op stal of in de blubber??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

op stal of in de blubber??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 22:06

Ik zit met een klein probleempje. Normaal staan bij ons de paarden overdag in de bak. Maar omdat mijn paard, de paarden van de staleigenaar over het hek heen jaagt en aan hun manen en staart knabbelt, mag hij er niet meer bij staan. (wat ik enigzins wel kan begrijpen). hij staat dus op dit moment de hele dag op stal. de paarden kunnen niet halverwege de dag omgewisseld worden met mijn paard, omdat zowel ik als de staleigenaar de hele dag werken.
Hij mag niet in het weiland omdat hij dat kapot trapt.
Nu kreeg ik te horen dat ik wel een klein stukje voor hem in het weiland af mag zetten. niet echt groot, 15 bij 7 meter, maar beter als niets. maar het probleem is, het is gigantische blub-zooi. dus hij wordt er 's ochtends om 9.30 uur in gegooid en wordt er s' middags weer uitgehaald. als ik terug ben. het is dus of op stal of in de blubber. wat zal het beste zijn???
Ik had zelf al het idee om hem er niet elke dag in te zetten. maar bijv. om de dag, ozdat hij niet continu in de blub staat en dan alleen op de dagen dat ik niet zoveel tijd heb om te rijden (moet elke dag ong.2 uur stappen.)
i.i.g. vet onder z'n sokken smeren en zodra hij eruit komt goed afspoelen en afdrogen??

Wie heeft er nog goed advies??


golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:08

ik zou hem gewoon buiten zetten, maar smeer zijn benen wel om de 2 dagen goed in met vaseline, dit om mok tegen te gaan


Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 01:21

Het hangt ervan af waarom je twee uur moet stappen. Als dat is vanwege een blessure, lijkt me die prut geen goed plan. Als hij gaat rennen, omdat hij alleen is en die anderen gezellig met elkaar in de bak lopen, heb je sowieso een grote kans op peesblessures. Mijn paard komt in elk geval nooit meer in de blub te staan, die heeft een keer een uur lang heen en weer lopen rennen, omdat zij als enige daar nog liep en is daarna zo gigantisch stijf geworden, dat het een paar weken geduurd heeft voordat ze daar weer bovenop was en dan had ze gelukkig nog niet een een peesbessure opgelopen. Als jij daar de hele dag niet bent en hem niet in de gaten kan houden, zou ik hem maar op stal laten staan. Ook niet echt fijn, maar als hij zich daar gedraagt, is dat beter dan een bubberweitje.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 09:31

helemaal met Jet eens! ik ben ook een groot voorstander van buiten laten lopen, maar niet de hele dag in de blub! kun je niet een klein stukje verharden (zand, fijn puin, tegels oid) dan kan het paard zelf een droog stukje zoeken. even een uurtje in de blub vind ik niet zo erg, maar zeker niet de hele dag!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:15

Als ze in de blub staan, lopen ze niet, maar gaan ze in een hoekje staan. Funest voor de hoeven en als hij ijzers heeft, kunnen ze makkelijk losgetrokken worden.

Hij zal er na 1 of 2 uur ook wel genoeg van krijgen. Ik heb op een pensionstal gestaan en daar mochten de paarden s'middags naar buiten, maar stonden tot bijna hun knieen in de modder. Het duurt niet lang voordat hij mok heeft. Lopen deed hij niet en bij een gekke bui, knak ijzer afgetrokken (was pas beslagen, dus flink afgescheurt) en kon een keer niet snel zijn achterbeen lostrekken (stond er bij toen hij een sprintje wilde trekken) en hoorde een flinke knank, paardje kreupel.

1 of 2 uurtjes even buiten, frisse lucht en elke dag genoeg beweging.

Kan de staleigenaar niet je paard s'morgens losgooien in de buitenbak en de andere paarden voeren. Totdat de paarden naar buiten gaan en dan jouw paard naar binnen en laten eten?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:26

probeer je het toch gewoon. gaat het niet dan heb je het iig geprobeerd.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 14:58

Geen haar op mijn hoofd dat ik een van mijn paarden in de blubber zou zetten. Moet er niet aan denken dat ze op hun plaat etc gaan. Blubber is zo glad...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:17

Mok krijgen gezonde paarden niet van blubber maar van een vuile stal. Lekker buiten zetten en als hij erg onder zit spoel je de blub er s'avonds toch even af? Buiten is veek gezonder, en tuurlijk is het risico van een ijzertje eraf groter dan stilstaand op stal maar persoonlijk zou de lol van mn paard boven dat eventuele ijzertje gaan! En dan gaan ze toch een keer onderuit, wij vallen ook wel eens, daar leer je van.. en in de blubber val je zacht. Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:25

wij hebben een inloopstal. de uitloop is een grote blub en de paarden gaan er echt niet in staan. ze blijven op het beton rond de stal of in stal. volgens mij vinden paarden het dus gewoon niet prettig om in de blub te staan dus ik zou het niet doen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:52

Ik heb ook een stal met een uitloopje van om en bij de 8x5, m'n twee veulens kunnen dus altijd buiten, de eerste helft heb ik in betontegels gelegd die al vreselijk vies zijn door de blub die eronder zit, en erboven geperst is door het belopen, maar de ondergrond is dus hard met wat blub op. Langsachter is het wat hoger en ook modder, maar ze zakken er niet diep in. Daar staat hun houten hooibak. Ze gaan er door, en staan vaak buiten, maar komend voorjaar gaan we toch de boel laten uitgraven tot op een halve meter, onkruiddoek plaatsen en opvullen met puin en langsboven een laag zand. Het is meer omdat m'n tink z'n mooie sokken zo vies zijn constant dan omdat ze er last van hebben, maar ook omdat het er gewoon een vieze zooi uitziet, dan nog enkele drollen erdoor getrapt, en het gaat nog stinken ook (blijft boven in de blubber hangen).

PS - beton tegels kun je heel vaak gratis krijgen bij de gemeente als ze de stoep opbreken, ik heb er een volle vrachtwagen gekregen, maar kon er gerust nog ettelijke meer hebben. Ze waren blij er vanaf te zijn!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 16:29

Maffick heeft ook een poosje in de blub gestaan en liep toch echt wel

ik smeer zijn kootholtes + omgeving in met spenenzalf(das een tip van de DA)
dat is heel vettig en je ziet gewoon de straaltjes water eraf stromen

je krijgt het er alleen een beetje moeilijk af omdat het dus zo goed tegen water is.

als hij einde van de middag weer binnen komt dan droog ik zijn kootholtes + benen goed voordat hij op stal komt

liever dat dan dat hij de hele dag binnen staat ,daar kan maffick niet tegen dan word ie gek!
dan maar beetje blubs en wat extra werk

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 17:04

Kun je in de bak niet wat afzetten? 1/4 deel ofzo.

Met een schrikdraadje en paaltjes/stokken.
natuurlijk wel iets makkelijk te verwijderen is ivm rijden.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-02 23:55

hij moet veel stappen om spieren en conditie weer op te bouwen.
ik wil hem graag buiten hebben omdat ik het gewoon zielig vindt als hij in
z'n eentje binnen staat. ik zie liever dat hij lekker de hele dag buiten kan lopen, maar dat gaat helaas niet.ik heb nu z'n hoeven geteerd en onder z'n sokken vet gesmeerd.

hij gaat niet elke dag erin, maar om de dag. hij loopt wel heen en weer en hij zit gelukkig er niet helemaal onder. alleen z'n hoeven zitten onder de modder. z'n benen en sokken nog droog.
bak afzetten gaat jammergenoeg niet. bak (als je het al zo mag noemen) is erg klein, 15x15m. om daar nu nog een stuk van af te zetten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 02:09

Dit probleem hebben wij op het moment ook Verdrietig ! Toch zetten wij de paarden wel gewoon buiten, behalve als het echt de hele dag pist van de regen! Ik weet niet waarmee jij je box instrooit?? Als je er zaagsel in hebt, is die blub niet eens zo erg; zaagsel droogt de hoeven nl. behoorlijk uit! De blub compenseert dat aardig! Als hij alleen staat, loopt hij niet zo erg het risico om onderuit te gaan, hij heeft immers geen ander paard om hem heen wat hem op kan jagen! Ook wij willen heel graag een droog stuk op de paddock maken en daar kwam vandaag zo´n mannetje voor! Het is wel mogelijk om het zo te doen als wij willen, alleen moet het minstens één week niet geregend hebben, zodat de grond wat droger is Scheve mond en hij er met zo´n bagger ding aan de slag kan! Ben dus bang dat we het niet redden om deze winter nog een droog stuk paddock te krijgen Frusty Huilen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 02:12

Elise schreef:
Mok krijgen gezonde paarden niet van blubber maar van een vuile stal.


Rotstraal krijgen ze van een vuile stal, maar van teveel nattigheid krijgen ze toch echt mok (althans, kunnen ze krijgen).
Hoe verklaar je anders dat honey jaaaaren geleden mok had, terwijl ze 24/7 buiten stond met alleen een boom als schuilplaats??

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:51

tja... baloe staat ALTIJD buiten, en nu ook in de blubber... Heeft nog steeds geen mok, en dat controleer ik elke dag. ze krijgen echt niet gelijk mok. mok komt door een te natte vieze stal. In blubber kunnen de bacterien moelijk groeien, en in een stal wel. (kunnne wel, maar heel moeilijk) komt zo bijna nooit voor. Tenzij er al mok in het weiland of t paard zit. Dan is t anders


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro- en 134 bezoekers