Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 08:20

Wij zitten midden in Noord Brabant en rondom ons zitten de meeste besmettingen.
Ik heb een dochter van 18 die op een oproep zit te wachten voor operatie.
Ze zit op MBO. Twee jongere broers op VMBO. Oudste op HBO.

HBO alles op slot nu dus, en men verwacht nu dat ik dus mijn andere kinderen maar naar school laat gaan, dit op scholen van 1000 plus leerlingen terwijl er niet eens bijeenkomsten van meer dan 100 mensen mogen zijn.
Iedereen heeft het gisteren gehoord of gelezen, ook de verontwaardiging over deze situatie op tv, heeft mij besloten om mijn overige kinderen ook thuis te gaan houden.

Ondanks dat mijn dochter op MBO en 1 van mijn jongsten nu nog niet op overgaan zitten , gaat bij mij de hele situatie veels te ver nu.


Wie heeft ook zijn kinderen thuis gehouden, en eerlijk gezegd waarom, dus niet zomaar ziek gemeld?

En hoe reageerde mentor of school erop?

Moderatoropmerking:
Voor algemene vragen en discussie over het Coronavirus is er dit topic: [NM] De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China
We vragen jullie het gesprek hier te beperken tot de vraag van de TS, dus het preventief thuis houden van kinderen. Alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:24

Ik geef je groot gelijk.
Hier in de buurt is het helemaal nog niet maar gisteravond was ik op school voor een vergadering en de directie gaf aan dat het in hun ogen een kwestie van dagen is voor ze wel dicht moeten.
Als ik in jouw situatie had gezeten had ik precies hetzelfde gedaan. Wat zei de school?

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:29

Ik heb meerdere berichten gelezen van mensen die hun kinderen thuis houden! Snap dat ook wel.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:34

Bij ons blijven kinderen thuis van school als ze snotterig zijn, hoesten of anderszins niet lekker. Onze jongens hebben nergens last van, dus gaan gewoon nog naar school. De baby gaat niet naar een kdv ofzo.

Ik verwacht eigenlijk dat ook het PO volgende week de deuren sluit.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 08:39

Polly schreef:
Ik geef je groot gelijk.
Hier in de buurt is het helemaal nog niet maar gisteravond was ik op school voor een vergadering en de directie gaf aan dat het in hun ogen een kwestie van dagen is voor ze wel dicht moeten.
Als ik in jouw situatie had gezeten had ik precies hetzelfde gedaan. Wat zei de school?



Ik heb ze laatste twee dagen onder het motto " mijn dochter kan iedere moment opgeroepen worden voor OK en we zijn gewaarschuwd " vermijd mensen i.v.m Corona", al afgemeld.
Mentor geeft me wel gelijk maar ik maak me wel zorgen over de gemiste lesstof.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:40

Bij mij op de universiteit is alles dicht, geen contact meer op school, en tentamens zijn deze hele maand afgeschaft.

Ik zou het niet vreemd vinden als mensen ( die de mogelijkheid hebben) hun kinderen thuis houden.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 08:42

Beetje kort door de bocht misschien. Maar ik zie liever de school gesloten worden zodat ze straks weer met de lesstof meekunnen.
Ook al is dat een grote impact maar ik vind de gezondheid voor alles gaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:42

Mijn dochter was van de week verkouden. Wel laten gaan, iom de juf. Halve klas is verkouden. Ik ga wel zo, want ze is jarig en trakteert vandaag. Maar overleg wel even met de juf voor we de klas in gaan ivm aangescherpte adviezen. Mocht ze weer mee naar huis moeten neem ik haar weer mee. Zomaar thuis houden zou ik niet doen. Ook betwijfel ik zelf of scholen dicht echt iets toe gaat voegen bovenop de maatregelen die nu al genomen zijn.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:44

mijn zoon is wel naar school gegaan onder twijfel eerlijk is eerlijk. Mijn vriend is gisteravond ziek geworden, maar ja dat kan ook gewoon buikgriep zijn. Maar mijn zoontje was wel gewoon gezond. Ik hoop dat mijn vriend straks even de huisarts belt om te horen wat verstandig is.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 08:48

SusanH schreef:
Mijn dochter was van de week verkouden. Wel laten gaan, iom de juf. Halve klas is verkouden. Ik ga wel zo, want ze is jarig en trakteert vandaag. Maar overleg wel even met de juf voor we de klas in gaan ivm aangescherpte adviezen. Mocht ze weer mee naar huis moeten neem ik haar weer mee. Zomaar thuis houden zou ik niet doen. Ook betwijfel ik zelf of scholen dicht echt iets toe gaat voegen bovenop de maatregelen die nu al genomen zijn.



Met de scholen dicht nemen ze het minder makkelijk mee naar huis.
Ik begrijp ook niet " kinderen naar school maar de oproep om ouders thuis te werken, als dat toch al gevraagd wordt kun je toch ook bij je kind blijven?

En uiteraard zijn er heel veel mensen die niet thuis kunnen werken, maar in België gaan ook de scholen op slot maar wordt er voor bepaalde doelgroepen wel opvang geregeld. Prima oplossing

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:49

Hier gaan de kinderen ook nog naar school. Mijn dochter zit op speciaal onderwijs en denk dat dit 1 van de eerste scholen zal zijn die snel sluiten. Mijn zoon zit hier in het dorp op school en die sluit pas als dat word vermeld door hoger op. Ik snap beide kanten wel. Maar mensen hebben het over thuiswerken maar dat is in bepaalde situaties niet mogelijk. Ik werk bijv via een uitzendbureau in de schoonmaak dus als de kinderen thuis komen te zitten kan ik niet werken en krijg ik ook niet uitbetaald. Mijn man werkt in de kassen en kan dus ook niet vanuit huis werken. Als het dus zover komt beroept mijn man zich opnde calmimiteitenwet. Zodat hij thuis kan zijn bij de kinderen maar dan toch zijn loon behoud. Hij heeft een contract en kan dit dus doen. Anders hadden we geen geld gehad

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:50

Jillz1 schreef:
Beetje kort door de bocht misschien. Maar ik zie liever de school gesloten worden zodat ze straks weer met de lesstof meekunnen.
Ook al is dat een grote impact maar ik vind de gezondheid voor alles gaan


Werk jij in bv de gezondheidszorg?
Jouw kinderen zijn wellicht oud genoeg om alleen thuis te blijven. Maar hoe moet dat met ouders van jongere kinderen? Die blijven thuis.
Straks krijgt jouw of mijn oma Corona virus met alle heftige gevolgen van dien, maar hebben ze amper nog personeel in het ziekenhuis om te helpen. Omdat die thuis bij hun kinderen zitten!

Dát is precies de afweging waarom scholen open blijven

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:50

wemkelover schreef:
mijn zoon is wel naar school gegaan onder twijfel eerlijk is eerlijk. Mijn vriend is gisteravond ziek geworden, maar ja dat kan ook gewoon buikgriep zijn. Maar mijn zoontje was wel gewoon gezond. Ik hoop dat mijn vriend straks even de huisarts belt om te horen wat verstandig is.


Juist niet bellen... Alleen wanneer er een droge hoest is én daarbij minimaal 38 graden lichaamstemperatuur. Door deze overbezorgheid op “gewone” griep en verkoudheden overbelast je (huis)artsen, die kunnen zich nu veel beter richten op patiënten met bovengenoemde Corona gerelateerde verschijnselen.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 08:52

Ik vind het erg verontrustend dat gisteren er werd gezegd, dat mbo, vmbo en lagere school sluiten economische een catastrofe is.
Ja idd dat is zo maar duizenden extra zieken, gaat levens kosten. De economie herpakt zich wel weer over een paar weken. Verwacht wordt nog tot eind maart en dan zwakt het virus weer af ( zie China)

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:52

Mijn beide kinderen zitten op het voortgezet onderwijs. En op beide scholen geldt dezelfde regel: als ze verkouden zijn, moeten ze thuis blijven.
De jongste zit al een week thuis, toetsweek gemist. De oudste gaat sinds gisteren weer naar school (net op tijd voor de toetsweek).
Beide scholen volgen tot op heden het advies van het RIVM.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:53

Dispar_Vulgo schreef:
Jillz1 schreef:
Beetje kort door de bocht misschien. Maar ik zie liever de school gesloten worden zodat ze straks weer met de lesstof meekunnen.
Ook al is dat een grote impact maar ik vind de gezondheid voor alles gaan


Werk jij in bv de gezondheidszorg?
Jouw kinderen zijn wellicht oud genoeg om alleen thuis te blijven. Maar hoe moet dat met ouders van jongere kinderen? Die blijven thuis.
Straks krijgt jouw of mijn oma Corona virus met alle heftige gevolgen van dien, maar hebben ze amper nog personeel in het ziekenhuis om te helpen. Omdat die thuis bij hun kinderen zitten!

Dát is precies de afweging waarom scholen open blijven


Idd ik werk in de zorg. Dan is thuis werken geen optie. Ik heb ook geen idee hoe de opvang dan wel geregeld wordt. Ik wacht het af. Wellicht dat mijn man dan thuis zou moeten werken. We gaan het zien.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:55

Denise_Storm schreef:
wemkelover schreef:
mijn zoon is wel naar school gegaan onder twijfel eerlijk is eerlijk. Mijn vriend is gisteravond ziek geworden, maar ja dat kan ook gewoon buikgriep zijn. Maar mijn zoontje was wel gewoon gezond. Ik hoop dat mijn vriend straks even de huisarts belt om te horen wat verstandig is.


Juist niet bellen... Alleen wanneer er een droge hoest is én daarbij minimaal 38 graden lichaamstemperatuur. Door deze overbezorgheid op “gewone” griep en verkoudheden overbelast je (huis)artsen, die kunnen zich nu veel beter richten op patiënten met bovengenoemde Corona gerelateerde verschijnselen.


nou zitten wij hier niet in een zodanig groot gebied dat hier de huisartsen overvol en overbelast raken. dus bellen kan geen kwaad.
en je mag het overbezorgt noemen maar ik heb niet al zijn klachten en mijn klachten hier neergezet. dus om beetje info aan de huisarts te vragen kan na mijn idee geen kwaad niet hier.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 09:01

In België hebben ze opvang geregeld voor kinderen van zorgpersoneel, er zijn echt wel oplossingen om mensen te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:06

Mijn zoon is vanochtend naar school gegaan, maar vind het niet prettig. Zelf heb ik astma en de oude buurman links heeft vorige week een hartoperatie gehad en de oude buurman rechts heeft kanker en is verzwakt door de chemokuren. Ik ben thuis, dus kan mijn kind prima opvangen. Ik vind het best risicovol om mijn kind naar een grote scholengemeenschap te sturen. Dus ik kijk het over het weekend aan en ik besluit maandag of ik hem thuis houdt of niet.

laran

Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:12

Dispar_Vulgo schreef:
Jillz1 schreef:
Beetje kort door de bocht misschien. Maar ik zie liever de school gesloten worden zodat ze straks weer met de lesstof meekunnen.
Ook al is dat een grote impact maar ik vind de gezondheid voor alles gaan


Werk jij in bv de gezondheidszorg?
Jouw kinderen zijn wellicht oud genoeg om alleen thuis te blijven. Maar hoe moet dat met ouders van jongere kinderen? Die blijven thuis.
Straks krijgt jouw of mijn oma Corona virus met alle heftige gevolgen van dien, maar hebben ze amper nog personeel in het ziekenhuis om te helpen. Omdat die thuis bij hun kinderen zitten!

Dát is precies de afweging waarom scholen open blijven


Zo dat die ouders lekker op het schoolplein of via hun kinderen een besmetting op kunnen lopen? Nee ik snap helemaal niks van deze maatregels

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:20

Mijn 4 jarige heb ik vanaf gisteren thuis gehouden.
Zelf hoest ik en heb deze week al mijn klanten afgezegd.

Anoniem

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:23

Mocht er iemand in omgeving helden/Panningen in de zorg werken en lastig zitten met kids (5+) zijn ik en mijn vriend bereid op te passen vanaf maandag.
Woonboerderij met speeltoestellen en dieren en bos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:32

Hier zijn er al scholen dicht geweest en het zoontje van de buurvrouw (5 jaar) blijft ook al een week thuis ivm lichte verkoudheid.
Twee ouders zijn positief getest maar geen van de kinderen heeft tot nu toe Corona in het dorp.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:39

Hier in belgie gaan de scholen vanaf maandag 3 weken dicht, opvolgend door paasvakantie dus 5 weken dicht. Er gaat wel noodopvang zijn voor mensen die geen opvang hebben maar bv in de zorgsector zitten en moeten gaan werken.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:41

Robijntjah schreef:
Mocht er iemand in omgeving helden/Panningen in de zorg werken en lastig zitten met kids (5+) zijn ik en mijn vriend bereid op te passen vanaf maandag.
Woonboerderij met speeltoestellen en dieren en bos.


_/-\o_

Hier op school merken we er vrij weinig van. Ik heb nog geen les gegeven vandaag, er zullen wel wat meer lln afwezig zijn, maar geen gekke dingen tot nu toe. Ik laat lln vaker hun handen wassen (doe ik zelf ook).

Ik zou mijn kinderen ook gewoon naar school laten gaan, mits ze goed gezond zijn. Ik vertrouw daarbij op de maatregelen die de school neemt.

Maar misschien is het voor mij (als docent) een ander verhaal.

Overigens hou ik met mijn Rots en Water lessen wel rekening met lichamelijk contact.

Ik denk dat we vooral de paniek de baas moeten blijven.