marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
thequeensmum
Berichten: 3507
Geregistreerd: 20-08-12

marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 16:12

Van de week kreeg ik een mail dat er was ingelogd op mijn marktplaatsaccount vanaf een andere locatie en device. Was laat in de avond en had het niet meer gelezen, kreeg de mail in de ochtend onder ogen en meteen daarna een stroom aan berichtjes. Naam was gewijzigd in Samantha en er werd een iphone te koop aangeboden van plm 250 euro. Heel veel mensen interesse. Er was uiteindelijk 1 persoon die het ding zo graag wilde dat hij om 11 uur 's avonds nog in de auto wilde stappen naar Vlissingen. Er werd een adres gegeven door Samantha en koper arriveerde na middernacht ter plekke. Blijkbaar geen Samantha en een grove scheldpartij volgde. De volgende ochtend nog meer activiteit, Samantha wilde met alles en iedereen afspreken. Heb de advertentie verwijderd, daarna direct mijn wachtwoord gewijzigd.

Vraag me wel af nu, hoe dan? Hoe kunnen mensen zomaar mijn account overnemen? Heb best een ingewikkeld wachtwoord. Hoofdletters en kleine letters door elkaar en daarbij cijfers en leestekens. Bij elkaar 10 tekens.
Vraag 2: wat willen ze ermee bereiken? Er werd geen aanbetaling gevraagd ofzo. Zit iemand zich heel erg te vervelen en vindt die persoon het leuk om mensen in het holst van de nacht op pad te sturen? Iemand die dit snapt?


Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:14

Uiteindelijk willen ze denk ik dat iemand geld overmaakt. Accounts die langere tijd bestaan zijn doelwitten.
Mijn account is 12 jaar en ik krijg ook vaak een melding dat er een poging wordt gedaan om in te loggen.

Op Marktplaats kun je ook een sms controle instellen. Dat is wat veiliger.

https://help.marktplaats.nl/help/accoun ... gscontrole

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:16

Tja.. mensen gaan zich vervelen met dit quarantaine gedoe.

Niet dat het goed is dat mensen dit doen! Zeker niet, maar mensen kunnen gekke dingen doen uit verveling.

En misschien toch iets met geld? Ben je al lang lang actief op marktplaats? Die accounts zijn erg gewild want dat kweekt vertrouwen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:18

Gehackte Accounts worden gebruikt door oplichters. Zeker accounts die al een aantal jaren oud zijn willen ze graag. Die wekken vertrouwen op bij kopers.

“It’s not just that she makes him a better person, she does, but he changes her too. He challenges her. Surprises her. He makes her question her life, beliefs. He is either the best thing for her or the worst.”

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:20


*pum*

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:23

Zoals gezegd hierboven. Ze willen graag oudere accounts hebben. Hoe ze je wachtwoord hebben gekregen weet ik niet. Ze schijnen er geautomatiseerde programma’s op los te laten die allerlei combinaties proberen in seconden.
Stel altijd die sms controle in. Dan krijg je een sms met een code als je je wachtwoord wil veranderen. Heb ik ook weleens gehad. Toen heb ik meteen ingelogd en mijn wachtwoord zelf veranderd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

thequeensmum
Berichten: 3507
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 16:25

Matheno schreef:
Uiteindelijk willen ze denk ik dat iemand geld overmaakt. Accounts die langere tijd bestaan zijn doelwitten.
Mijn account is 12 jaar en ik krijg ook vaak een melding dat er een poging wordt gedaan om in te loggen.

Op Marktplaats kun je ook een sms controle instellen. Dat is wat veiliger.

https://help.marktplaats.nl/help/accoun ... gscontrole


Die sms controle heb ik inmiddels ingesteld. Ben inderdaad al heel lang ( een klein beetje ) actief op Marktplaats, meer dan 10 jaar ofzo. Het klinkt misschien overdreven, het zal de leeftijd wel zijn, maar ik voel me zowat aangerand. De persoon die naar Vlissingen was gereden voor nop heeft zo vreselijk gescholden op Samantha, alle ziektes kwamen voorbij voor haar en haar hele familie.
Oh nee, Corona was hij vergeten. :D


StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:41

Dit heb ik ook gehad! Heel vreemd inderdaad. Alleen was mijn hacker dan zo slim om zijn eigen telefoonnummer op te geven bij de nieuwe advertenties die hij had geplaatst, of te wel: ik heb nog steeds zijn nummer opgeslagen. Ik heb op tijd ingegrepen en de mensen die gereageerd hebben op zijn advertenties gewaarschuwd. Ik vond het ook heel gek

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

thequeensmum
Berichten: 3507
Geregistreerd: 20-08-12

Re: marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-20 14:33

Gelukkig niets meer gebeurd met mijn Marktplaats account. Heb mijn wachtwoord gewijzigd en ook de sms beveiliging aangezet.

Maar nu weer wat geks. Vanmorgen 53 mails van hetzelfde g-mail account, het enige dat erin stond was het woord 'error". Dat kon ik zien zonder ze te openen, dat heb ik dan ook niet gedaan, alles meteen weggemikt, maar wat is hier nu weer de bedoeling van?

Dan het vervelendste: kreeg bericht van Otto dat mijn bestelling onderweg was. Bestelling? Ik heb niets besteld. Ga naar mijn account en zie dat er twee stel draadloze oordopjes van apple naar mij verzonden zijn. Totaal plm 450 euro. Alleen is mijn adres ineens 20 km verderop. Heb Otto direct gebeld en men vertelde mij dat er door kwaadwillenden op mijn account is ingelogd en adreswijziging is doorgevoerd.
Mijn account is nu geblokkeerd en geprobeerd wordt de bestelling nog te onderscheppen. Heb het in mijn postnl app gezet en als er bericht komt dat de bestelling gaat worden afgeleverd dan ga ik zeker posten bij het adres. Vaak zijn het tijdvakken van 2 uur, dat heb ik er wel voor over.
Toch snap ik het niet, waarom wijzigen ze mijn mailadres niet? Dan had i van niets geweten. Er staat in de postnl app dat voor deze zending een handtekening nodig is of de laatste drie cijfers van mijn identificatie. Mensen zijn toch ook niet zo stom om te frauderen en dan de spullen op hun huisadres te laten komen? Vind het best vreemd allemaal, vind het ook behoorlijk vervelend. Heb nu uit voorzorg al mijn wachtwoorden gewijzigd in flinke lange en onlogische letter/cijfercombinaties.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:35

Die hackers hacken wat langer bestaande accounts met veel goede sterren, en dan gaan ze hoog bieden op spullen en dan sturen ze betaalverzoeken van 1 cent om zogenaamd te bewijzen dat de verkoper te vertrouwen is.
En dan trekken ze die rekening leeg.

Nu al een paar keer gehad, zulke mensen. Niet dat ze mn rekening leegtrekken gelukkig, want ik kap het altijd af.

[o]

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:36

Ik zou eens een goede virusscan op je computer loslaten :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: marktplaatsaccount gehackt, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:42

Ala je je wachtwoord op meerdere websites gebruikt, even overal veranderen. Kan zij dat ie ergens gelekt is.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:44

Keet schreef:
Ik zou eens een goede virusscan op je computer loslaten :)



Dat dus, want niet alleen je marktplaats lijkt gehackt, ook je e-mail en andere accounts.

Ik zou ook even aangifte doen van identiteitsfraude ivm de bestelling op OTTO. Je moet hier direct actie op ondernemen en overal je wachtwoorden veranderen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:45

verootjoo schreef:
Die hackers hacken wat langer bestaande accounts met veel goede sterren, en dan gaan ze hoog bieden op spullen en dan sturen ze betaalverzoeken van 1 cent om zogenaamd te bewijzen dat de verkoper te vertrouwen is.
En dan trekken ze die rekening leeg.

Nu al een paar keer gehad, zulke mensen. Niet dat ze mn rekening leegtrekken gelukkig, want ik kap het altijd af.


Dit idd, pas nog met een zadel dat ik te koop had. Account al 12 jaar bestaand. Vraagprijs direct akkoord, meteen naar WhatsApp (profielfoto en naam klopte met een insta account) en dan “ik kom het ophalen maar om te bewijzen dat je betrouwbaar bent graag even via dit linkje verifiëren “

Probeer maar bij iemand anders dus. Maar had meteen al argwaan omdat ik mn zadel eigenlijk te hoog geprijsd had ;)

Heb via het insta account nog contact gelegd om te waarschuwen, maar geen reactie. Dus misschien was het ook gewoon echt een oplichtster, haha

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:50

ik zou ook even malware bytes downloaden en runnen, het blijft toch steeds gebeuren bij je

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 114 bezoekers