.

Ik heb me bij een aantal groepen aangesloten (bv facebook) en merk dat de meeste eigenaren heel ervaren zijn en vooral competitie rijden. Is het dan niet zonde om met zo'n mooi paard enkel recreatief te rijden?

@Mindim: heb jij een suggestie waar ik mijn zoektocht zou kunnen starten? Ik heb al heel wat websites gevonden van officiële fokkers in Nederland, ook eentje in België (is wel iets handiger voor mij natuurlijk)

@Lynnepinny: I know :) , maar ik ben er helemaal verliefd op, het is een ultieme droom, maar besef ook wel dat ik niet een Fries moet kopen omdat ik het wil. De klik moet er zijn, en wie weet vind ik deze perfect bij een ander paardje..Maar wil toch een poging wagen mijn droom na te jagen

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:38

Je kunt met elk paard (dressuur)wedstrijden rijden, alleen zal je met een bewegingswonder waarschijnlijk makkelijker hoge punten rijden dan met een koudbloed. Tevens zal je met een getalenteerd paard makkelijker op een hoger niveau komen.
Een flinke investering is zeker niet nodig voor wedstrijden, tenzij je veel ambitie hebt.

Aan de andere kant hoef je ook zeker geen wedstrijden te rijden met een duur paard. Een paard kan ook duur zijn vanwege een fantastisch karakter in plaats van geweldige bewegingen. (Al zou ik nou niet met een Totilas alleen maar door de bossen gaan crossen :p)

En verder sluit ik me aan bij Lynnepinny, staar je niet blind op een ras. Een goed (en goed gaat daarin net zo goed over karakter) paard heeft geen ras of kleur, maar een goed paard past bij je :)

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:39

Ik heb jaren in de Friezen gewerkt, en heb er zelf ook 1 gekocht destijds.
Het is net als met andere paarden, sommigen zijn erg braaf, anderen helemaal niet.
Je zult per paard moeten gaan kijken wat past, dat betekend dus gewoon bellen en gaan kijken. Ook een proefritje maken hoort daar bij.
Er staat genoeg te koop, kijk maar eens op marktplaats en groepen op Facebook.
Mocht het zover komen, altijd je paard laten keuren bij aankoop!
Succes met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:43

Hier zitten enorm veel friese paardenfokkers (zit aan de grens met friesland), de helft van wat hier in de weides loopt in de buurt is Fries.
Genoeg stallen die goede, gezonde en ingereden friezen aanbieden. Voor een goed gezonde fries leg je echter een behoorlijk bedrag neer.
Het is maar wat je er voor over hebt, je hoeft echt de sport niet in hoor. Genoeg die met een mooie fries recreatie rijden.

Kijk niet alleen naar mooi, kijk hoe zo'n dier fysiek in elkaar steekt, heel belangrijk bij een fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:43

Bowo schreef:
Je kunt met elk paard (dressuur)wedstrijden rijden, alleen zal je met een bewegingswonder waarschijnlijk makkelijker hoge punten rijden dan met een koudbloed. Tevens zal je met een getalenteerd paard makkelijker op een hoger niveau komen.
Een flinke investering is zeker niet nodig voor wedstrijden, tenzij je veel ambitie hebt.

Aan de andere kant hoef je ook zeker geen wedstrijden te rijden met een duur paard. Een paard kan ook duur zijn vanwege een fantastisch karakter in plaats van geweldige bewegingen. (Al zou ik nou niet met een Totilas alleen maar door de bossen gaan crossen :p)

En verder sluit ik me aan bij Lynnepinny, staar je niet blind op een ras. Een goed (en goed gaat daarin net zo goed over karakter) paard heeft geen ras of kleur, maar een goed paard past bij je :)


Een fries is geen koudbloed ;)

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:48

@Bowo: klopt helemaal, wedstrijd rijden ben ik niet van plan, dus het kan gerust een Fries zijn met een fijn karakter en goede bewegingen, maar die niet meer kan ingezet worden voor competitie.
En ja ook een ander ras is zeker een optie. Ik ben bereid om lang te wachten om het juiste paardje te vinden.

Zou het anderzijds ook een optie zijn om een jong onbeleerd paard aan te schaffen en hierin tijd te investeren? Niet door mezelf weliswaar want die ervaring heb ik jammer genoeg niet

@Mindim: dan hoop ik dat er misschien iemand van deze friese paardefokkers meeleest :D . Mijn schoonvader is toevallig afkomstig van Friesland (Stavoren) en mijn schoonmoeder van Apeldoorn, ik ben het wel gewoon om naar die kanten te rijden

Anoniem

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:50

Ik zou geen jong onbeleerd dier nemen.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

Code
.
IngeVDS schreef:
Mijn ultieme droom is om een ooit een mooi Fries paard te mogen verzorgen en berijden.


Dit snap ik niet helemaal. Je ultieme droom is om een Fries te mogen verzorgen en te berijden? Maar dat doe je toch al? :Y)

En verder, nee hoor, is geen mission impossible. Alleen goed zoeken. Meerdere adressen langsgaan en geduld hebben :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:21

Aan de ene kant geldt uiteraard dat je je niet blind moet staren op een ras, maar aan de andere kant, als zo'n mooie Fries onderdeel is van je droom, waarom dan daar je zoektocht niet beginnen? Ik vind het geen gek uitgangspunt. Je eisen zijn meer dan prima, daar kan een Fries goed aan voldoen.

Vraag of je vaste instructeur of hij of zij mee wil helpen om op zoek te gaan naar een geschikt paard, vaak hebben paardenmensen onderling zo hun contacten. Daarnaast heeft hij of zij een beeld van jouw niveau en wensen, wat het uitzoeken makkelijker maakt. Tevens is een ervaren persoon heel prettig om mee te hebben tijdens eventuele bezichtigingen.

Ook kun je misschien hier terecht met de vraag of iemand een goed aanknopingspunt weet (een stal om te bellen bv):
[BKR] [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

...of trek je de stoute schoenen aan en stuur je bokkers die gefokt hebben met een Fries of er onlangs een gekocht hebben een berichtje. Die zijn waarschijnlijk wat meer betrokken (geweest) met stallen waarbij je een leuke Fries kan vinden.

Succes!

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:26

@Mindin, dat zeg ik ook niet ;) Het was een algemene vergelijking. Tegenwoordig worden er ook steeds meer Friezen gefokt die qua beweging steeds meer voldoen aan wat er wordt verwacht van dressuurpaard, dus was dat betreft zou een Fries ook voor wedstrijden geen verkeerde keus zijn en dan valt mijn uitspraak nogal in het water. (Al blijft bij een Fries het bijvoorbeeld meestal wel een dingetje dat ze in de verruimingen moeten verruimen in plaats van de lucht in.)

@IngeVDS. Ik zou absoluut niet gaan voor een jong paard als je zelf nog zo weinig ervaring hebt. Ook al zou je hem door iemand anders laten beleren etc. Dat kost namelijk erg veel tijd en geld en daarnaast weet je niet goed wat je nou koopt. Een paard kan aan de hand een mak schaap zijn en onder het zadel ineens draak zijn. Als je dan 2 jaar verder bent en het paard niet meer zo heel groen is, maar jij ook nog steeds niet heel veel ervaring hebt, zit je wel met een probleem.

Ik zou eerder investeren in een leermeester. Een braaf, goed gereden paard dat al het een en ander kent. Een paard waar jij lekker op door kunt leren. En waarschijnlijk kost dat net zo veel (of misschien zelfs minder) als nu een jong paard kopen en dan nog jaren voor de opleiding moeten betalen.

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:35

Autumnn schreef:
Code
.
IngeVDS schreef:
Mijn ultieme droom is om een ooit een mooi Fries paard te mogen verzorgen en berijden.


Dit snap ik niet helemaal. Je ultieme droom is om een Fries te mogen verzorgen en te berijden? Maar dat doe je toch al? :Y)

En verder, nee hoor, is geen mission impossible. Alleen goed zoeken. Meerdere adressen langsgaan en geduld hebben :)



Nee hoor op dit moment rij ik nog niet op een Fries

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:41

Bowo schreef:
@Mindin, dat zeg ik ook niet ;) Het was een algemene vergelijking. Tegenwoordig worden er ook steeds meer Friezen gefokt die qua beweging steeds meer voldoen aan wat er wordt verwacht van dressuurpaard, dus was dat betreft zou een Fries ook voor wedstrijden geen verkeerde keus zijn en dan valt mijn uitspraak nogal in het water. (Al blijft bij een Fries het bijvoorbeeld meestal wel een dingetje dat ze in de verruimingen moeten verruimen in plaats van de lucht in.)

@IngeVDS. Ik zou absoluut niet gaan voor een jong paard als je zelf nog zo weinig ervaring hebt. Ook al zou je hem door iemand anders laten beleren etc. Dat kost namelijk erg veel tijd en geld en daarnaast weet je niet goed wat je nou koopt. Een paard kan aan de hand een mak schaap zijn en onder het zadel ineens draak zijn. Als je dan 2 jaar verder bent en het paard niet meer zo heel groen is, maar jij ook nog steeds niet heel veel ervaring hebt, zit je wel met een probleem.

Ik zou eerder investeren in een leermeester. Een braaf, goed gereden paard dat al het een en ander kent. Een paard waar jij lekker op door kunt leren. En waarschijnlijk kost dat net zo veel (of misschien zelfs minder) als nu een jong paard kopen en dan nog jaren voor de opleiding moeten betalen.



Heb je natuurlijk helemaal gelijk in!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:45

Als een Fries je droom is ,ga er dan gewoon naar zoeken.Een ervaren braaf dier is wel het meeste geschikt als eerste paard.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:53

Oh sorry, dan was ik in de war. Mijn excuses :)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:57

Kies liever een ouder ervaren paard die je ruim kan uittesten ipv een jong onbeleerd paard.

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:21

Dankjewel allemaal. Hier heb ik al veel nuttige tips gekregen, ga ik zeker mee aan de slag.

@mindin: ik ga ook even een kijkje nemen in het topic dat je hebt aangeraden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:28


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:29

Bowo schreef:
@Mindin, dat zeg ik ook niet ;) Het was een algemene vergelijking. Tegenwoordig worden er ook steeds meer Friezen gefokt die qua beweging steeds meer voldoen aan wat er wordt verwacht van dressuurpaard, dus was dat betreft zou een Fries ook voor wedstrijden geen verkeerde keus zijn en dan valt mijn uitspraak nogal in het water. (Al blijft bij een Fries het bijvoorbeeld meestal wel een dingetje dat ze in de verruimingen moeten verruimen in plaats van de lucht in.)

@IngeVDS. Ik zou absoluut niet gaan voor een jong paard als je zelf nog zo weinig ervaring hebt. Ook al zou je hem door iemand anders laten beleren etc. Dat kost namelijk erg veel tijd en geld en daarnaast weet je niet goed wat je nou koopt. Een paard kan aan de hand een mak schaap zijn en onder het zadel ineens draak zijn. Als je dan 2 jaar verder bent en het paard niet meer zo heel groen is, maar jij ook nog steeds niet heel veel ervaring hebt, zit je wel met een probleem.

Ik zou eerder investeren in een leermeester. Een braaf, goed gereden paard dat al het een en ander kent. Een paard waar jij lekker op door kunt leren. En waarschijnlijk kost dat net zo veel (of misschien zelfs minder) als nu een jong paard kopen en dan nog jaren voor de opleiding moeten betalen.


Je hebt gelijk, ik las het verkeerd!! Mijn excuus :D

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:30

Absolem schreef:
Geen idee wat je budget is . Maar je kunt even contact opnemen met stoeterij galopper die hebben wel degelijke paarden . Anders is deze merrie misschien wel wat voor je ..
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


Die had ik idd ook al opgemerkt en lijkt idd wel aan mijn wishlist te voldoen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:34

IngeVDS schreef:
Absolem schreef:
Geen idee wat je budget is . Maar je kunt even contact opnemen met stoeterij galopper die hebben wel degelijke paarden . Anders is deze merrie misschien wel wat voor je ..
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


Die had ik idd ook al opgemerkt en lijkt idd wel aan mijn wishlist te voldoen.



Dan zou ik vooral niet schromen om even te bellen . De haar heeft vaak een snel wisselend aanbod . Slechts enkele keren heeft ie een paard als deze er tussen zitten . Meestal is het heel jong spul wat ze verkopen .

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:35

Je kan ook kijken naar barok pinto's, of andere kruisingen met fries. Die hebben vaker een minder weke rug als ze goed gefokt zijn, maar met evenveel uitstraling.