In-uitjes springen!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 11:29

Hoi! Gisteren tijdens springles gingen we in-uitjes springen. Ik had ooit met Pie wel eens twee sprongen gedaan zonder galopsprong ertussen, maar dit keer bouwde de instructeur het op tot vier sprongetjes, kruisjes om precies te zijn. Pie vond het best vreemd, normaal kan hij lekker enthousiast over 1 hindernis springen, de afzet lukt dan meestal prima. Gisteren moest hij echter ook opletten dat hij bij het neerkomen meteen weer... en dan de energie erin houden want o ja er komen er nog twee... Je voelde hem gewoon denken zo van "Redden we dat, hoe groot moet ik mijn sprongen maken?" Leuk joh, ging echt heel goed. Er rijdt sinds kort een meisje met een jonge donkere schimmel bij onze vereniging, en die schimmel ging gisteren voor het eerst springen, natuurlijk niet vier in-uitjes, maar een kruisje. Echt heel verbaasd keek hij, zo van "Moet ik daar over?" De tweede keer weigerde hij, maar ze reed hem weer opnieuw naar de hindernis, rustig, wat extra been, het paard opsluiten en net alsof ze 'de kleuterjuf was die zeker en beslist zei dat de kinderen in de rij moesten gaan staan', haha. Zo van lief maar wel luisteren. Echt een leuk gezicht, want het paard vond het zeer interessant. Doet me altijd goed wanneer een ruiter niet meteen het paard er overheen gaat jagen en dergelijke, maar in alle rust laat wennen aan het idee. Heerlijke les dus gisteren!! Groetjes, Dorine.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 11:34

En het is een hele goeie gymnastiek voor het paard zijn rug wist je dat? paarden die niet nageeflijk zijn en wat stijf in de lendenen moeten deze oefeningen juist doen. En ze leren ook opletten en terugkomen voor de hindernis. Het is een kort-lang (over de hindernis lang)- kort (tussen de hindernissendoor)- lang oefening.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 12:05

In-uitjes zijn inderdaad heel goed voor je paard de rug komt dan helmaal los. Ze worden er lekker los van.
Het is gewoon een heerlijk gevoel als die rug helemaal ontspant als je door die in-uitjes gaat.

Wat ik zelf vaak doe is drafbalken neerleggen en om en om een balk iets hoger leggen. Maar niet te hoog ze moeten blijven draven. Dit werkt ook geod voor de ontspanning.

Spring je veel met je paard of alleen af en toe??

gr Pris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 14:47

Hihi, leuk is dat he, die jonkies die het voor het eerst gaan doen. Soms zie je echt zo'n uitdruking op die koppies of ze zoiets denken van "hallo, daar ligt wat hoor, daar kunnen we niet heen.... Kijk nou uit, ik stoot m'n pootjes, ieeeeeeh!!!!" Haha, schitterend om te zien!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 15:46

Citaat:
Op 2001-03-01 14:47, schreef Sonja:
Hihi, leuk is dat he, die jonkies die het voor het eerst gaan doen. Soms zie je echt zo'n uitdruking op die koppies of ze zoiets denken van "hallo, daar ligt wat hoor, daar kunnen we niet heen.... Kijk nou uit, ik stoot m'n pootjes, ieeeeeeh!!!!" Haha, schitterend om te zien!!!


Dat zal jij zeker wel vaak zien. Als je in pension staat bij een springstal.

Hij heeft zeker hele mooie beestjes op stal staan of niet ??

Gr Pris

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 15:51

Prisca, over je vraag: ik heb elke week springles. Er rijden op het moment paarden bij mij in de les die op B en L nivo springen, maar ook twee 'beginners' die net als ik nog geen wedstrijden springen. Pie moet eerst maar eens leren na de eerste sprong niet uit de bocht te vliegen bij de wending, hij kan dan bijv. de volgende sprong na het wenden niet goed maken. Ik moet hem daarvoor nog beter aan het been krijgen, het gaat met name om de galop. In draf lukt het allemaal wel, maar als ik ooit tijdens een B-concours in de toekomst scherpe bochten moet maken met Pie.... met hulp van God lukken de eerste drie hindernissen, haha! Ik zie het al helemaal voor me... na nr.3 per ongeluk nr.7 omdat we de bocht veels te groot namen. Nee eerst maar eens met achterhand leren galopperen zonder dat hij steeds weer op de voorhand terugvalt, en vooral als hij wel voor het been is (tijdens het springen) dat hij dan luistert als ik buitenbeen eraan hou om de bocht kleiner te maken... wijken in draf gaat prima, maar in galop? Alsof hij dan niet oplet of zo. Maar het gaat al ietsjepietsje beter, en tegen de tijd dat ik een puntje in de b-dressuur heb gehaald (wat nog even kan duren grijnz) zal het stukken beter zijn. Doei! Dorine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 15:53

Ach, wat is mooi??? Ik heb bij KWPN'ers vaak dat ik ze niet zo geweldig vind als ze op stal staan (allemaal groot en bruin, haha!) maar als je ze dan in de bak ziet... jammiejammie! Je ziet die paarden ook echt veranderen als Marco er zelf op gaat zitten; hij kan die dieren op een of andere manier echt het vertrouwen geven dat ze nodig hebben, waardoor ze zelf echt weten dat ze het kunnen, dat ze mooi zijn, dat het om HEN gaat.....
Zie hem tegenwoordig natuurlijk regelmatig rijden, en mag er heel graag naar kijken.... Ook met die jonge beestjes, heel rustig, veel praten, vertrouwen geven... prachtig! Bij ons hebben de jonkies trouwens wel altijd al vaker los of aan de longe gesprongen, voor ze het onder het zadel gaan doen.
Grtz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 16:17

Toen ik met mijn paard voor het eerst ging springen deed ie ook zo van: 'he er staat een hek in de bak, wat onhandig'Maar toen ie eenmaal doorhad wat de bedoeling was....deed ie het heel leuk
Sonja, Marco zou wel raad weten met m, hij pakt het zo goed op.
Als ik een hindernis heb staan, doe ik ook veel galopwerk. Terugkomen en voorwaarts voor de sprong, om hem te laten kijken en om m te laten verzamelen. Samen komen we er wel uit, en hij is heeeeel handig.


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 16:54

Tijdens de springles beginnen we vaak met cavaletti, waar de instructeur dan wat later een in-uitje van vier hindernissen van bouwt. Soms heeft hij ook een in-uit van twee keer vier cavaletti. Vond ik in het begin erg hoog, maar Muzefee huppelt er gewoon over. Ach, is gewoon allemaal wennen!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 16:48

leukst verrassing met in-uitjes was toen mijn paard besloot er twee tegelijk te nemen. Instructeur dubbel van het lachen, ik ook en mijn paard ging onverstoorbaar verder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, journee, MarieAnne, Mark0919, rosak, sterregoud, su72 en 46 bezoekers