Studeren en eigen paard in de randstad

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
WhiteTiger
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-03-19

Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 20:23

Ik weet dat er al een heleboel topics over zijn, maar deze zijn vaak al wat ouder en dit topic is speciaal voor de studenten met een eigen paard die in de randstad wonen en/of studeren en hun paard hier gestald hebben staan, omdat de randstad toch wel een dure omgeving is.
Mijn situatie is wat anders dan de meeste die ik heb gelezen (paarden aan huis, goedkope omgeving, lange reistijd naar school.) Ik woon namelijk nabij Den Haag en mijn school is 20 minuten met de tram. Op mijn studie (HBO pedagogiek) heb ik vaak korte dagen (vaak 1 les s'ochtends en de rest van de dag vrij) en een enkele keer zit er een lange dag tussen (vaak wel met tussenuren die ik probeer te gebruiken voor schoolwerk.) Het werk wat ik thuis moet doen, vaak verslagen want we hebben per blok maar 1 grote toets, is goed te doen als ik dit goed plan. Ik heb altijd al de droom gehad van een eigen paard, het lijkt me zo fijn om naar stal toe te kunnen wanneer je wil en even lekker te kunnen ontspannen. Ik heb ongeveer 8 jaar op verschillende maneges gereden en 1.5 jaar verzorgpaarden gehad. Een verzorgpaard is voor sommigen natuurlijk de perfecte oplossing tijdens het studeren, maar omdat je veel niet zelf mag beslissen en het paard toch niet echt van jou is, is dit niks voor mij. Daarnaast liggen verzorgpaarden in mijn omgeving niet voor het oprapen, dus moet je echt goed zoeken om er een te vinden waarmee je ook echt een klik hebt. De tijd en het geld voor een eigen paard zijn er, alleen zit ik nog met mijn twijfels. De enige stal die ik tot nu toe heb gevonden die aan mijn eisen voldoet (buitenzetservice, betaalbaar, tenminste zomer weidegang) is namelijk ongeveer een half uur met het ov en nog een stukje fietsen (ik heb geen rijbewijs of auto, anders was het de helft :+ ) Aan de ene kant lijkt me dat te doen maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het onderschat. Alle andere stallen in de buurt zijn vaak te duur of het zijn kleinschalige privéstallen waar ik de naam niet van ken en waar ik alleen soms langsrijd. Verder wil ik gewoon graag ervaringen lezen, zodat ik kan afwegen wat ik het beste kan doen. Ik wil heel erg graag een eigen paard, maar ik wil er heel erg goed over nadenken en niet zomaar een beslissing nemen. :)

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal :D Zit of zat je in dezelfde situatie als ik laat dan zeker je ervaring achter!


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:31

Als je het kan betalen en het niet een probleem vind dat je daarmee zeer beperkt bent in je stage keuzes (kwa regio) dan: waarom niet.

Ik kan je wel uit ervaring zeggen dat als je van de fiets afhankelijk bent en je door een blessure 3 maanden 2x per dag moet gaan stappen dat een zeer goede conditie opleverd :')

Suky
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:32

Niet dezelfde situatie maar kan er wel wat over zeggen.
Ik denk dat een halfuur met het ov en dan ook nog op de fiets je op den duur echt tegen gaat staan, zeker in de winter.
Zelf heb ik op zoek naar nieuwe stallen gewoon eens aangebeld bij de kleinere privestallen. Nee heb je en misschien weten zij dan wel een ander plekje dichterbij. Mijn tip zou dus zijn eerst de kleine privestallen even langs te gaan eer je verder uit de buurt gaat zoeken.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:41

Ik snap je wens heel goed. En ik zeg altijd: je gaat nooit meer zoveel tijd krijgen voor een paard als in de middelbare school- en studietijd.
Mijn dochter combineert ook studie en paard. Maar haar paard staat volpension en het is 7 minuten fietsen of met de auto naar stal.
Even een rekensom. Als je je paard gaat doen, ben je (als je snel bent) 2 uur kwijt. Half uur opzadelen, uur rijden, half uur naverzorgen en opruimen. Als je dan ook nog eens dik en uur moet reizen, en je mist eens de bus of zo, ben je dus iedere dag 3 tot 4 uur kwijt. Je moet goed bedenken of je dat wilt.

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:45

Mijn tip; zet al je energie en tijd in op je studie, geniet van je studententijd en alles wat daar sociaal bij komt kijken en zorg dat je je diploma behaald. Deze tijd is een belangrijke periode, een eigen paard vergt veel tijd, geld en inzet. Als je je studie klaar hebt komt er een tijd van een baan, huis etc. En meer een stabiele tijd zogezegd, waarbij je veel meer tijd hebt om in een eigen paard te steken.
Zelf ook zo gedaan, tijdens mn studie bijrijdpaarden gehad en zodra vaste baan had eigen paard gekocht. Stel paard krijgt blessure, of dierenarts nodig waarvan kosten snel megahoog op kunnen lopen, of onverwachtte kosten als nieuw zadel, dat is best pittig. En zoals boven beschreven als je paar keer per dag moet stappen door blessure dan wordt je dat zat, net als gure winter en geen auto. Meid, geniet van je studententijd, eigen paard kan altijd nog. Achteraf blij dat ik het zo gedaan heb.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Sabri

Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:48

Ik heb mijn paard juist tijdens mijn studie verkocht omdat ik in de randstad moest gaan wonen..Na mijn studie heb ik een tijd buiten de randstad gewoond en heb toen wel weer een paard kunnen hebben. Je zou ook kunnen wachten tot je werk hebt en dan de stap maken. Tijdens studie zou ik eerder sparen voor later dmv een bijbaantje als je tijd over hebt. Zeker gezien je straks ook je eigen huisje moet vinden en betalen. Wat al een hele opgave is, zeker in de randstad!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:52

Ik ben voor mijn stage naar Australie geweest. Dat had ik waarschijnlijk niet gedaan als ik een paard gehad en dat had ik niet willen missen.
Mijn paard heb ik tijdens mijn PhD gekocht zoals jij zat ik dan ook met randstad en minimum loon (en daarbij 50 urige werkweek). Ik moest 10 km fietsen door de polder en zelf uitmesten, een dag niet gaan was dus geen optie.
Heb het met liefde gedaan maar soms was het echt gekkenwerk (al zou ik het weer zo doen als ik het over moest doen).

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:56

Ik ben HBO student in de randstad en heb altijd twee paarden naast m'n studie gehad. Zit op dit moment in m'n vierde jaar en ben bezig met het schrijven van de afstudeerscriptie.

Reistijd naar stal 20 minuten, maar naar school (ivm vervelende verbinding) circa 1 uur. Ik ga iedere dag naar m'n paarden en vind het prima te combineren. Daarnaast heb ik wel bewust geen baantje door de weeks gehad, maar werkte wel op zaterdag overdag.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Maflinger_S
Berichten: 12142
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:59

Als je voor een paard zou gaan en dat zou stallen op de stal die aan je eisen voldoet, is een brommer of scooter dan nog een optie? Een half uur met OV en stukje fietsen kan je zo al omzeilen, dat scheelt al gauw een hoop tijd.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:00

Kun je dit betalen zonder studieschuld? Het is beter voor je toekomst om niet/minder te lenen tijdens je studie. Dat is toch een blok aan je been in de toekomst. Die kun je beter vermijden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:06

Als iemand die dagelijks naar stal fietst: dat is heerlijk.

De afstanden zijn in de Randstad doorgaans kleiner dan hier in Drenthe; overweeg een speedpedelic, als je tenminste veilige wegen hebt waar je met goed fatsoen kunt 'scheuren'.
Uiteraard hoort daar in de Randstad een stevig kettingslot bij.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

WhiteTiger
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 21:12

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik zie dat het er een beetje ongelukkig staat wat betreft het ov en de fiets: het is in totaal ongeveer een half uur, dus niet na een half uur nog een stuk fietsen. Verder ben ik me ervan bewust dat ik het er dingen voor moet laten, ik ben totaal niet van het uitgaan en het echte studentenleven. Zoals hierboven wordt gezegd zou een scooter, brommer of een speed pedelec erg handig zijn, bedankt voor de tip!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:19

Janneke2 schreef:
Als iemand die dagelijks naar stal fietst: dat is heerlijk.
.


Ja dat is heerlijk, maar als je om 6 uur smorgens moet om even te stappen (met je kreupele paard) dan als een bezetene naar je werk fietsen, savonds om 10-11 uur in het pikdonker en windkracht 8 met hagel weer terug naar huis fietst en dan nog eten maken is niet voor iedereen :D

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:28

Been there, done that.

De zorgen mbt de blessure trap ik met genoegen in de pedalen.....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:41

Ik heb ook al van voor mijn verdere studies (toegepaste psychologie) een eigen paard. Het is best pittig, maar ik heb altijd gestreden voor mijn eigen keuzes. Dat gaat dan niet enkel over het willen bijhouden van m’n paard ondanks het vele schoolwerk en steeds die 1,5 maand examenperiode waarin combineren haast onmogelijk lijkt... maar ook over keuzes wat betreft waar ik mijn stages deed bijvoorbeeld. Het is erg belangrijk om er voor de volle 100% voor te willen gaan en het voor jezelf ook mogelijk te maken. Ik had bijvoorbeeld de makkelijke weg kunnen kiezen en een stageplaats door school laten regelen, maar dat was dan hoogstwaarschijnlijk in de stad = amper tijd voor paard. Dus ik kies dan de moeilijke weg en heb al mijn stageplaatsen zelf geregeld. Dat wil wel zeggen dat ik voor mijn tweede en huidige stageplek bijvoorbeeld al in maart 2019 heb vastgelegd (ik was toen zelfs nog volop bezig met mijn eerste stage), terwijl die tweede stage nu pas een week bezig is en tot juni zal duren. Die dingen neem ik volledig op eigen schouders, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Maar je moet je eigen weg durven maken en die ook volgen. Dan komt het helemaal goed. Ver op voorhand organiseren en plannen is dus de boodschap. Durf het jezelf makkelijker maken door extra moeite te willen doen om gunstige omstandigheden te creëren. Waar een wil is, is een weg!

zsaas
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:45

Ik heb de combinatie studie/paard gehad. Ik had 20/25 min reistijd met de auto. Ik vond het aan de ene kan heel leuk, maar anderzijds kostte het me wel heel veel tijd. Ik wilde elke dag gaan omdat ik vond dat mn paard anders te weinig buiten kwam (randstad=niet 24/7 buiten) en heb zo wel veel gezellige borrelsessies in het park en de kroeg moeten missen. Achteraf gezien weet ik niet zeker of ik hier nogmaals voor zou kiezen. Ik zou als ik jou was eerder naar een bijrijdpaard gaan uitkijken.


foxytoffee

Berichten: 127
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:49

Ik heb mijn paard gekocht tijdens mijn bachelor. Ik woonde net buiten Utrecht en studeerde in Amsterdam. Niet geleend, veel gewerkt, af en toe vervloekt dat ik elke keer op en neer moest reizen, maar zou het zo weer over doen. Ik hecht geen waarde aan wat wij in Nederland het 'studentenleven' noemen en ik denk dat dat goed is geweest, want dat had ik anders echt moeten missen. Ik moet hier wel bij zeggen dat studeren mij gemakkelijk af ging.

Ik doe nu een masteropleiding, ook in Amsterdam en woon nog steeds buiten Utrecht. Reistijd 1 uur. Paard staat 40 minuten fietsen bij mij vandaan en heb een elektrische fiets. (In de winter (zeker deze natte winter) ben ik heeeeel blij dat ik de auto van mijn huisgenoot vaak kan en mag lenen). Ik ben niet iemand met een onuitputtelijke batterij, dus het is zeker niet altijd makkelijk, maar ik vind het hebben van een paard, of nog beter gezegd: samen met mijn paard zijn, het grootste geluk wat er is en ik kan echt heerlijk ontspannen na een dag school bij haar.

When you think less, you can do more than you think.

WhiteTiger
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-03-19

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 22:00

@Heleeenn bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier heb ik heel veel aan :)

@Zsaas bedankt voor het delen van je ervaring! Een bijrijdpaard is alleen niks voor mij, hooguit een paardje waar ik op mag lessen en verder mee mag leren maar het liefst wacht ik totdat een eigen paard mogelijk is

@Foxytoffee bedankt voor je ervaring! Ik hecht net als jij ook geen waarde aan het studentenleven, dus dat ga ik gelukkig ook niet missen. De reistijden naar school en stal lijken me wel pittig!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:11

Eerlijk gezegd, zou ik er niet aan beginnen nu. Een paard goed stallen in de randstad is een enorme uitdaging. De goede stallen staan altijd vol en hebben een wachtlijst. Als je in deze tijd van het jaar zo ergens terecht kan, is dat geen goed teken.
Verder zou ik straks het geld en de tijd besteden en het opbouwen van een zelfstandig bestaan, ipv het er nu doorheen jagen.

Ik vond bijrijden trouwens juist een mooie overgang naar een eigen paard. Je doet ervaring op, hebt wat verantwoording.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:14

mavantos schreef:
Ik ben HBO student in de randstad en heb altijd twee paarden naast m'n studie gehad. Zit op dit moment in m'n vierde jaar en ben bezig met het schrijven van de afstudeerscriptie.

Reistijd naar stal 20 minuten, maar naar school (ivm vervelende verbinding) circa 1 uur. Ik ga iedere dag naar m'n paarden en vind het prima te combineren. Daarnaast heb ik wel bewust geen baantje door de weeks gehad, maar werkte wel op zaterdag overdag.


En wie betaalde de rekeningen dan? Twee paarden houden van een zatermiddagbaantje???

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Studeren en eigen paard in de randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:02

Ik zal mijn mening delen, maar het blijft heel persoonlijk met wat je wel en niet kunt en wil.

Tijdens mijn bachelor hebben we een jong paard gekocht, mijn moeder betaalde alles omtrent de verzorging (stalling, hoefsmid en dierenarts) en ik betaal alles omtrent het rijden (lessen, spullen, wedstrijden). Ik werkte 8 uur in de week en woonde 4,5 uur enkele reis bij mijn paard en ouders vandaan, ik ging dus alleen in het weekend. Dit ging prima dankzij de hulp van mijn moeder (zij kwam 2 keer per week longeren) en ik heb het paard zo zadelmak gemaakt en doorgereden tot in het M1.

Na mijn bachelor diploma ben ik weer thuis komen wonen en ben ik op een half uur fietsen een universitaire master gaan doen. Wij hebben ons oude paard terug gekocht en ik kreeg van een fokker de kans om een paard voor hen te gaan rijden en verzorgen. Alle 3 de paarden staan op 10 minuten fietsen van huis. Ik ben ook een avond extra gaan werken (nu dus 12 uur) en geef hobby matig 2 uur paardrijles per week. Ik moet zeggen financieel is het lastig, van dit geld zou ik eigenlijk maar 1 paard kunnen onderhouden en dan houd ik zo goed als niks voor mezelf over. Qua tijd lukte het me 1,5 jaar om 2 paarden op M/Z niveau te trainen maar het wordt steeds moeilijker dus ik ben de laatste tijd sterk aan het twijfelen of het niet te veel is en ik niet moet stoppen met ons eigen paard.
Ik zou het dus niet aanraden om een paard meer dan een half uur enkele reis bij je vandaan te stallen waar je verplicht iedere dag heen moet. Dat betekend dat je in een drukke periode niet een keer een dagje kun overslaan ivm bijv mesten of voeren. Als je het graag wil zou ik toch eens bij de kleine stallen in de buurt gewoon eens aankloppen en je situatie voorleggen, wie weet heeft er iemand nog een plekje dat dichterbij is.

En zoals ook al eerder is aangegeven, je moet niet te veel van verre reizen houden. Je studie tijd is de kans om in verre landen stages te gaan doen, en dat is toch lastiger als je een eigen paard hebt.

/3

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:10

Tessebes schreef:
Als je in deze tijd van het jaar zo ergens terecht kan, is dat geen goed teken.


Dat vind ik nogal een grove aannamen, je kan ook gewoon geluk hebben.
Wij hadden ook geluk dat er 2 paarden tegelijk met pensioen gingen, 1 ging met blessure ergens de wei op en 1 werd verkocht. Had in alle 4 de gevallen dus niks met de stal te maken maar daardoor was er wel plek.

Ik ben zelf ook student en heb een paard in de randstand. Voor een goede stal moet je helaas wel wat geld neer kunnen leggen en ik sta wegens studie wel op een volpension (waar je ook week voor betaald natuurlijk).

Maar ik vind het echt prima te doen, heb er nooit problemen mee gehad :) Wel heb ik een worgen auto, daar ben ik wel blij mee

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:19

Ik heb ook mijn paard gekocht toen ik studeerde. Toen was het geen enkel probleem, ik had overdag zeeën van tijd. Maar een studie duurt maar kort. Over een niet al te lange tijd gaat je leven drastisch veranderen. Je gaat straks (de meeste mensen dan) volledig werken, misschien voor die tijd al een stage doen. Uit ervaring kan ik vertellen dat het dan een stuk lastiger wordt. In de meeste gevallen heb je alleen de avonden, en je bent ook moe van het werk. Het wordt dan een stuk pittiger en je wordt dan ook meer afhankelijk van de faciliteiten (is het er savonds ook prettig of sta je in the middle of nowhere in de donkere kou met een modderige buitenbak, nadat je al moe bent van een dag werken?). Zelf heb ik altijd als eis gehad dat m'n paarden 24/7 buiten konden met een inloopstal, dus ik zat niet in de categorie stallen met een fijne kantine en binnenbak.

Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat je nu in een heel veranderlijke, instabiele levensfase zit en dat het lastig is om daarin iets aan te gaan dat je leven voor een groot deel bepaalt, omdat je niet kan voorspellen hoe je leven er op korte termijn uit gaat zien.

Zelf heb ik in fases meer en minder met m'n paarden gedaan. Na de studie kwam de fase van werken en in m'n carrière investeren, en toen de fase van de kleine kinderen en het parttime werken. Ik vind het erg bijzonder dat m'n paarden al die tijd al bij me zijn. Maar er zijn door de jaren heen ook periodes (de laatste duurde 2 jaar) geweest dat ik vooral veel aan het betalen en poepscheppen was en niets met ze deed, omdat andere prioriteiten (m'n leven opbouwen) ertussen kwamen. Vooral in de fase van het ver weg meer dan fulltime werken vond ik het lastig. Maar goed, dat doet ook niet iedereen natuurlijk.

Instagram: lusitano_roux

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:25

Bliksemflits; Misschien woon je in een ander deel van de randstad, ik woon in Den Haag en daar werkt het helaas zo. Goede stallen staan vol en hebben een wachtlijst. Stallen die nu boxen vrij hebben, hebben bijvoorbeeld mindere faciliteiten (slechte bak), geen buitengang en/of mindere verzorging (bijvoorbeeld doe-het-zelf).

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:50

Tessebes schreef:
Bliksemflits; Misschien woon je in een ander deel van de randstad, ik woon in Den Haag en daar werkt het helaas zo. Goede stallen staan vol en hebben een wachtlijst. Stallen die nu boxen vrij hebben, hebben bijvoorbeeld mindere faciliteiten (slechte bak), geen buitengang en/of mindere verzorging (bijvoorbeeld doe-het-zelf).


Amsterdam, dus qua regio redelijk vergelijkbaar.
Ik bedoelde er alleen mee dat er meer redenen zijn dat mensen weg gaan op een stal dan dat het alleen aan de stal ligt (paard verkocht, blessure, zelf verhuizen) dus ik vond je beredenering nogal apart.
En stal met 10+ boxen vrij zou ik toch ook mijn vraagtekens zetten, maar net geluk (en als stal met pech hebben) kan natuurlijk ook :)

Wij stonden ook op de wachtlijst, maar door vertrek van 4 tegelijk (wat dus niks met de stal zelf te maken had) konden we terrecht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_, xbkbx en 40 bezoekers