Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:38

Wat een gaaf beest bottles!
Je ziet wel dat zo’n reis best een aanslag is op een paard. Hij zag er daarvoor wat ronder uit. Maar dat gaat vast goed komen!

Haha, Sil lekker slaapje doen.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:13

Gaaf paard Bottles!
Zo lekker bakbeest die sil haha

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:21

Afbeelding

Afbeelding

Ze is zo knap <3 En zo blij! Lekker samen spelen in de bak. Kan ze mooi wat energie kwijt en elke keer komt ze zo blij op me afdraven voor een knuffel. Lekker mormeltje is het toch :+:

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:31

Lekker spetteren en wat glimt ze mooi!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:02

Berdien Actie in de taxi ~~}>

Hier ook weer een gelukkig mens en trots op mijn peerd. Gisteren lekker het bos in geweest sinds lange tijd. Hij was echt vanaf het eerste moment relaxt. Heb enorm genoten van paardlief.

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:28

Ze ziet er erg vrolijk uit Berdien!

Wat fijn egnie! Echt genieten is dat dan he!

Wij zijn van de week ook 2 keer lekker naar buiten geweest. Zo blij dat het zonnetje zich eindelijk weer eens liet zien!

Tijdens het borstelen lekker chillen in de zon <3
Afbeelding

En de "kleine" dame had vandaag flink uitgebreid liggen rollen in de bak, zandmonster :+
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:22

Eindelijk droogt alles weer op! We hebben de hele winter wel wat kleine sprongetjes kunnen doen maar in een natte bak mag ze van mij niet zo hoog. Dus vandaag kon Sil eindelijk weer even lekker rekken en strekken :D

Afbeelding

Afbeelding

Zou met een vriendin gaan springen maar die moest werken. Dus dan maar zo :))

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:36

Afbeelding
Afbeelding
Eindelijk mooi weer!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:47

Afbeelding

Hier ook een lekkere buitenrij-foto. Hij is zo enorm veranderd. We zijn veel meer een team geworden. Hij heeft meer vertrouwen en doet dus nu dingen die hij echt spannend vindt.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:24

Heerlijk die buitenrit foto’s!

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 20:29

Ook wij hebben het weekend lekker van de zon genoten. Zaterdag eindelijk weer eens kunnen springen in de buitenbak. Daar was meneer errruuug blij mee *\o/* :+

Vandaag lekker rondje buiten gedaan. Nadat hij gisteren al zijn overtollige energie kwijt was geraakt, was hij vandaag heerlijk rustig :D

Afbeelding

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:24

Zo hoog Berdien, knap hoor van Sil.

En wat een heerlijke buitenrit foto’s van jullie allemaal.

Ik heb na 2 maanden eindelijk weer eens kunnen rijden. De afgelopen 2 week al even kort wat gehobbeld en nu echt kunnen rijden. Zo fijn. Ik durf niet alleen naar buiten, maar binnenkort weer beginnen met rondjes wandelen. :D

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:35

Long time no hear!

Ik geef nog even een update over Daydream, onze Irish draught (van Menlough's in Galway afkomstig).

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat we eindelijk weten waarom Dd (Didi voor de vrienden) zo sloom is en waarom het zadelmak maken zo moeizaam verloopt. Het slechte nieuws is dat ze insulineresistent is... Ik had het eerder moeten zien: sloom, traag, heel erg gericht op eten, licht overgewicht, en heel vaak warme - kloppende hoeven (op het randje af hoefbevangen, maar gelukkig nog geen verzakking van het hoefbeen).

Ze is trouwens megabraaf onder het zadel, maar totaal niet voorwaarts. Na 2 minuten draven is ze met geen stokken meer tot draf te bewegen.

Eind februari is mijn dochter met haar op een "intensieve trainingsweek" geweest. De trainster (die ook werkt met thermografie), wist zoals alle trainers niet waarom Daydream niet voorwaarts te krijgen is. Thermografie wees op een probleem van te veel warmte / druk in de hoeven. Fysiek gezien was ze dik in orde, geen rug- of peesklachten, niet mank, … Gewoon niet vooruit willen.

Dan terug naar huis en verder gaan zoeken. Met als conclusie: insulineresistent, en waarschijnlijk al eerder naar EMS (Equine Metabool Syndroom).

Dus we beginnen opnieuw: gelukkig leeft ze al op een paddock Paradise systeem, maar ze krijgt geen muesli meer, de liksteen hebben we weggehaald, en helaas: geen weidegang meer voor haar (en dat terwijl we eigenlijk teveel gras hebben - maar goed, dan kunnen we meer hooien!). Ze krijgt vanaf morgen supplementen bij (vooral magnesiumchelaat, gecombineerd met natuurlijke kruiden om de pijn te verminderen) en we zouden over 3 tot 6 weken al een actiever paard moeten zien.

Afbeelding

Hopelijk gaat het de goede kant op en waren we er nog op tijd bij om haar beter te maken!


Ondertussen blijven we - in de quarantaineperiode (we wonen in België, dus we zijn al 3 weken thuis: ik werk van thuis uit, en de kinderen hebben thuis-onderwijs) - wel aan de slag.

Hier enkele foto's van vorige week, in een poging tot "schriktraining". Succesvol, want ze was nergens van onder de indruk... :D . Maar echt nergens van.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:31

Gaat het de goede kant op met DD?
Mijne is ook een stuk soberder dan m’n KWPN-er. Die moet echt hele dagen het gras op om een beetje op gewicht te zijn.
Geloof niet dat zij echt een metabool probleem heeft, af en toe voelt de manenkam wat strakker met de overgang naar weide seizoen. Let daar wel op, niet in de vroege ochtend naar buiten en met trainen pak ik haar vaker mee.
Nu is ze weer gewend en blijft de manenkam soepel.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 10-04-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:57

Och, die DD. Ze blijft nog altijd wel een kopie van Sil hoor, zo grappig! Hoe doet ze het nu?

Sil is vooral heel.. buikig. Laatst is ze dan wel gewogen op ruim 700 kilo, maar was ze volgens de DA absoluut niet dik! Ze heeft gewoon veel buik en het is een groot paard. Heb haar vorig jaar de zomer op het korte gras gehad (onze dieetclub) maar daar was ze niet happy. Wel keurig op gewicht maar gewoon niet happy. Tsja.. Dus deze zomer maar in de grote groep op het gras (strookbegrazing). Dan maar wat meer trainen om haar op gewicht te houden, maar een seizoen lang gefrustreerd zijn is ook niet oke :n

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:12

Naar aanleiding van mijn topic [RPA] Zwaarder ras gezocht werd een aantal keer de Irish Draught genoemd en dit topic genoemd, dus maar eens een kijkje gaan nemen.

Paar bladzijdes doorgelezen en kom erg leuke paarden tegen. Volgens mij hebben wij ook 2 van deze paarden op stal gehad.
Waar hebben jullie je paarden gevonden/gekocht?

Kunnen jullie me op weg helpen om eventueel ook een leuke, stoere, niet te grote :o maar stevige Irish Draught te vinden?

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:34

Ninaka schreef:
Naar aanleiding van mijn topic [RPA] Zwaarder ras gezocht werd een aantal keer de Irish Draught genoemd en dit topic genoemd, dus maar eens een kijkje gaan nemen.

Paar bladzijdes doorgelezen en kom erg leuke paarden tegen. Volgens mij hebben wij ook 2 van deze paarden op stal gehad.
Waar hebben jullie je paarden gevonden/gekocht?

Kunnen jullie me op weg helpen om eventueel ook een leuke, stoere, niet te grote :o maar stevige Irish Draught te vinden?


Misschien rondvragen bij een jachtvereniging?

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:48

Het topic staat een beetje stil.
Ninanka, ik heb geen draught maar een ish. Die stond toevallig bij een kleinschalige handelaar waar ik eigenlijk voor een andere pony kwam. Niet specifiek naar gezocht, dus kan je ook niet helpen helaas.

Ik ben via Facebook in contact gekomen met de mensen waar de mijne als jong paard heeft gestaan en ingereden is. Zo leuk! Hij was volgens hem toen ook al zo lief en braaf. Verder gaat het nu echt wel goed met hem. Dressuurmatig gaat ie fijn, vanmiddag gaan we weer eens een buitenritje proberen met zijn nieuwe vriend. Vind ik erg spannend. Maar het andere paard is heel braaf en stoer en ze zijn dikke vrienden, dus gaat vast goed komen.

Hoe gaat het met de rest van jullie?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:04

De ieren die ik rijdt komen rechtstreeks uit Ierland. Ik dacht dat er wel een Facebook pagina is met ieren die te koop aan geboden worden.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:16

Tis hier inderdaad stil.....

Ik kan je ook niet helpen aan adressen. De mijne komt ook bij een handelaar vandaan en was er dus niet echt naar opzoek.

Het is heerlijk weer voor een buitenrit, geniet er van San4nie.

Hier hebben we momenteel een verplichte stop. Ik loop op krukken, enkel gebroken door een verkeerde landing. Hopelijk mag volgende week het gips eraf.

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:21

Dank je, we gaan er vast van genieten.
Wat balen egnie, verkeerde landing van het paard af? Of met iets anders gebeurd?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:28

Van het paard.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:41

Oei egnie, dat is dan wel een hele nare landing geweest :oo

Wij doen het gewoon kalm aan haha! Weinig spannends te melden op dit moment. Alle evenementen zijn eruit gevlogen, we mogen niet lessen nu op stal dus tja. We doen ons ding, houden Sil in een basisconditie en dat is het dan ook wel..

Sil komt overigens bij Ellen Jansen uit Groesbeek vandaan. Stal de Brandenburg(h?). Zij heeft regelmatig Ieren te koop :j

Ze staan sinds zaterdag weer op de wei. Ik heb een heel, heel blij paard :D
Afbeelding

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:55

Dat klinkt naar egnie! Beterschap!

Vervelend dat je niet mag lessen Berdien. Sil lijkt het prima te vinden zo. En gelijk heeft ze!

Het was best spannend, maar hij was super braaf. Ik doe dit echt te weinig. Kies te vaak voor safe, moet even weer een schop onder m’n kont hebben.
Afbeelding

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 23:06

Ben je mooi klaar mee egnie, beterschap!

Sil ziet er erg tevreden uit Berdien :D

Goed bezig san4nie. Het is zo fijn om lekker met je paard naar buiten te kunnen. Hebben wij met het prachtige weer van de afgelopen weken ook regelmatig gedaan, genieten!

Afbeelding