Wat is een goed loopmes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 23:49

Ik bekap al jaren mijn eigen paard zelf, en nu mijn hoefmessen een beetje aan het eind van hun latijn zijn (ik ben ook niet zo'n goede slijper geweest :o ), zit ik te denken aan een loopmes.

Voor de duidelijkheid, zoiets als deze:

Afbeelding

Ik zie ze niet veel in Nederlandse (web)shops, dus het wordt er denk ik eentje uit het buitenland. Nu zie ik alleen enorme prijsverschillen. Van 8 euro (Aliexpress) tot over de 100 euro. Die goedkoopste gaat het niet worden natuurlijk. Dat kan nooit wat zijn. Maar wat is dan wel wat? Zit er echt nog kwaliteitsverschil tussen een mes van 50 euro en eentje van 100? Het is zo jammer dat ik ze niet eventjes kan vastpakken en voelen.

Daarom vroeg ik me af wie er ervaring heeft met loopmessen en weet welke een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Het hoeft echt geen top of the bill te zijn, maar wel graag gewoon degelijk. Vooral scherpte vind ik belangrijk. Ergonomie maakt me niet zo veel uit.

Lindsey_99
Berichten: 2479
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:05

Turbohoofsolutions :) Aad even vragen. Ook zijn vijlen zijn top.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:17

Ik heb een keer een goedkope (chinese) in een bouwmarkt gevonden, paar euro geloof ik. Leek me wel een idee als "backup" mes. Ik heb nog nooit een mes gehad dat zo koppig niet scherp wil worden, absolute rommel, één of ander zacht roestvrij "staal", hoogstens geschikt voor botermesjes. Ligt dus ongebruikt in een la.

Mijn hoefmessen die ik al jaren tot volle tevredenheid gebruik zijn van mustad, kwaliteits carbon staal, goed te slijpen, en blijven lang scherp. Heb ze al meer dan 20 jaar, en vrees voor de dag dat ze breken, de bladen worden langzaam smaller...

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:18

Ik heb me een jaartje terug ook laten verleiden. Heb een goede gekocht maar hij ligt eigenlijk werkeloos re zijn. In de praktijk pak ik toch liever de gewone set.
Hij snijdt wel goed, maar ik vind het niet handig.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 00:20

Kan ik 'm niet van je overnemen Sizzle?

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:27

Denk dat de verzendkosten niet echt opwegen (vanuit Zwitserland), maar anders geen probleem.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 00:29

Lindsey_99 schreef:
Turbohoofsolutions :) Aad even vragen. Ook zijn vijlen zijn top.

Bedankt voor de tip. Ik zie er daar meerdere, dat is fijn. Alleen zitten ze wel allemaal in het lagere prijssegment, en ik heb geen idee of het dan wat is. Dat is eigenlijk mijn vraag hier.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 00:33

Sizzle schreef:
Denk dat de verzendkosten niet echt opwegen (vanuit Zwitserland), maar anders geen probleem.

Welke heb je precies, of weet je dat niet meer?

Ik stuur je morgen wel even PB.

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:34

Oeh, goede vraag.
Misschien staat er iets op. Morgen ben ik denk ik niet op stal, zaterdag weer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 02:52

Ik heb hem ook van turbohoofsolution, maar gebruik hem weinig. Verder kwalitatief wel goed. Heb de andere messen ook van daar en ben ook een slechte slijper, maar Aad heeft ook een mooi slijpsteentje en een instructie filmpje online staan.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Wat is een goed loopmes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:54

Over de producten van Turbohoofsolutions hoef je je geen zorgen te maken, prima shop en bij vragen gewoon een berichtje aan Aad sturen, die helpt je zeker verder.